Views
3 years ago

2006-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Schip
  • Pagina
  • Meter
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 38 4 juli 2006

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 39 Garnalenkotters schakelen over op spanvisserij De garnalenkotter UK-163 aan de kade in Urk. (foto Willem den Heijer) De Nederlandse kottervloot is onder andere als gevolg van hoge brandstofprijzen, lage garnalenprijzen en schrale visvangsten behoorlijk in beweging. Terwijl het span KW-137/KW-173 vorig jaar voor het laatst deelnam aan de spanvisserij op rondvis, hebben twee Urker eigenaren van de garnalenkotters UK-163 en de UK-274 besloten om deze visserij weer nieuw leven in te blazen. In mei lagen beide kotters in de haven van Urk om enkele aanpassingen te ondergaan voor de spanvisserij, zoals het plaatsen van een nettentrommel. Omdat er niet meer gericht op kabeljauw gevist wordt en de bijvangsten van kabeljauw in de boomkorvisserij nagenoeg nihil zijn, wordt het Nederlandse kabeljauwquotum niet benut. De beide Urker kotters krijgen de gelegenheid om daar nu gebruik van te maken. Oude UK-229 krijgt andere bestemming De twinrigvisserij begint nu ook bij vissers uit de zuid aan te slaan. De TH-7, SL-9 en later de TH-10 waren de eerste kotters uit die regio die gedurende een lange periode in het jaar de twinrigvisserij gingen uitoefenen. Daarna volgde de GO-58 en sinds enkele weken behoren ook de VLI-28 en de GO-32 tot de twinrigvloot. De eigenaar van de GO-32 (de voormalige WR-136) deed vorig jaar een grote kotter in de sanering. Met de aankoop van de Eurokotter WR- 136 is dit jaar een doorstart gemaakt. Het is even wennen voor de eigenaar en de opvarenden, want in al die jaren werd louter de boomkorvisserij uitgeoefend. Kees Sperling ging een paar keer mee met de GO-58 en inmiddels zijn er alweer enkele reizen met de GO-32 gemaakt. Noorse kreeft is de doelsoort en die wordt vrijwel wekelijks in Scheveningen aangevoerd. Vooralsnog blijft het even wennen voor de Het vissen met de bordentrawl over de gieken is niet nieuw. In het recente verleden visten vooral rondviskotters uit Tholen, Scheveningen, een enkele Katwijker en een paar kleine kottertjes uit Goedereede met deze methode. De SCH- 64 was vijf jaar geleden een van de laatste kotters die deze vorm van vissen gedurende het gehele jaar uitoefende. Bij deze vangstmethode is rondvis de doelsoort. In België wordt de bordentrawl door enkele vaartuigen gebruikt om op platvis te vissen. Het gaat echter niet om enkelvoudige bordentrawl, maar een dubbele, waarbij dus vanuit elke giek één trawlnet met twee scheerborden gevist wordt. De Belgische Eurokotter N-57, waarop de Urker Jan Kramer schipper is, vist al enkele jaren gedurende een paar weken van het jaar op deze manier mannen van de GO-32. Datzelfde geldt voor de bemanning van de VLI-28, die van een grote bokker overgestapt is op een Eurokotter. Zij zijn eveneens nieuwkomers in het Kanaal van Bristol (Ierse Zee). De vangst bestaat onder andere uit zandtong en volgens Kramer verbruikt de kotter bij deze visserij aanzienlijk 4 juli 2006 GO-32 vist op Noorse kreeftjes Dubbele bordentrawl In mei vielen de vangsten weliswaar mee, maar sinds de eerste week van juni komen de garnalen voor de Zuid-Hollandse kust pas echt massaal te voorschijn. De kotters uit Yerseke en Colijnsplaat die doorgaans vrijwel het gehele jaar door voor de Hollandse kust vissen, hebben sindsdien gezelschap van een vloot garnalenkotters uit onder andere Wieringen. De Eurokotter GO-32 in de haven van Stellendam. (foto Willem den Heijer) in de twinrigvisserij. De VLI- 28 (voormalige SL-9) heeft al een keer een goed resultaat behaald na de vangst op 12 juni te hebben afgeslagen in Scheveningen. De N-57 verlaat hier, na een bezoek aan het koelbedrijf Roeleveld, de haven van Scheveningen. (foto Willem den Heijer) Garnalen in overvloed voor Hollandse kust minder brandstof dan met de boomkorvisserij. Desalniettemin hanteert Kramer voor de Noordzee de traditionele boomkorvisserij. Bij Van Laar in IJmuiden wordt de voormalige UK-229 volledig kaal geplukt en weer opgeknapt. De kotter die de laatste jaren door de familie Hakvoort voor verschillende vangstmethoden is ingezet, gaat een nieuwe toekomst in de offshore tegemoet. Van Laar werkt nauw samen met het Scheveningse offshorebedrijf Rederij Groen. Wereldwijd worden vaartuigen van dit bedrijf ingezet. De oude UK-229 zal verschillende aanpassingen moeten ondergaan om aan de eisen van een bedrijfsvaartuig in de offshore te kunnen voldoen. (foto Willem den Heijer) De WR-111 en de WR-212 hadden in april al een poging gewaagd en in de eerste week van juni visten er meer dan vijftien kotters uit Wieringen voor de Scheveningse kust. Hieronder bevonden zich onder andere de WR-27, WR- 40, WR-50, WR-88, WR-106 en de WR-242. De vangsten namen allengs toe van aanvankelijk 150 kilo per trek tot soms wel vierhonderd kilo per trek. De kotters die voor Heiploeg varen, moesten genoegen nemen met een vrijwillig quotum van zevenduizend kilo De WR-111 verlaat de haven van Scheveningen. (foto Willem den Heijer) in veertien dagen. De prijs schommelde rond de twee tot 2,20 euro per kilo. Voor de grovere soorten kregen de vissers 2,48 euro per kilo. Behalve garnalenkotters uit de noord, zoals de LO-7, lieten ook garnalenkotters uit Breskens zich verleiden om van hun vaste bestekken weg te stomen en gebruik te maken van de ruime aanwezigheid van de garnalen voor de Hollandse kust. Begin juni verschenen ook garnalenkotters uit Urk voor de kust. De UK- 56, UK-72, UK-249 en de UK- 287 bivakkeerden tijdens de weekenden in de haven van Scheveningen.

Binnenvaartkrant