Views
2 years ago

2007-01

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Januari
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 9 JANUARI 2007 Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 Te Koop: Nieuwbouw tankschepen Afm. 110 x 13,50 dit jaar te leveren gezocht tankschepen ook enkelwandig zie onze site www.ryc.nl Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP GEVRAAGD: Drooglading schepen van alle tonnages en bouwjaren. Speciale schepen van 85.00 x 9.50 / 95.00 x 10.50 / 110.00 x 11.40 mtr. TE KOOP AANGEBODEN Diverse passagiersschepen (HOTEL) met contracten voor Rijn, Moezel, Neckar en Donau. O OOSSE Maritiem b.v. Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 TE KOOP NIEUWBOUW CASCO afm. 135x11.45x4.25m NIEUWBOUW CASCO afm. 110x11.45x3.90m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m MVS 2826 ton, bj. 1956 afm. 110x11x3.26m 2 x 918 pk Cat bj 1996, luiken, kopschroef. MVS 2272 ton, bj. 1959/1973, afm. 110x11x2.83m 1200 pk MAK rev 2001, schuifluiken, kopschroef MVS 2092 ton, bj. 1972, afm. 105x9.50x3.15m 1005 pk MWM alu luiken, kopschroef MVS 1742 ton, bj 1972, afm. 85x9.50x3.13m 1160 pk SKL, alu luiken, kopschroef MVS 1632 ton, bj 1981, afm. 86x9.57x3.02m 1065 pk, Cat bj 2005, kopschroef MVS 1122 ton, bj. 1972, afm. 80x8.20x2.63m 600 pk MWM, alu. luiken, kopschroef MVS 1121 ton, bj. 1955, afm. 80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj. 2000 alu. schuifluiken, kopschroef Duwboot, bj. 1954, afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj. 1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. WIJ WENSEN ONZE RELATIES VOOR HET NIEUWE JAAR GELUK, GEZONDHEID EN SUCCES. www.huizinga-snijder.nl R.H. WITJES TE KOOP AANGEBODEN: Motortankschip Bj. 1970, 84,59 x 9,50 x 2,82 m, 1.514 t, Mitsubishi bj. 2004, 960pk. Het schip is in zeer goede staat van onderhoud en wordt geleverd met nieuwe klassecertificaten. Contactpersoon: Robert F. Zimmerman Ringdijk 466 C, 3331 LK ZWIJNDRECHT E-mail: r.f.zimmerman@mercurius-group.nl Tel: 078-6259675 Fax: 078-6194866 Hinkeman 13 6916 LL Tolkamer Tel: 0316-541280 / Fax: 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 TE KOOP Nieuwbouw koppelverband, afm. 183 x 11,45 x 3,60, levering nov. 2007 werf Orsova. ms 3200 t, afm. 135 x 11,40 x 3,20, bj 81, 1650 pk MWM ms 2936 t, afm. 105 x 11,40 x 3,48, bj 82, 1200 pk MAK ms 2125 t, afm. 103 x 9,50 x 2,97, bj 81, 1380 pk ms 1570 t, afm. 85 x 8,60 x 3,17, bj. 80, 850 pk CAT ms 1202 t, afm. 80 x 8,20 x 2,67, bj. 61, 900 pk Cum ms 1089 t, afm. 80 x 8,20 x 2,48, bj. 61, 850 pk Mits ms 685 t, afm. 55 x 7,20 x 2,60, bj. 58, 550 pk CAT Cementspits met vast werk, direct te leveren. Zeer aantrekkelijke prijs. Op div. schepen is inruil of medefinanciering bespreekbaar. www.MERCURIUS-GROUP.nl Swets. Specialisten aan het werk! Volle kracht vooruit in 2007! Swets wenst haar relaties én medewerkers een voortvarend nieuwjaar! W.L.A. DE BOT & DTR. Makelaars in Schepen & Drijvend Materiaal Sinds 1912 - ook voor Kadasteroverdracht REGISTERED SHIPBROKER ® Div. Motorschepen 300 / 6000 ton ca. 250 ms in ons bestand Motortankschepen - Motorsleepboten - Motorvletten - Motorbeunschepen - Duwboten - Duwbakken Partyboten - Dekschuiten - pontons Elevatorbakken - Recreatievaartuigen etc. Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl MS ROZA-MARIA 716 t bj. 1965 - 59.98 x 7.16 x 2.59 m. - 1 ruim - 1000 m3 - alum.Fr.kap van 2005 - nwe Azobé 2007 - zandzeven - dubbele kattekop - 24 TEU - 425 PK Cummins van 1997 koprevisie 2005 - boegschroef van Tiem 320 PK - woning 3 sl.kmrs - stabiliteitsberekening containers - eventueel met zand/grind contract te leveren - S.I. 2012 Swets Nautische Personeelsdiensten Veerplein 22, 3331 LE Zwijndrecht, T 078 619 12 90 info@swets-plaza.nl, www.swets-plaza.nl Deze editie is in ÉÉN KEER te downloaden op www.binnenvaartkrant.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 Gasolie blijft nog tientallen jaren, maar verandert van samenstelling Binnenvaart moet zelf voortouw nemen ‘De binnenvaart zal nog tientallen jaren voor een belangrijk deel op gasolie varen.’ Dat zei E. Breunesse, manager Energie Transities bij Shell Nederland, tijdens het congres Verder kijken dan je schip lang is. ‘Maar de gasolie bestaat over twintig jaar uit meer dan gasolie alleen.’ De brandstof bestaat tegen die tijd uit gasolie gecombineerd met biogas-achtige en kolenachtige vloeistoffen, verwachten ze bij Shell. Daarnaast worden tegen die tijd andere brandstoffen in de transportsector toegepast, zoals LNG en waterstof. Het door Bureau Voorlichting Binnenvaart georganiseerde congres vond 21 december in de Rotterdamse Doelen plaats. Centraal stond daar de vraag hoe de binnenvaart er in 2035 uitziet. Breunesse vertelde welke ontwikkelingen Shell voorziet en wat ze voor de binnenvaart kunnen betekenen. Voor duurzame elektriciteit zullen volgens hem onder meer houtachtige grondstoffen (pellets) worden toegepast. Ethanol (uit suikerbiet en suikerriet) gaat op grote schaal worden gebruikt als benzinecomponent en plantaardige oliën gaan worden toegepast als dieselcomponent. ‘De Europese Unie heeft voorgeschreven dat in 2010 5,75 procent van de benzine- en de dieselplas door bio-ethanol vervangen moet zijn.’ De overgang naar andere brandstoffen is een van de drie ontwikkelingen die in alle door Shell ontwikkelde toekomstscenario’s min of meer vast staan. De andere twee zijn dat energie geleidelijk duurder wordt en dat de logistieke stromen zullen groeien. Dat laatste heeft ook te maken www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Felicitas • irene • Lamantijn met de overschakeling van kolen en olie naar biomassa en biobrandstoffen. Er zijn nog meer alternatieven. Breunesse noemde LNG (vloeibaar gas) en waterstof als voorbeelden. ‘Waarom zou u daar niet op gaan varen,’ vroeg hij aan de 325 aanwezigen. ‘De eerste rondvaartboot in Amsterdam op waterstof is inmiddels gepland.’ De binnenvaart moet nu haar koers bepalen, adviseerde Breunesse. ‘We kunnen de wind niet sturen, maar wel de stand van onze zeilen aanpassen.’ De sector is daar druk mee E. Breunesse van Shell Nederland: ‘Waarom zou u niet op LNG of waterstof gaan varen?’ die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 696 SCHEPEN! • Philipskercke • Rehoboth • Swiss Tiara bezig. Maar hulp van de overheid zou bij de omschakeling kunnen helpen. Als een groot bedrijf overstapt van wegvervoer naar binnenvaart zou het een CO 2 -milieubonus moeten krijgen, stelde BVB-secretaris Kees de Vries. Want door de overstap bespaart zo’n bedrijf aanzienlijk op de uitstoot van het broeikasgas, doordat de binnenvaart per tonkilometer zes maal minder CO 2 uitstoot dan het wegvervoer. De binnenvaartbranche heeft in het convenant met minister Peijs van V&W afgesproken dat vervoer over water uiterlijk in 2016 op alle terreinen de Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt zestig miljoen euro subsidie beschikbaar voor projecten op het gebied van innovatieve biobrandstoffen die een aanzienlijke reductie opleveren van de CO 2 -uitstoot. Het programma loopt tot en met 2010. Voor de eerste tenderperiode is twaalf miljoen euro te vergeven. Projecten kunnen worden ingediend tot en met 2 april van dit jaar. schoonste vervoersmodaliteit zal zijn. Door middel van een scala aan maatregelen zal de binnenvaart de emissies verder terugbrengen. Uiteindelijk wil de sector uitkomen op een volledig emissieloos schip. Voor het congres hebben de gebroeders Das hun visie gegeven op de binnenvaart anno 2035. De in De Doelen vertoonde film met futuristische tekeningen en ideeën werd met luid applaus beloond. Een belangrijke plaats in de presentatie die Rudolf Das in De Doelen gaf, werd ingenomen door de Tweede Maasvlakte. Het subsidieprogramma CO 2 - reductie innovatieve biobrandstoffen voor transport maakt deel uit van het CO 2 -reductieplan Verkeer en Vervoer. Naast het realiseren van een verminderde uitstoot in het verkeer en vervoer is het programma ook gericht op het stimuleren van een duurzame energiehuishouding. Bedrijven die van plan zijn te investeren in projecten met vernieuwde 9 JANUARI 2007 De mensen in de zaal konden met rode en groene kaarten laten zien of ze het met de stellingen eens waren. Eén van de conclusies: de binnenvaart is en blijft de schoonste vervoerstechniek, maar dan moeten binnenvaartondernemers bereid zijn te investeren in schone technieken. Rudolf Das (2e van links) wisselt in de pauze visitekaartjes met congresdeelnemers. (foto’s MGR) 60 miljoen voor biobrandstoffen In tegenstelling tot de huidige ontwerpen gaan de futurologen niet uit van lange zeekades waar zeeboten en binnenvaartschepen samen worden afgehandeld, maar van speciale insteekdokken voor de binnenvaart. Daar zouden de schepen van twee kanten en volautomatisch geladen en gelost kunnen worden. Daardoor neemt het aantal overslaghandelingen per uur aanzienlijk toe. Eigen terminal Maar ook hier zal de binnenvaart zelf het voortouw moeten nemen. De huidige ontwerpen van de Tweede Maasvlakte gaan nog uit van traditionele terminals. Bovendien is er helemaal geen specifieke binnenvaartcontainerterminal voorzien. Kees de Vries vindt dat die er wel moet komen. Hij riep binnenvaartondernemers op met initiatieven te komen en gezamenlijk een alliantie te vormen om zo’n dedicated terminal van de grond te krijgen. Als het Havenbedrijf Rotterdam dan mee-investeert, moet het lukken, aldus De Vries. Het Havenbedrijf stelt 90 miljoen euro beschikbaar voor een Rail Service Centrum; dus waarom niet ook voor de binnenvaart, vroeg hij zich af. of verbeterde productie van innovatieve biobrandstoffen voor transport en extra kosten maken om de CO 2 -emissie te verminderen, kunnen in aanmerking komen voor subsidie. Naast investeringen ondersteunt het programma ook toepassings- of exploitatieprojecten die de uitstoot in het verkeer verminderen. Het subsidieprogramma wordt uitgevoerd door SenterNovem.

Binnenvaartkrant