Views
3 years ago

2009-04

  • Text
  • Schip
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Matroos
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 10 februari 2009 Jachtmakelaardij de Maas Flevoclipper, b.j. 1988/afbouw 1998, 17,40 x 4,50 x 1,50 m, Scania 310 pk, dubbele mastfundatie aanwezig. € 199.500,- Jan Klingenweg 3, 5335 JK Alem. www.jachtmakelaardij-demaas.nl 0418-663236 / 0650-597021 www.huizinga-snijder.nl Eerland Shiprepair BV E-mail: info@eerlandshiprepair.nl www.eerlandshiprepair.nl Te koop Lashbak Afm. Ca. 18,75 x 9,54 x 3,83 meter 399 ton. Transport en/ of opslag van Bulkgoederen voor derden niet toegestaan IJzerwerkerskade 41, Havennr. 1100 3077 MC Rotterdam Tel. 010-483 48 88 Fax 010-482 23 25 Partyschip zoekt ervaren schipper en matroos 2jr vaartijd, loon conform CAO Tel: 06-51228368 www.kika.nl Giro 8118 TE KOOP ALUMINIUM ROLLUIKENKAP RUIMOPENING 73 X 9 MTR. IN BEDRIJF TE ZIEN Telefoon: 0180-487130 TONDIA B.V. vraagt voor het M.P.S. Rembrandt van Rijn KAPITEIN (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) MATROOS Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is / zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing Engelse taal is een pre • Bij de betreffende functie behoren een rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. van Hengst Tel: 06-53125546 / 06-13001214 WAT ZORGT ERVOOR DAT U DE VAART ERIN HOUDT? L. deWaardt Scheepsmakelaardij B.V. Werkschip Merwestroom, bjr. 1926. 50 x 6,59 m. 2 werkplaatsen, kantoor, opslagruimte. Het bedrijf is incl. klantenbestand. Eventueel financiele hulp voor starter. Mbs “Spes Vera” 1914 ton, bjr. 2001. 86 x 9,50 x 3,42 m. Motor CAT 1014 pk, bjr. 2001. Snel schip, incl. 2 spudpalen. Mvs “La Guarda” 529 ton, bjr. 1960. 55 x 6,60 x 2,39 m. Motor Detroit Diesel 450 pk, bjr. 2005. Technisch goed. Mvs “Cedi” 1377 ton, bjr. 1960. 85 x 9,50 x 2,72 m. Motor 2x Volvo Penta 450 pk, bjr. 2007. Goed lopend schip. www.ldewaardt.nl Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen. Mobiel: 06-53185636 W: www.ldewaardt.nl Kantoor: 0610-977351 E: makelaardij@ldewaardt.nl Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. Jachtmakelaardij de Maas Varend Woonschip, b.j. 1986 14.75 x 4.20 x 1.45 m, Cummins 175 pk, centrale verwarming, ideaal voor bewoning. € 117.500,- Jan Klingenweg 3, 5335 JK Alem. www.jachtmakelaardij-demaas.nl 0418-663236 / 0650-597021 PON POWER-SERVICE, GEEN ZORGEN Stilstand is de grootste schadepost van een schipper, wij weten dat als geen ander. Wanneer u motoren bij Pon Power in onderhoud heeft, zijn deze zorgen voor u niet van toepassing. Een groot team van service technicians staat dag en nacht voor u klaar. pon-cat.com/scheepvaart Zwijndrecht, Tolhuis 35, Vraagprijs € 347.500 k.k. Zeer luxe 3/4-kamer appartement (125 m²!), bouwjaar 2003 met lift en parkeerplaats in parkeergarage met een zeer ruime woonkamer (56 m²), groot terras, luxe open keuken, luxe badkamer en twee grote slaapkamers (mogelijkheid tot drie). Centraal gelegen vlakbij het Veerplein, de fastferry en winkelcentrum Walburg. Tel. 078 618 44 94 Email. zwijndrecht@vrijehuizenmarkt.nl Internet. www.vrijehuizenmarkt.nl PON POWER BV Generating Powerful Solutions T +31 (0) 78 6 420 420 CAT, CATERPILLAR, their respective logos, “Caterpillar Yellow” and the POWER EDGE trade dress, as well as corporate and product identity used herein, are trademarks of Caterpillar and may not be used without permission. ©2009 Caterpillar All Rights Reserved GEVRAAGD op k.v.b., 1 stuurman en 2 matrozen i.b.v. dienstboekje. Tel. 06-55830263

De Binnenvaartkrant 17 10 februari 2009 Brug bij Vroenhoven opgeblazen Grote stofwolken omhullen de plek van de explosie. De brug is verdwenen. (foto Jo Bindels) DOOR JO BINDELS De brug over het Albertkanaal bij Vroenhoven is opgeblazen. Door de verbreding van het kanaal moest de historische brug plaatsmaken voor een moderne brug. Ondanks wereldwijde crisis heeft Antwerpse haven vertrouwen in de toekomst Bij het begin van het nieuwe jaar hebben Alfaport Antwerpen, de koepel van havenbedrijven, en werkgeversorganisatie Cepa getoost op een positief 2009. Paul Valkeniers, gedelegeerd bestuurder van Cepa, sprak namens de Antwerpse havengemeenschap een fundamenteel vertrouwen in de toekomst uit. Hij gaf aan de ernst van de huidige economische situatie te erkennen, maar noemde die slechts “een neerwaartse knik in de fundamenteel opgaande trend”. Bij de overheid drong hij er op aan vaart te zetten achter enkele belangrijke havendossiers, waaronder de ingebruikname van een nieuwe sluis op Linkeroever in 2013. De Vlaamse minister-president Kris Peeters noemde medio 2014 een realistischer datum en beloofde voor de komende weken de goedkeuring van het plan-MER, waardoor er verder gewerkt kan worden aan de realisatie van de sluis. Nieuw record Vorig jaar heeft de haven van Antwerpen een nieuw overslagrecord neergezet. Voor de eerste keer in de Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voordat NV De Scheepvaart toestemming kreeg om de brug op te blazen. De brug was van grote emotionele waarde voor de historie van België. In 1940 gebruikten de Duitsers de weg Maastricht-Riemst als invalsweg voor hun verovering van België. En in 1944 was een van de laatste daden van het terugtrekkende Duitse leger het opblazen van de brug. Die werd weer hersteld en kreeg de monumentenstatus. Technische en nautische redenen maakten het steeds noodzakelijker de brug te vervangen. De doorvaartbreedte onder de brug bedroeg slechts 27 meter, waar eigenlijk 86 geschiedenis werd de kaap van 190 miljoen ton overschreden. Vooral de eerste negen maanden waren goed, terwijl het laatste trimester al duidelijk de wereldwijde economische teruggang weerspiegelde. Uit de cijfers blijkt dat voor het eerst meer dan honderd miljoen ton gecontaineriseerde lading is behandeld. Het conventionele stukgoed liet echter een daling van 15 procent zien tot 17 miljoen ton. Vooral de staaltrafieken zakten in, maar ook de overslag van woudproducten viel tegen door trafiekverlies aan andere havens. Het massagoed groeide met 5,1 procent naar 67,4 miljoen ton, wat vooral te danken is aan de fors gestegen behandeling van droge bulk. De overslag van chemicaliën vertoonde een groei van 4 procent. Het roro-verkeer kende een status quo ten opzichte van 2007. Volgens Rudi De Meyer, afgevaardigd bestuurder van Alfaport, zal de economische crisis de haven nog tot een heel eind in 2009 parten spelen. “We moeten de situatie nauwgezet monitoren, zodat de juiste beslissingen tijdig kunnen worden genomen.” meter is vereist. Een 4-bakskonvooi van 22,80 meter breedte heeft aan weerskanten weinig speling. Zo’n konvooi neemt ook ruim 55 procent van de natte sectie onder de brug in met als gevolg een enorme waterverplaatsing en een negatief effect op de bestuurbaarheid. Ook moest de bovenbouw dringend hersteld worden en verkeren ook de oevers in slechte staat. De afdeling Monumenten en Landschappen gaf ten lange leste toestemming voor een nieuwe brug mits die aantoonbare meerwaarde zou bieden. Die werd onder andere gevonden in de inpassing in de nieuwe brug van een café-restaurant voor toeristen, een landhoofdgebouw dat de geschiedenis van de historische plek laat zien en de handhaving van de nabijgelegen bunker. NV De Scheepvaart had 16 januari het mps Limburgia gecharterd om Eindelijk grotere doorvaarthoogte in Willebroek Met een druk op de knop opende de Vlaamse minister-president Kris Peeters voor de eerste keer de nieuwe Boulevardbrug over het Zeekanaal in Willebroek. Dit 17 miljoen euro kostende bouwwerk vervangt de oude Boulevardbrug, die een hinderlijke vernauwing vormde in het Zeekanaal. Auto’s en vrachtwagens stonden er vaak lang aan te schuiven, omdat de brug vaak open moest voor de scheepvaart. Dat had te maken met haar beperkte doorvaarthoogte. Met de nieuwbouw is de doorvaartbreedte uitgebreid van 17,88 meter naar 57 meter. De nieuwe doorvaarthoogte bedraagt 9,10 meter. Daardoor zal de brug minder vaak gasten van de kade van Sappi in Lanaken naar de brug te vervoeren. Tijdens de vaart konden de gasten, volgens goed gebruik bij NV De scheepvaart, genieten van een koud en warm buffet. De catering bleek beter georganiseerd dan de cruciale ontploffing. Rond 21.45 uur arriveerde het schip bij de brug en nam het positie in op ongeveer 200 meter afstand van de brug. Het opblazen was voorzien om 22.08 uur exact. Dit tijdstip verstreek echter zonder een enkele actie op de brug, behalve de bewegende lichtjes van medewerkers van het verantwoordelijke aannemingsbedrijf. De tijd verstreek. Het passagiersschip lag met het hek naar de brug en de aanwezige gasten en (foto)journalisten wachtten geduldig op de ontploffing. Volgens goed gebruik gaat aan de explosie een sirene vooraf. Om 22.30 uur nog steeds doodse stilte; de lichtjes waren verdwenen. Om openstaan en kunnen ook grotere schepen probleemloos de containerterminal van Willebroek bereiken. In 2004 had Kris Peeters zelf de eerste steen gelegd voor de nieuwe Boulevardbrug, die een belangrijke schakel vormt in de ontsluiting van Willebroek-Noord, waar op termijn 60 hectare nieuw bedrijventerrein komt. Het wegencomplex rond de nieuwe brug is gedeeltelijk klaar en wordt de komende maanden verder afgewerkt. In de zomer laat Waterwegen en Zeekanaal de oude Boulevardbrug slopen. 22.40 uur, een half uur te laat, werd de stilte verscheurd door een lichtflits en een oorverdovende explosie. Tot verrassing van veel mensen aan boord. Die hadden de sirene namelijk niet kunnen horen. Politie Grote stofwolken omhulden de plek van de explosie, de fraai gevormde brug was verdwenen. Naderhand bleek dat het half uur vertraging zijn oorzaak vond in een aantal nieuwsgierigen. Die hielden zich te dicht bij de plek van de explosie op en moesten eerst door de politie worden verwijderd. Komende maanden worden de brughoofden van de oude brug afgebroken en wordt het kanaal op die plek verbreed. Als laatste deel van het project wordt daarna de nieuwe brug op de plaats van de oude brug geschoven en verrijst er een multifunctioneel gebouw bij de oude bunker. Het project moet begin 2010 klaar zijn. (foto Vlaanderen in Actie)

Binnenvaartkrant