Views
3 years ago

2009-04

  • Text
  • Schip
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Matroos
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Wensen
  • Behouden

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 10 februari 2009 Gevraagd per direct: Schipper met partner op mbs 1500 ton i.b.v. Rijn en Radarpatent Rederij Buitendijk Frankenpad 13 - H.I. Ambacht Telefoon: 078-681 28 66 TE KOOP: Duwbak met kopschroef, type Neokemp. Bouwjaar 2003. Afm. 62.94m x 7.06m, 851 ton. Twee containers breed. Tel: 078-6816000 of 06-53125892 Weidz Transport BV AGNES BARTOUTSLAAN 35 3342 GE HENDRIK IDO AMBACHT TEL: 078-6840112 E-MAIL: WEIDZ@WEIDZ.NL TE KOOP: 3-KAMER APPARTEMENT MET ZICHT OP DE SKYLINE VAN ROTTERDAM Bouwjaar: 1991, perceel oppervlakte: 100 m 2 , inhoud: 270 m 3 , berging: inpandig, garage: inpandig, VVE bijdrage: 137,96 p/m, erfpacht: afgekocht tot 2040, stadsverwarming, dubbele beglazing (nauwelijks stookkosten !), dubbele lift, huismeester, videofoon, gasten parkeerplaats achter gecodeerde slagboom, perfecte staat van onderhoud. Vraagprijs: 329.500 k.k. Oostmaaslaan 882 - Rotterdam Foto’s en een uitgebreide omschrijving van het huis zijn op aanvraag te verkrijgen. Mail naar: oostmaaslaan882@hotmail.com of kijk op www.mijnhuisverkoopikzelf.nl/woning/rotterdam/oostmaaslaan-1771.html. U kunt natuurlijk ook bellen naar 0651-169925. COMPUTER STUK!! BEL SNEL RCC/PS 0180-431777 REPARATIE BINNEN 24H MET EIGEN HAAL EN BRENG SERVICE...BENEDENRIJWEG 8-10 RIDDERKERK De kracht van zekerheid Uw schip overdragen en/of hypotheek vestigen? Voor een plezierige en deskundige aanpak gaat u naar Wery Goedegebuure & Partners Notarissen met vestigingen in Dordrecht (Grotekerksplein 20), Zwijndrecht (Rotterdamseweg 40)*. Onze kantoren zijn bereikbaar op telefoonnummer 078-6136766; u kunt vragen naar Cees Onwijn of Lisenka Vermaas. Wij verwachten het komende jaar de ingezette groei verder uit te breiden.U kunt ons blijven bellen indien u op zoek bent naar lading. Rederij Ringoot en zoon nv Onze voorkeur blijft uitgaan naar een lange termijn relatie, maar ook voor bevrachting kunt u bij ons terecht. TE KOOP AANGEBODEN: Ms 900 ton bouwjaar 2000 (Kube en Brabant Hopper) Inruil van klein schip met ouder bouwjaar is bespreekbaar Contactpersonen: Robert-Jan Zimmerman Joris Vos E-mail: r.j.zimmerman@mercurius-group.nl E-mail: j.vos@mercurius-group.nl Tel. 078-6259674 Tel. 078-6259677/ 06-10990364 Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht Fax 078-6194866 Bezoek onze website: www.MERCURIUS-GROUP.nl TE KOOP: Nieuwbouw duwbak met een normaal voorschip. Lengte zonder vleugels 71.00m x breedte 9.50m x holte 3.20m. Duwbak heeft vleugels van 8.50m. Voorzien van kopschroef en hekschroef (alleen de unit) Voorzien van ankerlier. Tel: 078-6816000 of 06-53125892 GEVRAAGD STUURMAN In bezit van: ADNR basis of chemie Boekje stuurman KAPITEIN In het bezit van: ADNR basis of chemie Rijnpatent of groot vaarbewijs Ervaring op tankschepen vereist WIJ BIEDEN U: Vrijetijdsregeling: te bespreken Aantrekkelijk loon Sollicitaties: Metropoolstraat 1 2900 Schoten België + (32) (0)3 235 75 75 *) Ook vestigingen in Rotterdam en Maasdam www.werygoedegebuure.nl notarissen@werygoedegebuure.nl GEVRAAGD GEVRAAGD GEVRAAGD GEVRAAGD voor dubbelwandige tanker (2991 ton): 2 KAPITEINS Wij vragen: Wij bieden: Patent tot Mannheim ADNR patent Radarpatent Onmiddelijke indiensttreding Aflossen met firmawagen loon n.o.t.k. Contact: 00 32 (0) 475 94 54 34 GEVRAAGD GEVRAAGD GEVRAAGD DESIREE BVBA zoekt kapitein i.b.v. Rijnpatent tot Mannheim A1 vaart op mts Desiree type N.2, 14/14 Tel. 06-53293045 desireebvba@msn.com Mediship AG vraagt voor het M.P.S. Da Vinci Kapitein (vrije tijds regeling in overleg en geen continue vaart) Matroos Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing Engelse taal is een pre • Bij de betreffende functie behorend een Rijnpatent ( Patent op de Donau tot Budapest is een pre) Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. van Hengst Tel: 06-53125546 / 06-13001214

De Binnenvaartkrant 15 10 februari 2009 Brussels afval straks over het water? Het haalbaarheidsonderzoek naar het vervoer van huishoudelijk afval over het water in Brussel nadert zijn voltooiing. Binnen enkele weken willen de Brusselse staatssecretarissen Brigitte Grouwels (CD&V) en Emir Kir (PS) de resultaten presenteren aan de Brusselse regering. Door het verschuiven van afvalstromen naar het water zouden jaarlijks duizenden vrachtwagens uit de binnenstad kunnen worden geweerd. Onderdeel van het plan is de bouw van een nieuwe containerterminal langs het kanaal in Anderlecht. Daar zouden vuilniswagens het afval kunnen lossen in containers. Vervolgens moeten binnenschepen de containers naar de verbrandingsoven in Neder-over-Heembeek brengen. Staatssecretaris Grouwels deed inspiratie op in de haven van Rijsel, waar men op dit vlak al verder staat. Met de haven van Rijsel werkt Brussel nu vier jaar samen op het gebied van milieu- en afvalbeleid. Ook Parijs en Luik maken deel uit van dit verbond, dat de naam Dipcity draagt. Een van de resultaten van hun samenwerking is de komst van een schoonmaakboot in de haven van Brussel. De vier partijen hebben onlangs een nieuw subsidieverzoek ingediend om hun samenwerking Transformator over het water te verlengen. In 2008 zag de haven van Brussel de trafieken met 6 procent groeien naar 7,8 miljoen ton. Het eigen verkeer steeg zelfs met 13 procent naar 4,9 miljoen ton. Dat laatste betekent dat er meer goederen in de haven zelf zijn gelost en geladen. Daarbij gaat het vooral om bouwmaterialen, die meer dan de helft van al het verkeer naar Brussel innemen. Maar ook het containervervoer deed het goed. Aan de terminal in de voorhaven is 18.000 TEU behandeld. Alleen het transitverkeer is gedaald door het wegvallen van transporten voor de metaalindustrie. De belangrijkste handelspartner van de Brusselse haven was ook vorig jaar Nederland. Meer dan de helft van alle goederen die via het water Brussel bereiken, komt uit Nederland. Soms is de waterweg de enige optie om grote en zware stukken te transporteren. Zoals hier het transport van een elektrische transformator op het Albertkanaal. Goed ingeklemd ging het 240 ton zware, 4 meter brede en 10,50 meter lange gevaarte onlangs op een speciaal daartoe gebouwd ponton op reis. Wegtransport was geen alternatief geweest, gezien de vele ronde punten op de route. De transformator ging in Visé aan boord en werd 125 kilometer verderop, bij Pont-de-Loup, weer uitgeladen. De reis duurde anderhalve dag en verliep zonder problemen. (foto OPVN) Nieuwe Noorderlaanbrug Eind januari is het derde en laatste deel van de nieuwe Noorderlaanbrug over het Albertkanaal geplaatst. Dit middendeel werd met een ponton aangevoerd en vervolgens met kabels en balken op de reeds geplaatste brugdelen omhoog gehesen. De 180 meter lange brug overspant nu het kanaal. De komende maanden gaat de aannemer de drie brugdelen aan elkaar lassen. Vanaf de zomer zou het verkeer erover heen kunnen rijden. Dan start ook de afbraak van de oude brug, die door haar hoogte en breedte een knelpunt vormt voor de binnenvaart. Door de nieuwbouw is de doorvaarthoogte opgetrokken naar 9,10 meter en de breedte naar 63 meter. In de toekomst kunnen schepen dus één laag containers extra meenemen en elkaar kruisen. Tegen het voorjaar van 2010 zou het hele project moeten afgewerkt zijn. Historisch record in Luikse haven Met een totale goederenoverslag van 21,8 miljoen ton heeft de haven van Luik vorig jaar een nieuw record neergezet. De binnenvaart kwam voor het eerst in de geschiedenis boven de 16 miljoen ton uit (+ 1,5 procent). De containertrafiek groeide met 14 procent naar 27.459 TEU. Er kwamen 11.022 binnenschepen aan, een paar minder dan het jaar daarvoor. Het gemiddelde laadvermogen ging echter lichtjes vooruit. Naast binnenschepen zijn er ook 160 coasters afgehandeld. Veiligheidstips tussen de boterham Luik blijft qua overslagvolume de derde binnenhaven van Europa, na Duisburg en Parijs. De goede resultaten hebben volgens het havenbestuur te maken met de dynamiek binnen de havenbedrijven, de ambitieuze investeringspolitiek en extra aandacht voor promotie. Toch heeft men ook in Luik de laatste maanden van 2008 de eerste gevolgen van de wereldwijde economische crisis gevoeld. Het havenbestuur vindt het moeilijk in te schatten wat de effecten van de recessie op de overslagresultaten in 2009 zullen zijn. Men wil reactief blijven handelen, om de gevolgen te beperken. BALLAST POMP GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 De Vlaamse afdeling Preventie en Bescherming heeft een nieuwe campagne gelanceerd over veiligheid op het werk. Daarbij worden preventietips via affiches en stickers onder de aandacht gebracht. Voor de 580 medewerkers van de overheidsrederij Vloot heeft de afdeling een bijzonder presentje. Ze krijgen allemaal een lunchbox met belangrijke tips over veiligheid aan boord. Kwestie van veilig je boterham te verdienen. Kathleen Bernaert (links) en Ivan Lusyne (rechts) van de afdeling Preventie en Bescherming overhandigden onlangs de eerste lunchboxen aan Ilse Bailleul (Vloot). 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant