Views
3 years ago

2007-11

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Postbus

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 22 MEI 2007 Wij wensen Scheepvaartbedrijf Renata V.O.F. een behouden vaart met ms Renata Wij wensen het ms Renata en haar bemanning een behouden vaart OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 WWW.ORANJE-VERZEKERINGEN.NL Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 Rensen Shipbuilding B.V. leverde in collegiale samenwerking met Oosse Maritiem b.v. het complete ms Renata. Wij wensen Scheepvaartbedrijf Renata V.O.F. veel succes en een behouden vaart. O OOSSE Maritiem b.v. Rabobank Altena feliciteert Lauwers 40, 3332 TB Zwijndrecht Tel. 078-6191040, Fax 078-6193508 W.F.H. Molegraaf, Tel. 078-6399357 Gsm 0653-136771 Scheepvaartbedrijf Renata V.O.F. met ms Renata en wenst hen en de bemanning een behouden vaart. Het is tijd voor de Rabobank. Rabobank Wij wensen Scheepvaartbedrijf Renata V.O.F. een behouden vaart met het ms Renata •Direct aan de haven van Werkendam Biesboschhaven Zuid 5a Werkendam Tel: 0183-500151 WIE LEVERDEN OP HET MS RENATA Rensen Shipbuilding B.V. Complete levering i.s.m. OOSSE Maritiem b.v. OOSSE Maritiem b.v. Complete levering i.s.m. Rensen Shipbuilding B.V. Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv De complete afbouw: inrichting machinekamers, plaatsen hoofdmotor en koppeling, Stuwa schroefasinstallatie, Stuwa schroefasseals, Stuwa stuurmachine, Stuwa roersysteem en hydrauliek Rabobank Altena Financiering Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Installeren en afwerken machinekamers Werkina Werkendam bv De complete elektrische installatie, incl. 2-draads databesturing. Het monitoringsysteem met touch-screenbediening. Sigma Radio Holland pakket. Orlaco camerasysteem, complete airco-installatie, Travelvision antennesysteem, Tresco kaartplotter, Sygo lading- en hoogtemeter REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WAF 763 L/5,136:1 AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 4-bladsschroef, diameter: 1850 mm, rechtsdraaiend Radio Holland Netherlands bv Radio Zeeland Sigma 700 intercom, Radio Zeeland Sigma 120 echolood, Radio Zeeland RZ610 rudder feedback unit, Girotol, Radio Zeeland Sigma 300 rate of turnindicator, Radio Zeeland Sigma 550 autopilot, Radio Zeeland Sigma 100 Rudder Angleindicator Periskal Group Tresco Inland ECDIS Viewer Sygo BV Scheepsladingmeter RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning en opstelling van de hoofdmotor Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering Versteeg Keukens Keuken Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. 2 boegschroeven SD 1000 A met 400 pk DAF, hefkolom, onderkuip stuurhuis, spudpalen, autokraan 18 mtr., 2000 kg hefvermogen, ankerlieren, ankers en kettingen van Wijk Stuurhuizen BV Aluminium bovenbouw stuurhuis, radarmasten, stuurhuistrap en deuren Kieboom Werkendam BV Scheepsinventaris, ADNR pakket, meertouwen, Norsap stuurstoel, Sigma lakproducten, Shell smeermiddelen, Gasolie, CAP 370 bijboot, koppeldraden, div. onderhoudsproducten Zwets Werkendam BV Pompen en appendages Shell Marine Products Smeerolie Dacom Telecommunicatie b.v Travelvision Satelliet antenne en telsat telefoon

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 MULTIFUNCTIONELE RENATA GEBOUWD VOOR EN DOOR WERKENDAMMERS Werkendammer Henrie Hovestadt (31) vaart inmiddels tien jaar. Eerst samen met zijn broer Dick en sinds vijf jaar samen met echtgenote Renata. In zijn geboorteplaats werd onlangs het circa 3200 ton metende, bij machinefabriek De Waal afgebouwde schip Renata (110 x 11,45 x 3,65 meter) opgeleverd. “Het schip is genoemd naar mijn echtgenote. Die naam betekent overigens ook ‘opnieuw beginnen’, en dat past dus dubbel goed bij de aanschaf van dit nieuwe schip”, vertelt Hovestadt. Een bijzonderheid is dat broer Dick op hetzelfde moment bij De Waal de Bernhard sr af laat bouwen. Met andere woorden: Dick en Henrie Hovestadt bouwen broederlijk naast elkaar twee zusterschepen. Door Jan Hoek Van het eerste nieuwbouwschip van Henrie en Renata Hovestadt kwam het casco uit Orsova en ook deze maal kwam het via Rensen-Oose gekochte casco daar vandaan. “We hebben het schip, evenals vorige maal, turnkey gekocht en af laten bouwen door nagenoeg dezelfde onderaannemers als vijf jaar terug. Wat goed is De hoofdmotor is een Caterpillar van 1775 pk. moet je niet veranderen en op ons vorige schip, dat anderhalf jaar geleden is verkocht, hebben we altijd met veel plezier gevaren. Ik heb vanaf de verkoop tot de oplevering van ons nieuwe schip overigens niet aan wal gezeten, maar op verschillende schepen afgelost. Ik heb dat met veel plezier gedaan, maar varen op je eigen schip is toch het mooiste.” Samen met zijn broer Dick ging Henrie drie maal in Orsova naar de bouw van de casco’s van de Bernhard sr en de Renata kijken en ter plaatse hebben ze kunnen zien dat daar ook deze keer strakke en degelijke casco’s werden gebouwd. Het is volgens Hovestadt geen toeval dat het overgrote deel van de onderaannemers uit Werkendam komt. “We zijn tevreden over de geleverde kwaliteit en het is makkelijk bij eventuele reparaties. Ze hebben hier werkelijk alles en als we toch een keer in Werkendam zijn, kunnen we gelijk onze familie bezoeken.” We vervoeren op de vrije markt containers in het gebied Rotterdam - Antwerpen - Vlissingen. We hebben het daar de afgelopen jaren zo druk mee gehad dat we nooit luiken KANDIDAAT-VOORZITTER CDA KIEST VOOR BINNENVAART Het CDA houdt deze maand intern verkiezingen. Uit twee kandidaten wordt een landelijk voorzitter gekozen. Eén van hen profileert zich als promotor van de binnenvaart. De keuze voor de partijleden is uit Jeroen Alting von Geusau en Peter van Heeswijk. Beide kandidaat-partijvoorzitters komen uit Brabant. Peter van Heeswijk wil in deze krant graag aangeven dat de binnenvaart hem na aan het hart ligt. Zelf staat hij aan de top van het familiebedrijf Bakkerij Van Heeswijk in Bergeijk en hij voelt zich verbonden met de gezinsbedrijven in de binnenvaart. Nu hij kiest voor een fulltime baan als voorzitter van het CDA geeft hij het roer over aan zijn vrouw, vertelt hij. “Dan is het in goede handen. Ik heb het werk voor de partij en in de bakkerij tot nu toe gecombineerd, maar dat gaat niet als je voorzitter wordt. Ik weet hoeveel tijd het kost om een eigen bedrijf te hebben. Het is voor de kleine zelfstandige vaak moeilijk een vuist te maken bij de overheid.” Daarbij refereert hij aan de besluitvorming rond de Betuwelijn. ”Er is veel geld naar de Betuwelijn gegaan, het wordt tijd dat er ook veel meer aandacht komt voor de vaarwegen. De binnenvaart kende schaalvergroting. Het wordt de hoogste tijd dat ook de infrastructuur daarop wordt aangepast.” Maar kan een voorzitter van een partij daar invloed op uitoefenen. Volgens Van Heeswijk wel. “Ik ben aanwezig bij het beraad van de fractievoorzitters en bij het bewindsliedenoverleg. Daarbij heb ik een signaalfunctie en zal dan ook het belang van de binnenvaart benadrukken als dat nodig is, want de sector heeft een unieke kans om nog volop te kunnen groeien. Dat is zowel maatschappelijk als voor het milieu van belang.” De politiek is geen onbekend terrein voor Van Heeswijk. Hij was negen jaar lang lid van de Provinciale Staten in Brabant. hebben moeten gebruiken. Dat is de reden dat we een schip zonder luiken hebben laten bouwen. De Renata is een multifunctioneel schip en naast containers vervoeren we in feite alles wat zonder luiken vervoerd kan worden. Voor het eerst hebben we spudpalen laten inbouwen; enerzijds voor het gemak, terwijl het anderzijds een pluspunt is bij een eventuele verkoop. De autokraan is gebouwd door Van Wijk (1800 kg bij 18 meter) en ook de lieren komen bij dat bedrijf vandaan. Als hoofdmotor hebben we gekozen voor een Caterpillar van 1775 pk. De afbouwperiode is, evenals vijf jaar geleden, prima gegaan. Bij De Waal is het absoluut prettig afbouwen en zij hebben onder andere de stuurmachine, de schroefasinstallatie en het roerensysteem geleverd.” 22 MEI 2007 Dick en Henrie Hovestadt bouwen broederlijk naast elkaar twee zusterschepen. (foto’s Jan Hoek) Peter van Heeswijk. Meer dan tachtig maritieme en offshorebedrijven presenteren zich op donderdag 31 mei in het World Trade Center Rotterdam tijdens het Maritime & Offshore Career Event. Studenten, werkzoekenden, maritieme professionals, scholieren en decanen zijn van harte welkom om te ontdekken welke carrièremogelijkheden ze in deze branches hebben. Gedurende de gehele dag zijn er presentaties van interessante sprekers en en workshops door verschillende bedrijven. Tijdens het Maritime & Offshore Career Event zijn ook brancheverenigingen en maritieme en offshore-opleidingen met een stand aanwezig zijn om geïnteresseerden en middelbare scholieren voor te lichten over de sector en de diverse mogelijkheden. Investeringsaftrek Edo Dolfin van De Waal Machinefabriek hoort de woorden van Henrie Hovestadt met tevredenheid aan. “De relatie met familie Hovestadt duurt al vele generaties lang. Het is natuurlijk heel bijzonder dat Dick en Henrie tegelijkertijd een schip bij ons laten afbouwen. Maar het is geen uitzondering, want in opdracht van Combi Shipping uit Raamsdonksveer bouwen we tegelijkertijd ook de Geertje voor Leen en zijn zoon Peter van Stelt en voor zoon Rinus de Reality af. Onze orderportefeuille is met de nieuwbouw van vier drogeladingschepen en een tanker zeer goed gevuld. Daarnaast gaan de inbouw- en reparatiewerkzaamheden gewoon door.” Aan boord van de Renata heeft De Waal het dynamische Stuwa 2-roersysteem geïnstalleerd. Eerder dit jaar vond aan boord van de Zeldenrust van Nico Stam de installatie plaats het Stuwa 3-roersysteem. Dat roersysteem van De Waal is onlangs geplaatst op de EIA-lijst (Energie Investerings Aftrek) geplaatst van het Senter Novem, een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Economische Zaken. In opdracht van de overheid ondersteunt Senter Novem initiatieven die duurzaamheid stimuleren (zie ook www.senternovem.nl/eia) . Edo Dolfin zegt verder: “Het Stuwa 3-roersysteem dateert uit 2005 en in de praktijk is gebleken dat dit systeem zorgt voor weerstandsvermindering die resulteert in brandstofbesparing. Hierdoor kunnen schippers voortaan heel eenvoudig 44 procent investeringsaftrek verkrijgen op de aanschaf van deze roeren.” Belangstellenden kunnen contact opnemen met De Waal (0183-50 18 11). MARITIEME BANENBEURS Op de website www.MaritimeOffshoreCareerEvent. com staan informatie over de exposanten, het programma en de sprekers. Via de website kunnen bezoekers zich voorregistreren. Het Maritime & Offshore Career Event is gratis te bezoeken. Voorregistratie is niet verplicht maar wel aan te raden. Zo voorkom je de lange wachtrijen bij binnenkomst en ligt er een bezoekersbadge klaar. Op 31 mei worden mooie prijzen verloot onder iedereen die zich via de website heeft geregistreerd. Om 13.00 uur zal Mark Harbers, de nieuwe Rotterdamse wethouder van Economie, Haven en Milieu, de officiële opening verrichten. De beurs start echter al om 11.00 uur. Hij duurt tot 18.00 uur. Beurs- WTC is gevestigd aan het Beursplein 37 in Rotterdam.

Binnenvaartkrant