Views
2 years ago

2008-11

  • Text
  • Nieuwe
  • Pompen
  • Jaar
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Shipping
  • Onze

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 20 mei 2008 V Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin@venneman-co.com www.venneman-co.com BE 0473 271 314. TE KOOP MS Mosel 1957 ton op 2.68, 105 X 10,60, kruiphoogte 4,95 zonder ballast. MWM 348 SU 800 pk, Motor wordt voor overdracht nog overgehaald, twee De Gerlien boegschroeven, beiden 320 pk. Dubbelwandig, stalen vloer, 1 ruim. S.I. tot 09/2010. Vlakrapport tot 2015. Bevrachtingstoezegging van 500.000,- per jaar op de Obermosel aanwezig. Prijsidee 399.000,- Tel. 0049- 171- 3298392 Moselschiff@t-online.de Venneman & Co BVBA Mob.: 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 3.555 ton 4.200 m³. Bj.’ 99, 135 x 11,45 x 3,23 m. 2 x 1.197 PK Mitsubishi, kopschroef 490 PK Veth –Jet Mitsubishi. geen luiken, 3 slaapkamers. Buikdenning ijzer – staal. 3.055 ton 3.200 m³. Bj.’ 71, 100 x 11,43 x 3,72 m. 2x1.080 PK ABC, kopschroef 200 PK Cat. Schuifluiken stapelbaar, 3 slaapkamers, buikdenning staal. 2.250 ton 3.250 m³. Bj.’00, 110 x 10,50 x 3,00 m. 1.521 PK Cat., kopschroef 420 PK Van Tiem. Luiken Blommaert, 3 slaapk., autokraan 17 m. M.B.S 1.900 ton 1.151 m³. Bj.’ 98, 86 x 9,50 x 3,57 m. 1.250 PK Cummins, kopschroef 300 PK DAF, geen luiken. 3 slaapkamers, buikdenning staal, autokraan 17 m. Van Voor. 1.439 ton 1.850 m³. Bj.’ 59, 82 x 8,20 x 3,02 m. 930 HP Cat. rev.’ 00, Friese kap luiken + luikenkar elektr. 3 slaapkamers, autokraan 16 m. uitschuifb. Jooren. 1.398 ton 1.650 m³. Bj.’ 73, 85x9x2,73 m. 900 PK Deutz type 545 omkeerbaar bj.’ 04, Friese kap kar hydr. bj.’ 98 Blommaert, buikdenning staal bj.’ 95. 2 slaapkamers,autokraan 17 m. hydr bedienbaar 2.000 kg. 1.393 ton 1.450 m³. Bj.’ 75, 80x9x2,70 m. 950 PK Mitsubishi bj.’ 03, 12 schuifluiken staal. 2 slaapkamers, alu. stuurhut 1,80 m. kolom overzakb. Buikdenning staal, autokraan 14 m. 1.316 ton 1.950 m³. Bj.’ 72, 80x9x2,78 m. 1.017 PK Cummins bj.’ 06, kopschroef 320 PK DAF, 3 slaapk. Stalen zakb. stuurhut, autokraan 12 m., stalen buikdenning. 1.303 ton 1.500 m³. Bj.’ 61, 85 x 8,20 x 2,71 m. 800 PK Deutz type 5615,kopschroef 320 PK DAF Van Tiem. Stalen schuifluiken, 2 slaapkamers, buikdenning beun. 1.170 ton 1.625 m³. Bj.’ 58, 80 x 8,20 x 2,66 m. 800 PK Cummins bj.’00, kopschroef 200 PK DAF Van Tiem rev.’ 01. 2 slaapkamers, buikdenning staal 12 mm. 1.078 ton 653 m³. Bj.’ 48, 80 x 8,60 x 2,72 m. 816 PK MTU bj.’ 07, kopschroef Afhons bj.’ 02. 2 slaapkamers, buikdenning staal. Autokraan 7 m. 1.020,948 ton 1.296 m³. Bj.’ 62, 71,10 x 7,21 x 2,82 m. 220 PK GM bj.’ 96, luiken Friese kap, 2 slaapk., houten stuurhut. Autokraan 11,40 m., azobé buikdenning. 750 ton 1.100 m³. Bj.’ 59, 55 x 7,20 x 2,82 m. 316 PK 2xV8GMtype 92, alu. schuifluiken 3 hoogtes. 2 slaapkamers, buikdenning staal 1 cm. dik. 749 ton 1.150 m³. Bj.’ 64, 59 x 6,69 x 2,84 m. 450 PK Bolnes bj.’ 80 koprev.’ 06, alu. schuifluiken. 3 slaapkamers, buikdenning hout. 698 ton 1.100 m³. Bj.’ 60, 61 x 7,24 x 2,57 m. 600 PK bj.’ 02 Baudouin, alu rolluiken 8 st. 2 hoog. 2 slaapkamers, buikdenning staal. 540 ton 800 m³. Bj.’ 57, 55 x 5,72 x 2,52 m. 380 PK Volvo bj.’ 95, kopschroef 158 PK DAF Kalkman bj.’ 88. Friese kapluiken met kar, 2 slaapkamers, stalen buikdenning bj.’ 00. Motortankschepen: Bj.’ 57, 80 x 8,20 x 2,70 m. 825 PK GM type 16 (bj.’ 92 rev.’ motor 05). Bj.’ 73, 110 x 10.50 x 3,20 m. 1.400 PK Deutz (bj.’ 87 rev.’ 02). Bj.’ 86, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj.’ 85 (Deutz – Diesel). Duwboten: Bj.’ 70, 15 x 7,05 x 1,52 m. 600-720 PK Cat. 3412 E bj.’ 05. Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nieuwbouw vrachtschepen: 110 x 11,45 x 3,65 m. 135 x 14,20 x 4,00 m. Nieuwbouw Tankschepen: 86 x 11,45 x 5,60 m. Type C. Gevraagd Echtpaar op mbs, 900 ton. Tel. 06-22988291 JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING www.jiskootvanweel.nl NIEUWBOUW Nieuwbouw motortankschepen SLEEPBOOT TE KOOP 110 x 11,45 m., 3100 ton, levering in 2009 DAF-motor, 6 cylinder, lengte 9 m., 110 x 13,50 m., bunkeruitvoering, levering in 2009 125 x 11,45 m., type Velocity, levering dit jaar in prima staat. 135 x 15,00 m., bunkeruitvoering, levering in 2009 Tel. 0032-496605924 Nieuwbouw droge ladingschepen 135 x 14,20, type Navitas, levering in 2009 TE KOOP 135 x 11,45, type Innuendo en Narvik, levering in 2009 Multi CAT casco, 15 x 5 x 1m., S.I. gekeurd. MAKELAARDIJ (selectie van ons bestand) Tel. 06-53341520 mvs 135 x 11,45 m. mvs 110 x 11,45 m. bouwjaar 2008 mvs 110 x 10,50 m. bouwjaar 2002 mvs 105 x 9,50 m. bouwjaar 1989 Diverse duwbakken mvs “Iris” 75 x 8,20 x 3,05 m., bj. 1980 Den Breejen, 1242 ton, 1650 m3, 720 pk stalen vloer, mooi schip mts “Telstar” 110 x 11,45 m., Orsova 2004, 3.000 ton 3.800 m3, 1.800 pk ABC, spiralen en voorwoning kpv “Catharina” 182 x 14,20 x 4,21 m., Rusland 2003 8.146 ton, 507 teu, 2 x 1.600 pk MTU, zelfstandige bak mvs “Loma” 110 x 11,45 x 3,51 m., Roemenie 1994, 3.052 ton, 1.521 pk CAT, 2004, Blommaert friese kap mvs “Kardinaal Mercier” 80 x 9,48 x 2,68m, 1405 ton 2000 m3, 1.200 pk Cummins, bj. 2001, stalen vloer mvs “Turbulent” 77 x 8,20 x 2,57, bj. 1961, 1013 ton 750 pk Deutz, 380 rpm, mooi Neckarsteinach schip mvs “Myra Rio” 60 x 6,60 x 2,47, bj. 1963, 650 ton 1.100 m3, 529 pk Scania, bj. 2004, stalen vloer 2004 Jan Jiskoot T/F +31 10 840 76 53 +31 6 13 32 41 45 Blaak 576 jiskoot@jiskootvanweel.nl 3011 TA Rotterdam Michel van Weel Postbus 204 +31 6 28 33 83 52 3330 AE Zwijndrecht vanweel@jiskootvanweel.nl Beraten Finanzieren Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Motorschiffe: • 2809 to., Bj. 1981,2 x 1.500 PS, 104,92m x 11,39m • 2500 to, Bj. 2001, 1521 PS, 110m x 10,55m x 3,18m • 1765 to., Bj.1929/1994, 1065 PS, 84,90m x 9,49m x 3,22m • 1500 to., Bj. 1958, 1500 PS, 80m x 9,54m x 2,91m • 1377 to, Bj. 1949, 2 x 520 PS, 80m xx 9,54m x 2,82m Motortanker: • 2375 to., Bj. 1984, 1800 PS, 109,23m x 11,40m x 3,00m Doppelhülle, Edelstahltanks • 1224 to., Bj. 1963, 860 PS, 79,82m x 8,20m x 2,67m • 1144 to., Bj. 1958, 1050 PS, 80m x 8,22m x 2,52m Fahrgastschiffe: • 600 Personen, Bj. 1987, 69m x 8,80m x 1,61m, 2 x 720 PS • 600 Personen, Bj. 1995, 57m x 10,60m x 7,70m, 2 x 430PS • 380 Personen, Bj. 1990, 36m x 8,10 m, 2 x 300 PS • 195 Personen, Bj. 1997, 33,30m x 5,25m, 450 PS • 170 Personen, Bj. 1961, 24,60m x 5,60m, 220 PS • 130 Personen, Bj. 1986, 20,25m x 4,40 m, 2 x 114 PS Wir suchen für einen Kunden ein GMS für Container, max. 86 m x 9,50 m sowie kanalgängige Schiffe zwischen 1.000 und 2.000 to und DH-Tanker mit 86 m x 9,60 m mit jungem Baujahr Neubauten: • Kanalgängige Tanker Typ C, Doppelhülle, 86m x 9,60 m, Lieferbar 2009 • Gütermotorschiff, 3.250 to, 110m x 11,45m x 3,65m, CAT 3512 mit 1.835 PS, Lieferbar 2009 • Kasko Gütermotorschiff Lieferbar Ende 2009 135m x 11,45m x 3,60m 110m x 11,40m x 3,50m 105m x 10,00m x 3,20m 86m x 10,00m x 3,20m - Finanzierungshilfe und Beschäftigung möglich - Sie wollen ein Schiffen kaufen, verkaufen, finanzieren? Bitte rufen Sie uns an! Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Lange Str. 45 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de HAMAR SHIPPING B.V. Zoekt schip voor crew management of mede deelname. Alle papieren en ervaring aanwezig. Reacties naar H. v.d. Kop. Tel. 06-24219616 of hamarschipping@gmail.com GEVRAAGD Op mts Wouter-R, stuurman met patent, 14/14 systeem. Tel. 06-25021312 TE KOOP Friese luikenkap met hydraulische wagen voor schip van 110 x 11.40 m. Tel. 06-51205065 www.huizinga-snijder.nl G.S.K. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour les clients francophone: Walter Poppe Tel +32 (0)484-21.61.81 Für die Deutschsprachige kunden: Jacob Barelds Tel +49 (0) 175-590.75.53 fax +49 (0) 5932-903.888 Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen M/s Orion - 374 ton, bj 60, 38.98 x 5.06 x 2.53, 490 m³, 240 pk, 2x slpk., 17,5 kva ‘06 M/s Scapa - 778 ton, bj 58, 67 x 7.20 x 2.52, 1250 m³, 730 pk rev. 07, buikdenning staal ’04, boegschroef ’07, inr. Bespreekbaar M/s Festival - 850 ton, bj 66, 65 x 7.60 x 2.70, 1250 m³, 560 pk, 3 slpk., gezandstraald M/s Timothy - 907 ton, bj 47, 67 x 8.20 x 2.50, 550 pk M/s Mustang - 1013 ton, bj 65, 77 x 7.57 x 2.63, 1500 m³, 625 pk, 3 slpk. M/s Ste Marie - 1075, bj 66, 73 x 8.20 x 2.62, 1480 m³, 600 pk, 3 slpk. M/s Kenavo - 1100 ton, bj 95, 80 x 8.20 x 2.53, 1500 m³, 600 pk. M/s Micanto - 1271 ton, bj 73, 80 x 9.00 x 2.70, 1500 m³, 1200 pk rev. 01/08, nautisch compleet. M/s Nomadis - 1440 ton, 85 x 8.25 x 3.09, 1900 m³, 924 pk rev. 03, 4x slpk., alu. schuifluiken ’04, buikdenning ‘01 M/s Ben Love - 1694 ton, bj 88, 85 x 9.50 x 3.13, 2000 m³, 1200 pk rev. 06, 3x slpk. M/s Rebel - 1794 ton, bj 04, 85.80 x 10 x 3.20, 1521 pk bj 04, 3x slpk. M/s Corbita - 1870 ton, bj 56, 99.98 x 9.48 x 2.83, 2650 m³, 1080 pk bj 04. M/s Pascal - 2000 ton, bj 79, 105 x 9.50 x 3.00, 3100 m³, wordt geleverd met nieuwe motoren 2 x 730 pk. M/s Nirvana - 2364 ton, bj 74, 90 x 11.40 x 3.40, 2600 m³, 1465 pk rev. 11/03, 3 slpk, nautisch compleet. M/s Erpasyma - 2450 ton, bj 99 Zwartsluis, 109.89 x 10.55 x 3, 3250 m³, 1600 pk, 3x slpk. Nr. 6315 - 3237 ton, bj 07, 110 x 11.45 x 3.65, 1700 pk bj 07, 3x slpk., duwsteven M/s Marco Polo - 3889 ton, bj 05, 135 x 11.45 x 3.50, 4900 m³, 2x 1521 pk bj 05, 4x slpk., 2x spudpalen. M/s Descanso - 3950 ton, bj 07, 135 x 11.45 x 3.60, 4700 m³, 2x 1065 pk bj 07, loodsenkamer en 3x slpk. INL/INFO: TE KOOP Mogelijkheden levering 2009 Nieuwbouw, Rusland/Ukraine o.a casco pontons-duwboten 110x11.45 / 135x16.80x5 levering Nederland / Belgie, Lloyds Div. duwbakken, 2700/5000 ton. Info: 0653 118767 WWW.SHIPNED.COM shipned@shipsale.com Gevraagd: Kapitein met duwvaart ervaring op mdb Hammonia (v.a. juni Herkules IX) Internationale vaart, week op/week af CAO binnenvaartcondities Info: tel. 0610-971 663 of 0651-293 699 M/s Ambro - 4163 ton, bj 73, 110 x 11.40 x 4.52, 3500 m³, 1710 pk, 3 slpk. MDB 8005 - bj 05, 19 x 5.20 x 2.20, 2x 956 pk bj 05. MTS 9065 - bj 70, 91 x 11.40 x 3.11,2147 m³, 2x 800 k rev. 07, 3x slpk. NIEUWBOUWPROGRAMMA: Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf China. Levering: Oktober 2009 Compleet, 2x 1500 pk ABC, 2x Veth Boegschroef, Kampers stuurhuis, spudpalen, luiken. Nieuwbouw 135 x 11,45 x 4,25 Type Innuendo, bouwwerf China. Levering: December 2008. Compleet, 2x 1300 pk Cummins, 2x Veth Boegschroef, kampers stuurhuis, spudpalen, luiken. Mogelijk “Turn Key” project i.s.m. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u.

De Binnenvaartkrant 13 20 mei 2008 Sojabonen via de Leie naar Wevelgem In Wevelgem gaat Alpro, producent van sojaproducten, sojabonen via de binnenvaart laten aanvoeren. Het bedrijf kocht er onlangs een bedrijfsterrein en laat er een ontpellingsinstallatie voor de sojabonen neerzetten. Op deze locatie start in de loop van de maand de renovatie van een oude kaaimuur uit de jaren ’80. De kade wordt versterkt, zodat er vanaf eind dit jaar containers met sojabonen kunnen worden gelost. Daartoe wordt onder andere een afzonderlijk gefundeerd betonnen kaaiplateau aangebracht. Ook is het jaagpad dat over de oude kaai liep, verlegd. Alpro stelde hiervoor een deel van zijn terrein ter beschikking. De ombouw van de kade zal ruim 350.000 euro kosten, waarvan de Vlaamse overheid 80 procent betaalt. Via het kaaimurenprogramma voor de bouw van laad- en loskades zijn de afgelopen jaren al tientallen nieuwe kades ontstaan in Vlaanderen. De deelnemende bedrijven dragen zelf 20 procent van de kosten bij en garanderen een minimale overslag per jaar. In Wevelgem is Alpro het eerste bedrijf dat gebruik maakt van de Leie voor de aanvoer van grondstoffen. Het bedrijventerrein Wevelgem- Zuid werd in de jaren ’80 aangepast met de bedoeling er watergebonden bedrijven aan te trekken. Alpro houdt via de binnenvaart jaarlijks duizenden vrachtwagens van de weg. Andere bedrijven in Wevelgem-Zuid gaan eveneens gebruik maken van de binnenvaart, maar wachten nog tot de Leie bij Kortrijk is uitgebouwd. Jarig Hellend Vlak is voorlopig struikelblok Het Hellend Vlak van Ronquières bestaat veertig jaar. In 1968 werd deze imposante constructie geopend na een bouwtijd van zes jaar. In een zware bak overbruggen schepen er een hoogteverschil van 67,50 meter. Ze worden over een afstand van bijna anderhalve kilometer naar omhoog of naar omlaag getrokken. Hoewel er twee bakken zijn, die beide in staalkabels hangen en op wielen rollen, is er al jaren maar één in gebruik. Dat maakt het Hellend Vlak tot een struikelblok voor de binnenvaart. “De wachttijden worden steeds langer”, klaagt de VBR. “Bovendien mag de bak die werkt niet dag en nacht schutten om te voorkomen dat de motoren oververhit raken. Er zijn gewoon te veel schepen die geschut moeten worden.” In september is de tweede bak klaar voor gebruik, maar dan zal de andere weer buiten dienst gaan voor reparatie. In elk geval zal de vernieuwde bak wel dag en nacht kunnen draaien, want de afkoeling van de motoren is aangepast. Om de veertigste verjaardag van het bouwwerk te vieren, organiseert maatschappij Rivertours een hele zomer lang dagtripjes naar het Hellend Vlak van Ronquières. Ook de nabijgelegen scheepslift van Strépy-Thieu kan per boot worden bezocht. Al jaren is maar één bak in gebruik. Buik vol van watersportevenementen DOOR SARAH DE PRETER De binnenvaart is het oponthoud door sportevenementen op de vaarwegen zat. “Men heeft de zondag voor roeiwedstrijden en andere watersportactiviteiten en dat moet volstaan”, zegt de VBR naar aanleiding van een roeiwedstrijd in Brussel op zaterdag 3 mei. De vaarwegbeheerder had voor die dag een stremming aangekondigd tussen de Budabrug en de Ninoofsepoort. Geen wedstrijd Tijdens de stremming kreeg VBR telefoontjes van leden die de Voorhaven niet konden bereiken. Op dat moment was er in het Vergotedok weliswaar een roeiwedstrijd gaande, maar de roeiers maakten geen gebruik van het kanaal tussen de Van Praetbrug en de Budaburg. Een passagierschip was inmiddels wél doorgelaten. Uit een telefoontje met de havenkapitein bleek dat in de Voorhaven geen wedstrijd plaatsvond, maar dat men het kanaal voor de zekerheid vanaf de Budabrug had gestremd om te voorkomen dat binnenschepen de roeiers zouden hinderen. De VBR adviseerde de stremming in de Voorhaven onmiddellijk op te heffen en de schippers met een politieboot tegen te houden. “Een autoweg wordt toch ook niet afgesloten omdat aan een kruispunt de lichten defect zijn, maar het kruispunt wordt door politie bemand.” Politiek staartje Het was niet de eerste keer dat binnenschippers gehinderd werden door een sportevenement. Onlangs was er op een woensdag in de Alberthaven ook een stremming van enkele uren. De VBR vindt dat de just-in-time service van de binnenvaart dergelijke stremmingen niet toelaat en kondigt aan dat het voorval een politiek staartje krijgt. Vlaanderen en Brussel zouden een voorbeeld moeten nemen aan Wallonië, waar watersportevenementen die de binnenvaart kunnen hinderen alleen nog maar op zondagen plaatsvinden. Racen om de gunst van de verlader Om haar tiende verjaardag te vieren, organiseert Shortsea Shipping Vlaanderen een bijzondere wedstrijd. Een vrachtwagen en een coaster gaan koersen naar drie Europese bestemmingen. De winnaar wordt begin juli bekendgemaakt, maar vanzelfsprekend heeft het promotiebureau nu al een sterk vermoeden wie dat zal zijn. De twee deelnemers aan de wedstrijd vertrekken telkens vanuit Aalst en zetten vervolgens koers naar Stockholm, Dublin en Izmit. Het gaat niet alleen om de snelheid, want in de eindbeoordeling worden ook de vervoerskosten, het krijgen van retourlading, tracking & tracing en de uitstoot van schadelijke stoffen meegenomen. Met de race wil het promotiebureau de aandacht vestigen op het milieuvriendelijke en kostenbesparende karakter van de kustvaart. Shortsea Shipping Vlaanderen is het jongere zusje van Promotie Binnenvaart Vlaanderen. Het bureau krijgt subsidie van de Vlaamse regering en de Europese Commissie en is medeoprichter van het Europees Shortsea Netwerk. Elk jaar investeert de Vlaamse overheid 335.000 euro in de activiteiten van het bureau. De afgelopen tien jaar is de kustvaart in de Vlaamse zeehavens gegroeid met 46 procent. Vorig jaar behandelden de vier Vlaamse zeehavens samen bijna 130 miljoen ton shortsea-vracht. Het belang van de kustvaart verschilt van haven tot haven. In Antwerpen bestaat 44,5 procent van alle overslag uit shortsea-trafiek, in Gent 49,3 procent en in Zeebrugge 65,4 procent. Met 99,6 procent draaien in Oostende bijna alle havenactiviteiten op shortsea shipping. Nieuw loodsgeldtarief Om de sector te stimuleren wil de overheid een nieuwe loodsgeldtariefstructuur invoeren. Voor kleinere schepen zullen de loodsgelden omlaag gaan, terwijl de grote schepen meer gaan betalen. Voor de kustvaart betekent dit volgens de Vlaamse minister-president Kris Peeters een kostenbesparing 10 tot 30 procent. Hij hoopt de nieuwe structuur nog dit jaar in samenspraak met Nederland in de Vlaamse havens te kunnen invoeren.

De Binnenvaartkrant