Views
2 years ago

2007-14

  • Text
  • Pompen
  • Juli
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Onze

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING EN SHORTSEA EDITIE 14 3 JULI 2007 www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 1000 m³ verpompen met slechts 7,5 kW Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 AGGREGATEN EEN NIEUWE BRUG VOOR DE SLUIPROUTE Een nieuw brugdeel werd in Delft vrijdag 22 juni geplaatst als onderdeel van de Lepelbrug waar de Wateringseweg de zijtak van de Vliet kruist, voor de deur van mayonaisefabrikant Calvé. Een ingewikkelde constructie waarbij de 400 tons kraan (rechts) ter plekke werd opgebouwd om het brugdeel te hijsen. De vervanging van de Lepelbrug is een typisch voorbeeld van de worsteling met de mobiliteit in de Randstad. Vele jaren lang was de route Delft-Rijswijk over de Wateringsweg voorbehouden aan een enkele personenauto en het fietsverkeer. Voor meer verkeer was die route ongeschikt vanwege de Kolenhavenburg, een gammel, veel te hoog en te smal ophaalbruggetje op een steenworp van Calvé. De instelling van een busroute maakte vervanging noodzakelijk. Er kwam een hypermoderne brug waar twee bussen elkaar konden passeren. Dus ook plek genoeg voor trucks. Het wegvervoer ontdekte deze sluiproute van de A13 en al spoedig reden er honderden trucks per dag over de nieuwe brug en over Lepelbrug. Die laatste moest dus ook worden opgeknapt. Bewoners van de Nieuwe Plantage in Delft zijn er helemaal niet gelukkig mee. (foto MGR) Onterecht vasthouden van Duricha legt gevoeligheden bloot “RWS MOET ZICH AAN AFSPRAKEN HOUDEN” Bij het onterecht vasthouden van het containerschip Duricha begin vorige maand heeft de medewerkster van IVS90 te gemakkelijk het KLPD ingeschakeld. Volgens CBRB-secretaris Jan Vogelaar had ze dat nooit mogen doen. “Dit is precies waar het privacyreglement voor was. Je maakt afspraken en daar moet iedereen zich aan houden, ook en vooral de overheid.” Vogelaar reageerde vorige week tijdens een bijeenkomst van het RIS-platform op de uitleg van Tjeerd de Jong van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) die had onderzocht wat er precies was gebeurd bij het stilleggen van de Duricha voor de Kreekraksluis. “Er bleken dingen niet goed in het systeem (IVS90 – red.) te staan en de medewerkster zette vraagtekens bij de hoeveelheid gevaarlijke stoffen aan boord. Ze heeft toen een agent van het KLPD erbij gehaald die toevallig op de sluis aanwezig was.” Henk van Laar, projectleider bij Bureau Telematica: “RWS mag wel een expert inschakelen maar het is hoogst curieus als die een opsporingsambtenaar is.” Het gevolg was dat die medewerker van het KLPD alarm sloeg, de IVW erbij haalde en er zelfs persberichten uitgingen dat het schip in overtreding was omdat het te veel containers met gevaarlijke stoffen zou vervoeren. Dat bleek later niet correct, omdat de ambtenaren over het hoofd zagen dat het om een dubbelwandig schip ging met onbeperkt ADNR. Ook de (later erbij gehaalde) argumenten dat de stabiliteitsberekening niet klopte en er geen vervoervergunning aan boord was, bleken achteraf gezien geen reden om het schip vast te leggen. Campagne Op de RIS-bijeenkomst vorige week in Rotterdam bleek echter dat de inzage die de medewerkster had verleend aan de politie in de gegevens van IVS90 tegen het zere been van de sector zijn. En dat juist op een moment dat er een campagne wordt voorbereid (advertenties) meer mensen gebruik te laten maken van BICS (Binnenvaart Informatie en Communicatie Systeem) in verband met de volgend jaar april verplichte elektronische melding door containerschepen. Veel mensen in de binnenvaart zijn juist huiverig voor gebruik van BICS omdat ze niet weten wat Rijkswaterstaat gaat doen met die gegevens. Overigens is het maar de vraag of dat terecht is. Opgave van gegevens over met name gevaarlijke stoffen is al verplicht, alleen gebeurt dat nu per fax of zelfs over de marifoon. Opgave via BICS kan juist voorkomen dat er fouten sluipen in de meldingen, dat dingen verkeerd overkomen of bij de verkeerde mensen terechtkomen. Jan Vogelaar verbond nog een conclusie aan de nogal overtrokken reactie van KLPD en IVW op de melding over het vervoer van gevaarlijke stoffen. “De overheid leunt wel erg makkelijk op de zwakste schakel in de keten. De vele trucks of de massa containers op de terminals zijn moeilijker te controleren. Lees verder op pagina 3 GELD FÜR DONAU Die EU-Kommission stellt dass Europa den Ausbau der Donau nur fördern wird wenn Deutschland sich für den Ausbau mit einer Staustufe entschei- det. Lesen Sie weiter auf Seite 31 EXPERIMENT Transportdeskundige Filip Verbeke is tevreden over de proef bij steenfabriek Vandersanden met pal- lets vol bakstenen met een ponton van Lanklaar naar Menen en terug. Het bedrijf experimenteert met de binnenvaart. Lees verder pagina 15 GROOT FEEST De havenboulevard in Maasbracht was een groot feest tijdens de Haven- dagen. Lekker slenteren langs de stands, een praat- je maken met vrienden en bekenden en regelmatig de inwendige mens ver- sterken met een natje en een droogje. En de uit- wendige mens kreeg ook bijtijds een natje te ver- werken, als er weer een plensbui viel. Lees verder op pagina 11 www.mfolthof.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS

De Binnenvaartkrant