Views
2 years ago

2008-11

  • Text
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Shipping
  • Onze

De Binnenvaartkrant 48

De Binnenvaartkrant 48 20 mei 2008 WÄRTSILÄ ® is a registered trademark. WIJ PRATEN NIET, WIJ BREKEN HET IJS. De wereld heeft genoeg praters, wij zijn doeners. Wärtsilä is wereldleider in de productie en service van scheepsmotoren en -voortstuwingssystemen en leverancier van gas- en oliegestookte turnkey energiecentrales. We zijn actief in 70 landen en genoteerd aan de Nordic Exchange-beurs in Helsinki, Finland. Wärtsilä in de Benelux heeft een uitgebreid netwerk opgebouwd van kenniscentra, verkoopkantoren, productiefaciliteiten en gespecialiseerde onderhouds werkplaatsen en is een belangrijk onderdeel van deze wereldwijde organisatie. Er werken 1.500 mensen verdeeld over vier hoofdvestigingen: Zwolle, Schiedam, Kruiningen en Drunen. Kijk wat wij voor u kunnen doen op: wartsila.com/netherlands

De Binnenvaartkrant 49 20 mei 2008 Fixturlaser Benelux: laser wint van duimstok DOOR JOHAN DE WITTE Sinds juni 2007 werkt Fixturlaser vanuit een bedrijfspand aan de Tinstraat 85 op industrieterrein Donkersloot-Zuid in Ridderkerk. Het bedrijf houdt zich onder andere bezig met asuitlijning, lengte-, vlakte- en inhoudsmetingen en met 3D-techniek de cockpit van een nieuwe Airbus in dimensie weergeven. Er wordt om de hoek gewerkt evenals wereldwijd, op plaatsen waar het toegestane afwijkingsgetal 0 is. Voor deze disciplines heeft Fixturlaser geavanceerde apparatuur te koop, te huur of het bedrijf viert de opdrachten zelf uit. Producttraining is hierbij vanzelfsprekend. Fixturlaser Benelux en Rentallaser zijn verschillende bedrijven onder één-en-dezelfde paraplu. Rentallaser ging in 2006 van start met verhuur van apparatuur van Fixturlaser, Damalini en Prüftechnik. Aanschaf van deze kostbare apparatuur voor eigen gebruik is veelal niet rendabel en voorbehouden aan de offshore en baggerwereld. Inmiddels heeft het Ridderkerkse bedrijf de Benelux-vertegenwoordiging van de productnaam Fixturlaser. Nauwkeurige meting De onderneming heeft meer dan vijftien systemen in haar magazijn en is uniek in het aan elkaar koppelen van conventionele meetmethodes met 3D. Bijvoorbeeld: om een leiding aan boord in te meten die aan vervanging toe is, hoeft er geen flens los. Een Total 3D-station in combinatie met de laser racker zorgt voor een exacte meting, waarop het materiaal prefab gemaakt kan worden. De cockpit van een airbus digitaal weergeven, maakt de installatieruimte voor technici en Alwin Vugt, Arjan Ipskamp, Jan de jong en John de Jong (vlnr) voor het pand in Ridderkerk. Fixturlaser draait als merk al 25 jaar mee. (foto’s Johan de Witte) moduleleveranciers helder. Arjan Ipskamp heeft de verkoop en service van Fixturlaser – een merk dat al 25 jaar meedraait – onder zijn hoede. “Wat we veel doen is asuitlijning, lijnboringen en inmeten van schroefaskokers. Een nauwkeurige meting verlengt de levensduur van installaties, voorkomt trilling, vraagt minder energie en is comfortabel voor de lagering. Af en toe worden we gevraagd bij een moeilijk karwei, zoals laatst in Mexico voor het meten van een zware hijskraan. Maar ook de industrie staat in ons klantenbestand.” Rentallaser verhuurt en verkoopt ook gebruikt stelgereedschap, zoals vijzels en vulplaten. “In ons nieuwe pand”, zegt John de Jong, “hebben we de beschikking over gescheiden ruimtes voor calibratie (in eigen beheer), reparatie, een showroom en een instructielokaal voor het geven van productcursussen en vanzelfsprekend een kantoor.” Duimstok De eerste laser ontstond in 1960; sindsdien verwijst deze techniek de duimstok meer en meer naar de werkkist. Je kan er nogal wat mee. Laser, gemodificeerd tot specifiek gebruik in geneeskunde, industrie, techniek of hobbysfeer, heeft een lichtbron die in staat is een smalle, coherente lichtbundel voort te brengen. Een laser zo groot als een zoutkorrel kan een bouwsteen worden voor optische computers die werken met de snelheid van het licht. Het licht van een laser is praktisch monochromatisch, in tegenstelling tot de meeste lichtbronnen, die in allerlei richtingen licht uitzenden in een breed spectrum van golflengtes en fasen. Laser heeft één enkele golflengte, in dezelfde richting met één straal. Deze eigenschap maakt laser zeer geschikt voor uitlijning. Door de krachtige laserstraal kunnen ook ongekoppelde componenten over grote afstanden ten opzichte van elkaar worden gemeten. Hoewel het toepassen van meetklokken niet altijd is uitgesloten, zorgt het meten met lasertechniek voor een snellere en nauwkeuriger uitlijning. “Mooi pand, mooi product! Soms worden we door een opdrachtgever uitgedaagd met iets wat nauwelijks te meten is. We knopen dan technieken aan elkaar. Resultaat is onze drijfveer. En daar zijn we hier met ons vierkoppig team op gepaste manier trots op”, aldus John de Jong. “Moet je die prognoses wel waar laten worden?” Met name onder de eigenaren van spitsen worden grote vraagtekens gezet bij de aanleg van het Seine- Nord project – de verbinding tussen het Seine-bekken en de Schelde (kort gezegd: Parijs-Rotterdam). Vorige week vond op het Vaart! Forum een verhitte discussie plaats over nut en noodzaak van dit megaproject, dat al in een ver stadium is van de besluitvorming. Dat eigenaren van kleinere schepen hier moeite mee hebben, heeft te maken met dat het een rigoureuze keuze is voor flinke schaalvergroting. Het kanaal moet toegankelijk worden voor tweebaks duwvaart. Maar het heeft tevens te maken met de overige vaarwegen in Frankrijk, die zoals bekend veelal alleen toegankelijk zijn voor spitsen. Zo ook het Canal du Nord dat het noorden van Frankrijk momenteel al verbindt met de Seine en dus met Parijs. De aanleg van een nieuwe vaarweg zal zoveel investering vergen van de Franse overheid, dat gevreesd wordt voor nog minder onderhoud van de overige vaarwegen. En dan met name het Canal du Nord zal het wellicht moeten ontgelden (dat wordt toch ‘vervangen’ door een nieuwe vaarweg). Oud-bestuurslid van de toerbeurtvereniging Noord-Zuid en spitsenschipper Jos Evens leidt min of meer de discussie vanaf zijn schip in Frankrijk. Hij stelt zeer fundamentele vragen. “Wanneer je de huidige vervoersstromen in Europa bekijkt, en zeker wanneer je de prognoses bewaarheid laat worden (LAAT WORDEN, want het is maar de vraag, of je dat als overheid moet laten gebeuren), dan zijn er bijvoorbeeld de volgende knelpunten: Stroomgebied van de Elbe, onderdelen van de Rijn-Main-Donau verbinding, specifiek de Main en het gebied rond Vilshofen, de verbinding vanaf de Rijn, hetzij via de Moezel, via de Jura of via de Alpen, naar Oost-Frankrijk en Zuid- Europa en de aanvoer naar Parijs, zich aldaar opsplitsend in de richtingen Bordeaux, Lyon en Nancy/Straatsburg. En dan ben ik zeker nog niet volledig. Nog werk genoeg dus, als de toekomstige norm 3.000 ton wordt. Is het dan onlogisch, dat je kritisch kijkt naar ‘Seine-Nord’ met zijn alternatieven, zoals uitbreiding van het huidige Canal-du-Nord en shortsea shipping, dat acuut beschikbaar is en elke zeehaven van enig formaat als invoerhaven bruikbaar kan maken. (…) Het is toch onzinnig dat zowat de gehele invoer van Europa via het dichtgebouwde en dichtgeslibde gebied van de ARA-havens zou moeten lopen, waar alleen de Rijn nog voldoende reservecapaciteit heeft, maar alle andere achterlandverbindingen nu al aan hun grenzen zitten.” Niet dat Jos Evens verwacht dat de aanleg van het nieuwe kanaal nog tegen kan worden gehouden. Hij bepleit dan wel meteen een stelsel van ‘haarvaten’ Scheepvaart naar Parijs, voorlopig nog voorbehouden aan kleine schepen. (archieffoto MGR) erop aan te laten sluiten. Dat biedt de kleine schepen kansen en ook meer kans op succes van het kanaal. “Dat moet je er dan nu wel aan koppelen, zodat ook de kleine schepen van nu toekomst blijven zien, eventueel in de aanloop naar een beperkte schaalvergroting of rendementsverbetering van de huidige kanalen en rivieren.” Hij vindt dat beleidsmakers de kleine scheepvaart nu dood laten bloeden “en gelijktijdig klagen over de ongemakken van verkeersopstoppingen en milieuproblemen. Want het zit nu naar Parijs al verstopt, en op veel andere plaatsen, en over Seine-Nord vaart binnen 10 jaar echt geen schip naar Parijs.”

De Binnenvaartkrant