Views
2 years ago

2008-11

  • Text
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Shipping
  • Onze

De Binnenvaartkrant 8 20

De Binnenvaartkrant 8 20 mei 2008 Milieuorganisaties pleiten voor Ceres duurzame Nederlands-Vlaamse Delta-haven DOOR SARAH DE PRETER In plaats van elkaar te beconcurreren zouden de havens van Antwerpen en Rotterdam juist moeten samenwerken. Dat stellen milieuorganisaties uit Vlaanderen en Nederland. Ze hebben een studie laten uitvoeren door het Nederlandse onderzoeksbureau Koppies & Stevens, gespecialiseerd in strategische havenontwikkeling. Het eindrapport werd begin deze maand aan de havendirecteuren van Antwerpen en Rotterdam overhandigd. De milieuverenigingen maken zich BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL MOTORVRACHTSCHEPEN: “Marco Polo” 3888 ton Bj. 2005, 135mx11m45x4m25, 4838m³, Stalen buikdenning met containerversterking, aluminium Friese kap luiken + hydraulisch luikenwagen, kopschroef 900pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 17m, Hoofdmotor: 2x Caterpillar 1380 pk bj. 2005 “Macoma”, 3099 ton Bj. 1970, 102mx12mx4m, 2700m³, Stalen buikdenning bj. 2002, Kopschroef 300pk, aluminium overzakbaar stuurhuis bj. 2002, autokraan 15m, Hoofdmotor: 2x Mitsubishi 953 pk bj. 2007. “Impuls”, 2754 ton Bj. 2002, 110mx10m50x3m50, 3500m³, aluminium Friese kap luiken + hydraulische luikenwagen, stalen buikdenning met containerversterking, kopschroef 550pk, aluminium T stuurhuis, Autokraan 18m, Hoofdmotor: Caterpillar 1700pk. “Necton”, 2000 ton Bj. 1998, 105mx9m40x2m97, 2600m³, aluminium Friese kap luiken + hydraulische luikenwagen, Stalen buikdenning, kopschroef 400pk bj. 2000, aluminium overzakbaar stuurhuis, Autokraan 15m, Hoofdmotor: Cummins 1600pk bj. 2000. “Arie Leendert”, 1630 ton Bj. 1980, 86mx9m50x3m06, 2000m³, aluminium schuifluiken, stalen buikdenning + zandgoten, Kopschroef 360pk bj. 2006, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 16m, Hoofdmotor: Volvo 1197pk bj. 2004. “Mercator”, 1450 ton Bj. 1954/1994, 82mx9mx2m81, 2200 m³, 54 TEU, Aluminium Friese kap luiken + hydraulische luikenwagen, Stalen buikdenning, 360pk kopschroef, Hout overzakbaar stuurhuis, Autokraan 15m, Hoofdmotor: Caterpillar 860pk bj. 2006. “Rodeo”, 1393 ton Bj. 1975, 80mx9mx2m70, 1450m³, Aluminium schuifluiken, stalen buikdenning, 320pk kopschroef, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 12m, Hoofdmotor: Mitsubishi 950 pk bj. 2003. “Fossa”, 1180 ton Bj. 1961, 80mx8m20x2m72, aluminium schuifluiken, stalen buikdenning, 250pk kopschroef, Houten stuurhuis, autokraan 14m, Hoofdmotor: Cummins 940 pk bj. 1996. “Confiance”, 1024 ton Bj. 1964, 70mx8m20x2m61, 1425m³, Ponton luiken bj. 1995, Azobe buikdenning, 220pk kopschroef, Aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 11m, Hoofdmotor: Caterpillar 720pk bj. 2001. “Mia Amore”, 691 ton Bj. 1959, 69m87x7m10x2m20, 1050m³, 8 Aluminium schuifluiken, Azobe buikdenning, 130pk kopschroef, zakbaar stuurhuis met houten bovenbouw, autokraan 15m, Hoofdmotor: Caterpillar 480pk bj. 2001 nieuwe turbo van 2008. MOTORTANKSCHEPEN: “Commander”, 3155 ton Bj. 2003, 110mx11m40x3m79, 11 gecoate tanks, inhoud 4000m³, kopschroef 500 pk, hefbaar stuurhuis, autokraan 15m, Hoofdmotor: ABC 1800pk. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. zorgen over de milieudruk die de toenemende havenactiviteiten met zich meebrengen en pleiten daarom voor duurzame havenontwikkeling. Onderzoeksbureau Koppies & Stevens doet hiervoor concrete voorstellen. Zo zou er moeten worden toegewerkt naar één gecoör dineerde haven van de Vlaams- Nederlandse Delta, waarbinnen Vlaamse en Nederlandse havens zich op basis van hun eigen sterke punten onderscheiden. De havens zouden dan goederenstromen kunnen verdelen en zo capaciteitsproblemen voorkomen. De studie raadt zeehavens aan niet alleen op containeroverslag te mikken, maar ook versterkt andere activiteiten aan te trekken. Om de druk op het weggenet tegen te gaan moeten spoorverbindingen, terminals en vaarwegen in het achterland nog beter worden benut. In plaats van de maritieme toegangswegen altijd maar verder uit te baggeren zodat er steeds grotere zeeschepen kunnen varen, moet er meer gebruik worden gemaakt van de kustvaart. P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Mobiel 0653-14 27 01 Faxmail 0842-29 16 91 E.mail: info@phtimmer.nl Web: www.phtimmer.eu Te Koop: Onder G.L. klasse gebouwd in 1970 Afmetingen 14.58 x 4.30 x 1.20, kruiphoogte 3.30 mtr. 2 Mercedes motoren, 230 pk met Reintjes keerkoppeling Snelheid op stil water 33 km per uur Oliedruk stuurwerk, 220/380 volt, 5 kVa. Centrale verwarming, windscherm en cabriokap Teak dekken en zeerailing, vernieuwd in 1993. Kompas, dieptemeter, radio, marifoon, kaartplotter en GPS Ruime salon met zithoek voor 6 personen. Keuken voorin, elektrisch koken, warm water via boiler Achterin 2 slaapplaatsen, badkamer met douche en toilet. Voorin 2 slaapplaatsen, toilet en wastafel Vraagprijs 87.500,00 Euro Verder vinden de onderzoekers dat goederen wat minder door heel Europa moeten worden versleept. Dat kan door ze af te leveren in de haven die het dichtst bij de eindbestemming ligt. De Vlaamse havens krijgen het advies om meer productielocaties te openen. In de havens liggen honderden hectaren bedrijfsterrein braak. Koppies & Stevens raadt aan deze gronden te gebruiken voor onder andere de eco-industrie. Tot slot adviseren de onderzoekers innovatieve concepten in te zetten voor de overslag in de havens. Ze denken daarbij aan drijvende kranen en de directe overslag op binnenschepen. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Weer nieuwe dienst voor Ceres Paragon heeft een Aziatische dienst van de Grand Alliance erbij gekregen. Het eerste containerschip van de nieuwe loop (EU5), de Oslo Express van Hapag-Lloyd, is al op de Amsterdamse terminal afgehandeld. De Grand Alliance heeft hiermee het startsein gegeven van een extra wekelijkse dienst tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Sjanghai, Ningbo, Xiamen en Singapore zijn de Aziatische havens van deze nieuwe loop. Na Singapore vervolgt de EU5 zijn route via Amsterdam, Hamburg en Southampton. Met de EU5, waarvoor in totaal acht schepen worden ingezet, heeft de Ceres-terminal een derde Aziatische dienst van de Grand Alliance. De andere diensten zijn de EU1 (Japan, Singapore en Amsterdam) en de EU2 (Zuid-China, Taiwan, Singapore en Amsterdam). W.L.A.de BOT & Dtr. VOOR BETROUWBAARHEID REGISTERED SHIPBROKER ® Div. Motorschepen 300 / 7000 ton ca. 250 ms in ons bestand Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl MS PEGASOS 1495 t bj 1999 - h. 4.20m/2.50m.- 90 TEU 1250 PK Cummins revisie mei 2008 / boegschroef 470 PK MS 2300 t bj. 1994 - 105 x 10.50 m. - 1600 PK MS 2400 t bj. 2005 - 3400 cub - Fr.al.kap 1400 PK MS 2900 t bj. 1960 - 1 ruim - 1700 PK - Fr.alum. kap MS EUROBIBO 1400 t bj. 1973 - 85 x 9.50 m.- 2 ruimen Dubbelwandig - 960 PK Deutz - interessante prijs MS LIBERTE 1000 t/1954 - 640 PK CAT/2001- 1430 m3 MS 1260 t/1959 - dubbelwandig 80 x 9.50 m. - 850 PK/1997 MT 610 t/1963 - 290 PK Deutz - Bunkergiek - S.I. 2010 MT 3800 t/1975 - 1500 PK - Bunkergiek / ketel MBS 1800 t/1960 - middenschip 2003 - 720 PK - spudpalen Dekschuit 20 x 4.80 m. dek vernieuwd -€ 17.500,-- ex B.T.W. GEVRAAGD: DUWBOOT 2 x 3/400 PK geringe diepgang. Als groeiend en modern bedrijf zoekt Somtrans NV een: Bevrachter / Dispatcher Jobomschrijving: - Optimale vlootomzet - Contact met klanten - Factureren Profiel: - Kennis Frans, Duits en Engels - Bachelordiploma Expeditie - Stressbestendig Assistent Walkapitein > Nautische en technische kennis > Praktisch en theoretisch > Leeftijd: 25 – 35j. Surf op onze website: www.somtrans.be

De Binnenvaartkrant 9 20 mei 2008 De Nieuwe blouses De schippersvrouw is tijdens het varen met het computerprogrammaatje de Eetmeter van het Voedingscentrum een paar kilo afgevallen. Overgewicht en leeftijd zijn tezamen risicofactoren voor de gezondheid en daar heeft de schippersvrouw niet zo’n zin in. Zoals ook de auto steeds een APK-keuring krijgt, zo is het ook met het lijf. En omdat ze door een aantal feestelijkheden al een paar weken stil liggen is daar nu tijd voor. Haar bloeddruk blijkt goed te zijn en de assistente zal bloed prikken. Ze is er volkomen van overtuigd dat ze niets mankeert. Zo was het immers een paar jaar geleden ook. Maar als ze voor de uitslag komt, is het toch schrikken want de dokter kijkt bedenkelijk. En daar is de schippersvrouw helemaal niet blij mee. In gedachten ziet ze al zo’n enorme pillendoos voor oude mensen. Met vakjes voor alle dagen en alle uren! En daar heeft ze dus echt helemaal geen zin in. Door al die festiviteiten was het bijhouden van de Eetmeter er nogal bij ingeschoten en meteen die dag begint ze er weer mee. En nu zelfs nog veel serieuzer dan eerst. De eerste week neemt ze zelfs niet één koekje, maar dat is moeilijk vol te houden. Ze blijft wel beter letten op wat ze precies eet. Ze leert ook dat als ze ergens echt heel erg veel zin in heeft, ze het maar beter gewoon kan eten want dan is die behoefte bevredigd. Omdat ze een paar weken moeten repareren en ze er daardoor iedere dag op uit kan met haar fiets, vliegen er weer een paar kilo af. Al moet ze door regen en wind, fietsen zal ze! Alsof haar leven er vanaf hangt. En of ze nu nat wordt of niet, ze gaat er op uit. Ze voelt zich er heerlijk fit bij. En al dat struinen door de stad is ook nog eens heel erg leuk. Net voor ze weer gaan varen moet ze een riem kopen omdat haar broeken te wijd beginnen te worden. En da’s een goed gevoel. Maar nu het fietsen afgelopen is wordt het een stuk moeilijker om gewicht te verliezen. Ze bestudeert met de Eetmeter nu iedere hap die ze naar binnen werkt en ziet daardoor dat er in koffiecreamer erg veel verzadigde vetten zitten. Als ze weer eens ergens tegen de kant liggen stapt ze op haar fietsje en doet een vergelijkend warenonderzoek. Ze ontdekt dat er koffiemelk is waar zelfs helemaal geen vet in zit. Ze vindt het minder lekker dan de vette koffiecreamer die ze gewend is, maar de ouwemensenpillendoos is een echt spookbeeld, dus moet het maar. N u ze de smaak eenmaal te pakken heeft van het vergelijken van voedingsmiddelen is ze niet meer te houden. Het wordt een sport om alles uit te zoeken en al deze nieuw ontdekte producten bij de Eetmeter in te voeren. En precies uit te puzzelen hoeveel ze eten kan. Als ze heel eerlijk is, moet ze zelfs toegeven dat ze zich prettiger voelt met al die magere varianten. De kilo’s gaan er nu wel wat langzamer vanaf dan eerst, maar er zit toch nog voldoende beweging in. Aangezien het uitverkoop is en ze graag een stuk wil lopen gaat ze er bij een volgende losplaats weer op uit en komt ze in een winkel terecht met leuke uitverkoopjes. Voor een paar eurootjes vindt ze een rode en een witte blouse die haar erg leuk staan. Leuker dan de blouse die ze aan heeft. Aan boord gaat ze met haar nieuwe aanwinsten voor de spiegel staan en beseft dan pas waarom deze blouses haar leuker staan. Deze blouses zijn niet meer zo lang en zo wijd om haar figuurfouten te verhullen. Nee, deze blouses zijn zelfs een beetje getailleerd en dat maakt dat het geheel er meteen veel vlotter uitziet. Hoewel ze eigenlijk niet is gaan lijnen omdat haar uiterlijk haar niet beviel, is ze toch zeer verrast door haar nieuwe zelf. En da’s een grote stimulans om door te zetten. VARELING door Irene Bruyninckx Nieuwe aanwinst Amsterdamse Waterpolitie De P95, het nieuwe surveillancevaartuig van Amsterdam,werd vorige week dinsdag in het Amsterdamse Westerdok gedoopt. Dat deed Petra de Wolf, echtgenote van de Commissaris van de Koningin van Noord-Holland. Het is de derde van een serie van zeven schepen van dit type voor de Waterpolitie. Daarnaast worden ook nog drie grotere – 25 meter lange – schepen gebouwd voor de Waterpolitie. De P95 heeft een ruime opzet, is een halve meter hoger dan zijn voorgangers. In tegenstelling tot de vorige boten van de politie kan een monteur in de machinekamer tussen de twee (Volvo-) motoren door wandelen. “Alles wordt kleiner, en dit is voor monteurs wel een stuk gemakkelijker werken”, aldus inbouwmonteur Bert Bakker van Damen Shipyards in Gorinchem, die bij de oplevering in Amsterdam aanwezig was. De vierde en de vijfde uit de serie vaartuigen worden momenteel afgebouwd in Gorinchem, voor de Waterpolitie in Maasbracht en Gorinchem. De P95 is 19,95 meter lang en 4,96 meter breed en vaart met vier bemanningsleden. Die hebben enkele nieuwe snufjes aan boord, met name voor de veiligheid van henzelf en van de personen die zij eventueel meenemen. Zo zijn er langs de opbouw op diverse plaatsen rails bevestigd waar bemanningsleden zich aan kunnen vastgespen, zodat overboord slaan onmogelijk wordt. Een dergelijke voorziening is ook aangebracht bij het lage platform achterop, om eenvoudig aan boord van jachten te kunnen gaan of drenkelingen uit het water te halen. Op het stuurhuis en voorop zijn uitklapbare rekjes bevestigd waardoor de overstap op hogere objecten – zoals bijvoorbeeld lege duwbakken – eenvoudiger en veiliger kan plaatsvinden. De romp van de P95 is van aluminium. Het schip kan met een snelheid van 42 kilometer per uur varen. Voordat je de roef in gaat, moet je je schoenen uittrekken, heb ik van moeder geleerd. En daarna je handen wassen. Net als in een moskee dus eigenlijk. Nou goed: in een moskee worden naast de handen ook de voeten gereinigd. En ze zingen ook een beetje anders, die Arabieren. ONDERSTROOM door Frank Antonie van Alphen Daar kwam ik achter toen ik de Music Meeting bezocht, een jaarlijks wederkerend festival in Park Brakkenstein, vlak bij de Nijmeegse universiteit. Het was prachtig weer; dus ideale omstandigheden om naar muziek uit heel de wereld te luisteren. Fraaie, zonnige klanken uit Azië, Amerika, Zuid-Amerika, Afrika, uit Nederland. En uit de Arabische wereld. Ik moest toch weer toegeven dat ik liever het gejammer uit het Midden-Oosten hoor,dan het gejammer van – pak ‘m beet – Jantje Smit. De één jammert nou eenmaal mooier dan de ander. Mijn vader kon bijvoorbeeld vioolspel niet uitstaan. Het ‘jammerhoutje’ noemde hij dat instrument altijd. Hij kon beter tegen een kamer vol krolse katten dan tegen een deftig stukje Bach. Alsof in zijn hoofd duizend nagels over een schoolbord krasten. Pa vond maar twee stukken muziek mooi eigenlijk: ‘Sailing’ van Rod Steward en ‘Sledgehammer’ van Peter Gabriel. De P95 aan de kade van het Westerdok in Amsterdam. De champagne voor de doop hangt klaar. (foto MGR) En na de derde dag … ‘Sailing’ begreep ik wel. Hij had bij exotische oorden laten meevoeren, leven en welzijn graag een zeezeiler door verleidelijke klanken. willen kopen. Maar mijn moeder zag Wat dat allemaal met water of het varen te maken heeft? Nou: al die mu- dat niet zo zitten, geloof ik. Maar dat vader ‘Sledgehammer’ zo’n ziek uit den vreemde klonk niet alleen mooi nummer vond, overviel mij met betoverend, maar kón ook een beetje oprechte verbazing. Verder was muziek vooral iets om uit te zetten als er al was het maar een droom. De nacht toveren. Een droom werd waarheid, visite kwam. na de laatste avond van de Music Meeting droomde ik dat pa eindelijk zijn Dus ik denk dat hij zich op de Music Meeting ook niet bijster geamuseerd jacht kocht. We zagen onder de kust zou hebben. Want op elk podium van Noorwegen een walvis springen. stond wel een schoolbord vol krassende nagels. Of een groepje krolse zen tover van tropische oceanen. We We zeilden ’s nachts over de turkooi- katten. Tenminste, zo zou pa er naar waren op avontuur en bezochten exotische oorden. Havens van Duizend- geluisterd hebben, vermoed ik. Ik kon me alleen maar met open mond naar en-een-nacht.

De Binnenvaartkrant