Views
2 years ago

2008-19

  • Text
  • September
  • Pompen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Rotterdam

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 19 - 9 september 2008 Pieternel naar New York Piet en Nel van den Hurk zijn al jaren de trotse eigenaren van een Zeeuwsche poon uit 1890, de Pieternel. Daarmee wil het enthousiaste echtpaar volgend jaar naar Amerika om daar mee te doen aan de viering van de 400e verjaardag van de ontdekking van New York door Henry Hudson. Ze zoeken sponsors voor de overtocht. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl 15 Terminalkongress in Paris Am 22. und 23. Oktober findet zum dritten Mal der internationale Fachkongress für Inland Terminals statt. Nachdem die vorherigen Veranstaltungen in Deutschland und Belgien stattgefunden haben, zieht die Karawane weiter nach Paris. Preisgestaltung, Infrastruktur und neue Transportkonzepte sind nur einige Themen die angeboten werden. Exclusief voor binnenvaart en shortsea 31 Special: bijna 40 pagina’s over de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen 32-70 PAGES EN 38 - 61 FRANÇAIS - 67 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Op de kop van het Delta Schiereiland op de Maasvlakte is afgelopen vrijdag de terminal in gebruik genomen, die special is ingericht voor de containeroverslag van en naar binnenschepen en shortsea feederschepen. Hoewel de opening enigszins in de schaduw stond van de opening van de Euromax terminal diezelfde dag (zie pagina 5) waren de festiviteiten er niet minder om, met talrijke dansers op de containers. De waterdiepte voor de kade is 10,65 meter. Het deel dat nu klaar is, kan 300.000 containers per jaar afhandelen. Uiteindelijk moet de Delta Barge Feeder Terminal 700.000 handelingen kunnen verrichten op een kade met een lengte van 840 meter. Momenteel beslaat het terrein negen hectare en staan er drie ‘wide span’ kadekranen. (foto Bonapart) Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl C. Groenenboom zet portaalkraan neer Transferium Ridderkerk Al begin jaren ’90 voorzag de Ridderkerkse wegvervoerondernemer Kees Groenenboom dat vervoer van containers slimmer moet dan simpel over de weg. Hij startte toen met inland terminal Avelgem in Vlaanderen zodat binnenschepen containers in de richting van Frankrijk konden vervoeren. In oktober start zijn bedrijf in Ridderkerk met een containertransferium. Het is lonend om van de Maasvlakte naar Ridderkerk te varen en over te slaan. Frans van den Boom is financieel directeur van transportbedrijf C. Groenenboom en deed vorige week in het NOS Journaal de plannen van het bedrijf uit de doeken. Aan de Binnenvaartkrant legt hij uit hoe de rekensom precies in elkaar zit. Het lijkt nogal kostbaar om containers van de Maasvlakte per schip naar Ridderkerk te brengen en daarna over te slaan op vrachtauto’s. “Maar wat kost het om 40, 45 chauffeurs een dag lang te laten werken om dezelfde afstand te overbruggen? Dat is gewoon niet vol te houden. We klagen over de afhandeltijden, maar het duurt nu eenmaal een uur voor een container beschikbaar is. Dat is het gevolg van de groei in de containeroverslag en we moeten zeker niet verwachten dat dat op korte termijn beter wordt. We kunnen er beter mee leren leven.” Daar komt bij dat de enige aan- en afvoerroute naar de Maasvlakte (de A15) steeds voller en filegevoeliger wordt, waar de komende zes (!) jaar ook nog aan gewerkt wordt. “Dat is nodig om die weg te verbreden, maar als dat werk klaar is, is ook de Maasvlakte 2 klaar en dan zal de A15 weer niet toereikend zijn.” En dan kan het wegvervoer nog een verandering tegemoet zien. “In 2011 krijgen de chauffeurs een 48- urige werkweek. Als je dan naar Groningen moet, scheelt het een halve werkdag als je al vanaf Ridderkerk kunt vertrekken, in plaats van vanaf de Maasvlakte. Nu al zien we dat we vanaf Ridderkerk naar bijvoorbeeld Barneveld twee keer per dag heen en weer kunnen. Dat lukt niet vanaf de Maasvlakte.” Ervaring C. Groenenboom gebruikt de thuisbasis in Ridderkerk ook nu al als draaischijf en empty depot. Omdat het bedrijf aan de rivier De Noord is gevestigd, is de stap naar vervoer over water minder groot. De wegvervoerder heeft er ervaring mee opgedaan in Avelgem aan de Schelde (nabij Kortrijk) en als deelnemer in de containerterminal OCT in Oosterhout. “Als je tien, vijftien jaar geleden met het idee voor een waterterminal zo dicht bij de Rotterdamse haven was gekomen, hadden ze gezegd: die vent is gek. Toen moest de afstand minimaal 250 kilometer bedragen om rendabel te kunnen zijn. Nu is 50 kilometer genoeg. Wij hebben hier in Ridderkerk geen Heinekens of andere grote bedrijven; dus is dit transferium vooral ten bate van het vervoer dat eerst over de weg ging en dat we nu over water gaan vervoeren.” Het is dus niet zomaar een inland terminal. De term ‘containertransferium’ werd vorig jaar gelanceerd door het Havenbedrijf Rotterdam. Een aantal grote bedrijven en het HbR worstelen nu al enige tijd met plannen om een containertransferium op te zetten bij Alblasserdam, eveneens aan de Noord gelegen, aan de overkant van Ridderkerk. >> Lees verder op pagina 5 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren Binnenvaartkrant OSD Antwerpen stand 261

Binnenvaartkrant