Views
2 years ago

2008-21

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Matroos
  • Onze
  • Schepen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 21 - 7 oktober 2008 Grouwels: nieuw havendok Als het aan de Brusselse staatssecretaris Brigitte Grouwels ligt, wordt op de locatie van Schaarbeek-Vorming een nieuw havendok aangelegd. Langs deze zijarm van het Zeekanaal wil ze ruimte creëren voor bedrijven die hun goederen aan- en afvoeren via het water. “We moeten de troeven van het kanaal voor het Brusselse Gewest optimaal uitspelen.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! 15 'Binnenvaart-Florence' Het werk voor de schippers verrijkte haar leven, blikt Zuster Vincentia in een Ontmoeting op de Brug terug. Zestig jaar geleden werd ze non. Zowel in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis als in de Nijmeegse schipperswereld is ze nog steeds actief. Het leverde haar meerdere bijnamen op, zoals de ‘Florence Nightingale voor de binnenvaart’. Op eigen kracht 27 Wachstumspotenzial Die Schweizer Bundesregierung hat einen Berichtsentwurf zur nationalen Schifffahrtspolitik vorgelegt. Darin wird das Wachstumspotenzial der Schweizer Hochseeflotte und der Binnenschifffahrt beschrieben. Hafen- und Binnenschifffahrtsvertreter begrüßen diesen Schritt, fordern aber gleichzeitig neue Akzente für die Binnenschifffahrt in der Schweiz. 39 GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS RHB Stevedoring & Warehousing in de Rotterdamse Waalhaven nam vorige week een nieuwe mobiele kraan in gebruik. Er worden in de Rotterdamse haven honderden mobiele kranen gebruikt, maar de Liebherr LHM 600 S is niet zomaar een mobiele kraan. Het gevaarte kan 208 ton tillen met een reikwijdte van 21 meter, en 50 ton op 58 meter. De 104 wielen (het lijkt meer op het uitgebreide onderstel van een Boeing 747) worden aangedreven door 26 onafhankelijke motoren waarmee een uitzonderlijke bewegingsvrijheid wordt gerealiseerd. Op de foto’s rijdt deze grootste mobiele kraan ter wereld op eigen kracht aan wal op de kade van Pier 1 in de Waalhaven. Het gezelschap genodigden moest even geduld hebben tot de waterstand hoog genoeg was om ponton en kade op gelijke hoogte te brengen. Met de achterste wielen van de kraan nog op het ponton, werd het water in de ballasttanks van het ponton anders verdeeld, zodat hetpontonnietomhoogzouschietenalshetgewichtvandekraanerafwerd gehaald. Eenmaal aan wal toonde de kraanmachinist hoe beweeglijk de kraan over de kade bewoog, dankzij dertien onafhankelijk van elkaar bewegende wielstellen. Vier ‘stempels’ geven de kraan uiteindelijk de stevigheid bij de hijswerkzaamheden. RHB is gespecialiseerd in op- en overslag van projectlading. (foto's MGR) Tel.0182-387522 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN NEA-onderzoek brengt 180 binnenvaartproblemen aan het licht Administratieve druk te groot De administratieve druk op ondernemers in de binnenvaart is sinds de liberalisering eerder toe- dan afgenomen. NEA stelt vast dat er voor veel problemen Europese oplossingen zijn, maar niet voor alle. Tijdens de presentatie van het Platform Platina in Brussel vorige week, presenteerde het NEA-instituut een breed onderzoek naar de knelpunten in de binnenvaart. Het Platform Platina is een programma uit het zevende Kaderprogramma van DG- TREN (Directoraat-Generaal Transport en Energie) en dient om het actieplan Naiades ter bevordering van de Europese binnenvaart te implementeren. Obstakels NEA onderzocht in opdracht van de Europese Commissie – in het kader van Naiades – administratieve en wettelijke obstakels in de binnenvaart. 180 ernstige problemen worden gesignaleerd door NEA. Ook doet het instituut aanbevelingen om deze problemen aan te pakken. NEA bezocht en ondervroeg – in samenwerking met lokale consultants – vervoerders en verladers in alle lidstaten met binnenvaart. Het draait in 135 gevallen om administratieve lasten en/of regelgeving die verband houden met exploitatie en certificering van schepen en met de vervoerde lading, maar ook om infrastructurele problemen. Negentig van die problemen komen in alle (binnenvaart)lidstaten voor. Liberalisering De liberalisering van de markt in de negentiger jaren heeft niettemin volgens NEA gezorgd voor een aanzienlijke vermindering van de administratieve en wettelijke belemmeringen. Er zijn sindsdien echter veel nieuwe soorten obstakels naar voren gekomen. >> lees verder op pagina 3 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Extra marifooncontroles Deze week controleren Rijkswaterstaat en Agentschap Telecom extra op het marifoongebruik. De actieweek (van 6 tot en met 10 oktober) moet bijdragen aan betere communicatie tussen schepen onderling en tussen schip en wal. “Gebrekkige communicatie over de marifoon leidt te vaak tot (bijna-) aanvaringen”, legt Rijkswaterstaat uit waarom de actieweek wordt gehouden. Er wordt met name opgetreden tegen het niet uitluisteren van de marifoon in gebieden met verkeersbegeleiding en gecontroleerd op het in orde hebben van de registratie voor gebruik van maritiem-mobiele apparatuur en het instellen van de juiste ATIS-codes in de marifoon/portofoon. BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! KOSTEN BESPAREN MET NTZ! 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu www.rabobankshipping.nl Tel. +31 (0)10.400.37.00 NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

Binnenvaartkrant