Views
3 years ago

2006-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Schip
  • Pagina
  • Meter
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 4 juli 2006 VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren Derksen V.O.F. en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl Op het ms Willem-D leverden wij: Wij wensen met het ms Willem-D een behouden vaart • 34 aluminium scheepsluiken type FRK 8600/2400/2.5 • hydraulische luikenwagen type HLW 9/5000 Derksen V.O.F. Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem Telefoon 03 / 353.26.89 Telefax 03 / 353.35.90 Bezoek ons op onze website: www.sme-maritiem.nl Op het ms Willem-D leverden en installeerden wij: Electrische installatie, airconditioning installatie, nautische installatie en sanitaire installatie. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 / 51 78 23 Telefax (0162) 51 76 25 Hét adres voor elke schipper! Op het ms Willem-D leverden wij de boegschroef type MKIC 1200 met Cummins N14G2 van 535 pk. Wij wensen ms Willem-D en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088 Op het ms Willem-D leverden wij: Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw, autokraan hefvermogen 2000 kg, hydraulisch uitschuifbaar tot 17 mtr, alu klapdeksels en deuren en wensen Derksen V.O.F. veel succes en een behouden vaart. Inbouw en Reparatie Scheepsmotoren Onderhoud en Constructie Stuurwerken en Roeren Wij verzorgden de volledige afbouw van het ms Willem-D en wensen Derksen V.O.F. een behouden vaart. Maasdijk 7 - 4941 GB Raamsdonksveer - Tel. (0162) 518700 - Fax (0162) 518844 Wie leverden op het ms Willem-D Combi International BV Levering complete schip Machinefabriek J.Bayens B.V. Complete afbouw ING BANK Scheepvaartdesk Zwijndrecht Financiering EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Cummins Holland BV Hoofdmotor Cummins KTA50 M2, 1700 pk, 1800 rpm, 2 Cummins generatorsets type 4BT, elk 64 kVA, 1500 rpm, Cummins KTA19 G3 boegschroefmotor, 680 pk, 1800 rpm Ironside Compressoren W. Kortman isolatie Isolatie uitlaatgassystemen Discom BV 35dB(A) dempers met vonkenvanger Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Rexroth bv Motorbediening REINTJES Benelux bvba Keerkoppeling type WAF 664 L reductie 5,571:1 Van Voorden Promac PROMAC-STUWA hydraulische stuurmachine, PROMAC-STUWA dynamic roeren, VAN VOORDEN schroef, diam. 1700 mm, VAN VOORDEN straalbuis Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie met Stuwa Seals Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Boegschroef type MKIC 1200 met Cummins N14G2 van 535 pk Blokland Non Ferro bv Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw, autokraan hefvermogen 2000 kg, hydraulisch uitschuifbaar tot 17 mtr, alu klapdeksels en deuren Radio Holland Netherlands bv Tachograaf Nautic NAT-01, 2 Radio Holland Furuno rivierradars RHRS2005TFT, Furuno GP32 GPS ontvanger, Radio Zeeland Sigma 550 autopiloot, Radio Zeeland Sigma 120 echolood, Radio Zeeland Sigma 130 windmeter, Radio Zeeland Sigma 700 Intercom, Vingtor intercom, 3 Sailor RT2048 marifoons, Orlaco camerasysteem met 3 camera’s, Tresco Inland ECDIS, Tellular GSM met PABX, Sat TV-antenne met ontvanger Tresco Wuustwezel Inland Ecdis viewer A. Rullens Installatiebedrijf b.v. Electrische installatie, airco-installatie, nautische installatie en sanitaire installatie Sygo BV Lading- en hoogtemeter RAFA B.V. Ramen Engelaer Jacht en Scheepsinterieur Volledige betimmering 3 b Meubel BV Levering meubels KeukenMaxx Keuken SGA Sanitair & Tegel Groothandel-Afbouwbegeleiding B.V. Levering sanitair Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioning Novetec BV Machinekamerventilatie, SI goedgekeurde RVS afsluitbare roosters en brandkleppen, explosieveilige ruimventilatie Tyco Integrated Systems BV Brandblusapparatuur Dyvler Materiaal bv Ankerlieren, ankers en kettingen Handelsonderneming Beerens BV Voormast, achtermast, stuurhuistrap en deuren Blommaert BVBA 34 aluminium scheepsluiken type FRK 8600/2400/2.5 + hydraulische luikenwagen type HLW 9/5000. DESMI K&R Pompen B.V. SAEN 2109/200/195 algemene dienstpomp, SAEN 3110/250/220 algemene dienstpomp, SA 100-235/28 ballastpomp Veth Motoren BV Veth ballastpomp, type VP14 S2, 7,5 kW Total Lubricants Inland Marine Total smeermiddelen Bunkerbedrijf Neptun bv Levering gasolie, Total smeermiddelen, roeiboot, diverse scheepsbenodigdheden Jotun BV Coating Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie GIBO Groep Accountants en Adviseurs Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Aquamar Waterzuivering Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special Products b.v. HC-Ship Clean, HC-Roka

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Combi International levert familie Derksen de Willem-D turnkey 4 juli 2006 Eind vorig jaar bouwde Combi International uit Raamsdonksveer in nauwe samenwerking met Buijks Duwvaart de Allegonda. De eigenaren kregen tijdens de druk bezochte open dag veel complimenten over de kwaliteit van hun multifunctionele drogeladingschip. Veel tijd om na te genieten nam familie Buijks niet, want onlangs werd al het volgende multifunctionele drogeladingschip door Combi International geleverd. Het is de Willem- D (105 x 10,50 meter) voor de familie Derksen uit Beneden- Leeuwen. Door Jan Hoek Evenals de Allegonda is ook dit schip afgebouwd bij machinefabriek Bayens in Raamsdonksveer. Eind augustus wordt de oplevering verwacht van de Gambler. Het zal geen verrassing meer zijn dat ook dit schip een turnkey-project van Combi International is en dat de volledige afbouw plaatsvindt bij de machinefabriek van Harrie Bayens. In september en oktober arriveren aan de Donge nog twee casco’s van het type Allegonda. Het plaatsen van de Blommaert-luiken op de Willem-D. (foto’s Jan Hoek) Het casco van de Willem-D is afkomstig uit China. Familie Buijks heeft niet gekozen voor een groot en voordeliger transport met tal van casco’s ineens, maar ze hebben dit casco traditiegetrouw per zeeschip laten vervoeren. En met het beoogde succes, want het casco kwam snel en schadeloos aan bij machinefabriek Bayens. Directeur Harrie Bayens vertelt over de afbouw: ‘De samenwerking met familie Buijks loopt voortreffelijk. Ze stellen altijd hoge eisen aan de kwaliteit van de in hun opdracht gebouwde schepen; wij hebben in het verleden meermalen bewezen dat wij die opdracht aankunnen. Ze beschikken in China over een eigen projectleider, zodat je er verzekerd van kan zijn dat de kwaliteit van de casco’s uitstekend is.’ ‘Wij werken veelal met vaste onderaannemers, waarmee we al jaren een hecht team vormen dat precies weet wat het aan elkaar heeft. Soms wil de eigenaar van het schip een eigen inbreng en dat is vanzelfsprekend geen enkel probleem.’ Familie Derksen vormde daarop geen uitzondering en koos voor de betimmering voor Engelaer jacht- en scheepsinterieurs. Ondernemers uit de thuishaven Beneden Leeuwen werkten mee aan de innerlijke verfraaiing van het drogeladingschip. De Vries Interieurs zorgde voor de complete stoffering, terwijl 3b Meubel de persoonlijke keuze van familie Derksen heeft ingevuld. Ad Mulders: ‘Bewust, bijzonder en beleving symboliseren de filosofie van 3b Meubel. Onze ontwerpers hebben bewust naar de samenleving gekeken en onze meubels zijn dan ook afgestemd op de grote verscheidenheid van mensen. Zo is onze collectie onder meer standaard uitgevoerd met verstelbare zittingen; iedereen kan door dit systeem de zitdiepte instellen die men zelf als het meest prettig ervaart.’ ‘René en Hedwig Derksen hebben voor hun nieuwe schip een persoonlijke keuze gemaakt. Een mooie, comfortabele bank, aangevuld met twee bijpassende stoelen in de door hen gewenste stoffen maken de nieuwe woonkamer aan boord van de Willem-D gezellig en sfeervol. Verder hebben we zes eetkamerfauteuils geleverd. Speciaal voor Zee tot op de bodem onderzocht Voor de start van de aanleg van Maasvlakte 2 wordt het leven op (epifauna) en in (infauna) de zeebodem in kaart gebracht. Welke dieren leven op en in de zeebodem op de plek waar Maasvlakte 2 wordt aangelegd, en waar het zand vandaan komt? Het Havenbedrijf Rotterdam heeft onderzoekers opdracht gegeven dit te onderzoeken, op zo’n 300 locaties tot 50 kilometer uit de kust tussen Schouwen en IJmuiden. Het onderzoek is een 0-meting. Door hetzelfde onderzoek te herhalen tijdens de zandwinning voor Maasvlakte 2, en de resultaten met elkaar te vergelijken, kunnen eventuele effecten van de zandwinning in kaart gebracht worden. Voor aanleg van Maasvlakte 2 is circa 325 miljoen kuub zand nodig. Dat moet vooral gewonnen worden in de Noordzee, in de buurt van het op te spuiten gebied. In de Milieu Effect Rapportage (MER) Aanleg Maasvlakte 2 wordt beschreven wat de verwachte effecten op het zeeleven zullen zijn als gevolg van de zandwinning. Dat gebeurt op basis van bestaande wetenschappelijke kennis en speciaal hiervoor ontwikkelde computermodellen. Daaruit blijkt dat de verwachte effecten op het leven in de Noordzee beperkt zijn. Het onderzoek is nodig om een vergunning te krijgen voor de zandwinning. De zandwinning zal ver uit de kust plaatsvinden, waar de Noordzee dieper is dan twintig meter. Dit is namelijk de grens van de zogenaamde Voordelta, direct langs de kust gelegen. In de Voordelta is een rijker, gevarieerder en kwetsbaarder zeeleven dan waar de Noordzee dieper is. Buiten deze twintig meter–zone geldt dan ook niet de Europese Vogel- en habitatrichtlijn die strenge eisen stelt aan ingrepen in dit gebied. Alle huidige zandwinlocaties op de Noordzee bevinden zich buiten de 20 meter lijn. Om natuurlijke variaties door de jaren heen zoveel mogelijk in beeld te hebben wordt vóór de ‘eerste plons’ (de start van de aanleg) in voorjaar 2008 nog in 2006 en in 2007 gemeten. Deze twee 0-metingen kosten samen ongeveer acht ton. Diepe putten De aannemer die het contract krijgt voor aanleg van Maasvlakte 2 is verantwoordelijk voor de zandwinning. Het Havenbedrijf verwacht dat deze aannemer zijn zand in diepe putten zal willen winnen. Gebruikelijk is een ontgronding van twee meter, maar gelet op de hoeveelheid zand die nodig is, zou dan een stuk Noordzeebodem van 11 bij 30 km afgegraven moeten worden. Het Havenbedrijf verwacht daarom dat de aannemer zijn zand wil halen uit putten die een veel kleiner oppervlak hebben en een stuk dieper zijn. Een ontgraving van 10 tot 15 meter diepte ten opzichte van de huidige zeebodem lijkt daarbij voor de hand te liggen. Putten met deze diepte worden door de stroming bij elk tij van vers water voorzien, zodat geen zuurstofloos water ontstaat. Dat laatste zou immers leven op de zeebodem praktisch onmogelijk maken. Op het achterdek staat de gladde, onderhoudsvriendelijke EBR- Büterkraan. de Willem-D zijn er een bijpassende eetkamer- en salontafel gemaakt van massief kersen met een roestvaststalen onderstel. Deze tafels hebben beide – dat was een speciale wens van de nieuwe bewoners – exact de ovale vorm gekregen van een van de ramen in de woning.’ Hoe verleidelijk ook, de comfortabele bank en fauteuils zullen met regelmaat niet bezet zijn, want er dient met de Willem-D nou eenmaal ook gevaren te worden. Dat wordt mogelijk gemaakt door een Cummins-hoofdmotor van 1620 pk. De boegschroefmotor van 535 pk is eveneens een Cummins. Gladde autokraan EBR leverde het stuurhuis en de kolom. Daarnaast komen van het bedrijf uit Lage Zwaluwe de aluminium klappen, de roestvaststalen deuren op het voorschip en het roestvaststalen relingwerk op de achterboeiing. Verder werd de radiografisch elektrische bestuurbare EBR-Büter autolaadkraan (2000 kilo en uitschuifbaar tot zeventien meter) geleverd. Sinds EBR in mei vorig jaar in het Duitse Meppen een overeenkomst tekende waardoor Op 28 juni vond de officiële lancering van de Young Economic Development Board Rotterdam (YoungEDBR) plaats. Dat gebeurde op het Strand aan de Maas. De YoungEDBR bestaat uit ‘zeventien toptalenten van achttien tot 35 jaar uit het bedrijfsleven, onderwijs en de politiek’, zo prijst de gemeente Rotterdam het nieuwe forum aan. Eén van hen is Niels Groenewold (31), de general manager van Verenigde Tankrederij. De YoungEDBR is – de naam zegt het al – de jongerenvariant van de EDBR, een soort adviesorgaan voor de gemeente Rotterdam, die als buitenboordmotor moet fungeren voor de economische ontwikkeling van de havenstad. het de vertegenwoordiging op zich nam voor de verkoop van Büter-autolaadkranen in de Benelux, Frankrijk en de vaste klanten in Duitsland, is de verkoop van dit merk kranen met sprongen vooruit gegaan. John van den Elshout van EBR vindt dat niet zo verwonderlijk. ‘Büter heeft kwaliteit en veiligheid hoog in het vaandel staan en fabriceert kwalitatief hoogwaardige kranen tegen een concurrerende prijs. We kunnen inmiddels een hele range kranen aanbieden, zowel vast als uitschuifbaar. Alle kranen worden geleverd met hydrauliek en elektrische besturing en kunnen desgewenst worden uitgevoerd met een aantal opties. Zoals de door familie Derksen gekozen radiografische elektrische besturing.’ ‘Het bijzondere van de EBR- Büter kranen is dat er geen hijslier op te vinden is. De hijsbeweging wordt namelijk middels een vernuftig kabelgeleidingssysteem en een hydraulische cilinder uitgevoerd, wat geheel binnenin de kraan zit verwerkt. Mede hierdoor ontstaat een gladde, onderhoudsvriendelijke autolaadkraan, zoals aan boord van de Willem-D goed te zien is,’ aldus Van den Elshout. Niels Groenewold in YoungEDBR Met de YoungEDBR geeft de stad jongeren een gewichtige stem en stimuleert het gemeentebestuur de leden ‘hun talenten in te zetten met als doel van Rotterdam een dynamische stad te maken met volop economische kansen’. De YoungEDBR moet bruggen bouwen tussen jongeren, bedrijfsleven, onderwijs, overheid en politiek. De onderwerpen en projecten waarmee de YoungEDBR zich bezighoudt, hangen samen met de economische visie voor 2020 van Rotterdam. Hierbij ligt de focus op de drie peilers voor de economische ontwikkeling: haven en industrie, het medisch cluster en de creatieve industrie.

Binnenvaartkrant