Views
2 years ago

2007-11

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Postbus

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 22 MEI 2007 10 nieuwe overalls € 99,00 Prijzen excl. btw terwijn-zwollle@planet.nl Tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl POOLSE STUURMAN EN .... deksvrouw zoeken schip om samen op te werken. Stuurman 23 jr, 7 jr op de binnenvaart. Deksvrouw 7 mnd geleden begonnen met varen. Sociale omgang gewenst, Ned.-en Eng. -talig. Interesse? Bel 0614-025191 Gevraagd: Hollandse matroos op ms Patrisica Luxemburgse condities, i.b.v. dienstboekje met aantekening matroos. 2 wkn op/2wkn af. Tel. 0655-830263 of 0049-1716085362 Loodsenvereniging “EUROPILOOT” Voor loodsen en afl ossers Voor de Binnen/ Rijnvaart Tel: 0031 (0)10-4515601 0653-443861 Verhaar Omega B.V. Verhaar Omega B.V. in Oegstgeest is vooraanstaand producent van boegschroefinstallaties. Sinds jaar en dag vormen onze boegschroeven het stuwende hart van vele binnenvaartschepen, coasters en zeeschepen. Het succes van Verhaar Omega is gebaseerd op méér dan het leveren van kwaliteitsproducten alleen. Naast betrouwbare kwaliteit is goede service een belangrijk sleutelwoord. Ter versterking van ons team zoeken wij, voor alle voorkomende reparaties en servicewerkzaamheden op locatie, een: Allround servicemonteur met een gedegen kennis van elektronica Functieomschrijving: • Inbouwen en inbedrijfstellen van OMEGA boegschroefinstallaties • Uitvoeren van reparaties en revisies bij onze klanten, hoofdzakelijk mechanisch • Bedraden van motoren en installaties aan boord van schepen en in de werkplaats Uw profiel: • Afgeronde opleiding Elektro / Elektronica (niveau 4 / MTS) • Affiniteit met werktuigbouw en mechanica • Flexibele instelling, geen 9 tot 5 mentaliteit • Kennis van de Engelse en Duitse taal • Ervaring met lassen en snijden is een pré Service Monteur (met las ervaring) Functieomschrijving: • Lassen van de montage ringen en hijsogen aan boord van schepen t.b.v. de inbouw • Inbouwen van OMEGA boegschroefinstallaties • Uitvoeren van reparaties en revisies bij onze klanten, hoofdzakelijk mechanisch Uw profiel: • MBO werk- en denkniveau • Ervaring met lassen en snijden is een must • Ervaring met het hijsen en verplaatsen van zware lasten • Affiniteit met constructiebankwerken en mechanica • Flexibele instelling, geen 9 tot 5 mentaliteit Geboden wordt een zéér afwisselende functie met goede toekomstperspectieven, uitstekende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, spaarloon, compensatie overuren en onkostenvergoeding. Interesse? Bent u toe aan een nieuwe uitdaging en herkent u zichzelf in bovengeschetst profiel, dan nodigen wij u van harte uit om te reageren. Uw sollicitatie, voorzien van CV, kunt u richten aan de heer Dick-Jan de Blaeij, Postbus 119, 2340 AC Oegstgeest of naar deblaeij@verhaar.com Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: 071 - 5172631 of kijk op www.verhaar.com Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. De haven beweegt je Wil je werken in een unieke wereld die bruist, gonst en nooit stilstaat? Maak dan kennis met het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Onze 1650 medewerkers gaan de meest uiteenlopende uitdagingen aan, maar ze hebben allen 1 ding gemeen: de haven bewéégt hen. Ze geven het beste van zichzelf op een werkplek waar grote dingen gerealiseerd worden en waar de ambities nog groter zijn. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen ondersteunt de ontwikkeling van de Antwerpse haven. Zo willen we de concurrentiepositie van de haven verstevigen door een kwaliteitsvolle dienstverlening en een optimale structuur aan te bieden. Ons activiteitenpakket is behoorlijk omvangrijk: slepen, baggeren, reguleren, controleren… en nog veel meer. Momenteel verwelkomen we graag een gedreven m/v MATROOS Jouw uitdaging Je voert de nodige nautische handelingen uit en staat in voor de bediening van de verschillende mechanismen (onder meer de lieren) aan boord van baggertuigen, vlotkranen en sleepboten van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Ook het onderhouden van deze tuigen behoort tot jouw takenpakket. Je profiel Je bezit : • ofwel een diploma van 3 jaar secundair onderwijs en een bewijs van 2 jaar vaartijd; • ofwel een bewijs dat je onderwijs in de Nederlandse taal hebt gevolgd en een bewijs van ten minste 6 jaar vaartijd als lid van het dekpersoneel en/of als schipper; • ofwel een vaarbewijs A of een stuurbrevet dat als gelijkwaardig erkend wordt. Onregelmatige werkuren en weekendwerk zijn voor jou geen probleem. Ons aanbod Bij het Havenbedrijf kan je rekenen op een gevarieerde job met stimulerende verantwoordelijkheden en plaats voor nieuwe initiatieven. Verder bieden we een aantrekkelijk loonpakket met onder andere maaltijdcheques, extralegaal pensioen, hospitalisatieverzekering en verzekering arbeidsongeschiktheid. Interesse? Aarzel dan niet en schrijf je voor 8 juni 2007 in voor de selectieprocedures. Inschrijvingsformulieren en een documentatiemap over de functies kan je afhalen bij de personeelsdienst van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, en op onze vacaturewebsite. Je vindt deze ook in de districtshuizen en wijkkantoren van de Stad Antwerpen, de infobalie van het stadhuis of in de Infowinkel (Grote Markt 11, 2000 Antwerpen). Als je niet aan bovenstaande profielen beantwoordt, maar wel geïnteresseerd bent in een functie bij ons bedrijf, stuur ons dan zeker je cv. Dan contacteren we je wanneer er andere vacatures zijn. Raadpleeg onze website www.dehavenbeweegtje.be voor meer informatie over onze vacatures! Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Personeelsdienst, Havenhuis, Entrepotkaai 1, 2000 Antwerpen Tel. 03/205.22.79 of 03/205.22.85 E-mail: talent@haven.antwerpen.be www.dehavenbeweegtje.be www.portofantwerp.be

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 SCHEEPSBOUWERS BREKEN RECORDS Voorzitter Fred van der Wal maakte tijdens de VNSI-jaarvergadering bekend dat de Nederlandse scheepsbouw in een stroomversnelling is geraakt. Er worden records gebroken. Voor 4 miljard werd vorig jaar aan schepen besteld. Van der Wal was niet onverdeeld gelukkig met de tekst van de regeringsverklaring. “Daarin stond dat Nederland een kennis- en diensteneconomie is geworden. Waar is de maakindustrie waarin een miljoen mensen werken? En waar is de scheepsbouw?” Premier Balkenende gaf later ook toe dat die maakindustrie ook in Nederland thuishoort. Niettemin was iedereen het er bij de VNSI over eens dat het imago van met name de scheepsbouw beter is geworden. Kamerlid Roland Kortenhorst stelde zich bij de jaarvergadering – gehouden in de Evenementenhal in Gorinchem tijdens de beurs voor Construction and Shipping Industry – voor als ‘een scheepsbouwer aan de Hofvijver’. Zelf was hij jarenlang leidinggevend aan werven en inmiddels is hij al 5,5 jaar Kamerlid voor het CDA. Hij vertelde zijn persoonlijke ervaring in de politiek en de strijd die hij voortdurend moet leveren om de subsidie voor de scheepsbouw in Nederland in stand te houden. Had hij Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. bij de start van zijn politieke loopbaan af moeten rekenen met het RSV-trauma, bij het aantreden van nieuwe Kamerleden een half jaar geleden werd opnieuw die RSV-subsidie aangehaald als argument om de huidige subsidie zo snel mogelijk af te bouwen. “Het is een innovatieve bedrijfstak met vechters, die moet je niet in de steek laten bij de oneerlijke concurrentie van andere landen.” Aldus Kortenhorst, die zorgvuldig waakt over de beeldvorming van de sector. “Maar je moet ook zorgen dat het fundament onder dat beeld wel klopt.” Samenwerking Eén van de sterke punten van de Nederlandse scheepsbouwers is volgens verschillende sprekers de samenwerking en het onderlinge vertrouwen tussen bedrijven. Teus van Nordennen, technisch directeur van Merwede Shipyard vertelde over de vruchtbare samenwerking met een onderaannemer, Bakker Sliedrecht. “Je bent allemaal goed als je het maar voor niets doet.” Hij hekelde de machtspositie van opdrachtgevers. Om de samenwerking te onderstrepen haalde hij Bart Blom van onderaannemer Bakker Sliedrecht op het podium en liet die zijn eigen verhaal vertellen. De samenwerking op het podium verliep in elk geval (advertenties) gladjes. “Wij zijn kennispartners, wij leveren een proces, geen product.” Prestaties Nederlandse scheepsbouwers hebben vorig jaar op praktisch alle deelmarkten uitstekend gepresteerd. Voor de zeescheepsbouw werden in 2006 230 zeegaande schepen opgeleverd. De orderintake was dat jaar 2,47 miljard euro tegenover in 2005 1,7 miljard euro. De orderportefeuille is daarmee tot ver in 2009 gewaarborgd. Het exportaandeel is 70 procent. In de reparatie en onderhoud steeg de omzet van 250 miljoen naar 525 miljoen. Dankzij de gunstige vrachtenmarkt groeide de reparatie. Behalve voor de visserij ontwikkelen alle marktonderdelen in kleinere schepen zich positief. Alle lof voor de ‘Subsidieregeling Innovatieve Zeescheepsnieuwbouw’ waarover Kortenhorst had gesproken: 60 miljoen euro betekende een opsteker voor de innovatie. De VNSI blijft verder extra aandacht vragen voor het maritiem technisch onderwijs. “Goede samenwerking met de onderwijsinstellingen en de steun van de vakorganisaties is daarbij essentieel. Het blijven interesseren van nieuwe generaties voor de maritieme maakindustrie is bepalend voor het succes in de toekomst.” RAFA GEEFT CONDENS GEEN KANS Rafa Scheepsramen heeft, mede op verzoek van en in samenwerking met een aantal timmer- en elektrotechnische bedrijven, een nieuw aluminium raamprofiel met ingebouwde tracing ontwikkeld voor zowel vaste als klapbare ramen. Door Johan de Witte Deze nieuwe tracing- techniek zorgt ervoor dat de temperatuur van het aluminium profiel hoger is dan de omgevingstemperatuur. Hierdoor is condensvorming op de profielen uitgesloten. De ramen worden in het productieproces voorzien van tracing en compleet geleverd voor directe montage in het schip. Een elektrotechnisch installateur kan de ramen op het elektriciteitsnet aansluiten. Condensvorming komt veel voor op normale scheepsramen door een vochtig binnenklimaat c.q. het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. Om dat te voorkomen zijn er op het gebied van ramen en beglazing diverse oplossingen, waaronder het gebruik van geïsoleerd glas en het door Rafa gepatenteerde thermisch onderbroken ‘koudebrugsysteem’. Rafa ontwikkelde hiervoor een onderbroken profiel waarbij een kunststof onderbreking geheel achter in het profiel is opgenomen. In tegenstelling tot andere (kunststof)systemen worden bij deze ontwikkeling alle krachten op het raam door het aluminium raamframe opgevangen. Het resultaat van de tracingtechniek is een uitstekend, sterk condensarm raamprofiel dat onverkort voldoet aan de eisen zoals die zijn vastgelegd in de verschillende voorschriften voor onder meer de sterkte van scheepsramen. Rafa is synoniem geworden voor kwaliteit, degelijkheid, duurzaamheid en goede service. Luisteren naar wensen van gebruikers is de succesformule. Scheepswerven, inbouwfirma’s, architecten en bovenal ondernemers stimuleren Rafa voortdurend om een topproduct te leveren. Een dummy van Rafa’s raamtracing. De zwarte tracingkabel wordt bij aflevering onzichtbaar afgewerkt. De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com 22 MEI 2007 Teus van Nordennen (l) en Bart Blom: samenwerkende opdrachtgever en onderaannemer presenteren zich gezamenlijk bij de VNSI. (foto MGR) ER OP UIT Als ze bij de sluis aankomen is snel duidelijk dat het hier een boeiende plaats betreft. De schippersvrouw staat in de deuropening van de stuurhut en ziet diverse horecagelegenheden die geheel in oude stijl gehouden zijn. Daartussen zijn winkeltjes van diverse soort. Omdat ze nieuwsgierig van aard is wordt ook de andere zijde van het water bekeken. Daar is veel moderne hoogbouw. Zelfs een theater ontwaart ze en zo te zien zijn daar, heel stijlvol, de wat grotere winkels. De schipper gaat bijtijds naar voor en ze manoeuvreert het schip de sluis is. Ze moet moeite doen haar aandacht erbij te houden want ook weerszijden van de sluis zijn diverse etablissementjes met namen die bij een haven passen. De zon schijnt en blije mensen lopen er rond. Kinderen zwaaien naar haar en de hond blaft op de roef naar soortgenoten. Hij heeft het er maar druk mee. “Moeten we nog ver”, vraagt de vrouw aan haar man als hij het roer weer overgenomen heeft nadat ze uit de sluis zijn. “Nee hoor. Hier is het al”, zegt hij laconiek en kijkt daarbij plagend naar zijn vrouw. Oh, hij kent zijn wederhelft heel goed. Vooral haar levenslust en ondernemingszin waardoor ze soms als schippersvrouw erg onpraktisch is, maar juist daarom is hij als een blok voor haar gevallen. “Daar is een supermarkt. Ik heb niet zo heel veel nodig maar als ik snel ben haal ik dat nog net voor sluitingstijd.” De schipper kijkt tersluiks naar zijn vrouw. Hoewel ze dat niet wilde laten merken was ze een uur geleden al helemaal startklaar om aan de wal te gaan. Hij grinnikt stiekem voor zich uit maar zegt daarentegen rustig: “Vanavond ga ik wat boekhouding doen. Er ligt zoveel.” “Boekhouding”, zegt ze met een stem die van schrik uitschiet. “Ja, wat is daar mis mee”, doet hij onnozel en loopt naar voor. Het achtertouw staat nog maar net vast en de apparatuur is niet eens uitgezet als de vrouw al vaste grond onder de voeten heeft. Ze heeft een middelgrote tas in haar hand en ze gaat richting supermarkt. Haar tred is licht en ze draagt haar hoofd hoog. Voor ze de hoek om gaat wijst ze nog naar een bruin cafeetje. Met fluorescerende letters staat er ‘biertje’ op. De schipper snapt de hint heel goed. Toch kan hij niet laten om door het spreekapparaat te roepen: “En mijn boekhouding dan?” De schippersvrouw werpt echter een superboze blik naar de stuurhut waarop de schipper doet alsof hij voor haar in elkaar duikt. Omdat ze toch niet meteen hoeven te lossen besluit de vrouw de supermarkt bij nader inzien voor een andere dag te bewaren want de vishandel trekt haar meer. Er worden ook nog een paar heerlijke broodjes gekocht en hiermee loopt ze terug naar boord. “Hoe oe”, doet ze meteen als ze binnenkomt. De lucht van koffie en after shave komt haar tegemoet en dat zegt haar genoeg. In de stuurhut, waar ze gezellig rond kunnen kijken, wordt de avondmaaltijd genuttigd en vertelt ze wat er zoal te doen is in de plaats waar ze liggen. Ze weet zelfs welke films er draaien. Hij kijkt naar zijn vrouw. En zij kijkt hem aan. En ze lachen beiden want ze kennen elkaar heel erg goed. En aangezien er niets is wat hen ervan verhindert om deze plaats aan een grondig onderzoek te onderwerpen lopen ze een uurtje later met hun armen om elkaar op straat. Genietend van de leuke dingen die door het varen steeds op hun pad komen. “Voor de televisie hangen kunnen we altijd nog wel”, zegt zij. “Later, als we heel oud zijn of zo”, vult hij haar aan en knipoogt daarbij. VARELING door Irene Bruyninckx

Binnenvaartkrant