Views
3 years ago

2007-11

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Postbus

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 SARON IS EEN ‘SAMEN-STERK-FORMULE’ Wanneer de Boeiing 707 na dertien uur vliegen uitrolt op de landingsbaan van Beiing, wrijf je de slaap uit je ogen, je stapt voor het eerst op Chinese bodem en bent meteen klaar wakker. Een Chinees welkom vraagt al je aandacht; op weg naar de werf kijk je naar een ander leven. De laatste honderd meter van de 12.000 kilometer die je hebt afgelegd om naar je schip te komen kijken, focus je onmiddellijk op details. Ongeveer 40 dames en heren slijpen datgene weg wat er te veel is aangebracht, (foto’s Johan de Witte) voor je ogen speelt zich een inferno af aan las en vuurwerk. Als een bel gaat voor de schaft, komen er tot je verbazing nog eens honderd uit alle hoeken en gaten van het schip tevoorschijn. Diezelfde middag nog ben je gast op een naburige werf, waar twee casco’s te water worden gelaten. Als je niet vergeten bent dat grote dingen vroeger klein waren, blijft zo’n ervaring je altijd bij. Door Johan de Witte De Saron is een drogeladingschip van 135 bij 11,45 meter en eigendom van de vof Saron. Het casco is geleverd door Combi International en is in twee stukken met een zeeboot uit China naar Rotterdam gebracht, waarna het bij Scheepswerf Nederlof aan elkaar is gezet. Smits Machinefabriek heeft het schip op de locatie IJsselwerf afgebouwd. Het zijn Ronald en Aletta Hartenhof Izelaar, broer Sandor en Charissa de Jong die de vof Saron vertegenwoordigen. De broers Ronald en Sandor werken al zestien jaar samen en krijgen hierin van hun echtgenotes alle support. De Saron is daarom een ‘samen-sterk-formule’. Een team met als insteek zo min mogelijk vreemd personeel aan boord te hebben. “De 135 meter is een bewuste keus; met z’n vieren kan je alles aan. Het is ook de reden waarom we ons koppelverband hebben verkocht.” In 1994 kwam de familie Hartenhof in het bezit van een 105 meter, waarmee anderhalf jaar lang een intensieve containerdienst op Born werd onderhouden. Eenmaal de smaak te pakken van containers liet de familie in 1999 een nieuwe Saron van 110 x 11,45 meter bouwen in Tsjechië, waar vijf jaar lang zo’n beetje alle containerdisciplines mee gevaren zijn. Dat schip werd in 2004 ingewisseld voor het gewezen koppelverband Berdina, inclusief de containerdienst op Basel. “Het verband kende zelf de weg. In het begin was het wel opletten: je moet vooruitdenken en altijd goed in het vaarwater GEFELICITEERD! De Scheepvaartdesk van de ING Bank Zwijndrecht wenst schip en bemanning een behouden vaart. meer weten Burg. de Bruïnelaan 140, Zwijndrecht Tel: 078-6199202 Fax: 078-6196292 zitten. Corrigeren kan meestal niet meer.” Kyoto-proof “In de keuze van componenten voor dit schip hebben we voor duurzaamheid en uniformiteit gekozen, met het accent op verbruikskosten”, zeggen Ronald (35) en Sandor (32). Luxe op dit schip zit in de Van Wijk-spudpalen en de Hoogendoorn-woning, met een magnifieke keuken als blikvanger. De AMW-voortstuwingschroeven, gekoppeld aan tweemaal Caterpillar 3508 van 1065 pk elk, zijn van onbescheiden kwaliteit, niettemin bescheiden in vermogen én Kyoto-proof. Kampers is er met de stuurhut, De Waal met stuurwerk. Cummins, geleverd door De Ruyter, geeft energie aan de Verhaarboegschroeven en houdt de spanning erin aan boord. De Saron, beletterd door AdVeCon Sign, mag er wezen en kwam begin mei een tikkie later in de vaart dan op papier stond. Maar ja, wat wil je: Als het onverwachts casco’s regent, passen opdrachtgevers niet allemaal onder het afdak van de inbouwer. Met dergelijke buien wordt nu eenmaal niet gerekend in een vooraf overeengekomen deal, waarin afhankelijkheid van buitenlandse werven en vervoer soms de joker speelt. De paraplu hiervoor is in het geval van de Saron een maandje langer onder het dak van Machinefabriek Smits, waarbij overigens aan de gerenommeerde Smits-kwaliteit geen concessie is gedaan. En wat is nou verloren tijd? In een 2007-dag van 25 uur vertaalt de scheepsbouwhandelswereld schaarste en delay in credits! GEFELICITEERD WIE LEVERDEN OP MS SARON Combi International BV Levering casco Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw ING BANK Zwijndrecht Financiering Scheepsmakelaardij Roelofs & De Bot BV Bemiddeling bij aankoop casco en verkoop vorige schip Noord-Brabant b.v. Rotterdam Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Pon Power B.V. 2 Caterpillar hoofdmotoren type 3508B, 1065 pk, 1600 rpm Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Solak BV Las- en Montagebedrijf Aluminium machinekamerplaten Rexroth bv Motorbediening ADS van STIGT Keerkoppeling Maralec b.v. Marathon Generatoren en Motoren Generatoren AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 2 4-bladsschroeven diameter 1700mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv 2 STUWA schroefasinstallaties met STUWA seals Verhaar Omega B.V. 2 Omega 31120-4k boegschroeven, vermogen 530 pk, 1800 rpm De Ruyter Dieseltechniek B.V. 2 Cummins N14 G2 boegschroefmotoren 358 kW, Cummins 6BT 5.9 G6 generatorset 87,5 kVA t.b.v. boordnet, Generator Marathon 362 CSL 1606, generatorset 60 kVA t.b.v. Boordnet met Cummins motor 4BT 3.9 G4, generator Marathon 362 CSL 1604 Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met hefkolom, hydrauliek en overzakbare bovenbouw van Wijk Stuurhuizen BV Roefdeuren, heklichtbeugel en waterdichte machinekamerdeur Handelsonderneming Beerens BV Brixon achtermast, Reintrade voormast, stuurhuistrap, diverse alu- en rvs werken Van Voorden Promac PROMAC-STUWA hydraulische stuurmachine, PROMAC-STUWA Dynamic roersysteem Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Periskal Group Tresco Inland Ecdis Viewer 22 MEI 2007 Werkina Werkendam bv Levering en/of installatie van de complete electrische installatie inclusief 2- draads databesturing, monitoringsysteem met touch-screenbediening, Sigma Radio Holland pakket, Orlaco camerasysteem, airco-installatie, TravelVision antennesysteem, Tresco kaartplotter, Cumarine lading- en hoogtemeter. Cumarine Scheepsmeetsystemen Luchtinjectie diepgangmeting, hoogtemeting STH & VM, draadloze diepgang uitlezing, tankmeting gasolie en water RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Volledige betimmering Wooning Keukens & Sanitair B.V. Keuken Heper Bouw Keuken Badkamer en Tegelwerken Installatie keukens, badkamers en toiletten SPEEDHEAT Deventer Vloerverwarming Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, ventilatoren en RVS klaproosters Tyco Integrated Systems BV Saphire blusgassysteem Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen, autokraan lengte 12 meter hydraulisch uitschuifbaar tot 18 meter, hefvermogen 2000 kg, spudpalen ScheGro BV Roeiboot Cap 360 All Pumps Holland BV Pompen Kalkman Scheepstechniek B.V. Kalkman ballast Jet1200, 1200 ton water/uur met 11 kW electro motor Shell Marine Products Shell smeermiddelen SLURINK bunkerstations Leverancier van Shell smeermiddelen en gasolie Jotun Coating Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie BDO Haren Groningen Accountancy Dacom Telecommunicatie b.v. TravelVision Q6 en een Telsat telefooninstallatie met nummerherkenning A. Nobel & Zn. Filtration & Separation B.V. Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special Products b.v. HC-Shipclean, HC-Roka, HC- Shipclean nieuw en Intactspray

STEEN'93 DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 22 MEI 2007 WIJ FELICITEREN SARON V.O.F. VAN HARTE MET HET MS SARON Reders - Expediteurs - Bevrachters NOORD-BRABANT - ROTTERDAM B.V.

Binnenvaartkrant