Views
3 years ago

2006-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Schip
  • Pagina
  • Meter
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 4 juli 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD matroos per direct, int.vaart. Tel.06-53681782 of 0049-1725992744 GEVRAAGD op mvs Antida matrozen ibv dienstboekje met ervaring in de binnenvaart. Vaarsysteem continu of i.o., loon vlgns CAO. Tel. (0031)-(0)622424148 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEVRAAGD per direct SCHIPPER/ KAPITEIN/MATRS STRLUI ZEE/BINNENVAART ibv juiste papieren. Gd condities. VOOR INFO: SECRETARIAAT@MHR-R.COM ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl BEVRACHT VOOR DE FRANSE ... Moezel? Bel ons voor uw retourwerk, granen en walsdraad. Nu ook voor oudijzer van Duitse en Nederlandse havens naar Frankrijk. Tel. 0033-616874290 Sequana Logistique s.a.r.l., 91 rue Fbg. St. Honoré, 75008 Paris. -Nederlandse leiding- TE KOOP ms Silvester bj '63 Fulton, 100x9.5, 2037 t, 1.000 pk 8 cil Deutz 545, str. buis+schr '00, roeren '02, badk+keuken+airco '01, radar, blstpomp, 40 kva gen '05, st.vloer, alu luiken. Tel. 0653-667966 of 0049-1716002360 BEMIDDELING EN VERKOOP VAN... (ex) beroepsvaart schepen: Kotters, Tjalken, Aaken, Pontons, Spitsen, Sleepboten, Directie vaartuigen, etc. www.ventura-yachtservice.nl Mark en Floor van Helden 0654-956692 TE KOOP kantoorponton ca 32x7xca 0.80m, CV, electr, veel ruimte, evt woon- werk combinatie. Tel. 078-6121246 0655-195004 GEVRAAGD op kvb Saron afloskapitein/stuurman met ervaring en patent. Vaste vaart cont. naar Bazel. 06-53320869 0049-1716305350 GEVRAAGD PER 1-9-2006 MATROOS op ms Santina. Loon volgens CAO. Tel. 06-53811040 of schriftelijk: t.a.v. ms Santina, Vaste land 12-c, 3011 BL Rotterdam GEVRAAGD matroos op het kvb Bornrif I&II, ibv dienstboekje, minimaal 3 jaar ervaring op de Rijn, vaarsysteem 8 weken op/ 4 weken af, salaris volgens CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 GEVRAAGD kapitein en 2e kapitein / stuurman op kvb 4000T, Ned. cond., kost+reizen vrij. 14/14 of 7/7, loon in overleg. Tel. 0653-652936 GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje. Tel. 0651-760830 0049-1608845982 GEZOCHT op mts Commander, stuurman met min 3 jaar ervaring op Rijn- & binnenvaart. Vaarsyst. 4 wkn op/4 wkn af. Salaris conform CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met 06-22424148. GEVRAAGD op kvb Riverdance, matrozen i.b.v. dienstboekje, minimaal 3 jaar ervaring op Rijn en Moezel, vaarsysteem 4 weken op, 4 weken af, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 GEVRAAGD volmatroos op mvs Colorado met min 3 jr ervaring cont.vaart, ibv dienstboekje, vaarsyst. 4 wkn op/4 wkn af. Loon vlgns CAO binnenvrt. Voor meer info: 0622-424148 GEVRAAGD stuurman op M/S QUI-VIVE, l.n.o.t.k. Tel. 0653-212126 VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken met verfspuit en kwast over het gehele schip. Wij leveren diverse merken verf tegen scherpe prijzen. Ook kunnen wij folie aanbrengen ter bescherming van vensters e.d. 078-6106798 / 06-53135007 TE KOOP: KUSTVAARTUIG voor permanente bewoning, afm 24x4.70x1.90m, varend monument. Vr.pr. € 189.000. Info tel. 06-53710578 VOLMATROOS 24 JAAR ... (stuurman in het boekje, ADNR basis) zoekt werk. Tanker- en droge lading- ervaring. Ik wil graag beginnen op 21 juni, liefst 14-14. 06-27012498 GEVRAAGD 3 matrozen + 1 stuurman met patent, voor het KVB Pride of Faial, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0653-667789 of 0049-1725991359 TE KOOP Xenon werklampen, 24 volt, € 250,-. Tel. 0647-982097 GEVRAAGD STUURMAN EN DEKSMAN! op mvs Kielstroom. Stuurman met ervaring op de Donau en het Mainkanaal en deksman ibv dienstboekje, vaarsyst 8 wkn op/4 weken af, loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer info: 0622-424148 PERSONENVERVOER FA. SVOBODA verzorgt voor u tegen gunstige tarieven tranport van Tsjechisch personeel van en naar uw schip. Tel. 0042-0603447291 TE KOOP cementtanker Egbertine III, 62x6.6x2.65, 642 ton, incl contractwerk. Inruil spits of kempenaar bespreekbaar. H.A. Oldekamp 0653-122365 oldekamp@euronet.nl TE KOOP mbs, 768 ton, bj 1949, 440m3, 653 pk Mitsubishi, nautisch compleet, kopschroef 280 pk met eventueel vast werk. 06-53232778 TE KOOP ms 460 ton, bouwjaar 1959, nautisch compleet, nieuwe woning, met vast werk te leveren. Opstartkapitaal is bespreekbaar. 06-53261339 TE KOOP OF TE HUUR diverse pontons diverse afmetingen. 06-54794036 TE KOOP ex meetvaartuig RWS 23.50x4.50x0.90, 2x 150 pk, wonen-werken. www.jkoemanboten.com GEVRAAGD OP MS MARIA D stuurman evt. 2e kapitein i.b.v. alle papieren, week/week Tel. 06-52477407 GEVRAAGD licht matroos of matroos op kvb, leuk vaargebied, grote woning Tel. 06-53938023 GEVRAAGD op containerschip stuurman met patent en radarpatent, 2 wkn op/ 2 wkn af, loon notk Tel. 06-51145339 TE KOOP RUIME WONING 625 inh aan de MAAS ZWIJNDRECHT, 5 slk, 70m2living, 1980. 06-53946464 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Maroma 1 matroos ibv dienstb., min 2jr vaartijd. Loon vlgns CAO binnenvaart. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS (vanaf maart 2006) PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.428,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.690,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.836,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.963,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.236,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.440,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: -24 V/100 Ah: € 770,- per stuk, ex BTW. Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €193,- per stuk, ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl TE KOOP Katwijker 1930, 14x2.80x0.85, Gardner 60pk, geklonken schip, interieur izgs+marif., 4 slppl. Tel. 0180-410495 GEVRAAGD matroos voor op duw-sleepboot, vaargebied omgeving Dordrecht. Loon volgens CAO. Voor informatie 06-53624624 www.sleepdienstverschoor.nl K I C K E R S Handtekening: ______________________ Dealer GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Anita 1 matroos i.b.v dienstb. min 2jr. vaart., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 WIR FRAGEN Tsjechische Steuermann mit patent bis Mannheim für Containerschiff, 3 Wochen auf Schiff 3 Wochen zu Hause. Tel. 0031-610951090, 0031-653213156, 0049-15114248149 Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/ betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 VBR wil geld van overheid voor uitfasering enkelwandige tankers (Vervolg van pagina 1) Hoofdstad geeft goede voorbeeld De Triton legt aan bij de steiger aan de Ruyterkade, pal voor het Havengebouw. (foto Haven Amsterdam) In de hoofdstedelijke haven vaart sinds dinsdagmiddag 20 juni de Triton rond, een patrouilleboot van Haven Amsterdam, gebouwd voor het regelen van het scheepvaartverkeer. Een milieuvriendelijke boot. De patrouilleboot is speciaal gebouwd op snelheid, het uit het water halen van mensen en voor vervoer van personen en materiaal bij calamiteiten. De Triton is met het zwart/geel/ rood het eerste vaartuig van Haven Amsterdam dat met de De bediening van de kunstwerken op de Brabantse kanalen wordt verruimd. Vanaf 1 augustus worden alle bruggen en sluizen bruggen en sluizen op de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelminakanaal en het Markkanaal op werkdagen 24 uur per dag bediend. Op zaterdag en zondag worden de bedieningstijden overdag ook verruimd. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van de beroepsvaart in vervulling. De bedieningstijden op de Zuid-Willemsvaart, het Wilhelminakanaal en het Markkanaal waren op werkdagen beperkt van ’s ochtends 6 tot ’s avonds 10 uur. Ingaande 1 augustus worden ze van maandagochtend tot zaterdagmiddag de klok rond bediend. De nieuwe 24-uursbediening geldt niet voor het traject van Sluis Engelen tot en met sluis 0 in ’s-Hertogenbosch. Bediening na sluitingstijd is alleen op aanvraag. Uitgesloten van 24- uursbediening is ook nog het nieuwe standaardkleuren van de gemeente vaart. De kleuren zwart en geel worden ook landelijk gebruikt voor vaarwegbeheer. Rood is de ‘eigen’ kleur van Amsterdam. Ook de vaartuigen van de dienst Binnenwaterbeheer hebben deze kleuren. De Triton vervangt de Havendienst 5, die niet meer aan de arboeisen voldeed. De roepnaam is PA3, waarbij PA staat voor Port of Amsterdam. Nog dit jaar wordt een tweede nieuw patrouillevaartuig aanbesteed. Bediening Brabantse kanalen 24 uur per dag op werkdagen deel van de Zuid-Willemsvaart vanaf Helmond naar Limburg. Sinds vorige week donderdag ligt de kennisgeving ter inzage bij Rijkswaterstaat.Meer informatie via de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002. Op de website www.brabantsekanalen.nl staan de nieuwe bedieningstijden. Voor de nachtelijke uren verzoekt Rijkswaterstaat schippers om rustig om te gaan met het motorvermogen om hinder voor omwonenden te beperken. Bruggen en sluizen worden in Brabant vanuit vier centrale posten bediend. Mede hierdoor werd RWS in staat gesteld de ruimere bedieningstijden te realiseren. Deze posten bevinden zich in Helmond, Schijndel, Tilburg en Oosterhout. Afstandsbediening op deze grote schaal is uniek in Nederland. Verwacht wordt dat vooral de containerschepen onderweg naar Oosterhout, Tilburg en Helmond veel gebruik zullen maken van de verruimde openingstijden. Er zou verwarring zijn gerezen door de datum van 1 januari 2009 als invoerdatum van het nieuwe ADNR. Verladers en sommige vervoerders leken daaruit te concluderen dat in dat jaar de ‘dubbelwandige verplichting’ al zou worden opgelegd. Dit vermeldt de nieuwsbrief van het VBR (Vereniging van Belgische Rijnreders). De VBR wijst er tevens op dat de verplichting tot dubbelwandig vervoer niet louter voor de tankvaart met gevaarlijke stoffen zou gelden, maar voor alle watervervuilende stoffen (onder andere melk) en zelfs voor de droge lading. De VBR acht een termijn voor de uitfasering van vijftien jaar aanvaardbaar, afhankelijk van de vraag of de overheid bereid is die uitfasering financieel te ondersteunen. De overgang naar dubbelwandige tankers zal vertraging oplopen – zo voorspelt de VBR – als verladers nu al oudere (enkelwandige) schepen gaan weigeren, waardoor die minder waard worden en er geen middelen zijn voor de overstap naar dubbelwandige tankers. Het bestuur in de eigen nieuwsbrief: ‘Bovendien is de totale Duitse tankvloot voor circa negentig procent ouder dan dertig jaar en die zal men zoals alle tankschepen in laagwaterperioden nog hard nodig hebben.’ De VBR vindt: ‘Enkelwandig en dubbelwandig naast elkaar tot aan de finish – de tankvaartondernemers kunnen daar dan hun afschrijvingen en investeringen en banken hun leningen op afstemmen.’ ESO en EBU laten zich niet uit over overheidsfinanciering (Vervolg van pagina 1) Als gevolg van heftige waterbewegingen kunnen kleine vaartuigen onbestuurbaar worden en tegen de sluismuren of tegen andere vaartuigen botsen. Omgekeerd kunnen grote vaartuigen ook last hebben van het recreatieverkeer. Ze kunnen worden gehinderd in hun beweging tijdens het schutten en bij het in- en van de overgangsfase. De VBR wil echter dat de organisaties zich daar sterk voor maken. ‘Immers het is nu de overheid die bij wet gaat bepalen wat mag en niet meer mag en vooral vanaf wanneer. Ook in de visserijsector hadden ondernemers er geen schuld aan dat vangstquota’s werden ingesteld, waardoor een groot aantal visserssloepen overbodig werden. Zij konden gebruik maken van een saneringsregeling, gefinancierd door de nationale en/of gewestelijke overheden, met toestemming van de EU. Uiteraard behoort de visserijsector bij het departement Landbouw en daar is subsidie geen vies woord. Maar in feite is de situatie dezelfde. Ondernemers in de visserij hadden geen schuld aan de nieuwe situatie en werden vergoed voor de nadelige financiële gevolgen. Zo zou het in de tankvaart ook moeten gaan. Zonder hulp van overheidswege zal de uitfasering van enkelwandige tankschepen gewoon één tot twee decennia langer duren.’ Bovendien zet de VBR vraagtekens bij de grotere veiligheid van dubbelwandige tankers ten opzichte van enkelwandige tankers. RWS kan proces-verbaal opmaken uitvaren van de sluiskolk.’ Zo kwam RWS tot de algemene richtlijn voor tijdens het schutten: schroeven uit, trossen vast en afstand bewaren. Wanneer er toch schroeven aanblijven of onvoldoende afstand wordt bewaard, zal het sluispersoneel de verantwoordelijke schipper of recreant hierop aanspreken. RWS is bevoegd tot het opmaken van een proces-verbaal. Politiek onderschat de binnenvaart nog steeds De Europese Commissie begrijpt dat een verschuiving van vervoer naar meer milieuvriendelijke vervoerswijzen noodzakelijk is, vooral als het om de vervoer over lange afstand gaat door reeds filegevoelige corridors. Maar de politiek blijft de binnenvaart hardnekkig onderschatten, aldus de EBU (Europese Binnenvaartunie) in een recente publicatie. Het standpunt van de Commissie werd onlangs nog eens bevestigd in het rapport ‘Keep Europe Moving’ (Houd Europa in beweging), een tussenrapportage van het Witboek voor Transport. Daarin erkent de EC tevens dat de binnenvaart een te klein aandeel van het totale goederentransport in Europa voor haar rekening neemt. Vandaar ook het actieprogramma Naiades. De politiek lijkt zich echter nauwelijks bewust van de potentie van de binnenvaart. Daarom blijft ook vaak politieke steun uit, ondanks de mogelijkheden en de capaciteit zowel van infrastructuur als van de vloot. EBU: ‘Ontwikkeling van transport over de binnenwateren zal een duidelijke bijdrage leveren aan de verwezenlijking van Europese ambities in de transportpolitiek, maar het kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de duurzaamheid van het transport.’ (advertenties) G E S P E C I A L I S E E R D E C U R S U S S E N RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 w w w . s t c - r . n l 4 juli 2006 Dubbelwandige denktank Dat Cruijff zoveel invloed heeft op Lousewies dat ze Verdonk weg wilde sturen (en het hele kabinet om zeep helpt) omdat een Ivoriaan niet halsoverkop kan worden genaturaliseerd om in Oranje dienst te doen. Of ging het bij D66 echt over de brief van mevrouw Magan, die onder druk zou zijn geschreven? De meeste mensen schrijven onder druk juist de aardigste stukjes. Hoe weet je dat iemand die zegt te hebben gelogen nu wel de waarheid spreekt? Zeker als die leugen een eerdere leugen betrof. Ayaan – als dat haar echte voornaam is – zit intussen in een echt voorname denktank in Amerika. Een conservatieve denktank. Mensen die het verleden voorspellen. Er is ook een denktank die zich bezighoudt met de toekomst, en wel die van de binnenvaart. Dat klinkt wat dichter bij huis. Dat komt mooi uit, want de binnenvaart is toevallig het vervoer van de toekomst. Hoe belangrijk die toekomst ook is, we doen er maar zelden verslag van. Meestal blijft het bij een simpele onderkoelde aankondiging van een congres of een geplande gebeurtenis als het verplaatsen van een sluisdeur. Echt in detail kun je niet treden, want je weet nooit precies wat er gaat gebeuren. Stel bijvoorbeeld dat er een nest jonge zwaluwen in de sluisdeur zit, dan laat je die deur toch zitten en je legt er een vaarweg omheen aan, op goed geluk want als er een korenwolf in het verse taluud kruipt, kun je ook die vaarweg niet gebruiken en het slot van het liedje is dat alles per truck wordt vervoerd. Oeps, dat kan ook niet want dan plet je misschien achter vrouwtjes aanjagende padden op je pad. Maar de oplossing is in zicht. We zetten alles in op groei en daar de aardbol niet meegroeit, is er op een zeker moment geen plek meer voor natuur. Kunnen we lekker onze gang gaan met het vervoer van al die nuttige goederen zoals bier en tot kapstokken en keukenstoelen omgebouwde Kalashnikovs. Wie weet heeft de dubbelwandige denktank een dubbele bodem en wordt er alvast verzonnen wat er gaat gebeuren met een dikke duizend overtollige enkelwandige tankers. We kunnen ze stapelen en er studentenflats van bouwen, of omsmelten en er Kalashnikovs van kneden, zodat we nog meer kapstokken en keukenstoelen kunnen maken. Als we de tankvaart toch op z’n Russisch aanpakken, kunnen we de kleintjes als Baboeshka’s in de grote zetten zodat ze samen dubbelwandig zijn. Dan zijn we meteen voorbereid als we erachter zijn dat een tanker met drie of vijf wanden nog veiliger is. Waar moeten we anders heen met die prachtige vloot hopeloos achterhaalde dubbelwandige tankers? Niet alle toekomst is ongewis. Het WK blijft ook in de toekomst voorspelbaar, tenzij Cruijff en Van Basten het voltallige Duitse elftal tot Nederlanders naturaliseren vóór het volgende WK. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant