Views
2 years ago

2008-11

  • Text
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Shipping
  • Onze

De Binnenvaartkrant 2 20

De Binnenvaartkrant 2 20 mei 2008 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen Verschoor Dirk Luijk Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ALKMAAR CRUISES TE KOOP GYRON CREW ZOEKT Feliciteert Jeffery van Zanten Zonnepanelen, 12/24 volt, i.o.v. ms Deo Gratias 2 lichtmatrozen met vaardienst. 170 watt, € 795,-. en/of matrozen i.b.v. dienstb., met www.vaardienst.nl www.aquasolar.nl functie lichtmatroos/matroos, 2 jr tel. 0515-431920 / vrt, vaar/verlof i.o., loon conform GEZOCHT: KAPITEIN fax. 0515-431322 C.A.O.. Niet rokend, voor duwboot Typhoon Tel. 015-2578294 ibv radarpatent. Vrij reis/kost,, MR. DJARA … 14/14. Helderziend medium helpt al uw GYRON CREW ZOEKT Info op tel. 06-53895643 problemen besch. Zaken, liefde, i.o.v. ms Sulomaro 2 lichtmatrozen geluk, terugkeer partner, en/of matrozen i.b.v. dienstb., met GEVRAAGD STUURMAN impotentie. Betaling na 100% functie lichtmatroos/matroos, 2 jr Voor vaste containerdienst resultaat. vrt, vaar/verlof i.o., loon conform Binnenlands, week varen/weekend Tel. 06-30041365 C.A.O.. vrij. Tel. 015-2578294 Tel. 06-10990812 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen GYRON CREW ZOEKT MCS COMIENZO ZOEKT! probleem, contante betaling. i.o.v. ms Sayonara 2 lichtmatrozen Stuurman i.b.v. vaarbewijs, Aanbiedingen: 0654-203350 en/of matrozen i.b.v. dienstb., met radarpat., wk/wk Handels-ond. Eggo Verwer in functie lichtmatroos/matroos, 2 jr 06-53261697/0032-478961036 Vollenhove. vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. GEZOCHT: KAPITEIN VOOR MPS POSEIDON … Tel. 015-2578294 Niet rokend, voor goed uitgerust zijn wij op zoek naar, matrozen koppelverband. Patent min. ibv dienstb., erv. in Binnenvrt, GYRON CREW ZOEKT Mannheim. Vrij reis/kost,, 14/14. vaarsysteem: 8 wk/4 wk, salaris i.o.v. ms Vectura 1 lichtmatroos en/ Tel. 06-53895643 vlgns CAO Binnenvrt. of matroos i.b.v. dienstb., met Voor meer info: 06-22424148 functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform BUCHSTABEN/LETTERS C.A.O.. ACCU’S ab € 16,00. Buchstaben und Zahlen Tel. 015-2578294 VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO zum Aufschweisen. Wir Liefern uns Schweisen zu Aktraktiven preisen. Good – Euroservice s.r.o. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Wilhelmina 1 stuurman 120 Ah 130 0042-0737199236 i.b.v. dienstb., met functie stuurman, 150 Ah 155 200 Ah 195 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform 230 Ah 225 GYRON CREW ZOEKT C.A.O.. Optima CCA 815 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN i.o.v. ms Sailing-Home 3 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. Tel. 015-2578294 520 Ah 1600 dienstb., met functie lichtmatroos/ GYRON CREW ZOEKT 620 Ah 1750 720 Ah 2100 matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., i.o.v. ms Rapide 1 lichtmatroos 820 Ah 2300 loon conform C.A.O.. en/of matroos i.b.v. dienstb., met 920 Ah 2600 Tel. 015-2578294 functie lichtmatroos/matroos, 2 jr Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel 1040 Ah 2850 1160 Ah 3100 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Singa 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 Nederland en in Antwerpen lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/ GYRON CREW ZOEKT DAVECO verlof i.o., loon conform C.A.O.. i.o.v. ms Diomedea 1 lichtmatroos Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform i.o.v. ms Anaconda 1 lichtmatroos C.A.O.. Aankoop/verkoop en/of matroos i.b.v. dienstb., met Tel. 015-2578294 Zeeschepen functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform GYRON CREW ZOEKT C.A.O.. i.o.v. ms Nivoma 1 lichtmatroos en/ DSM shipbrokers Tel. 015-2578294 of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr Tel 0646-222111 Scheepssloperij Hoondert vrt, vaar/verlof i.o., loon conform www.shiptrade.nl www.hoondert.nl C.A.O.. tel. 0113-352510 Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Trico 2 lichtmatrozen en/of matrozen i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Addio 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Anita 1 matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/ matroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 AL 80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 01-08-2007) 1.650,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 150,-- per stuk, exclusief BTW. Dealer Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Spauwer 1 lichtmatroos en/ of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Vios 1 lichtmatroos en/of matroos i.b.v. dienstb., met functie lichtmatroos/matroos, 2 jr vrt, vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GEZOCHT KAPITEIN Voor vrachtschip 3000 ton, i.b.v. Rijnpatent tot min. Mannheim, loon en vrije tijd nader overeen te komen. Tel. 06-21201130 / 0049-15114248229 KICKERS Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x 9,25 14,25 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met 2,10 (buiten Ned. 3,15 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 3x 21,50 31,50 19,50 42,75 23,50 53,00 28,50 63,00 33,75 73,25 38,75 84,50 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 20 mei 2008 “Veilig omgaan met onveilige goederen” >> Vervolg van de voorpagina De aanleiding voor dit initiatief vormden twee grote controleacties op de Kreekraksluis, waarbij meer dan 50 procent van de scheepvaart niet over de juiste ladinggegevens beschikte. Een schrikbarend resultaat, dat verbetering behoeft, vindt ook Piet Nefkens: “We moeten naar 100 procent waar het wél goed zit. Dit is de start, nu moeten we aan de bak. Binnen drie maanden moet er een Carin-certificaat zijn, dat leidt tot een betere kwaliteit van het transport.” Vrije doorvaart De intentieverklaring kan worden gezien als een volgende stap in het project ‘papierarm varen’, waar Piet Nefkens (van Nefkens Advies) al lange tijd mee actief is. Voor deze proef op nog beperkte schaal werden partners gezocht en gevonden in zeerederij MSC, binnenvaartoperator Euroshipping Cargo en twee lijndiensten van Van Uden Container Barging. De intentieverklaring dekt ongeveer 20 procent van alle containervervoer over water tussen de Nederlandse zeehavens en Antwerpen en ongeveer 10 procent daarvan bestaat uit gevaarlijke stoffen. Het KLPD hoopt dat uiteindelijk de voltallige binnenvaart op de route Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen zal gaan meewerken aan deze werkwijze. Het KLPD levert met deze proef ook input bij de kennistafels die door de Inspectie Verkeer & Waterstaat worden gehouden als overlegvorm tussen overheid en bedrijfsleven om de binnenvaart veiliger te maken. IVW zal deze zomer een convenant tekenen met de binnenvaart in een vergelijkbaar kader. De intentieverklaring die dinsdag 13 mei in Amsterdam werd getekend, gaat echter al wel een stapje verder dan IVW wil gaan. Stefan van Zanten: “Een andere manier van controleren is nodig omdat de ladingstromen blijven groeien. De samenleving verwacht dat de overheid dit beter organiseert. Vandaar dat er deze zomer een convenant wordt gesloten. De schepen die daaraan voldoen, krijgen wat ons betreft een ‘Silver Card’. Er zal echter nog steeds controle plaatsvinden bij die schepen. Schepen die voldoen aan deze intentieverklaring echter, ontvangen wat ons betreft een ‘Gold Card’. En die geeft recht op een vrije doorvaart.” Zeereder MRC was al betrokken bij het papierarm varen. “Toen we vernamen dat we hiermee minder controles krijgen, waren we er als de kippen bij”, vertelt IT-manager Ruud van der Spoel van MRC. “We hebben meer containers in Antwerpen dan in Rotterdam en vervoeren veel heen en weer tussen die twee havens. Dat willen we graag zo soepel mogelijk doen. En door deze afspraken met de politie verplichten we onszelf ook tot meer discipline bij het indelen van de schepen. We willen veilig omgaan met onveilige goederen.” Kapiteins Opmerkelijk was dat ook twee kapiteins van containerschepen van Euroshipping Cargo mee tekenden voor dit project. Sam Stam van de Rembrandttoren, een schip van 125 bij 12,05 meter en goed voor 232 TEU, varend voor Euroshipping Cargo: “Het is inderdaad een verbetering om de gegevens van tevoren door te geven aan de politie.” De tweede kapitein die zijn handtekening zette onder de intentieverklaring, is John Ooms van de Lingewaard, goed voor 208 TEU (op vier lagen). De intentieverklaring verhoogt de veiligheid vooral bij calamiteiten. Als de politie precies weet waar welke container met welke gevaarlijke stoffen aan boord staat, kunnen bij calamiteiten ook direct de juiste gegevens worden doorgegeven aan de burgemeester van de gemeente waarin het voorval plaatsvindt. “Daarop kan die zijn beslissing baseren of een woonwijk moet worden geëvacueerd of niet”, aldus Van Zanten. Winnaar bespaart 54 procent Enorme besparingen op brandstofverbruik schepen tijdens CO2mpetitie Het winnende schip – de Alsace- Hollande van Danser Container Lines – wist een besparing te realiseren van 54,2 procent ten opzichte van het eigen verbruik vorig jaar. Danser ontving zelfs twee bekers, want het was ook de rederij die bij de door SenterNovem uitgeschreven CO2mpetitie gemiddeld verreweg de meeste besparing op de brandstof wist te realiseren. De grote rederijen in de binnenvaart namen allemaal deel aan de wedstrijd om binnen acht weken tijd zoveel mogelijk op de brandstof te besparen. Op Construction & Shipping Industry in Gorinchem werd bekendgemaakt wie de winnaar was van de wedstrijd die door SenterNovem was uitgeschreven in het kader van het project Voortvarend Besparen. SenterNovem is een agentschap van het ministerie van Economische Zaken, dat onder andere voor VROM en V&W werkt. Bijvoorbeeld voor de uitwerking van het plan van staatssecretaris Tineke Huizinga om de hele binnenvaart gemiddeld 5 procent minder brandstof te laten verbruiken. Dit in het kader van de vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen. Hoewel er niet één particuliere schipper wilde deelnemen aan deze wedstrijd, sprak de organisatie van een ‘groot succes’. Als het om de media-aandacht gaat, klopt dat wel, want zowel tv (RTL Transport) als radio (het Filiaal op Radio 1) besteedden er zendtijd aan. De zelfstandige schippers hadden er bezwaar tegen dat ze zouden worden afgerekend op een lager brandstofverbruik dan zij het jaar ervoor hadden geboekt. “Particulieren zijn altijd zuinig met brandstof, want dat merken ze direct in hun portemonnee”, vonden de schippers. Rederijen Er namen zoals gezegd wel rederijen aan deel. Alle grote waren erbij. Behalve Naast waren dat Vopak (waarvan de binnenschepen inmiddels zijn ondergebracht bij zusterbedrijf Interstream), Wijgula, ThyssenKrupp Veerhaven, Chemgas en het Havenbedrijf Rotterdam met een incidentbestrijdingsvaartuig. Dat laatste viel ook in de prijzen. Alle bemanningsleden ontvingen een medaille vanwege de beste prestatie in de ‘Dienstenklasse’. Ze wisten een besparing te realiseren Mark Dierikx, directeur-generaal voor Transport en Luchtvaart bij het ministerie van Verkeer & Waterstaat, heeft zichtbaar plezier in de prijsuitreiking. (foto’s MGR) van 5,1 procent. Dat lijkt niet veel maar ze waren de enige deelnemer in die klasse. “Alle kleine beetjes helpen”, aldus Mark Dierikx, directeur-generaal voor Transport en Luchtvaart bij het Ministerie van Verkeer & Waterstaat, die de prijzen uitreikte samen met schippersdochter Lisette Booij, projectleidster van SenterNovem. Vlootbeheerder Ad Schroot van Danser Container Lines nam namens alle bemanningsleden de prijzen in ontvangst. Ook de Wiispelcomputer voor de Alsace- Hollande. De Franse bemanning van dat schip zat op dat moment in Straatsburg. 3360 ton CO2 De beste prijs die de deelnemers allemaal ontvingen, was uiteraard de besparing zelf. Minder brandstof betekent natuurlijk ook minder kosten. Gemiddeld hebben de 29 deelnemende schepen 14 procent brandstof bespaard. Daarmee is 3360 ton C02 minder uitgestoten en is door deelnemers een besparing van een half miljoen euro gerealiseerd. De systemen die werden gebruikt voor de besparing waren de tempomaat en de brandstofmeter. Er wordt door Verkeer & Waterstaat een half miljoen euro ter beschikking gesteld voor de ontwikkeling van nog meer hulpmiddelen in de sector. Water en vuur Eindelijk zijn de laatste sporen van mijn jeugdzonden uitgewist. Ik maakte in 1976 als ‘werkstudent’(haha) avond aan avond de achtste etage schoon van het gebouw Bouwkunde van wat toen nog de TH Delft heette. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag Al dat rondrennen met een wisser van de Cemsto is dus voor niks geweest. Wat een ironie dat dit centrum van Neerlands hoogontwikkelde bouwkunst bij een lekje in de waterleiding (op de bovenste verdieping!) binnen de kortste keren in lichterlaaie en op instorten staat. Kortsluiting in een koffiezetapparaat. Ben benieuwd of dat ook van Nederlandse makelij was. Laat Bin Laden maar niet horen dat je ook met een suïcidale Senseo een flatgebouw tegen de vlakte krijgt. Vuurtjes staan centraal in het nieuws, hier en daar een leeg plekje ingevuld met de berichtjes over tienduizenden doden bij aardbevingen en orkanen. Maar goed dat we hier (nog) geen orkanen en aardbevingen hebben, want je moet er niet aan denken wat er met de Nederlandse, hoogontwikkelde gebouwen gebeurt als die constructies worden blootgesteld aan dergelijke elementen. Maar het is mooi weer de laatste tijd, dus massaal laten we stukken dier boven de gloeiende houtskool verschroeien. In de kranten was het alsof er een nieuwe trend wordt gesignaleerd. Onderzoeksjournalisten doken in het fenomeen barbecue. Mannen blijken geen mannen te zijn als ze niet het onbedwingbare verlangen hebben om het vuur te willen beheersen. In de gietijzeren bak van de bbq wel te verstaan, want bij kortsluiting in een koffiezetapparaat maken ze gedisciplineerd dat ze als de wiedeweerga wegkomen. Heel verstandig overigens hoor, en dat doe ik dus eigenlijk ook als ik mensen zie hannesen met de bbq. We hebben de afgelopen week geleerd dat bbq ook heel leuk is aan boord van partyschepen. Het is natuurlijk gauw verdiend zo’n extra masculiene attractie aan boord en betrekkelijk veilig met al dat water om je heen. Een opmerking over deze levensgevaarlijke situaties op de themabijeenkomst ‘Toezicht, een last?’ bleek niet aan dovemansoortjes gezegd, want de daaropvolgende week werden tientallen scheepjes met bbq’s aan boord aangehouden door het KLPD. Waarschijnlijk werden honderden mensen dankzij deze ingreep gered van een afschuwelijke dood. De nieuwe aanpak van de waterpolitie. Die weet dat die rookpluimen boven partyschepen niet duiden op goed onderhouden stoommachines maar op een paar testosteronpyromanen, voor wie het toezicht in dit geval knap lastig was. Je houdt je hart vast als ze straks het onmogelijke elektronisch melden meedogenloos gaan gedogen.

De Binnenvaartkrant