Views
3 years ago

2007-11

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Postbus

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 22 MEI 2007 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ELTO SHIPPING VRAAGT Kapitein in bezit van Rijnpatent en ADNR N of C. Tel.0032-475687376 of 0031-613324048 GEZOCHT op mvs Wodan, stuurman met ervaring op de Rijn en Binnenvrt, in bezit van dienstb., loon vlgns CAO binnenvrt Tel.06-50216212 GEVRAAGD 2 nette Tjechische matrozen v/a 30 jr, met min. 3 jr werkervaring op ms Mission Tel.06 53534800 of 0049-1716303356 TE KOOP AANGEBODEN Sleepboot (met spoed bod gevraagd) 13.08 x 3.22 x 1.10 m bj 1964 te Berlijn, SKL 200 pk, S.I., geschikt voor werk in ondiep water; verlaagde prijs: € 35.000 (ref 1942) www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP AANGEBODEN Zuid-Hollandse tjalk 20 x 4.3 m. Gardner 100 pk. goed verbouwd tot woon/recreatieschip, geen dubbelingen op vlak of kimmen € 135.000 (ref 2320) www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP AANGEBODEN Wad en Sontvaarder (gestraald schip) 32.5 x 6.3 m. Deutz 150 pk. kantoor, hijstuig en werkplaats, in prijs verlaagt € 105.000 (ref 2307) www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP mts Voyager, eetbare olieen tanker, dubbelwandig, 80x8.20x2,51,983 ton, bj 1960, 816 pk MTU 2006, boegschroef 200 pk, evt te leveren met vast werk Tel.06-53654398 of 0049-1718790806 GEZOCHT matroos 5 dgse werkweek Tel.06-51485945 of 0049-17665309880 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine “DRAADLOZE TELEFOON” voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook ‘s avonds en in het weekend! GEINTERESSEERD in een uitdagende functie in de martitieme afvalbranch? Bek & Verburg zkt voor haar vestiging in R’dam en A’dam: schippers & matrozen Tel.010-4287744, info@bek-verburg.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 95 150 Amp. € 115 200 Amp. € 140 230 Amp. € 165 450 Amp. • 6V € 225 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl TE KOOP originele A’damse sleepboot (stadsreiniging) 1960, 14.63x3.66m, DAF DK1160, SI 2008. Vrpr. € 55.000 ex BTW. Inruil mogelijk. Mob. 06-55848263 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 TE KOOP Rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Evt. met exploitatie. Tel. 078-6121246 0655-195004 GEVRAAGD MATROOS op mds Carisma Tel. 06-53153374 TE KOOP 140 AH € 74, 180 AH € 94, 230 AH € 124 ex.BTW Bezorgen bel 030-2734157 Accuservice.nl VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken op schepen. Ook leveren we diverse merken verf tot 40% korting. 078-6106798 / 06-53135007 GEVRAAGD MATROOS op duwboot wk op/wk af, lft ca. 20 jr Tel. 06-22566311 HUIS TE KOOP IN HARTJE R’DAM Op loopafst v CS en middenin t centr v Rdam. royale 4-kmr maisonnette op 3e+4e verd. Gr huisk met balkon, open keuken met div inbouwapp., 3 slp.k., nwe luxe moderne badk. Inpandige berging, parkeergarage. Bjr ca 1983, eigen grond. Vraagpr € 194.500 k.k. / garage € 12.500 k.k. liseloreholman@hotmail. com tel.nr: 06 212 52297 STUURMAN/AFLOSSER met vaarbewijs zoekt werk! Tel. 0032-484969959 TKA VAREND WOONSCHIP 22x4,10 www.katwijker.tk (Eureka Vreeswijk) Tel.030-6061701 ONLINE VEILING TRINTELLA 42 (1998) Bezoek de veiling op www.bootveiling.com TE KOOP een ruime 4 kamerapp. te Z.drecht op de 3e verd. met pk.pl. in afgesl. gar. ligging is op ong.100m v.h. veerplein w. opp.vl. ong. 125m2 bwj 2002. vr.pr. € 339000,-kk. Tel.06-53689078, 0049-1726456882 GEVRAAGD op m/s Sinbad bij voorkeur een vrouwelijke lichtmatroos, ibv dienstboekje, de voorwoning wordt gedeeld met Roemeense bemanning, vaarsyst. 8 wkn op 4 wkn af, loon CAO Binnenvaart Tel. 078-6250790 GEVRAAGD KAPITEIN op motortankschip type C, i.b.v. alle papieren en C-certificaat, bekend in Belgie en Noord-Frankrijk, loon n.o.t.k. Tel. 06-53596233 UW BEMANNING van of naar Decin/Tjechie vanaf € 90,- pp enkel! Ook andere bestemmingen. Tel: +32499170305, yves@cavetaxi.be TE KOOP traditioneel zeil- en charterschip “de Eenhoorn”. bwjr 1910, incl. alle activiteiten. Zie www.msc-nederland.nl (project De Eenhoorn). Tel: 055-3013793 TE KOOP luxe dagpass.sch. 65 p, bj 92, 26 x 6, 70 x 1.80, 2x 350 pk, gen. 42 kva, boegs., radar, airco, sauna, Veritas class, Rijnatt, zone 2 + Belg. Tel: 0032-495304000 GEVRAAGD KAPITEIN ibv Rijnpatent, minstens tot Mannheim en ADNR, C-Certificaat is een pre op mts Improval, 14 op 14 af. Tel: 010-4723563 / 06-51416211 SUCHE FRACHTSCHIFF 85 x 9.50 zu kaufen Chiffre Tel: 0049-175 5243 866 VOOR ONDERNEMING IV zijn wij op zoek naar een matroos en stuurman, vaarsyst. 4 wkn op 4 wkn af, loon vlgens CAO binnenvaart. Voor meer info bellen met Tel: 06-22424148 BRILLANT HOTELSCHEPEN BV VRAAGT deksman/vrouw op mps Brilliant Rijn-binnenvaart ibv dienstboekje, 40 urige werkweek voor onbepaalde tijd, loon Bruto € 1300,80, tevens kamermeisjes, serveersters t/m 31-10-07. Tel: 06-53929801 GEVRAAGD voor ms Lioba, matroos en deksman, loon vlgns CAO Tel.06-53654697 TE KOOP centraal gelegen herenhuis met voor en achtertuin te Krimpen a/d IJssel, Burg. Aalberslaan 11, informatie Tel: 0180-523817 en 0180-517423 TE KOOP grote kinderbox € 300,- en kleine € 250,- Tel.:06-21298077 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Passage 1x volmatroos i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd. loon vlgns CAO vaar/verl. i.o. Tel:015-2563764 AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-02-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.300,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.500,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 1.750,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.000,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.200,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.600,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Dealer Meerprijs kunststof container: € 150,- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: Prijs op aanvraag. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 226,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ GEVRAAGD Lichtmatroos of matroos van ong. 18 tot 30 jr. Voor duwboot met vaste bak in de int.vaart drogelading 14/14 loon n.o.t.k. Tel.06-51485579 GEVRAAGD 2 matr. op duwb. weekend vrij Tel.06-53312888 of 0032-475547476 KICKERS GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Fehar 1x stuurman i.b.v. dienstboek. 2jr vaartijd. loon vlgns CAO Binnenv. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 GEVRAAGD 2 STUURMANNEN zonder patent op mvs 4 wkn op 4 wkn af. Tel.0031-651438270 of 0049-1739351494 1x € 9,00 Handtekening: ______________________ 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Optimistische stemming over infrastructuur op Schuttevaer-congres “OOGSTJAREN AANGEBROKEN VOOR DE BINNENVAART” De komende vier jaar worden oogstjaren voor de binnenvaart. “Het Convenant Binnenvaart en het regeerakkoord, waarin is afgesproken dat de inzet voor de binnenvaart geïntensiveerd zal worden, vormen het stevige fundament voor het binnenvaartbeleid.” Het Actieprogramma M&ICT heeft een derde prijsvraag uitgeschreven. De binnenvaart maakt nadrukkelijk kans op miljoenen euro’s subsidie. Dit initiatief van de ministeries van EZ, BZK, Justitie, V&W, OCW en VWS is bedoeld om maatschappelijke vraagstukken in de sectoren veiligheid, mobiliteit, onderwijs en zorg te helpen oplossen door slim gebruik van ICT. Voor de sector mobiliteit is het thema in deze derde ronde ‘logistieke afstemming in de binnenvaart’. De prijsvraag M&ICT beloont projectvoorstellen die er toe leiden dat succesvolle, maar kleinschalige ICT-toepassingen Het was niet Tineke Huizinga die dat 10 mei zei tijdens het jaarcongres van Koninklijke Schuttevaer in Drachten – al was de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat al even optimistisch. Nee, het was een passage uit de jaarrede van Schuttevaer-voorzitter Annemarie Jorritsma. De themamiddag had als titel ‘Werk in uitvoering’, en met het werk aan de natte infrastructuur zit het wel goed, zo betoogden meerdere sprekers. In elk geval met de plannen daarvoor. Zo wordt het achterstallig onderhoud aangepakt. Koninklijke Schuttevaer heeft Verkeer en Waterstaat gevraagd daar haast mee te maken en de achterstand niet pas in 2020 weggewerkt te hebben, maar “ruimschoots voor 2015”, aldus Jorritsma. Waarna ze Huizinga vroeg uiterlijk volgend jaar al te beginnen met een aantal belangrijke projecten. Zoals de omlegging rond Den Bosch, de verruiming van de sluiskolken op de Maas en van de Twenthekanalen tussen Delden en Hengelo, de ombouw van de keersluis in Zwartsluis en de aanleg van een derde kolk bij de Beatrixsluizen. Op de wensenlijst van het Centraal Overleg Vaarwegen – waarvan Koninklijke Schuttevaer een van de partners is – staan verder de bouw van nieuwe sluiskolken bij de Kreekrak en Eefde. Extra geld Huizinga gaf aan dat ze bezig is met een plan om het achterstallig onderhoud op de rijksvaarwegen versneld aan te pakken. “Al hebben wij als schatting 2016.” Ze rekende naar hoeveel geld er voor achterstallig onderhoud naar de natte infrastructuur gaat. “Het vorige kabinet heeft voor de periode 2004-2010 een bedrag van 700 miljoen euro uitgetrokken. Voor de periode 2010- 2020 is nog eens 900 miljoen euro gereserveerd.” Waarna ze eraan toevoegde: “Het huidige kabinet heeft besloten nog meer geld beschikbaar te stellen. Over het precieze bedrag voor vaarwegen en binnenvaart wordt nog onderhandeld.” De staatssecretaris wees op het belang dat ook kleinere vaarwegen, die in beheer zijn bij provincies, en binnenhavens goed onderhouden moeten worden, “zodat het hele stelsel de aandacht krijgt die FAMILIETRADITIE Marius van Dam is op het jaarcongres gekozen tot hoofdbestuurslid van Koninklijke Schuttevaer. Daarmee zet de advocaat van Van Dam & Kruidenier, al jaren bestuurslid van de afdeling Rotterdam, een familietraditie voort. Zijn grootvader en vader waren legendarische bestuurders binnen de vereniging (en jarenlang voorzitter). Een andere nieuwkomer in het hoofdbestuur is Jan Kruisinga (afdeling Drechtsteden) van het ms Derkiena. Van Dam en Kruisinga nemen de plaatsen in van Cees Wubbeling en Martin van Dijk die statutair aftraden en zich niet meer beschikbaar stelden. Sijko Veninga werd herkozen. Omdat de vice-voorzitter 69 jaar is, had hij eigenlijk moeten opstappen, maar de statuten voorzien in een ontsnapping: hij kreeg voldoende handtekeningen om er een jaar aan vast te plakken. Ook CBRB-directeur Ton Roos en schipper Kees van den Broek werden herkozen. breder worden ingezet (‘opgeschaald’) binnen de keten, sector of overheid. Ingediende projectvoorstellen worden door een onafhankelijke jury beoordeeld. Winnende projecten ontvangen een financiële bijdrage van 50 procent van de projectkosten, met een maximum van 1,2 miljoen euro. De derde prijsvraag M&ICT is eind april van start gegaan. Indienen van projecten kan tot en met 31 augustus. Er zit 7 miljoen euro in de prijzenpot. De Nederlandse havens zijn van groot belang voor de nationale economie. Goede achterlandverbindingen spelen hierbij een belangrijke rol, licht de De Vlaamse regering mag elke container die wordt overgeplaatst van of naar een terminal voor de binnenvaart of een binnenschip subsidiëren. De Europese Commissie heeft het licht daarvoor op groen gezet. Het vervoer van containers via de binnenwateren is veel duurder dan via de weg. Dat heeft vooral met de hoge overslagkosten te maken. Om het binnenvaarttransport te stimuleren heeft de Vlaamse overheid een steunregeling in het leven geroepen en in Brussel voorgelegd. Voor elke container die niet via de weg BINNENVAART KAN MILJOENEN WINNEN MET ‘PRIJSVRAAG’ Voorzitter Jorritsma leidde zelf de forumdiscussie. (foto MGR) het toekomt”. “Ik zou provincies en gemeenten willen oproepen om niet alle binnenhavens op te offeren aan woningbouw of recreatiedoeleinden.” Zwaktebod Een doorn in het oog van Koninklijke Schuttevaer is het ontbreken van plannen voor een – volledig geautomatiseerde – binnenvaartterminal op de Tweede Maasvlakte. “Het basisprobleem is dat de Tweede Maasvlakte feitelijk slechts het probleem vooruitschuift en geen fundamentele organisatie de keuze voor het binnenvaartthema toe. “Met de toenemende congestie op het Nederlandse wegennet wordt het echter steeds belangrijker dat de capaciteit van het vaarwegennet zoveel mogelijk wordt benut. Daarnaast is de binnenvaart ook relatief veilig en schoon. Goede informatie over vaarweg, verkeer en het verkeersmanagement (zogenaamde River Information Services) zijn de ingrediënten om de logistieke afstemming in de binnenvaart verder te verbeteren.” Meer informatie over het actieprogramma en de prijsvraag is te vinden op www.m-ict.nl. oplossing biedt voor de vertragingen in de containeroverslag die alle modaliteiten, behalve de zeevaart, hier ondervinden”, stelde Jorritsma. Het idee van het Havenbedrijf Rotterdam om in Gorinchem een transferium te realiseren waar containers over water naar toe worden gebracht om vandaar verder getransporteerd te worden, noemde de voorzitter een zwaktebod. “Het lost de structurele problemen op de Maasvlakte niet op.” Een aparte binnenvaartterminal op de Tweede Maasvlakte kan dat volgens haar wél. 20 EURO SUBSIDIE maar via de binnenwateren wordt vervoerd, geeft de overheid twintig euro subsidie. Voor dit en volgend jaar is er voor dit initiatief 11,5 miljoen euro beschikbaar. Het bedrag van 20 euro staat gelijk aan de extra kosten die het vervoer per schip met zich meebrengt. (advertenties) GESPECIALISEERDE OPLEIDINGEN RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 www.stc-bv.nl ? OP ZOEK NAAR EEN KRACHTIGE OPLOSSING? 22 MEI 2007 VOORUIT DAN MAAR Nog luttele weken en het tijdperk van de Betuwelijn is eindelijk aangebroken. Kunnen we ons gelijk halen? Ja en nee. We hebben het altijd bij het juiste eind gehad dat het een bizarre hoeveelheid geld was, die over de bielzen werd gegooid, dat er veel te gemakkelijk voorbij werd gegaan aan wat de binnenvaart kan presteren en dat er tal van drogredenen werden opgevoerd om het maar te laten lijken alsof de Betuwelijn rendabel, noodzakelijk en nuttig zou zijn. Dus ja, hij had op basis van de argumenten die werden gebruikt, nooit mogen worden aangelegd, dwars door een prachtig stuk Nederland. Letterlijk tot op de dag van vandaag worden er mensen en milieuverordeningen gemanipuleerd om sloten te dempen met zeldzame vissen en leefgebieden van plant en dier te verruïneren, omdat anders die gekke trein daar niet kan of zou mogen rijden. Het blijft namelijk een stupide gedachte dat je dwars door een zo dichtbevolkt, heftig en compact gecultiveerd land rigoureus 150 kilometer spoorlijn aan kunt leggen zonder dat je het land daarmee van een deel van zijn kleurrijke charme berooft. Temeer als je beseft dat er ergens een marge moet overblijven om nog meer snelwegen aan te leggen ter bevrediging van de krachtige behoefte aan mobiliteit. Maar daarmee eindigt dit verhaal niet. Vooropgesteld dat je hem nooit had mogen aanleggen, moeten we nu zien om te gaan met het gegeven dat hij er ligt en we zijn natuurlijk niet helemaal op ons achterhoofd gevallen, dus gaan we dat stuk ijzer ook gebruiken. Dan maar wat minder gelijk krijgen. Een drogreden was dat de zeerederijen de haven van Rotterdam zouden voorbijvaren als er geen spoorlijn zou komen. Dat was natuurlijk onzin, want welke haven kan zich qua achterlandverbinding ook maar een klein beetje spiegelen aan Rotterdam? Wel waar is dat megareder Maersk het ooit door Nedlloyd, P&O, Sealand en Maersk gestarte spoorbedrijf ERS nu volledig zelf exploiteert (na alle collega’s te hebben opgegeten) en daarmee bestemmingen in het achterland bedient. Dat gebeurt nu dwars door de Brabantse steden en als het niks extra’s zou kosten, is het best een goed plan om dat voortaan over een aparte goederenspoorlijn te doen. Dat zal heus nog wat extra vervoer aantrekken. Het is misschien niet goedkoper dan over het oude spoor, het is natuurlijk wel efficiënter. En dat de spoorwegen starre, oude staatsclubjes zijn, is deels voor de beheerders van de spoorlijntjes nog steeds wel waar, maar de operators hebben de afgelopen jaren in de vrije concurrentie toch wel hun draai gevonden. Binnenkort zijn er 23 internationale operators actief in Nederland. In 1994 waren dat er nog maar vier. Vooruit laten we ze een kans geven en de strijdbijl begraven. Wel onthouden waar die ligt. STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant