Views
2 years ago

2008-11

  • Text
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Shipping
  • Onze

De Binnenvaartkrant 40

De Binnenvaartkrant 40 20 mei 2008 Telecommunicatie BV Kenwood ProTalk TK 3201 LICENTIEVRIJE PORTOFOON IN APRIL Voor € 180,00 compleet met lader en accu • Compacte Portofoon • Professioneel zendbereik • Geen vergunnig vereist • Compact, robuust en professioneel • 16 Kanalen STUURWACHTALARM Voor € 950,00 compleet met Twee censoren en een extern alarm! Wanneer veiligheid voorop staat!! Het alarm waarschuwt u als er binnen een door u in te stellen tijd geen beweging wordt waargenomen Laat u uitgebreid informeren, bezoek onze showroom of bel voor een afspraak bij u aan boord. Data met T-mobile De kenmerken van T-mobile data: • Overal toegang tot het internet en e-mail via de snelste beschikbare verbinding • Onbeperkt internetten voor een vastbedrag per maand!! ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF BTW. Kalkman Telecommunicatie Parallelweg 11• 2921 LE Krimpen a/d IJssel telefoon: 0180-515858 • fax: 0180-516633 e.mail: telecom@kalkman.nl DRECHTTANKCLEANING Scheepscleaning en afvalstoffeniname Drechttankcleaning staat voor: - dé landelijke specialist in scheepscleaning - voor tankschepen, droge lading, passagierschepen, etc - afvoer van afvalstoffen - bilge inzameling volgens de SAB-voorwaarden in de Drechtsteden - noodstroomvoorzieningen tot 80KVA - bijstand leveren in crisissituatie of calamiteiten - cleanen van brandschade - hogedruk units - hydraulische kranen Een schone zaak! Milieuboten: Olieservice - 06 20 40 52 92 Olieservice I - 06 20 40 52 97 Olieservice II - 06 20 40 52 89 Olieservice III - 06 51 18 25 16 DRECHTTANKCLEANING BV Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel (kantoor) 078 612 09 76 Fax 078 651 14 78 E-mail info@dtcdordt.nl Website www.dtcdordt.nl Scheepsnieuwbouw & Reparatie - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782231 FAX: 024 - 6782239 Koude • Te leveren in alle maten en modellen brug • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar Licence number: 1013879 Onderdeel van de van Gemert Group SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.600,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP 130,- excl 200 AMP 195,- excl 230 AMP 225,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact.

De Binnenvaartkrant 41 20 mei 2008 Derde editie vakcongres in Parijs Op hoog niveau discussiëren over inland terminals DOOR SARAH DE PRETER Op 22 en 23 oktober vindt de derde editie plaats van het internationale vakcongres Inland Terminals. Na Duisburg (2006) en Antwerpen (2007) trekt de karavaan dit jaar naar Parijs. De Parijse havenautoriteit (PPA) is hoofdsponsor van het evenement, dat letterlijk een hoog niveau wil bereiken. Zwevend boven de Franse hoofdstad pakt organisator Confor uit met tal van gastsprekers uit de transport- en logistieke wereld. De tweede editie van het congres trok vorig jaar in Antwerpen ruim 135 deelnemers. Dit jaar mikt Confor op 200 aanmeldingen. De congreslocatie spreekt in elk geval tot de verbeelding. De deelnemers ontmoeten elkaar op het dak van congrescentrum Grande Arche, 110 meter boven de straten van Parijs. Paul Harding van Confor noemt de keuze voor de Franse hoofdstad een logisch vervolg op wat er aan deze derde editie van het congres vooraf ging. “Wij hebben vanaf het begin gezegd dat we zouden rondreizen. Ons eerste congres vond in Duisburg plaats, de grootste binnenhaven van Europa. Daarna zijn we naar Antwerpen getrokken om ook de relatie met de zeehavens te onderstrepen. Nu is het weer de beurt aan een binnenhaven. De PPA was vorig jaar met enkele afgevaardigden aanwezig op ons congres en bood aan de volgende keer naar Parijs te komen. Daar zijn we graag op ingegaan.” Katalysator De autonome haven van Parijs is de op één na grootste binnenhaven van Europa. De PPA vormt de koepel boven zo’n zeventig publieke en tweehonderd private overslagcentra aan de Seine en haar zijrivieren in de regio Île-de-France. Grote multimodale knooppunten in het netwerk zijn de haven van Gennevilliers, de haven van Bonneuilsur-Marne en de haven van Limay. De jaarlijkse overslag van al deze havens bedraagt bijna 22 miljoen ton. Sinds de oprichting in 1970 is de PPA een katalysator voor de economische groei in de regio. De komende jaren investeert ze 145 miljoen euro in de ontwikkeling van het transport over water. Samen met de financiële bijdrage van de Franse vaarwegbeheerder moet dit bijdragen aan de ontlasting van het weggennet rond de Franse hoofdstad. Alle transportmodi De agenda van het vakcongres Inland Terminals is ook dit jaar weer goed gevuld. Verspreid over twee dagen behandelen de deelnemers zes thema’s. Elke sessie wordt afgesloten met een paneldiscussie. De presentatie is naar goede gewoonte in handen van Karel Vanroye, directeur van Buck Consultants International België. Als gastsprekers heeft Confor transportdeskundigen uit heel Europa aangetrokken. Hans Brombacher (Stichting Projecten Binnenvaart) gaat in op het verschil in service aan de binnenvaart tussen de Europese binnenhavens. Hij werpt de vraag op of er een internationaal initiatief nodig is om de dienstverlening overal naar hetzelfde niveau te brengen. Orit Rishpi, manager van de nog jonge transportonderneming Mainrom Line, komt vertellen over de scheepvaart op de Donau. Matthieu van Roermund van Rhinecontainer schetst (en trekt conclusies uit) de ontwikkeling van het containertransport op de Rijn. Ian Miller (INITI8) gaat in op de afhandeling van containerbinnenschepen in de zeehavens. Behalve binnenvaartvertegenwoordigers zijn er ook gastsprekers uit de spoorwereld en – voor de eerste keer – het wegvervoer. Nieuw op de agenda is het thema ‘investeringsmaatschappijen’. Die spelen door hun toenemend belang in en rond binnenhavens een steeds grotere rol in de ontwikkeling van het Europese transportsysteem. “We willen vooral de nadruk leggen op de praktijk”, zegt Paul Harding. “De vorige edities waren we nog net iets te theoretisch. Deze keer is er dan ook volop aandacht voor casestudies.” EFIP ondersteunt Voor de eerste keer krijgt de organisatie de ondersteuning van EFIP. De Europese federatie van binnenhavens sponsort niet alleen de voorafgaande party maar heeft ook actief mee gezocht naar gastsprekers. Leden van EFIP krijgen korting op een stand op de beurs in de wandelgangen. Net als de vorige keren kunnen zo’n dertig bedrijven op deze mini-expo hun activiteiten onder de aandacht brengen. Bovendien organiseert de PPA voor alle congresdeelnemers een rondvaart door de Parijse haven. Waar de vierde editie van het congres zal plaatsvinden is nog niet bekend, maar Harding heeft al een idee. “Volgend jaar zouden we graag in Rotterdam aanmeren. Per slot van rekening is Nederland het grootse binnenvaartland in Europa. We hopen hierover snel met het Rotterdamse Havenbedrijf in gesprek te komen.” Kijk voor meer informatie over het congres op www.inlandterminals.com Via de website kan men zich ook aanmelden. Stoom onder de rook van Dordtse dom DOOR JOHAN DE WITTE Het spektakel te land, te water en in de lucht onder de rook van de Dordtse dom, werd gespeeld door stoomliefhebbers, kapiteins, stokers, piloten, geregisseerd door de organisatie, begeleid met shantykoren en zo’n 300.000 applaudisserende ‘figuranten’ op de oevers en het stadse ‘rondje stoom’. De natuur speelde haar eigen Hollandse zon- en regensymfonie in het grootste stoomtheater van Europa. Fluimen stoom delen de Dordt- Zwijndrechtse brug in stukken, schelle fluiten overstemmen het verkeer, manoeuvres, landrotten aan boord, lucht van olie, stoom en de kombuis, kolkend schroefwater, wapperende wimpels, een boeggolf spat uiteen, ze komen eraan, parade van de oude garde en geavanceerd maritiem 2008. Er stond weer druk op de ketel van AD Dordt in Stoom! Warm hart Hiervoor werd anderhalf jaar geleden het draaiboek reeds doorgenomen. Ebe Nouwen, coördinator voor de partyschepen en sponsors, weet hier – samen met organisatieen veiligheidsmedewerkers van gemeente, Rijkswaterstaat en politie, die het evenement een warm hart toedragen – alles van. Dordt in Stoom is een begrip dat deuren opent, spontane medewerking en gratis parkeren oplevert. “Onze voldoening krijgen we wanneer je ‘over de koppen kan lopen’ op de kades en in de stad”, zegt de maritiem geëngageerde Nouwen. “De nostalgische raderboot Kapitein Kok, gebouwd in 1911 wordt – zonder alle andere prachtige schepen en hun welwillende bemanningen te kort te willen doen – bemand door 375 opvarenden, Bewondering was er alom voor de stuurmanskunst van de stuntvliegende Red Sensations. Fluimen stoom delen de Dordt-Zwijndrechtse brug in stukken. (foto’s Johan de Witte) waaronder het college van B&W, sponsors en zakenrelaties.” Bestuurders uit de Drechtsteden lobbyden en amuseerden zich op de dekken van de partyboot Smaragd. Het AD nam als hoofdsponsor met ongeveer 800 gasten de gewezen Rijnkoningin Tourmalijn voor zijn rekening. Vanzelfsprekend werd de Hydrograaf met zijn opvallend originele status door de gasten van het maritiem bolwerk Zomerlust met kennersogen gadegeslagen. Noordhinder Verwondering en bewondering was er alom voor de stuurmanskunst van de stuntvliegende Red Sensations. De piloten haalden met bloedstollende capriolen uit boven de rivier. Het draaiboek vermeldde niet de Veerhaven 10 met zes bakken, langzaam varend tussen de mêlee van uiteenlopende vaartuigen. Zonder schrammetje! Zelfs een lege splinternieuwe 135-meter, nog nooit één ton geladen, sloop onder de rook van de Dordtse dom lager uit. Oude marinecoryfeeën en een modern, gigantisch en werkend kraanschip (de Ahoy 25) lieten hun spierballen zien. Zelfs het lichtschip Noordhinder liet in dit boeiende spektakel zijn licht schijnen. Een graanelevator passeerde niet ongemerkt door zijn concurrentie met de Zwijndrechtse watertoren. Ook de maritieme groep (Bevrachtingkantoor Omnia, Dolderman Motoren, Slurink Zwaans bunkerbedrijf en Maaskade bevrachting) was met veel genodigden van de partij door partyjacht Thalassa Royal uit Schoonhoven in te huren. Zoals gebruikelijk in het scheepvaartmetier werd wegens de nautische ambiance niet op een uurtje gelet en het vaartijdenboek eerst om middernacht aan de Handelskade voor de nachtrust ingevuld. Het spektakel AD Dordt in Stoom, aan land, in de lucht en te water, heeft ‘geen deukje opgelopen’. Bravo voor allemaal!

De Binnenvaartkrant