Views
3 years ago

2009-04

  • Text
  • Schip
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Matroos
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 10 februari 2009 GRONINGEN tel. 050 - 5255500 www.son.nl RIDDERKERK tel. 0180 - 487227 Wij verzorgen de verzekeringen van het ms Rapitard en wensen familie Diepeveen een behouden vaart. 100% BETROKKEN BIJ BINNENVAART Wij wensen familie Diepeveen en haar bemanning veel succes en een behouden vaart met het ms Rapitard. Op het ms Rapitard leverden wij: Stuurhuis met hefkolom, trap, radarmast en toebehoren.

De Binnenvaartkrant 23 10 februari 2009 Rapitard: de overtreffende trap Wim Diepeveen (52) staat bij de werf van Ketels in Gent aan de wal om de verrichtingen te volgen van medewerkers van Ketels die op een vlot onder zijn achterschip aan het werk zijn. Ze zijn het eens over de aanpak van de laatste karweitjes die nog moeten gebeuren voordat zijn nieuwe schip enkele dagen later Gent zal verlaten om aan de eerste reis te beginnen. Voor een rustig gesprek met de kersverse eigenaar van de 135 meter lange en 11,45 meter brede Rapitard is Freddy Ketels van de gelijknamige werf onmiddellijk bereid een gedeelte van zijn kantoor tijdelijk aan ons af te staan. Alsof het een after-dinner is worden er twee bladen met koffie en Belgische chocolade binnengebracht. Wim Diepeveen begint met trots te spreken over de geschiedenis en de details van zijn nieuwbouw, die 4217 ton meet. De roots van Wims binnenvaartfamilie liggen rond Kampen en Zwartsluis. In 1985 kreeg hij zijn eerste schip, dat hij overnam van zijn ouders: de Schokkerhaven, een verlengde kempenaar van 62 meter. Vier jaar later kocht hij een zogeheten Berlijnschip, met de kenmerkende ingebouwde ankers. Het schip voer onder de naam Del Cassia. In 1997 verwierf Diepeveen de Sailing Home, waarna in 2004 zijn eerste nieuw gebouwde Rapitard in de vaart kwam, een Damen-Riverliner van 110 x 11,40 meter. Met zijn blik op de toekomst gericht verkocht Wim dat schip in juni 2007 en twee maanden later tekende hij in Gent de contracten voor de huidige Rapitard. Fotoreportage Diepeveen kende Ketels niet; hij kwam daarmee in contact via Lars de Bot. Vanaf het eerste moment klikte het tussen Ketels en Diepeveen. Er was meteen vertrouwen over en weer. In dezelfde sfeer en met een volle honderd procent ‘klantgevoel’ vonden alle onderhandelingen plaats en werden wijzigingen in het bestek doorgevoerd. “En dat was minimaal”, zegt Wim, “het bestek is veel royaler dan wij in Nederland gewend zijn.” Het vertrouwen in de afbouwwerf werd nog verder versterkt toen Diepeveen een uitgebreide fotoreportage kreeg te zien van de recent door Ketels gebouwde schepen Athina, Tiberias en Teskelly. Het casco is een ontwerp van Combi Casco en werd in China gebouwd. Het kwam in gezonde staat per zeeschip aan in een recordtijd van slechts 27 vaardagen. De twee delen van het casco zijn in Hemiksem bij Casco samengevoegd; dat vergde een kleine vijf weken. Wim heeft met zijn vrouw en dochters Debora, Samantha en aanstaande schoonzoon Michael Klos gedurende die tijd op het terrein van de werf gekampeerd. Daarbij hebben ze een hevig onweer en een overstroming overleefd. Toen heel spannend, nu leuk om er met een ontspannen lach op terug te blikken. Ze hebben het casco half augustus afgemeerd bij Ketels. Chalet Daar boekten Wim en Antoinette meteen de eerste vooruitgang op het gebied van tijdelijke huisvesting. Freddy Ketels (tweede generatie) kende het kampeer- en overstromingsavontuur en nam zich voor de familie Diepeveen tijdens het verblijf op zijn werf afdoende te behoeden voor een herhaling van dergelijke ongemakken. Hij kocht een riant houten chalet en plaatste dat op een strategische plaats op zijn werf. Voldoende ruimte en privacy voor de familie, de hond en de vogel. De woning heeft veel weg van een traditioneel cottage house. Bernard Ketels (ditmaal derde generatie) komt het gesprek even onderbreken, in zijn hand heeft hij een tekening. Ergens op de 135 meters is een vraagstuk ontstaan en het kan op meerdere manieren worden opgelost. Diepeveen en Ketels hebben beiden dezelfde oplossing voor ogen. “Zo’n overleg tussen alles door geeft nou precies dat ‘klantgevoel’ aan waarover ik sprak”, zegt Wim daarna. 15 keer sneller De naam ‘Rapitard’ is afkomstig van de naam die op een sleepboot van Antoinettes familie (Van Bruggen). De machineruimte op het voorschip herbergt de Veth 1200 boegschroefinstallatie met twee motoren uit het QSK-programma van Cummins (type 15, bij 1800 toeren goed voor 500 pk per stuk). Ook in de achter machinekamer staan twee Cummins-motoren, ditmaal type QSK38, van elk 1200 pk bij 1800 toeren. De schroeven hebben een diameter van 1700 millimeter en werden geleverd door Van Voorden. Het stuurhuis is ontworpen en gebouwd door EBR. Als extra is het schip nog voorzien van twee spudpalen en koproeren van De Groot. Het schip kent veel hoogstandjes op het gebied van techniek, zo ook de keus van Wim voor de aanschaf van twee keerkoppelingen: Twin Disc Quick Shift. Met dit geïntegreerde koppelingsysteem beschikt hij binnen een fractie van een seconde over een directe en optimale krachtoverbrenging van de motor naar de schroefas. Zelfs van vol vooruit naar vol achteruit geschiedt zonder een merkbare schakelklop. Dat komt door een gecombineerde techniek van hydraulica en elektronica. Het maximale koppel wordt daarmee binnen 0,2 seconde overgebracht. Het systeem kan niet alleen snel werken; voor bijzondere manoeuvres kun je het aantal omwentelingen van de schroefas zelfs terugbrengen tot een minimum van 10 per minuut. In zijn stuurhuis kan Diepeveen met een blik op het Esco-view beeldscherm niet slechts de richting en het schroeftoerental aflezen maar ook informatie oproepen over het toerental, de oliedruk en de temperatuur. Het grappige daarbij is dat je met één druk het scherm kunt veranderen van digitaal in analoog. Cottage house Over de wijze waarop Scheepselectro De Backer uit Evergem alle electro tot in de puntjes heeft verzorgd, heeft Diepeveen maar één woord nodig: perfect. En natuurlijk vergeten we de toekomstige vaste bewoner van de stuurmanswoning eveneens niet: Michael Klos heeft zijn reputatie als aanstaande schoonzoon volledig gevestigd en voldoende punten verzameld. Volgens de verhalen is hij zelfs een keer gezien terwijl hij met twee verfrollers tegelijk aan de slag was. Lees verder op pagina 27 >> Wie leverden aan het ms Rapitard Combi International B.V. machinekamerventilatie, SI goedgekeurde Handelsonderneming Beerens B.V. Esco Power NV AA0 - Eexd-IIB-T4 Ruimdompelpomp, 2 x Ontwerp casco RVS afsluitbare roosters/brandkleppen, Sierradarmast type Brixon, stuurhuistrap, 2 x Twin Disc scheepskeerkoppelingen TGGP3-32G100BG2BG2TC-V olie- en Werkhuizen Fl. Ketels nv explosieveilige ruimventilatie, gebogen roeftrap type Rapitard, MG5321DC 5,46/1 met QuickShift voorsmeerpomp en FREF40-110 gasolie- Levering totale project, incl. casco, ontgassingventilator(en) sierradarmast type Reintrade halfdiep, technologie, Elektronisch besturingsysteem trimpomp afbouwlocatie & afbouw, complete VCS/2 automatische ventilatorsturing en aluminium geuzenmast Twin Disc Power Commander EC300 en 2 x Kalkman Scheepstechniek B.V. machinekamerinrichting voor- en RVS afsluitbare regenroosters/ Alphatron Marine B.V. EscoView touch screens voor uitlezing van Kalkman Ballastjet type 1200, 1200 ton achterschip, pompinstallatie, sanitaire brandkleppen 2 JMA 609 TFT Alphatron / JRC rivierradar, alle keerkoppelinggegevens (alles via water/uur met een 11 KW elektromotor installatie en brandblusinstallatie, plaatsen Alex Toebast Las- en Montagetechniek volledige Multifunction lijn, Alphaconning, Werkhuizen Ketels). Shell Marine Products stuurhuiskolom & stuurhuis, autokraan en Alu. machinekamerplaten Alphachart, Alphaload, diepgangsysteem P.J. Brand Smeerolie ankerlieren Van Voorden Promac incl. hoogtemetingen en AIS systeem 2x CJC Jensen Filter Separators PTU1 27/54 PS Marine Coatings BV Scheepsmakelaardij Roelofs & De Bot BV 2x Van Voorden een 5-blads Kaplan High Tresco Engineering bvba MZ- E2P Coating Bemiddeling verkoop vorige schip en Skew schroef Ø1810 mm AlphaChart Heinen & Hopman ROTTERDAM Inspectie Verkeer en Waterstaat bemiddeling aankoop nieuwe schip. Damen Marine Components Scheepselectro De Backer NV Airconditioning Classificatie Rabobank Sliedrecht-Graafstroom 2x straalbuizen Electrische installatie ADT Fire & Security Administratie- en advieskantoor WAVE Financiering De Waal Machinefabriek B.V. Air Compact Brandbeveiligingsapparatuur Accountancy Gommers Internationaal Bevrachtings- 2x Stuwa schroefasinstallatie met Luchtcompressor 4 pk 510 L/min. Machinefabriek en Dekatel Telecom BV en Scheepvaartkantoor B.V. schroefasrem, Stuwa schroefasseals, Stuwa RAFA B.V. Ramen Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V Telecommunicatie Bevrachting stuurmachine en Stuwa roeren Loggers Rubbertechniek Ankerlieren, ankers en kettingen, Aquamar Waterbehandeling Schepen Onderlinge Nederland u.a. Veth Motoren B.V. Flexibele opstelling woning autokraan 18 mtr Waterzuiveringsinstallatie Verzekering 2 Veth-Jet boegschroefinstallaties type 4-K- Ringoot Jorgen Maritieme Blommaert BVBA Atelier van Geffen bv Cummins Holland B.V. 1200S6 met elk een vermogen van 530pk/ Interieurinrichting 30 aluminium scheepsluiken type FRK Belettering Scheepsagregaten 2x DGCB(G13) 63 kVA. 1800rpm en Spudpalen Betimmering, woning isolatie, complete 10.100/3670/2.5 en een hydraulische Huchem Special Products B.V. Boegschroefmotoren 2x QSX15-C 395 kW, Blokland Non-Ferro B.V. keuken & badkamer, slaapkamers, tegel- en luikenwagen type HLW 10/6000 HC-Shipclean, HC-Shipclean nieuw (echo 530 bhp, 1800 rpm. 2 hoofdmotoren Beunkoelers sanitaire werken, totale stuurhuisinrichting Broeckx Aluminium ontvetter)HC-Roka, HC-Glashelder QSK38-M 895 kW, 1200 bhp, 1800 rpm E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en en airconditionning. Alu. deuren deksels en allerlei RVS werk. (sunscreenreiniger) en HC-Geleiclean Remove Insul nv konstruktiebedrijf Pinta Unisol Isolatietechniek B.V. Johnson Pump Belgium Econosto Nederland B.V. Isolatie uitlaatgassystemen Stuurhuis met hefkolom, trap, radarmast Isolatie woning 2 x FRES80-170RNG HP A6 dekwas/ Afsluiters en appendages Novetec B.V. en toebehoren. SPEEDHEAT Zeeland brandbluspomp, 2 x FRE50-125RNG HP A6 Machinekamerventilatie, geluidgedempte Vloerverwarming vuilwaterpomp, 2 x SUB G271 T1M1-L40

Binnenvaartkrant