Views
2 years ago

2008-03

  • Text
  • Pompen
  • Januari
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 3 - 29 januari 2008 Beter benutten kanalen VZW Netwerk De Scheepvaart: belangenbehartiger van alle gebruikers van de Vlaamse kanalen met als doel op te komen voor de gebruikers van en belanghebbenden bij de benutting van de Vlaamse kanalen en tegelijkertijd bij bedrijven en instanties nog meer gebruik van deze kanalen te promoten. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 13 Kooperation Ruhr Die Binnenhäfen Duisburg, Essen und Gelsenkirchen wollen die logistische Vernetzung der Ruhr-Metropole weiter voranbringen. Dazu haben Vertreter der Häfen eine Kooperationsvereinbarung unterzeichnet. Das neue Bündnis steht weiteren Häfen aus der Region offen. 27 Handig, zo’n varende kraan VZ&G begon met armoe De VZ&G werd in 1968 opgericht nadat half oktober 1967 een stremming van de sluis in Panheel de vlam in de pan had doen slaan. De (arme) schippers op de kanalen pikten het niet langer. Ze wilden een hogere vracht. De lange weg naar een beter leven beschreven door Joop van Meekeren. 35 Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Vorige week viel de kraan uit van de Rotterdamse Waalhaven Terminal door een technische storing, en omdat het er niet naar uit zag dat het euvel binnen enkele uren zou kunnen worden opgelost, werd de hulp ingeroepen van de varende containerkraan, ofwel het kraanschip Mercurius Amsterdam. Om zo min mogelijk vertraging op te lopen voor de terminal met het laden en lossen werd via MCT Lucassen het kraancontainerschip Mercurius-Amsterdam ingehuurd voor de overslag. Het schip heeft dinsdag gedurende enkele uren diverse schepen geladen en gelost. De Mercurius-Amsterdam is nog steeds een uniek. Intussen heeft een Buck Consultants onderzoek uitgewezen dat ook in vlaanderen een markt is voor een dergelijk schip. Eigenaar Mercurius Scheepvaart uit Zwijndrecht is ook bij die ontwikkeling betrokken. (foto Mercurius Scheepvaart) Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl “Noodzaak blijkt van goed EU-marktobservatiesysteem” BP nuanceert leeftijdseis Voor het eerst is er een barstje in het bikkelharde standpunt van oliemaatschappij BP gekomen, voor wat betreft de toegestane leeftijd van binnenvaarttankers. Tot 1 juli mogen ‘tankers van derden’ ouder zijn dan 35 jaar. Rederijdirecteur Gunther Jaegers vindt dat nu duidelijk wordt dat de markt een goed ‘EUobservatiesysteem’ ontbeert. Er is verwarring in de binnentankvaart. Zoals regelmatig in deze krant werd voorspeld in de tweede helft van 2007, heeft de maatregel van BP om tankers (groter dan 600 ton) van 35 jaar of ouder te weren bij de eigen terminals vergaande effecten voor de hele markt. Nu op 1 januari de maatregel werd ingevoerd blijk dat geen handelaar meer een ‘oud schip’ accepteert. De schepen worden genomineerd met als laadplaats ‘ARA-havens’. Het kan dus altijd een BP-laadstation zijn. Daarmee wordt de vloot van ruim vijfhonderd tankers ouder dan 35 jaar buitengesloten. De vloot wordt als het waren ruwweg in twee helften verdeeld. “BP ziet ook nu pas wat voor invloed dit op de markt had”, zegt Gunther Jaegers, directeur van Duitse Reederei Jaegers, één van de grootste binnenvaartrederijen van dit moment. “Ik heb nog niemand van BP gesproken sinds dat bericht verscheen, vorige week. Ik kan dus ook niet zien wat de BP-policy in de toekomst zal zijn. Korte veranderingen zijn niet wenselijk. De tankvaart moet kunnen werken met betrouwbare eisen. >> Lees verder op pag. 3 Binnenvaartondernemers beginnen afbouwwerf Op het terrein van YVC Shipyard Bolnes begint dit jaar een nieuwe afbouwwerf: Trico. De initiatiefnemers zijn de binnenvaartondernemers Alexander Durinck, John van de Wijgaart en Addie van de Wijgaart. Op basis van hun eigen ervaringen met nieuwbouw hebben ze een concept bedacht met schepen die binnen vier maanden kant-enklaar worden opgeleverd. Ze hebben al orders in portefeuille. De afbouw van het eerste casco begint op 1 juli. >> Lees meer op pagina 17 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

Binnenvaartkrant