Views
3 years ago

2007-11

  • Text
  • Pompen
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Postbus

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 TE KOOP Zwijndrecht - Maaspl.77, ruim 2 km(vm4)app. met veel bergruimte, mooi uitz. over rivier “oude maas” oplev. is snel, vr.pr.€ 195.000,--kk, info Tel.06-53684589 GEVRAAGD Deksman/l.matroos. Vaarsysteem: 3wk op/ 1wk af, geen nachtvaart Tel.06-53938023 GEVRAAGD matroos/stuurman op mts Talisman Belg. Condities Tel.0031-653596152 of 0032-475721783 Scheepsnieuwbouw & Reparatie - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl Wie zijn zaken goed regelt, komt beter in beeld U houdt er zakelijk graag de vaart in. En u laat zich niet in een hokje duwen. Want als het gaat om verzekeringen en financiële diensten, dan hebt u óók speciale wensen. Als gespecialiseerde verzekeringsadviseur in de binnenvaart bieden wij een breed pakket van verzekeringen en financiële diensten aan. Met vakkundige ondersteuning door medewerkers die de praktijk aan boord goed kennen. Zij geven u direct een helder, realistisch beeld van uw financiële toekomst. Bel voor het maken van een afspraak: 0180 440 337 Postbus 365 3340 AJ Hendrik Ido Ambacht E binnenvaartunit@ridderpoort.nl www.ridderpoort.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Fiducia 1x lichtmatroos i.b.v. dienstb. volgt schrif.cursus matroos. 2 jr vaartijd. loon vlgns CAO. vaar/verlof i.o. Tel.015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Dependent 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. vlgt schriftcurs. tot matr. 2 jr vaartijd. loon vlgns CAO, vaar/verl i.o. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD schippers (echt)paar op procenten A1-vaart leuk vaargebied. Tel: 06-53938023 TE KOOP pass Avanti luxe motor 30 slp 34L 5.05B veel ruimte t.e.a.b. Tel.06-53888067 GEVRAAGD matroos op ms Taling i.b.v. dienstboekje, 2wkn op/ 2wkn af, loon notk, zondags niet varen Tel.06-54796718 of 06-13738499 of 06-20953638 TE KOOP MJ de Rijn, 22x4x1.20 KR H 3.20 wonen ab Tel.06-46139644 of www.sander-doeve.nl Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. BINNENVAARTUNIT KUNST OVER WATER. Goede schilderijen zijn voor altijd! Van uw kind, schip of ... Kijk eens op: www.sylvieoverheul.nl GEZOCHT STUURMAN op db For-Ever 2, vaarstysteem 4 wk op/ 4 wk af, loon vlgns CAO Binnenvrt Voor meer informatie kunt u bellen naar: 06-22424148 TE KOOP ruime tussen woning in Hoek bij Terneuzen, onderhoudsvrij, 4 sl.kamers met garage, vr.pr.€ 142.500,-k.k. Tel.0115-441701 R I D D E R P O O R T . E E N Z A A K V A N D O E N ! Voor alle reparaties boven de waterlijn moet u bij Visscher Scheepsreparatie BV zijn! 22 MEI 2007 www.huizinga-snijder.nl Dealer van Volvo Penta Industrieweg 51b - 3361 HJ Sliedrecht Telefoon: 0184-496363, Fax: 0184-412432, Email: info@visscherscheepsrep.nl Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen M/s Quo Vadis Bj. 1956, 54,99x6,40x2,26, 500 ton, Mercedes 12v 340 pk, Bschr. 140 pk Vanmill met GM, Zeer net schip M/s Escalda Bj. 1956, 62x7,05x2,59, 767 ton, Scania ds 14. 530 pk Koprev. 2003, Boegschr 270 daf, rooster M/s Hendrina Bj. 1965, 67x7.26x2.52, 803 ton, Cumm. 500 pk. Bschr. v Tiem 220 pk. stuurr. M/s Transitorius Bj. 1966 1035 ton 67x8.35x3.19 MTU 750 pk. Boegschr. Veth Jeth 2 kan. M/s Diligentia Bj. 1960, 70x7.25x2.62, 860 ton, MAK 360 pk. Zeer net schip. M/s Con Amore Bj. 1958, 73x8.20x2.80 1165 ton, GM 780 pk. Bschr. van Balleg. Stuurrooster 280 pk. Daf M/s Irma Bj. 1957, 75x7,50x2,73, 922 ton, Mitsubishi 953 pk bj 2000, BoegschrKalkman 260 pk. Daf M/s Deo Volente Bj. 70‚Praag 1196 ton 80x9.30x2.47 Deutz 800 pk. Boegschr. De Kaap schottel 200 pk. Daf M/s Stella Maris Bj 1958 Mainz 80x8,20x2,57 1134 ton 1550 m3 Deutz 660 pk Ballegooyen 240 pk M/s Admar Bj. 1972, 80x9x2.47, 1228 ton, Cummins Wart. 1060 pk. Bgschr. v. Tiem 320 pk. Daf stuurrooster M/s Henrean Bj. 1939 1124 ton 80x9,50x2,68 1800 m3. Boegschr. Veth Jeth 2 kan. M/s Possidi Bj 1958 80x9,05x2,83 1305 ton 973 pk Cat semibeun gezandstraald, nette prijs M/s Nautica Bj. 1963, geheel vern. 1993, 83.88x8.20x2.47, 1217 t, Detroit 825 pk. Boegschroef van Ballegooij Daf 320 pk. M/S Jowina Bj. 1974, 86x9.50x2.80, 1608 ton, 2 x Cat. 3412, boegschr. 300 pk. Deawoo Mts Lingepoort Bj. 1963, 90x11x2.62, 1590 ton, 2x Wartsila 410 pk. rev. 2006, boegschr. 165 pk. Elka J. Elektronische tankmeting, nw. klasse. M/s Ronny O Bj. 1973, 95x9,50x3,21, 2006 ton, CAT 3512 1475 pk bj 1995, Boegschr Van Tiem 400 pk Scania 1995 M/s Suzi Bj. 1973, 100x11.40x3.83, 3152 ton, 2x SKL 1720 pk. Bschr. van Tiem 480 pk. M/s Calypso Bj. 1980, 104x11.20x3.14, 2500 ton, ABC 1500 pk., Bschr. van Tiem, 450 pk. M/s Vios Bj. 1978, 105x11x2.95, 2327 t, Cummins KTA 2005, Boegschroef 1x schottel, 1 x van Ballegooij, nw. Motor + schroef M/s Gerard Albert Bj. 1985, 108.50x11.38x3.50, 3015 ton, 2x Deutz 528, boegschr. 360 pk. Daewoo NB Thaless Bj. April 2007, 110x11.45x3.76, 3440 ton, MTU 1800 pk. Bschr. 2 x van Balleg. 400 pk. rooster M/s Duc in Altum Bj. 2003, China, 109.85x10.50x3.19, 1600 pk. Cummins, bgschr. van Tiem 4 kanalen 530 pk. Cummins, M/s Vectorius Bj. 1993, 110x11.40x3.25, 2821 ton, ABC 1500 pk. Bschr. Verhaar 450 pk. Scania M/s Sayonara Bj. 2006 China, 110x11.45x3.63, 3245 ton, CAT 3512, 1520 pk, bgschr DAF 530 pk. vanaf feb. 2008 leverbaar. Nieuwbouw programma: 135x14,20 type Novum levering casco (of afgebouwd) medio 2009 www.concordiashipyards.nl Biesboschhaven nr. 16, Werkendam Postbus 50 4250 DB Werkendam Voor bemiddeling: dhr. R. Hoogendoorn Tel.: +31 (0)622 207 961 Voor nieuwbouw Dhr. C.H. Kornet Tel.: +31 (0)653 688 772 France/België Dhr. J. van Wichelen Tel.: +32 (0)476 962 012 www.binnenvaartkrant.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 22 MEI 2007 PEETERS HIJST MEIBOOM BIJ NV DE SCHEEPVAART Woensdag 9 mei heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit Kris Peeters de meiboom gehesen op het nieuwe directiegebouw van NV De Scheepvaart aan de kanaalkom in Hasselt. Hij greep deze gelegenheid aan om nogmaals het belang van deze NV voor de Vlaamse binnenvaart te benadrukken. Het vervoer over de Vlaamse waterwegen liet in 2006 weer hogere cijfers zien: 466.400 containers en 4,55 miljard tonkilometer. Over de bij NV De Scheepvaart onder beheer staande kanalen werd in dat jaar 38,8 miljoen ton goederen vervoerd – ruim zeven miljoen ton meer dan over de kanalen van Waterwegen en Zeekanaal. Dat onderstreept nog eens het belang van het Albertkanaal, de aanwezigheid van bedrijfsterreinen en de door de NV geboden dienstverlening. Instanties pakken samen personeelstekort aan Beroepsactieve volwassenen die zich willen omscholen tot matroos, kunnen hiervoor vanaf juni een nieuwe e-cursus volgen. De opleiding is een initiatief van Syntra Midden- Vlaanderen, in samenwerking met Promotie Binnenvaart Vlaanderen en sectorconsulent Jacques Kerkhof. Mieke Van Gramberen, kabinetschef van de Vlaamse minister Frank Vandenbroucke van Werk, Onderwijs en Vorming, gaf vorige week samen met de sector het startschot. Ze had veel lof voor de rechttoe rechtaan aanpak die, naast de bestaande opleidingen, een antwoord moet bieden op het personeelstekort in de binnenvaart. Als Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming stimuleert Syntra in opdracht van de overheid het ondernemerschap in Vlaanderen. De kernactiviteiten zijn opleiding en vorming. Zo organiseert Syntra Midden- Vlaanderen al jaren de opleiding binnenvaartondernemer. Het agentschap is dan ook goed bekend met de sector. “Samenwerking met de sectoren is voor ons cruciaal”, onderstreept Johan Artois, gedelegeerd bestuurder bij Syntra. “Daardoor kunnen we goed inspelen op de behoeften uit de markt. Wat de binnenvaart wil, was duidelijk: er moet meer en goed opgeleid personeel bijkomen. Dat viel bij ons op vruchtbare bodem. Wij durven ook met nieuwe technologieën te werken. De keuze voor e-learning lag voor de hand. Hoe kun je varende cursisten anders de kans geven om te leren?” Door Sarah De Preter De nieuwe opleiding bereidt de deelnemers voor op het federale examen matroos. De samenwerkingspartners streven er naar dat het Syntra-diploma in de toekomst vrijstelling geeft voor dit examen. Deelname is eenvoudig. Cursisten loggen in Door Jo Bindels Minister Peeters benadrukte ook het belang van de Belgische provincie Limburg in de logistiek. Limburg beschikt volgens hem over de beste troeven voor het aantrekken van Europese distributiecentra, dankzij de centrale ligging en de aanwezigheid van een goed uitgebouwd wegennet en waterwegennet. Hier ligt een belangrijke uitdaging voor NV De Scheepvaart om nieuw transport aan te trekken, door op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Onder andere voor de watergebonden bedrijfsterreinen. Het Albertkanaal kan ondanks de beperkte reservecapaciteit zonder wachttijden nieuwe trafieken verwerken. Hoewel Peeters het belang en het aandeel van het Albertkanaal in het geheel van Vlaamse waterwegen benadrukte, wil hij de kleine waterwegen niet tekort doen. Het totale vervoer is slechts een fractie van dat over het Albertkanaal, maar je mag naar zijn idee het lokale belang van de Kempense kanalen niet minimaliseren. In 2006 werd over deze kanalen zeven miljoen ton goederen vervoerd. Zonder de kanalen zouden de Kempense dorpskernen veel vrachtwagenverkeer hebben te verwerken met alle ellende van dien. Deze cijfers verantwoorden ruimschoots de in de afgelopen jaren in deze kanalen geïnvesteerde kosten, vindt hij. Het loon daarom de moeite de binnenvaart op de Kempense kanalen blijvend te stimuleren en blijvend aandacht te schenken aan het onderhoud en het op peil houden van de diepgang. Blauwe Kei Op het gebied van infrastructuur zijn acties nodig om de binnenvaart op de kleinere kanalen nieuwe kansen te bieden, stelde Peeters. Hij heeft daarom zijn goedkeuring gegeven aan een maatschappelijke kosten-batenanalyse om draagvlak te creëren voor de vervanging van de drie huidige 600-tonssluizen op het kanaal Bocholt-Herentals, beter bekend als de Blauwe Kei, door een klasse IV-sluis. Met deze vervanging kan de verbinding naar Belgisch Noord-Limburg sterk worden verbeterd, wat in het belang is van de huidige klanten en bedrijven op een aantal nieuwe industrieterreinen in de regio. “Maar”, waarschuwde hij tegelijkertijd, “het stimuleren van binnenvaart op de kleinere kanalen kan alleen als recht wordt gedaan aan de recreatieve waarde en het feit dat deze kanalen zich dikwijls bevinden in waardevolle gebieden, die hun waarden mede te danken hebben aan de nabijheid van de kanalen.“ VIA INTERNETCURSUS OMSCHOLEN TOT MATROOS (advertenties) www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Connect • Nestroy die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 746 SCHEPEN! • Paraña • Storm op een speciale website, waar de theorie in hoofdstukken en modules wordt aangeboden. Korte praktijkfilmpjes houden de aandacht erbij. Verder hebben cursisten een elektronisch notitieblok en een forum tot hun beschikking. Zo kunnen ze ook elkaar bij het leren helpen. Na elke module volgt een test, die door een docent op afstand wordt beoordeeld. Vervolgens bepaalt de docent of de cursist mag doorgaan naar de volgende module. Het doorlopen van de hele cursus duurt een klein half jaar. Aansluitend volgen praktijklessen op het opleidingsschip Merdok van Levanto en kunnen cursisten stage lopen bij binnenschippers die meewerken aan het initiatief. “Wie dit gaat doen, is zeker van een job”, aldus Mieke Van Gramberen, die veel lof heeft voor de manier waarop de initiatiefnemers de krachten bundelen. “Dat ook binnenschippers hun steentje bijdragen door stageplaatsen aan te bieden, komt het imago van de sector ten goede. De binnenvaart groeit en heeft er belang bij de kwaliteit en kwantiteit van haar personeel te verhogen. Dit soort rechttoe rechtaan initiatieven is het spoor van de toekomst.” Kris Peeters (rechts) kijkt hoe de meiboom op het hoogste punt wordt gehesen. (foto Jo Bindels) Ivan Victor overhandigt namens de sector een geschenk aan Mieke Van Gramberen. Als ze binnenvaart horen, denken veel mensen nog aan een stuurwiel maar de ‘cockpit’ van moderne schepen ziet er wel even anders uit. (foto Sarah De Preter) Kostenvergoeding Deelname kost 250 euro, waarvan de helft vergoed kan worden via opleidingscheques. Als kandidaten vervolgens aan de slag gaan in de binnenvaart, betaalt het Fonds voor de Rijn- en Binnenvaart ook nog eens een deel van het inschrijfgeld terug. Het fonds heeft ook plannen om een renteloze lening mogelijk te maken voor mensen die geen computer hebben. Tegelijk speelt Levanto met de gedachte om een lokaal met computervoorzieningen ter beschikking te stellen aan cursisten. Voorzitter Ivan Victor van het Fonds voor Rijn- en Binnenvaart prijst de nieuwe opleiding: “Er zit schwung in de binnenvaart, maar de complexiteit en de verantwoordelijkheid van werknemers neemt toe. Daarom zou het mooi zijn als de sector dit vertaalt door op termijn een extra duit in het zakje van de werknemers te doen. Deze cursus sterk ons in het streven om nieuwe mensen te mobiliseren en houdt malafide organisaties buiten de deur die alleen maar (advertenties) uit zijn op commercie en de sociale zekerheid ontduiken.” “Er zit ook toekomst in de cursus”, vult Jacques Kerkhof aan: “Als dit goed gaat, kunnen we gaan denken aan uitbreiding naar andere opleidingen in de binnenvaart op deze basis.” Inmiddels hebben zich circa veertig personen voor de cursus aangemeld. Op 2 juni om 10.00 uur vindt in het Schipperswelzijn in Antwerpen een informatiesessie plaats. Daar organiseren ook de VDAB en het Fonds voor de Rijn- en Binnenvaart op 18 juni om 09.30 uur een infovergadering voor de verkorte opleiding matroos. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant