Views
3 years ago

2007-17

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Zoekt

Eigenlijk is het

Eigenlijk is het gloednieuwe koppelverband Innovation I en II van C. Heuvelman HTO uit Ouderkerk aan de IJssel vrijwel identiek aan het in 2005 gebouwde koppelverband Amethyst van deze BV. Toch verschillen de koppelverbanden op details van elkaar. Het grootste verschil is gelegen in de lengte van Innovation I en II. Waar de Amethyst nog 190 meter meet, is de lengte van de nieuwste aanwinst van Heuvelman beperkt tot 185 meter. “De Innovation is iets korter, wat ons de mogelijkheid geeft om uit te wijken naar enkele Duitse kanalen, zoals het Wesel-Dattelkanaal. Daar mogen we met 190 meter niet heen”, vertelt kapitein en mede-eigenaar Harm Jan van der Ham. “Er wordt veel nieuw gebouwd in grotere afmetingen en hiermee onderscheiden wij ons dus.” Van der Ham gaat met zijn vrouw Willemieke, en binnenkort met hun eerste kind, op de Innovation varen. Van der Ham is vennoot van C. Heuvelman HTO BV, dat verder bestaat uit Kees Heuvelman sr., Kees Heuvelman jr. en Theo Heuvelman. Pas 25 is hij en al jaren volwaardig vennoot van het bedrijf dat zijn wortels vindt in 1930, toen Cees Heuvelman ging varen met zijn luxe motor Succes. Tien jaar geleden begon Harm Jan er als matroos en vijf jaar later werd hij als vennoot binnengehaald door zijn werkgever. PAGINA 31 INNOVATION I EN II IS DERDE KOPPELVERBAND VOOR C. HEUVELMAN HTO WIE LEVERDEN AAN HET KVB INNOVATION I & II Concordia Shipyards BV Levering casco Scheepsreparatiebedrijf M.Drenth Complete afbouw Rabobank Lek en IJssel Financiering Gommers Internationaal Bevrachtingskantoor Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Anglo Belgian Corporation N.V. 2 hoofdmotoren 6 DZC, 1500 pk, 800 rpm. 2 Masson keerkoppelingen type ZFW 12000 C Rexroth bv MAREX SB electronische motorbediening voor 2 motoren geleverd. De electronica stuurt per motorinstallatie 2 stelmotoren aan voor het regelen van het toerental en voor het aansturen van de keerkoppeling ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling, type MM W12000 C, 2,747:1, PTO type B1 t.b.v. generator, PTO type 0, SAE C t.b.v. directe montage van de stuurwerkpomp Hydromarine Papendrecht BV Hydrauliekpompen Atlas Copco Ketting Marine Center bv Compressoren Discom BV Uitlaatgasdempers hoofdmotor, Flexibele ophanging uitlaatgasdempers Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Cummins Holland B.V 2 DBCB (G15) generatormotoren: 64 kVA, 50 HZ, 2 N14-G2 boegschroefmotoren: 535 bhp, 1800 rpm, KTA 19-G4 boegschroefmotor: 755 bhp, 1800 rpm Caldic Techniek bv Stamford generatoren Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa roeren, stuurmachine, schroefasinstallatie en de Stuwa schroefasafdichtingen. NRF BV Bunkoelers hoofdmotor Promac B.V. Roeren Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis, hydrauliek stuurhuis Alphatron Marine B.V JMA 609 TFT Alphatron/ JRC rivierradars, volledige Multicolourline, AlphaChart en TFT schermen t.b.v. camerasysteem Van Oorschot Scheepselectronica Camarasystemen, airconditioning en telecom. TRESCO ENGINEERING AlphaChart Centurion Akku bv Accu’s Sygo BV 2 Scheepslading- en hoogtemeters RAFA B.V. Ramen G.M.L. Janssen Onderhoud Keuken Speedheat Vloerverwarming De Weerd Woninginrichting Stoffering Novetec BV RVS afsluitbare regenroost ers,brandkleppen, machinekamerventilatoren en ATEX ruimventilatie Tyco Integrated Systems BV Brandbeveiligingsapparatuur Dijvler Materiaal bv Ankers, kettingen en lieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Koppellieren,koproer, ballastjet All Pumps Holland BV Algemene dienstpompen en ejectors Oliehandel J.Terlouw b.v. Total smeerolie, scheepsbenodigdheden, gasolie, Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Abrahamse Accountants Accountancy Huchem Special Products b.v. HC Gelei clean new, handzeep Restaurant Zwartwater Catering Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1200, met Cummins dieselmotor 535 pk, 1800 rpm door Jan Johan ten Have De Innovation neemt bij Heuvelman BV de plaats in van de 110 meter lange Cornelis Sr., het schip waarop Harm Jan en Willemieke tot voor kort voeren. Naast de Innovation en de Amethyst vaart Heuvelman BV ook nog met het in 1999 bij machinefabriek Smits afgebouwde koppelverband Elunda I en II van 172 bij 11,45 meter. Drie koppelverbanden dus. “Met een koppelverband werk je een stuk flexibeler dan met een 135-meterschip. Het is heel eenvoudig: bij het werk gaat het om het middenschip, om de tonnen die je kunt meenemen. Met koppelverbanden krijg je de tonnen goedkoper boven”, vertelt Van der Ham. De Innovation gaat de Rijnvaart in, gaat varen op onder meer Mannheim en Krotzenburg. De lading maakt Van der Ham niet uit. “Als het maar past, gaat het erin.” Op de terugweg naar de Randstad is de Innovation naar verwachting meestal gevuld met grind. De Innovation vaart niet op contract, maar werkt wel grotendeels met vaste bevrachters, zoals Gommers, Noord- Brabant en Rhevo. Daarnaast vaart Heuvelman ook wel direct voor een eigen, vaste relatie. Onafhankelijk De Innovation II is beperkt zelfvarend. De bak is daarvoor uitgerust met een eenvoudig stuurhuis. Van der Ham: “Wij kunnen als koppelverband twee onafhankelijke partijen vervoeren: 2800 ton in de bak en 3000 ton in het schip. En onafhankelijk laden en lossen, op verschillende losplekken, is dankzij Rijkswaterstaat heeft langs de Staande Mastroute, de vaarwegcorridor voor de recreatievaart die van het IJsselmeer naar Zeeland loopt, zes dynamische route informatiepanelen (DRIP’s) in gebruik genomen. De door Imtech bij bruggen en sluizen geplaatst panelen geven informatie over stremmingen, bedieningstijden en weerswaarschuwingen langs deze route. de zelfvarende bak dus ook mogelijk.” De bak is daarvoor voorop uitgerust met een Veth-Jet boegschroef, aangedreven door een 650 pk sterke Cummins. Achterop staat een Veth-Jet boegschroef met een 535 pk sterke Cummins. Ook staat er nog een 60 kVA generator achterop, eveneens van Cummins. Met deze uitrusting kan de bak onafhankelijk in havens uit de voeten. Aan boord van de Innovation I is voorop dezelfde uitrusting te vinden als achterop de bak: een 535 pk Cummins met een Veth-Jet boegschroef en een Cummins 60 kVA generator. De hoofdkrachtbron wordt gevormd door twee 1500 pk sterke ABC-motoren. De asgenerator van 60 kVA komt van Hydromarine. Het nautisch systeem van de Innovation is van Alphatron. Het schip is volledig airconditioned. Spiegels zijn er aan boord niet meer te vinden; de Innovation is van alle kanten voorzien van camera’s. M. Drenth Het casco van de Innovation I en II werd gebouwd op de Simi Shipyard in het Chinese Jaingdu. Het voldeed op diverse punten niet aan de verwachtingen. Voordat het casco naar Scheepsreparatiebedrijf M. Drenth in Zwartsluis werd verscheept voor de afbouw, lag het eerst enkele maanden in Werkendam en Geertruidenberg op de werf. Daar werd het casco verder afgewerkt. Het zorgde voor een vertraging van drie maanden. “We hadden de beschikking over een ruilschip, de Favoriet”, vertelt Van der Ham. Over het werk van Drenth is Van der Ham beter te spreken. “In vijf maanden is het schip hier naar wens afgewerkt. Dat is mede te danken aan de onderaannemers, zoals Timmerbedrijf Wessels, dat het stuurhuis leverde en de betimmering verzorgde”, vertelt hij. Harm Jan en Willemieke waren de volledige vijf maanden persoonlijk aanwezig bij de afbouw. “Bijzonder prettig”, vindt Harm Jan. “Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat wij in de gelegenheid waren om dat te doen, dankzij de meerdere schepen die wij in de vaart hebben. Dat is een luxe die niet iedereen zich kan permitteren.” De Innovation werd op zaterdag 14 juli in gebruik genomen tijdens een feestelijke open dag. “Heuvelman had ervaring met Drenth, want ook de Amethyst is hier afgebouwd. En dat was helemaal naar wens. Aangezien de Innovation min of meer een identiek schip is, was de keuze voor Drenth een logische. En ook nu verliep de samenwerking uitstekend. Als ik ooit voor een nieuwe afbouw een keuze zou moeten maken, zou ik hier zo weer heen gaan.” DRIP’S VOOR PLEZIERVAART De DRIP’s staan bij jachtensluis van de Volkerak, de Algerakering, de Westerkeersluis bij Amsterdam, de 1e brug over Zijkanaal C in Velsen en bij Alphen aan den Rijn. Er zijn ook vier mobiele DRIP’s: twee voor gebruik langs vaarwegen en twee voor op wrakkenpontons. Bij de Volkerak-jachtensluis zijn ook informatiepanelen geplaatst die de doorvaarthoogte aangeven. De DRIP’s passen in het project ‘Betrouwbaar op de Vaarweg’ (BOVW). Een ander voorbeeld zijn de stewards op de sluizen: medewerkers van Rijkswaterstaat die recreatievaarders helpen om veilig te schutten. BOVW is een aanzet voor landelijk scheepvaart verkeersmanagement. (foto Rijkswaterstaat)

PAGINA 32 TRESCO ANTWERPEN DIGITALE KAARTEN ALPHACHART WIJ FELICITEREN INNOVATION SCHEEPVAART B.V. VAN HARTE MET DE INNOVATION I & II Van Oorschot

Binnenvaartkrant