Views
2 years ago

2007-01

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Januari
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 NIEUWBOUWPROGRAMMA: - Tanker,125x11,45m, gecoat, Nederlandse werf, leveringsgarantie medio 2007 (in optie) - Motorschip drogelading 110x11,45. TE KOOP AANGEBODEN: - Motorschip, 67x 7,22, 909t, in uitstekende staat. - Werfgebouwde sloep, 7,20x2,50m, zeer mooi. MET SPOED TE KOOP GEVRAAGD: - 2 goed onderhouden jonge kempenaars - Tanker, 86x11,45, dubbelwandig - Motorschip 85x9,50 / 105x 9,50 en 110x11,40 GEZOCHT: - Starters, liefst koppels, voor verschillende interessante objecten met goede referenties. Neemt u gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek,waarbij we kunnen kijken wat wij voor u kunnen betekenen. DE MEDEWERKERS VAN SCHEEPVAARTBEDRIJF WESTRA WENSEN U EEN VOORSPOEDIG 2007 T.(0511)447 230 M.(06)105 56 308 www.westrascheepvaart.nl Waalboer Shipping & Trading BV Tel: 0184-693919 - Fax: 0184-691115 Mob: 06-53655379 www.waalboertrading.nl E-mail: info@waalboertrading.nl Te koop: ms 'Joshi' 80 x 9.20 x 2.52 1158 t / 1584 m 3 bj 1944 / 900 pk MAK Gehele woning nieuw '96 Nieuw vlak '90 € 300.000,- event inruil bespreekbaar. Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Eerste Reitse Dreef 72 Patrick Hut 5233 JM 's Hertogenbosch Tel. 073-6431146 Fax 073-6431145 Bemiddeling Mob. 06-55 333583 bij aan- en verkoop van E-mail schip.kopen@xs4all.nl schepen en financieringen Startende ondernemers LET OP Wij zijn op zoek naar jonge mensen voor een spannende nieuwe onderneming. In deze spannende onderneming bieden wij een winstformule die zich internationaal heeft bewezen, eerste klas marketing ondersteuning en een unieke turn key oplossing voor startende ondernemers. Te Koop gevraagd schepen in alle tonnages Kijk ook eens op schipkopen.nl NEUBAU Aanbod nieuwbouw DOPPELHÜLLENTANKER 80 / 135 X 11,45 X 3,90 M Ca 2000 Ps CATERPILLAR 3500C LIEFERUNG KOMPLET 2008 IN HAREN-EMS J.BARELDS SCHIFFSMAKLER - HAREN(EMS) +49-5932-903888 +49-175 5907553 E-mail: avanti@vaart.net Koedijk 4, 7241 CL Lochem E.mail: vofdejonge@wxs.nl Website : shipbuildingservices.nl Nieuwbouw: Tanker type C, dubbelschroever, Levering april 2008, (L/B/D 125 x 11.40 x 3.50/4.80 mtr). Koppelverband type lichtgewicht, dubbelschroever Levering 2008, (L/B/D 172 x 11.45 x 3.58 mtr). Vrachtschip type lichtgewicht, dubbelschroever Levering 2008, (L/B/D 135 x 11.45 x 3.60 mtr). Voor nieuwbouw neem contact op met : Dhr Reinder de Jonge, Mobiel +31 (0)653 308248 Dhr Gerrit de Jonge, Mobiel +31 (0)653 125543 Kantoor, Tel 0573 250680 Fax 0573 250685 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. en Kriesels Scheepsmakelaar werken samen voor ondernemers in de scheepvaart. Te koop : Mts Isabel, Type N, L/B/D 105 x 9.00 x 3.29 mtr, bj 1973, 2204 Ton, Mitsubishi 1280 PK bj 2001. Mts Glamona, Type N, L/B/D 83 x 7.02 x 2.60 mtr, bj 1958, 1050 Ton, Caterpillar 600 PK, evt vast werk. Duwboot Amazone, L/B/D 16.24 x 8.04 x 1.92 mtr, bj 1980, 35 Ton, 2 x Caterpillar 600 PK. Duwboot Mistral, L/B/D 22.55 x 5.96 x 2.49 mtr, bj 1953, Monopoolboot, 2 x Cummins 500 PK. Duwboot Brandaris, L/B/D 19.00 x 10.40 x 2.00 mtr, bj 1968, Deutz 609 PK / Caterpillar 720 PK. Duwboot Norwella, L/B/D 33.51 x 8.10 x 1.54 mtr, bj 1956, 2 x GM 600 PK Ms Micanto, L/B/D 80 x 9.00 x 2.70 mtr, bj 1973, 1273 Ton, MTU 1197 PK bj 2005. Ms Estrella, L/B/D 80 x 9.00 x 2.62 mtr, bj 1964, 1270 Ton, Mitsubishi 860 PK bj 2005 Mcs Nevada, L/B/D 110 x 11.40 x 3.50, 3000 ton, bj 1988, 192 teu 4 lagen, Caterpillar 2028 PK. Mcs Vagebond, L/B/D 110 x 11.45 x 3.05, 2559 ton, bj 1999, 204 teu 4 lagen, MTU 1795 PK. Tevens aanbod van diverse vracht- en tankschepen die in de stille verkoop zijn. Dringend gevraagd voor diverse relaties: Tankschepen Type C dubbelwandig L/B 86 x 9.50 en 110 x 11.40 Tevens ook te koop gevraagd duwbakken. Allen in goede staat verkerend. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Tel/Fax: +31 (0)10 5016585 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl www.krieselsscheepsmakelaar.nl The Dutch Shipbuilder biedt aan: Type Player Afmetingen 110x11.45x3.65m Tonnage 3200 ton M3 3400 Levering 2007 Levering geheel compleet, afbouw nader te bepalen. Papland 11 - 4206 CK Gorinchem T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 E hs@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl 9 JANUARI 2007 www.huizinga-snijder.nl Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië, Oekraïne en China Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend G.S.K. Helling 110 x 11.45 meter DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij doen net iets meer voor U. M/s Nervier - 641 ton, bj 63 Burcht, 51 x 6.60 x 2.72, 2 x 200 pk, alu schuifluiken, boegschroef, mooi model, vast werk M/S Raypa - 730 ton, bj 56, 62 x 7.00 x 2.50, 720 pk bj 2003, nette woning, nautisch compleet, zeer interessante prijs voor snelle beslissers M/s Svero - 747 ton, bj 58, 60 x 7.23 x 2.62, 1130 m3, 500 pk, alu schuifluiken, boegschroef, nautisch compleet, inr. bespreekbaar, mede finc. mog. Als U echt een koopje wilt. M/s Letitia - 758 ton, bj 47, 63 x 7.06 x 2.75, 950 m3, 816 pk bj 06 M/s Escalda - 767 ton, bj 56, 62 x 7.05 x 2.59, 1150 m3, 532 pk koprev 03, buikdenning, alu fr kap luiken, boegschroef, inr. bespreekbaar. M/s Externa - 1000 ton, bj 65, 71 x 7.22 x 2.70, 1300 m3, 640 pk rev 05, stuurwerk nw 06, gezandstraald, volledig gelast casco, grote woning, wordt geleverd met nieuw overzakbare stuurhut, inr bespreekbaar. M/s Ariki - 1100 ton, bj 53, 80 x 8.20 x 2.52, Dubbelwandig, 675 pk, Woning vernieuwd 3 slpkamers, 3 x 220/380 V, Wenst U te starten, wij kunnen U helpen. M/s Goodspeed - 1258 ton, bj 48, 80 x 9.02 x 2.71, 1250 pk, Zeer grote woning, Inr. bespreekbaar Nr 5310 - 1143 ton, bj 58, 80 x 8.20 x 2.61, 862 pk bj 02, semibeun, stalen vloer, alu stuurhuis overzakbaar, nautisch compleet, mooi model M/s Brutus - 1746 ton, bj 47/81, 100 x 9.50 x 2.88, 2200 m3, 1227 pk, 3x slpk, inruil duwboot bespreekbaar. M/s Jaro - 1760 ton, bj 70, 105 x 9.50 x 2.63, 2200 m3, 1200 pk bj 06, woning bj 02 M/s Taberna - 1900 ton, bj 69, 105 x 9.50 x 2.82, 2800 m3, 1300 pk bj 02, 3x slpk. M/s Presagio - 2000 ton, bj 81, 100 x 9.50 x 3.00, 2750 m3, 1260 pk rev 04, buikdenning 10mm '04 M/s Con Amore - 2084 ton, bj 80, 105 x 9.50 x 2.98, 2800 m3, 1227 pk, 4 x slpk. Nr. 6025 - 2512 ton, bj 80, 108 x 10.05 x 3.22, 3300 m3, 2x 918 pk rev 04, nautisch compleet Nr. 6015 - 3122 ton 208 Teu, bj 89 Papendrecht, 110 x 11.45 x 3.52, 3700 m3, 1611 pk, 3x slpk., nautisch vernieuwd beladingsmeter, ballastjet, 2500 ton op 3.00 m Nr 6205 - 3.355 ton, bj 89 Harlingen, 135 x 11.45 x 3.15,1800 pk bj 05,800 pk boegschroef 2 x Woning bj 00, inr bespreekbaar Nr 6400 - 1645 ton, 120 Teu bj 02, 86 x 10.00 x 3.00, 2 x 816 pk, 3 x slpk, 3 x 220/380 v, Grote ballast capaciteit, Duwsteven, inr Bespbreekbaar Nr 6440 - 2464 ton, bj 89, 110 x 10.50 x 3.16, 3175 m3, 1268 pk, 3 x 220/380, zeer mooie woning. MBS Ieniemienie - 317 ton, bj 59, 39 x 6.24 x 2.36, 185 m3, 310 pk rev 02, 3x slpk., nautisch compleet MBS Gremko - 1646 ton, bj 74, 80 x 9.10 x 3.60, 1000 m3, 1800 pk bj 03, woning bj '06, inr bespreekbaar Te koop gevraagd: Types: 86 x 9,50 met containermogelijkheden min. 81 teu's, v.a. bj 1980. 100/110 x 10,50 100/110/135 x 11,45 Nieuwbouwprogramma Casco 110 x 11,45 x 3,65 Levering: casco September 2007 Casco 135 x 11,45 x 4.25 Levering: casco December 2008 Casco 86 x 10 x 3,20, type Futura Levering: casco medio 2008 Mogelijk "Turn Key" project i. s.m. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 Recordoverslag ondanks knellende capaciteit Rotterdam zit tegen zijn plafond In 2006 is in de Rotterdamse haven 377 miljoen ton goederen overgeslagen. Dat is 1,7 procent meer dan in 2005 en een nieuw record. Maar de groei blijft duidelijk achter bij die van andere West-Europese zeehavens. Rotterdam zit tegen de grenzen van de capaciteit aan. ‘Vrijwel de totale haven blijft op zijn top draaien,’ wist president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam er bij de presentatie van de cijfers een positieve uitleg aan te geven. ‘Met de huidige terminalcapaciteiten lukt het om het maximale groeiscenario te benaderen. Pas als de grotere uitbreidingen gereed zijn, zoals die van de EMO-kolenterminal en de Euromax-containerterminal, is het mogelijk om sneller te groeien. Daar is een grote behoefte aan. Voor elk terrein, klein of wat groter, zijn er meerdere kandidaten en uit meerdere sectoren. Vrijwel alle grote mondiale spelers willen strategische posities met diep vaarwater en veel spoorcapaciteit. Rotterdam ligt dan ook bijzonder goed in de markt en daar is de Betuweroute een belangrijke factor in.’ Smits wees op het contract dat het Havenbedrijf in 2006 sloot met AP Möller voor een terminal op Maasvlakte 2 en op de intensievere samenwerking tussen ECT en de CKYHalliantie in Euromax. ‘In 2007 zal de containeroverslag echter nog te maken hebben met fysieke beperkingen, zodat een groei van circa 6 procent realistisch is. Ook de verwachting voor de totale overslag is weer zeer positief met een toename van 2,5 procent tot circa 386 miljoen ton.’ De afvoer (4%) nam sterker toe dan de aanvoer (1%). Het stukgoed groeide met 2,5% terwijl het massagoed op de nullijn bleef. Ertsen en schroot (-6%), agribulk (- 14%) en ruwe olie (-3%) daalden. De overslag van kolen (+3%), overig droog massagoed (+8%), overig nat massagoed (+14%), minerale olieproducten (+8%), containers (+3%) roll on /roll off (+1%) en overig stukgoed (+8%) ontwikkelde zich positief. In aantallen nam de containeroverslag met 4% toe tot 9,6 miljoen TEU. Met 27 miljoen ton werd een recordhoeveelheid kolen behandeld. De aanvankelijk lage vraag van de energiecentrales en de effecten van de lage waterstanden zijn in de loop van het jaar gecompenseerd. De vraag naar kolen neemt structureel toe, aldus het Havenbedrijf. In de eerste plaats vanuit Duitsland, maar ook in het havengebied zelf, waar centrales gepland zijn door E.on en Electrabel. De vraag grilliger door het toenemend aandeel van de spotmarkt ten koste van langetermijncontracten. Dit vraagt om meer bufferruimte in de havens. De uitbreiding van de EMO speelt daarop in. Het overig droog massagoed blijft de opgaande lijn vasthouden. 2006 was een recordjaar met 13 miljoen ton. Er blijft vanuit de bouw, chemie en metaal veel vraag naar zand, grind, ertsen, mineralen en concentraten. Na vijf jaar onafgebroken groei nadert ook voor de overslag van deze producten in Rotterdam echter het plafond. Het Havenbedrijf verwacht dat dit jaar nog een lichte toename mogelijk is, ‘maar ook zijn er al klanten teleurgesteld in hun vraag naar overslagcapaciteit’. De groei bleef in Rotterdam achter bij die in andere havens. (foto MGR) 9 JANUARI 2007 Binnenvaartterminal: aan de Noord of op de Tweede Maasvlakte? Het Havenbedrijf Rotterdam heeft plannen voor een binnenvaartterminal aan de Noord tussen Alblasserdam en Papendrecht. Over water en per spoor zouden containers van de terminals in de haven daarheen vervoerd moeten worden, waarna ze weer per schip of per vrachtwagen naar hun eindbestemming gebracht kunnen worden. Op die manier zou het wegvervoer in het havengebied teruggedrongen kunnen worden. Dat scheelt niet alleen files maar is vooral ook gunstig voor de luchtkwaliteit in het Rijnmondgebied. Rotterdam wil de hoge concentratie fijnstof aanpakken. Op het door het BVB georganiseerde congres Verder kijken dan je schip lang is pleitte Kees de Vries voor een speciale binnenvaartterminal op de Tweede Maasvlakte. “Het Havenbedrijf wil die terminal in het achterland, zodat die niet in Rotterdam in de weg ligt. Maar waarom wel een speciaal railcentrum en geen speciale binnenvaartcentrale?’ De BVB-secretaris zei dat er geen reden tot klagen is over Rotterdam, omdat er wel een aparte binnenvaarthaven gepland is op de Tweede Maasvlakte. ‘Als we iets willen doen aan de lange wachttijden op de terminals, zullen we zelf het initiatief moeten nemen.’ Hij opperde een alliantie van binnenvaartondernemers, die met steun van de binnenvaartorganisaties een volautomatisch overslagcentrum op de Tweede Maasvlakte zou kunnen opzetten. ‘Het Rail Service Centre op de Maasvlakte krijgt een bijdrage van 90 miljoen euro van het Havenbedrijf. Dat willen wij ook wel. Met een bank erbij voor de financiering en ondernemers die het gaan doen, komt het wel goed.’ Steun voor vraag van internaten om meer subsidie Brandbrief vuurt Kamerleden aan tot actie VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 (advertenties) BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Politieke perikelen rondom minister Verdonk gooiden roet in het eten. Tot een begrotingsbehandeling van VWS kwam het daardoor niet op 13 december. Daags daarvoor stuurde de Centrale Stichting van Internaten voor Schippers- en Kermisjeugd (Censis) nog een brandbrief aan de fracties van CDA, CU, SGP, SP en VVD. Algemeen directeur Peter Vlok deed dit op persoonlijke titel in een uiterste poging het internatenschip vaste grond te geven. CDA, SP en SGP reageerden vrijwel direct op het luiden van de noodklok. Mooi, maar daarmee is de kou nog niet uit de lucht. Door Cor Spek Vlok schrijft: ‘De zorgen binnen de sector blijven groot. De achterstand in 2004 ten opzichte van het kindbedrag was 962 euro. De jaarrekening over 2005 laat zien dat dit tekort is opgelopen naar 1.081 euro.’ Vlok roept staatssecretaris Ross op ervoor te zorgen dat de verzorging, opvoeding en huisvesting op een ‘voldoende kwalitatief niveau blijft.’ Hij vervolgt: ‘Zij zou haar verantwoordelijkheid moeten omzetten in een kindbedrag dat tot de minimale basis moeten worden opgehoogd. Voor de 1125 aanwezige kinderen binnen onze internaten betekent dit een totale subsidieverhoging van 1,2 miljoen in plaats van de toegezegde 500.000 euro. Een extra subsidie van 700.000 euro is noodzakelijk om aan de minimale kwaliteit te blijven voldoen.’ ‘Ongeveer tien procent van de in onze internaten verblijvende kinderen hebben bijzondere zorg nodig vergelijkbaar met de jeugdzorg. Nog eens vijf procent heeft extra aandacht nodig, echter niet op het niveau van de jeugdzorg. Wij willen deze kinderen graag binnen het internaat houden, maar kunnen met de huidige financiële middelen niet de nodige kwaliteit leveren. Als er op een groep maar één groepsleider aanwezig is voor 13 tot 15 kinderen is dat niet verantwoord. Kunt u zich indenken wat dat betekent indien er in de groep gemiddeld twee kinderen zitten met een bijzondere zorgvraag?’ Vlok stelt dat als er zorg geboden moet worden er dan wel geld dient te zijn. ‘De kennis en kunde is in huis.’ Hij vervolgt: ‘De basisjeugdzorg per kindplaats is per provincie verschillend, maar volgens onze gegevens is hiervoor minimaal 42.000 euro nodig. U begrijpt dan toch wel dat wij geen normale roosters kunnen draaien voor 17.000 euro per kind?’ In zijn slotwoord prikkelt Vlok: ‘Wij zijn geen jeugdzorg ook al hebben wij de knowhow en de zorgkinderen, maar wij zijn ook geen kinderopvang.’ Hij voegt er fijntjes aan toe: ‘ Waar overigens op zes kinderen minimaal één groepsleidster dient te staan!’ ‘Wij hebben een 24-uurs dienstverlening, indien nodig zeven dagen per week, gedurende 41 schoolweken. Wij worden nu afgescheept met 500.000 euro om zogenaamd op het niveau van 2001 te komen, waar er minimaal 1,2 miljoen euro noodzakelijk is. Nu kunnen wij verder niets voor het personeel en de extra zorgtaken doen. En dat frustreert.’ De SP claimt via Agnes Kant inmiddels 700.00 euro extra voor de internaten. Ook de SGP reageerde op de brief van Vlok en stelde een lijst op met 21 Kamervragen. Het CDA beantwoordde eveneens de noodkreet. Bij het ter perse gaan van deze krant was nog niet bekend wanneer het begrotingsdebat weer wordt geagendeerd. VETH-Z-DRIVE DE JUISTE WENDING AAN UW VOORTSTUWING 99.211 (advertenties) ROERPROPELLERS www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant