Views
2 years ago

2007-11

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Postbus

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 22 MEI 2007 WIJ WENSEN V.O.F. SUSTENTO EEN BEHOUDEN VAART MET DE SUSTENTO A. Nobel & Zn. Bunkerservice bv TRESCO ANTWERPEN DIGITALE KAARTEN NAVICHART Rabobank Shipping Rabobank Tholen AIRCONOMICS

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 Nieuw hospitaalschip doet Rotterdam aan AFRICA MERCY BRENGT HOOP IN LIBERIA De Africa Mercy is het nieuwste hospitaalschip van Mercy Ships. Deze maand deed het Rotterdam aan op weg naar Liberia. Nederlander Djurre Jan Schutte is de kapitein van dit drijvende gevaarte. Als vrijwilliger. Samen met de andere vijfhonderd bemanningsleden gaat hij in Afrika hulp verlenen. De uit de binnenvaart afkomstige Djurre Jan Schutte is kapitein van de Africa Mercy. 22 MEI 2007 Nederlanders hebben iets met schepen en met ontwikkelingshulp. Het is dan ook niet vreemd dat zij goed vertegenwoordigd zijn op de internationale ziekenhuisschepen van Mercy Ships. Binnenvaartzoon Djurre Jan Schutte (40) ziet ernaar uit om terug te keren naar Liberia. DE VAKBEURS WERKT In de stand van Scheepsmakelaardij J. Hut op Construction & Shipping Industry 2007 hebben makelaar Patrick Hut van Schipkopen & Nieuwbouw en Scheepswerf Vahali een overeenkomst getekend voor het leveren van een drogeladingschip van 110 x 11,45 meter. Vlnr: Falk Hiltman, Jan Hut, Vincent Bekker, Hans Lischer en Patrick Hut. Patrick Hut, inmiddels tweeënhalf jaar in de makelaardij werkzaam, levert met deze opdracht zijn eerste custom made schip. De deal op de Gorcumse vakbeurs werd – hoewel iedere gast er als een VIP met drank en spijs ontvangen werd – beklonken met een glas champagne. De vakbeurs werkt! (foto Johan de Witte) De nieuw aanwinst van de organisatie bezocht deze maand Rotterdam. Door Gea Gort Schutte was daar eerder als de kapitein van Mercy Ships’ moederschip, de Anastasis. “Het land had toen net veertien jaar oorlog achter de rug en de situatie was nog steeds gespannen. Zelf was ik ondermeer betrokken bij het herstellen van het kapotgeschoten drinkwatersysteem. Op diverse manieren konden we zo meehelpen het land op te bouwen. De vrede werd steeds duidelijker zichtbaar. Het was bijzonder om daar onderdeel van te zijn.” Het nieuwe hospitaalschip deed voorheen dienst als treinferry in Denemarken. In Engeland heeft de Africa Mercy net een grootscheepse verbouwing achter de rug. Het gevaarte is 152 meter lang, 23 meter breed en telt zeven dekken. Het complete treindek is nu een modern ziekenhuis. Ruimtelijk opgezet, met zes operatiekamers en slaapzalen met een capaciteit van tachtig bedden voor patiënten. Per jaar kunnen aan boord 6000 operaties worden uitgevoerd. Het medische team geeft gratis hulp; zoals oog- en plastische operaties (tumoren). Ook meten de artsen ledematen aan in het door oorlog geteisterde Liberia. Daarnaast is gynaecologie een aandachtspunt. Ze helpen vrouwen die incontinent zijn geraakt door complicaties bij bevallingen. Rabobank Shipping De Africa Mercy was van 5 tot 8 mei in Rotterdam. Een unicum want anders dan de Anastasis, die regelmatig naar Europa kwam, blijft het nieuwe schip als een permanente, drijvende ontwikkelingsbasis in Afrika. Niet alleen medisch werk, maar ook bouw- en waterprojecten staan op het programma. Vanuit Nederland wordt met containers een groot deel van de bevoorrading verzorgd. De Africa Mercy heeft aan boord plek voor acht containers en beschikt over een eigen containerkraan. In Rotterdam werd in samenwerking met Rabobank Shipping een receptie gegeven. “De Rabobank heeft het mede mogelijk gemaakt dat het schip in de vaart kwam”, aldus Arjen van der Wolf, directeur Mercy Ships Holland. “De bank hielp ons met een gunstige regeling voor een lening. Bovendien betrekt de Rabobank haar relaties bij Mercy Ships en moedigt hen aan om donateur te worden.” Diverse prominenten waren dan ook te gast aan boord, zoals Ruud Lubbers en burgemeester Opstelten. Mercy Ships heeft drie schepen in de vaart. Het vlaggenschip van de christelijke hulporganisatie, de Anastasis, wordt gesloopt na 27 jaar trouwe dienst als hospitaalschip. Om te blijven voldoen aan de aangescherpte veiligheidsregels die in 2010 van kracht worden, zou een grote renovatie nodig zijn. Dat is aan de vijftig jaar oude Italiaanse cruiseliner niet meer besteed. Privileges Wat doet Djurre Jan als kapitein op een schip dat een half jaar in een haven ligt? “De veiligheid houdt me ondermeer bezig. Je ligt in een land waar de mensen niets hebben; ze proberen om op allerlei manieren aan boord te komen. Ik ben eindverantwoordelijk voor de veiligheid van 480 bemanningsleden, 80 patiënten en ruim 100 dagwerkers. Daarbij komt dat het merendeel van de bemanning niet bekend is met schepen. Dat moet je in goede banen leiden en zorgen dat het schip veilig en paraat blijft bij bijvoorbeeld brand.” Tien jaar geleden stapte Djurre Jan Schutte voor het eerst aan boord van een van de Mercy Ships. Hij groeide op in een Amsterdams binnenvaartgezin, ging in Zwolle naar het schippersinternaat, maar koos vervolgens voor een loopbaan op zee. Schutte werkte bij Van Ommeren, Nedlloyd en Shell. Het vette salaris dat hij daar verdiende, relativeert hij: dit werk kent andere privileges. Als kapitein van Mercy Ships was de binnenvaartzoon gastheer van de presidenten van Gambia, Benin en Liberia. Maar ook daarom is het hem niet te doen. “Natuurlijk is het een voorrecht om hoogwaardigheidsbekleders te ontvangen. Madam Ellen Sirleaf-Johnson, de president van Liberia, draagt ons werk een warm hart toe en zal straks weer regelmatig aan boord komen. Maar wat mij vooral motiveert, is de hoop die we door kunnen geven. Goede gezondheid en materie zijn belangrijk, maar het hebben van hoop betekent uiteindelijk meer.” Wij danken V.O.F. Sustento voor het vertrouwen in Wij wensen V.O.F. Sustento een behouden vaart met het ms Sustento onze firma en wensen hen veel succes Scheepsherstellingen / Scheepsbouw met hun ms Sustento Dok 138 UNIT 7.8.9.10 • Boterhamvaartweg 2 •-B-2030 Antwerpen Telefoon 0032 3 541.76.25 •-Fax 0032 3 541.81.02 •-GSM 0475 76.84.93 E-mail : bartholo@skynet.be OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 WWW.ORANJE-VERZEKERINGEN.NL

Binnenvaartkrant