Views
2 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 25 - 4 december 2007 Distributie over grachten In typisch Amsterdamse stijl werd het plan voor vrachtvervoer over de Amsterdamse grachten gepresenteerd. Humoristisch en met een prominente rol voor Sinterklaas. Mokum Mariteam doorkruist de grachtengordel met diverse soorten schepen. Onder andere om afval te vervoeren. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: 9 Sterkere binnenvaart Hilde Crevits, de Vlaamse minister van Openbare Werken, heeft initiatieven aangekondigd om de binnenvaart te versterken. Zo wil ze de samenwerking tussen de binnenvaart en havens intensiveren. Onder andere door de organisatie van de containerstromen tussen de havens en de binnenlandse terminals. 15 Brugwachters en brugbouwers Infrastrukturfonds Die Seehafens durchbrechen in diesem Jahr die magische Grenze von 300 Mio. Umschlagtonnen. Präsident Detthold Aden des Zentralverband der Deutschen Seehafenbetriebe mahnte an dass die „Hafenanbindungen noch immer unterfinanziert sind“. Er sprach sich erneut aus für alternative Finanzierungskonzepte. 37 TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Klaas Mosterd (links) en Wim van Vossen (rechts) legden de laatste hand aan het schaalmodel van de Erasmusbrug kort voordat de brug afgelopen donderdag werd overhandigd aan RailZ Miniworld. RailZ Miniworld is weliswaar begonnen met spoorbanen, inmiddels heeft het in Europa het grootste schaalmodel van een haven. Een beetje à la Madurodam, inclusief binnenschepen met bulk en containers (inzet) en de bekende stuwadoors. Wim en Klaas zijn beiden brugwachter van de Erasmusbrug en in hun vrije tijd (en in de stille uurtjes op de brug) bouwden ze de afgelopen drie jaar dit enorme model van ‘hun’ brug. De opbrengst van de verkoop van het model aan hun werkgever gaat naar het Ronald McDonald huis. Het Havenbedrijf Rotterdam schonk het model aan RailZ Miniworld. Op de foto schudt RailZ-directeur Marc van Buren de hand van Rob Scheepbouwer, hoofd Verkeersafhandeling, die samen met Mart Elderkamp, chef Bruggen en sluizen de brugoverhandigde. (foto MGR) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Europa betaalt mee aan Maas De Europese Commissie stelt ruim 80 miljoen euro beschikbaar voor verbetering van de Maasroute. Dit maakte Europarlementariër Corien Wortmann- Kool vorige week bekend. “Goed nieuws, want in de natte infrastructuur zijn er voor de binnenvaart nog te veel knelpunten”, aldus het parlementslid van CDA/EVP-ED. “Terwijl Europese financiering voor binnenlandse nieuwe snelwegen en spoorwegen afneemt, blijft er voor verbetering van de binnenvaartinfrastructuur in Europa veel geld beschikbaar”, stelt Wortmann tevreden vast. “Met het overeind houden van de Europese financiering bevestigt Europa de potentie van de binnenvaart. Het is positief dat niet alleen geld beschikbaar is voor de Rijn of Donau, maar ook voor de Maas in Nederland.” Tot 2013 kan vijf miljard euro aan Europese subsidies worden besteed aan het Trans Europese Netwerk. Dit TEN bestaat uit een aantal vervoerscorridors in Europa die nu niet optimaal functioneren omdat er nog essentiële schakels in ontbreken. Er was aanvankelijk door de Commissie veel meer geld gevraagd aan de Unie voor deze TEN-projecten. Nu het bij die vijf miljard blijft, moesten er projecten wijken, maar wat bleef is de Europese financiering van grensoverschrijdende trajecten én van alle aangemelde binnenvaartprojecten. Het Europese geld is beschikbaar op basis van cofinanciering. De lidstaten van de unie moeten zelf ook een bedrag betalen aan de projecten die in hun land worden gerealiseerd. Het percentage van de totale kosten die door de Europese Unie worden betaald, is aan een maximum percentage gebonden. Nieuwe sluizen Wortmann: “Dit betekent dat de lidstaten nu aan zet zijn om concrete plannen in te dienen om de infrastructuur aan te pakken. Waar het percentage voor andere modaliteiten is verlaagd, blijft voor de binnenvaart 20 procent Europees geld beschikbaar. Voor het Maasproject betekent de beslissing van de Europese Commissie een waardevolle bijdrage aan de nieuwbouw van sluizen op de Maas en het Julianakanaal. Overigens is dit ook een grensoverschrijdend project, want het gaat om de Maas tot aan Luik. Wortmann wijst er op dat de houding van de Europese Commissie ook “goed is voor het oplossen van grote knelpunten in Noord-Frankijk en op de Rijn en de Donau”. De aansluiting van de Betuwelijn op het internationale spoornetwerk blijft ook op het TEN-prioriteitenlijstje staan bij de Europese Commissie. 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

Binnenvaartkrant