Views
2 years ago

2007-11

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Postbus

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 22 MEI 2007 FAMILIEBERICHTEN [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. GEVRAAGD KAPITEIN/ Z.Z.P. Op kvb Carisma, Rijnpatent tot Mannheim, vrijetijdsregeling 14/14 Tel. 06-53153374 ARBEIT GESUCHT! Nico, slowakische und tschechische Matrosen suchen Arbeit. Tel. 0042-1903453157 GEVRAAGD MATROOS op mvs Linge, 835 ton, ibv dienstboekje, loon en arbeidsvoorwaarden vlgns CAO Tel.06-13128507 of 0049-1749380276 GEVRAAGD Kapitein, stuurman en matroos, op mts Renior, 2wk op/ 2wk af, reis en kost vrij Tel.06-17312348 MS 527 t bj. 1931 50 x 6.58 x 2.32 m. 825 m3 - 1 ruim 360 PK GM boegschr. 120 PK radar / piloot autokraan S.I. 2009 € 37.500,- ex btw tel. 010 - 4671204 PERSONEEL GEVRAAGD Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor 1 van haar duwboten: Kanaal door Zuid-Beveland een kapitein Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen, 0180-487130 meeusen@gmwatertransport.nl Sluis Hansweert Oosterschelde Te koop eetbare oliëntanker Mercatus bouwjaar 1964, afm 86 x 9.07 x 2.78, 1360 ton, motor 800 Deutz revisie 2005 met vast werk, tel: 06-23650854 Bergsediepsluis Oesterdam Schelde-Rijnkanaal BERGEN OP ZOOM Kreekraksluizen COURBOIN Georges - Gerechtsdeurwaarder Broederminstraat, 40 2018 ANTWERPEN Tél: 03/238.07.28 info@courboin.be Westerschelde OPENBARE EN GERECHTELIJKE VERKOOP VRIJDAG 22 JUNI A. S. 14.00 UUR Veilingzaal Gdw’s ANTWERPEN Drukkerijstraat, 10 Stalen motortankschip PYTHON Bouwjaar 1956 = werkzaamheden = sluis Zandvlietsluis Barendrachtsluis Voor foto’s zie: www.courboin.be GESPECIALISEERDE MBO- EN VMBO- OPLEIDINGEN SCHEEPVAART - LOGISTIEK - INDUSTRIE HINDER SCHELDE-RIJNKANAAL TER HOOGTE VAN DE KREEKRAKSLUIZEN DONDERDAG 31 MEI 09.00 UUR TOT EN MET MAANDAG 4 JUNI 23.00 UUR Rijkswaterstaat voert van donderdag 31 mei 09.00 uur tot en met maandag 4 juni 23.00 uur renovatiewerkzaamheden uit aan de sluisdeuren van de Kreekraksluizen. Tevens vinden er van woensdag 13 juni 09.00 uur tot en met vrijdag 15 juni 23.00 uur werkzaamheden plaats. Gedurende deze periodes is er één kolk gestremd. Door de tijdelijk verminderde capaciteit van de sluizen dient het scheepvaartverkeer rekening te houden met een vertraging die kan oplopen. De werkzaamheden vinden plaats om de veiligheid en doorstroming op de vaarwegen te vergroten. Van vrijdag 15 juni 23.00 uur tot en met donderdag 12 juli 09.00 uur vinden in één kolk van de Kreekraksluizen onderhoudswerkzaamheden plaats. Gedurende deze periode is er wel doorgang mogelijk, maar is slechts een deel van de kolk beschikbaar. Rijkswaterstaat werkt aan vlot en veilig verkeer over weg en water. Als uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat levert Rijkswaterstaat een bijdrage aan de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het behoud van de kwaliteit van de leefomgeving. INFODAG WOENSDAGMIDDAG 6 JUNI 13.00-16.00 uur 2007 NEDERLAND MOET DOOR. Doe mee achter de schermen! Kom op 9 juni naar het Open Huis Rijkswaterstaat, kijk op www.rijkswaterstaat.nl! INFORMATIE: WWW.VANANAARBETER.NL - TELETEKST - RADIO - TELEFOON 0800-8002 (GRATIS) www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 OOK 20 FRANK NAAR BASEL GEEN VETPOT VOOR TANKVAART De meeste tankers zijn in beweging maar er lijkt nauwelijks druk op de markt te zijn, waardoor de vrachtprijs substantieel zou stijgen. Er werd vorige week 20 Zwitserse frank naar Basel betaald voor benzinevervoer, maar gezien de waterstand en de hoge gasolieprijs was dat niet riant. Vijftien jaar geleden zou een dergelijke vrachtprijs dik betaald zijn geweest. In de huidige situatie is dat niet langer het geval. De indruk bestaat dat er toch weer sprake is van overcapaciteit. Wellicht een tijdelijke situatie omdat vanaf begin volgend jaar in bepaalde segmenten alleen nog relatief jonge tankers worden geaccepteerd. Ook in de droge lading zijn veel nieuwe schepen aan de vloot toegevoegd. Daar is echter momenteel geen sprake van overcapaciteit. Zelfs met de redelijk gevulde rivier lijken de vrachtprijzen niet echt te zakken. Volgens een bevrachter durven schippers tegenwoordig toch vaker nee te zeggen tegen een aangeboden prijs. Schippers zelf geven in de vrachtenindex aan dat de prijzen wel degelijk flink zijn gezakt, ook al voordat de rivier begon te wassen. Index Voor Hemelvaartsdag probeerden schippers zich in te dekken met een goede reis. Op de Moezel waren weinig schepen beschikbaar, incidenteel werd voor afvarend werk iets bijbetaald. Het aanbod van de zeehavens naar de Duitse kanalen was niet bijzonder. Opvarend was er wel aanbod maar de vrachten zijn volgens een schipper dramatisch. In de Boven-Rijn is wel werk, ook voor kleine schepen, maar die zijn er niet. Vrijdag 11 mei, na een week met 144 geregistreerde vrachtmeldingen, sloot de VAART!Vrachtindex op 107,1, gemiddeld 2,1 punten lager dan de vorige week. Over de laatste zeven dagen ging de index fors onderuit In de opvaart (dikke lijn) zijn de Rijnvrachten al drie maanden vrijwel onveranderlijk, afgezien van een kleine opleving begin mei. Wel aanmerkelijk beter overigens dan twee jaar geleden en ook een klein beetje beter ten opzichte van vorig jaar rond deze tijd. MARKTINZICHT (advertenties) OOSTERSCHELDE 3 TE ZWIJNDRECHT Riant herenhuis met inpandige garage en roy. werkkamer op de begane grond. In een fraai stukje Zwijndrecht nabij het Balkengat, het Noordpark en de Oude Maas, ligt deze woning met 4 ruime slaapkamers, roy. woonkamer met openhaard en zonnig terras, keuken met vrij uitzicht en op de b.g. een 2e doucheruimte. Deze unieke woning heeft een inhoud van ca 540m 3 en is volledig geïsoleerd. Gelegen nabij A16 en A15, NS-station, winkelcentrum Walburg en waterbusverbinding met Dordrecht. Vraagprijs € 315.000,00 k.k. met 12,1 punten naar 102,5. Het vooruitzicht van een stijgende Pegel Kaub was voor bevrachters het sein om lager in te zetten, de schippers gingen mee. De gemiddeld betaalde gasolieprijs over de laatste 7 dagen nam licht toe. Gasolie was 11 mei met 393,08 euro gemiddeld 1,31 euro per kuub duurder dan een week eerder; het prijsniveau lag daarmee 91,1 procent boven dat van begin 2004. Over de week ging gemiddeld 15,3 procent (1,5 procentpunt lager dan de vorige week) van de bruto-vracht op aan brandstof, in de opvaart was dat 20,2 procent (-1,9 procentpunten). De ‘Moezel/Saar Monitor’ gaf over 30 dagen een statistische kans van 79,7 procent (+13,5 procentpunten) op acceptabele retourreizen aan, over de week kwam de kans 75,4 procentpunten hoger op 111,1 procent. In de tankvaart zit weinig beweging. De index sloot over 30 dagen 24,3 punten hoger op 131,6 (lager dan droge lading), bij een gering aantal vrachtmeldingen kwam de weekindex op 167. De leegvaartindex van de droge ladingvloot bleef over de week vrijwel gelijk: schepen voeren gemiddeld 17,6 procent van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam toe met 0,08 naar 0,78 dag gemiddeld. De week telde bij VAART!Vrachtindicator 10 ‘topreizen’, 7 procent van de geregistreerde meldingen. Dat zijn reizen die het gemiddelde op drie criteria overtroffen: ladingtrajectcategorie, Stuurmachines moeten voortaan minimaal elke drie jaar gekeurd worden. Ook zijn de eisen aan de installatie aangescherpt. Dat is het gevolg van wijzigingen in het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn, die 1 april zijn ingegaan. Van der Velden Marine Systems, producent van stuurmachines en roeren, hield 9 mei in Evenementenhal Gorinchem een seminar over de veranderingen en de gevolgen voor scheepseigenaren. Aanwezige binnenvaartondernemers schrokken nogal van de extra keuringen en dat de verschillende termijnen die daarvoor gelden niet zijn afgestemd op andere keuringen die aan boord al verplicht waren. Wie de intervallen strikt naleeft, krijgt zowat elk jaar met een controle te maken. Helemaal als het Certificaat van Onderzoek, het Schade Preventie Onderzoek en de controle van de brandblusinstallaties worden meegeteld. De keuring van de stuurinrichting is ten minste elke drie jaar; hydraulische cilinders, pompen en motoren moeten uiterlijk om de acht jaar worden gecontroleerd en hydraulische slangen dienen uiterlijk om de tien jaar te worden vervangen. Het Schade Preventie Onderzoek (SPO) van de IVR gaat tonnageklasse en opbrengst per ton per dag. De tien beste reizen waren: aluminium van Rotterdam naar Stürzelberg voor 6 euro, sojaschroot van Rotterdam naar Hüningen voor 13,33 euro, aluminium van Amsterdam naar Breisach voor 15,81 euro, zand van Wesel naar Besch voor 7,50 euro, gecalcineerde petcokes van Velsen naar Stürzelberg voor 5,75 euro, kolen van Rotterdam naar Neckargartach voor 11,10 euro, oud ijzer van Mannheim naar Völklingen voor 9,50 euro, kolen van Amsterdam naar Bergkamen/Werne voor 4,65 euro, constructie van Antwerpen naar Frouard voor 12,29 euro, zand van Wissel naar Bergen nog verder. Deze vrijwillige keuring, in het leven geroepen op initiatief van verzekeraars, staat elke tweeënhalf jaar op de agenda en heeft betrekking op het volledige schip. De stuurwerkinstallatie dient binnen het SPO echter elk jaar nagekeken te worden. Overgangsregeling Schepen die op 1 april een geldig Certificaat van Onderzoek hadden, vallen onder een overgangsregeling. Voor die schepen gelden de nieuwe regels bij de eerstvolgende verlenging van het certificaat. De regelgeving voor stuurinstallaties van schepen die geen Rijnvaartcertificaat hoeven te hebben en onder het Binnenschepenbesluit vallen, wordt op 30 december 2008 aangepast. De overgangstermijnen in het BSB lopen veel langer door: tot 2025 of zelfs tot 2050. Om aan de eisen te voldoen zal op menig schip geïnvesteerd moeten worden. Zo zijn gecombineerde leidingen bij twee hydraulische aandrijfinstallaties niet meer toegestaan, en dat geldt ook voor de retourleiding. Ook zijn afzonderlijke stuurventielen en tanks verplicht. “Bij de tanks is nog wel een opening in het tussenschot toegestaan. Onder het peil van de opening moet dan in elke tank voldoende olie aanwezig zijn 22 MEI 2007 op Zoom voor 2,50 euro. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 609 droge lading- en 17 tankvaartreizen over 30 dagen, omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. VRACHTINDICATOR Inmiddels doen 645 schippers mee aan het marktinformatiesysteem VAART!Vrachtindicator. De databank bevat ruim 25.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www. vaart.nl. VAART! Vrachtindex, vrijdag 11 mei, berekend over reizen in de laatste 30 / 7 dagen: Droge lading 106,4 / 99,7 - Opvaart / Bergfahrt 101,6 / 98 - Afvaart / Talfahrt 77,3 / 79,3 - Rijn-Donauvaart > Passau / - Wisselvaart / Wechselverkehr 116,9 / 104,2 - NZ, NL, B, F, D 155,2 / 141,3 - kolen 98 / 95,4 - containers 50,3 / 50,1 - z&g van de Rijn 78,2 / 75,6 - 100-700 ton 165,9 / 160,6 - 700-1500 ton 121,9 / 102,6 - 1500-2500 ton 88,1 / 82,8 - > 2500 ton 73,9 / 73,5 Tankvaart 131,6 / 167 Gemiddeld 107,1 / 102,5 t.o.v. vorige dag +0,6 / +1,0 (1,46 eurocent per tonkm = 100). Vrachttendens dalend / dalend Opbrengst EUR per ton/dag 0,90 / 0,93 Opbrengsttendens dalend / dalend Beladingsgraad 80,8 procent / 82,8 procent Leegvaartkm’s in procent per reis 17,1 procent/17,6 procent Lege dagen per reis 0,69 / 0,78 Gasolie: gemiddeld betaald in euro/m 3 : 391,31 / 393,08 verbruik als procent vracht 16 procent / 15,3 procent idem in de opvaart 21,2 procent/20,2 procent VERPLICHTE KEURING VOOR STUURINSTALLATIE voor een goede werking van de stuurmachine”, aldus Theo Molkenboer. De oud-teamleider bij Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft tegenwoordig een eigen adviesbureau (RBV advies). De keuring moet worden uitgevoerd door een deskundige, zo schrijft het ROSR voor. “Maar er is niet omschreven wie als deskundige aangemerkt kan worden.” En dat was nog maar één punt van kritiek die Molkenboer had. Zes vooraanstaande producenten en inbouwers van stuurmachines kunnen de keuringen verrichten. Zij nauw samen in een speciale commissie van de IVR. Daar hebben ze de eisen en werkwijze voor het SPO gestandaardiseerd. Zodat daarover in elk geval eenduidigheid bestaat voor schippers. (advertenties) ! WIJ STAAN VOOR U KLAAR!

Binnenvaartkrant