Views
3 years ago

2008-11

  • Text
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Shipping
  • Onze

De Binnenvaartkrant 52

De Binnenvaartkrant 52 20 mei 2008 Rabobank Shipping ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert VOF Scheepvaartbedrijf Jowi met het mts Jowi en wenst schip en bemanning Gehele lading bewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma's: ladingtank niveaubewaking, druk, temperatuur, niveaualarmering, overvulbeveiliging, diepgangmeting, Saab Tank Radar niveaumeting met correctie van TRIM en LIST en de bediening van lospompen d.m.v. touch-screen en explosieveilig TFT scherm aan dek. Wij feliciteren Jowi VOF en haar bemanning met het mts Jowi Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 een behouden vaart Een onafhankelijk tussenpersoon Wij wensen de Jowi, de Mon-Desir en de Mariposa een behouden vaart, en…. Gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! SAA Overvliet Assurantie Makelaars Twentestraat 88, 3083 BD Rotterdam Postbus 9000, 3007 AA Rotterdam Tel.: 010-4119595, Fax: 010-4139774 E-mail: mail@overvliet.nl www.overvliet.nl

De Binnenvaartkrant 53 20 mei 2008 Familie Wanders wil iets moois opbouwen >> vervolg van pagina 51 De werven zijn volgeboekt en de vraag naar nieuwe schepen lijkt aan te houden. Schepen veranderen soms binnen enkele weken meerdere keren van eigenaar. “We werden tijdens de bouw wel tien keer gebeld met de vraag of we wilden verkopen”, zegt Henk. Doorverkoop is een snelle winst. De familie Wanders kwam niet in de verleiding. Daniël: “Dan streven we ons doel voorbij. We willen iets opzetten en opbouwen. Mooie nieuwe schepen, goed personeel. Volgend jaar om deze tijd hebben we een vloot van negen schepen, waarvan de oudste uit 2006.” Is het niet soms lastig goede mensen te vinden? Alexander antwoordt heel beslist: “Wij kennen geen personeelsprobleem. De kapiteins zijn mede-eigenaar, jongens van een jaar of dertig. De matrozen zijn bijna allemaal Slowaken. Problemen met de taal zijn er niet. Ik ben blij dat ze komen, ook al spreken ze geen vloeiend Nederlands of Engels. Je moet er niet aan denken dat ze er niet zouden zijn. We zijn supertevreden met ze. Ze komen allemaal uit één dorp, vrienden, kennissen, ze vertellen het tegen elkaar. En onderling is er een topsamenwerking.” Publiciteit Vorige week is de Jowi zonder veel poespas gaan varen. De vorige Jowi haalde bij de start nog de voorpagina’s, en zeker niet alleen van de vakbladen. Henk is nog steeds een groot voorstander van televisiereclame voor de binnenvaart. “Ik wil iets doen voor de binnenvaart, maar het moet wel zinnig zijn. Het heeft toen wel iets betekend voor de binnenvaart. Coca- Cola maakt ook reclame, net als bijvoorbeeld de Melkunie. Iedereen weet waar de pakken melk staan in de supermarkt, maar toch die reclame. Om de zoveel tijd moeten er spotjes zijn om je positief te profileren. Niet denken ‘nou weten ze het allemaal wel’.” Want er zijn nog steeds misverstanden uit de weg te helpen. “We zouden ineens een achterstand hebben op het beroepsverkeer in de uitstoot? Bij mij zijn ze niet geweest om het te meten. Hoe komen ze aan die onzin? Ze maken een eenvoudig rekensommetje. Hij heeft zo’n motor met zoveel verbruik, dus is het totale verbruik zoveel. Maar de Jowi gebruikte zeven jaar lang maar 52 procent van de capaciteit. Dat wordt niet berekend. De hele binnenvaart vaart al zo zuinig. Met gasolie van 630 euro per kuub kijk je wel uit.” De gebroeders Wanders. Alexander begeleidt de nieuwbouw, de kwaliteit en het personeel, Daniel doet samen met Cees Mooij de bevrachtingen bij Unibarge. (foto’s MGR) Bewuste keuze Alexander: “De Jowi heeft achttien achter elkaar geplaatste tanks (twee maal negen), een bunkergiek van 29 meter met twee gescheiden pijpen waardoor 2.000 kuub per uur wordt gepompt door vier pompen. De totale tonnage van de Jowi bedraagt ruim 6.000 ton.” Het was een bewuste keuze voor dit formaat. Daniël: “Het schip moet ook bij verkoop in de markt blijven liggen. Tussen de 3.000 en de 6.000 ton is een goede maat. Bouw je groter, dan kom je in een isolement.” Henk: “Echte optimisten bouwen tot 10.000, 13.000 ton groot. Als we de pessimisten mogen geloven, wordt het allemaal wat minder. Zitten we er met 6.000 ton mooi tussenin.” Een pessimist is Henk zeker niet. “Lading moet toch van A naar B. Het is een goede markt. We maken dankbaar gebruik van de wijsheid van Cees Mooij. Daniël en Alexander hebben veel ervaring opgedaan en ieder een eigen schip gehad. De mix in tonnages is goed. Je kan niet altijd de eerste en de grootste zijn. Het moet budgettair allemaal kloppen. Wij zijn niet toe aan grotere schepen.” Het casco voor de nieuwe Jowi komt uit China, om precies te zijn Jiangdu City, Sainty Longchuaw Shipbuilding Corp. De familie Wanders bestelde er meteen twee. “Een gouden greep dat we meer schepen hebben besteld. Achteraf ben je natuurlijk allemaal wijs. Al hadden we er vier besteld, er is werk genoeg voor.” Het mts Volterra – het volgende nieuwbouwproject – ligt eveneens bij Breko af te bouwen. Enig optimisme is de familie Wanders dus niet vreemd. Daniël: “We spelen in op de vernieuwing van de bunkervloot. Steeds meer verladers willen dubbelwandige schepen. Met dit schip kan echt alles.” Zijn broer Alexander vult aan: “Twee verschillende soorten lading, omdat de zeeschepen op de Noordzee moeten voldoen aan de eisen van laagzwavelige brandstof.” Er is zelfs sprake van dat op termijn de stookolie helemaal niet meer kan voldoen aan die aangescherpte eisen en dat de zeevaart moet omschakelen op lichtere brandstofproducten. Henk: “Maar dan moet er worldwide een giga-omslag plaatsvinden om alle zeeschepen aan te passen. Dan nog zijn we er klaar voor. We maken hem schoon en gooien er een lichter product in. Dat is het mooie van de binnenvaart. A la minute schakelen – het niet moeilijker maken dan het is. We kunnen ook naar Antwerpen of Amsterdam varen als het nodig is. Alleen niet naar Le Havre. Maar zelfs dan…dan gaan we zeegaande tankers bouwen.” Varende huwelijksvoltrekking op Haringvliet Aan boord van het salonzeilschip de Zeeland zal komende vrijdag (23 mei) de eerste varende huwelijksvoltrekking plaatsvinden. Lara en Eric geven elkaar om 15.00 uur het jawoord op het gedeelte van het Haringvliet dat binnen het grondgebied van Hellevoetsluis valt. De ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt, zal de coördinaten in het trouwboekje bijschrijven. Met de GPS voor zich controleert zij nauwkeurig de coördinaten. Het zowel voor hoge hakken als voor rolstoelen toegankelijke zeilschip de Zeeland, met vaste ligplaats in Hellevoetsluis, is onlangs aangewezen als officiële varende trouwlocatie. Lara en Eric hadden al eerder willen trouwen maar hebben gewacht tot de Zeeland zijn vergunning had bemachtigd. Omdat de gemeente (die de vergunning moest verlenen) terughoudend was om trouwen op een varende locatie toe te staan, besloot het jonge stel rustig af te wachten. Voor hen was het trouwen aan boord belangrijker dan het boterbriefje op zich. Lara en Eric wonen zelf op een 101 jaar oude klipper en hebben elkaar leren kennen door de eigenares van de Zeeland, Jelleke van der Staaij, en haar vriend. Eric heeft zelf ook meegebouwd aan de Zeeland en Lara is als vrijwilligster vaak meegevaren met groepen gehandicapten. Er was dan ook geen twijfel over mogelijk: zij wilden trouwen op de Zeeland en anders maar niet. Voor hen belooft vrijdag dan ook beslist de mooiste dag van hun leven te worden. In Alphen genieten van rijke historie Industrie-motoren Aanstaande vrijdag is de trouwerij aan boord van de Zeeland. In het eerste juniweekend komt een stukje Alphense historie tot leven. Dan vindt namelijk de Industriemotorendag 2008 plaats, op de plek waar het in 1910 allemaal begon voor het ooit roemruchte maar teloorgegane Nederlandse motorenmerk. De naam van het evenement dekt de lading niet, want het duur maar liefst drie dagen: 6, 7 en 8 juni. Het vindt plaats in en om de Rijnhaven in Alphen aan den Rijn. Er zullen zo’n vijftig schepen naar deze haven komen, die allemaal worden aangedreven door het oersterke Alphense product. Op de wal zullen circa twaalf stationaire motoren draaien. Diverse oude vrachtschepen, luxe motors, sleepboten, opduwers, oude veerboten, maar ook nog in het werk zijnde binnenschepen en zelfs een coaster, de Zeester, nemen deel aan de Industrie-motorendag. Niet één schip is hetzelfde en er zullen in de schepen ook uiteenlopende typen Industrie-motoren te zien zijn, vanaf de eerste 1-cilindergloeikop tot aan robuuste 6-cilinderkrachtpatsers. Maar één ding hebben ze gemeen: allemaal hebben ze een lang werkzaam leven achter de rug. Meer informatie is te vinden op www. industrie-motor.nl. Over de historie van Industrie is te lezen op www.abelforte.nl.

Binnenvaartkrant