Views
3 years ago

2006-14

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Schip
  • Pagina
  • Meter
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 GEVRAAGD kapt/2e kapt op MTS LYAEMER, liefst C cert., 14/14, kost/wonen/ reizen vrij. Goede arb. voorwaarden. 06-13231470 bussel1@home.nl TE KOOP waterscooter Sea doo BomBardier GTX, 110 pk, 3 zitter, met afdekhoes en een trailer. € 5000,- Tel. 06-53248954 VAN ANDEL HOUDT DE VAART ERIN! Heavy-duty 6 en 12 Volt accu’s voor zuinig en duurzaam gebruik! Zeer geschikt voor verlichting aan boord van schepen. Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 TE KOOP afbouwcaravan geschikt als koffie en lunch ruimte tijdens de afbouw van uw nieuwe schip. € 150,- Tel. 06-53248954 TE KOOP modern klein cont. schip 28 teu, totaal verbouwd 1998, 2 motoren 2002, overname goed contract bespreekbaar. Inruil mogelijk. Tel. 0653-832636 | rental | sales | training Heavy-duty 12 Volt 230 Ah Type 73011 Lengte 52 cm Breedte 27 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen GEZOCHT stuurman-matr en een deksman voor op koppelverb. a1 vaart, loon en vrije tijd in overleg. Tel. 0653-653833 0049-1718790801 GEZOCHT op mvs Adelvotis matroos met erv. op de Rijn (min 3 jr), ibv dienstboekje, 4 wkn op 4 wkn af, salaris volgens CAO Binnenvaart. Tel. 06-22424148 www.huizinga-snijder.nl Wij zijn gespecialiseerd in de verkoop en de internationale verhuur van laser-uitlijnapparatuur Rentallaser International b.v. Postbus 342 NL-2983 HA Ridderkerk The Netherlands t +31 (0) 180 - 46 44 82 f +31 (0) 180 - 46 40 72 e info@rentallaser.com i www.rentallaser.com + Lage prijs + 2 jaar garantie + Kabels + Zuurwegers + Goede service UW SCHIP NAAR DE RHONE? Starclass Transport Jan te Siepe 06-52630115 TE KOOP splinternieuwe Diesel generatorset 5kw 10pk mod.20061470. Prijs incl. btw incl. plaatsen!! Tel. 0049-15114248442 TE KOOP rondvaartboot op de Linge, type Tullemans, 26.71x5.2x1.13. Prijs op aanvraag. Info www.weltershoreca.nl 073-5035278 Huren kan toch ook? Heavy-duty 6 Volt 430 Ah Type 43012 Lengte 52 cm Breedte 29 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Uitgevoerd met speciale glaswolisolatie en dikke vlakplaten, semitractie. + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water GEVRAAGD m.i.v. 19-7-6 op ms Taling afloskapitein ibv patent tot min Mannheim, ADNR en Rijnpatent. 14 dgn op/ 4 wkn af, loon notk. Zondags niet varen. Tel. 0651-613556 of 0613-738499 of 0654-796718 TE KOOP: Kommerzijl Zijlveststraat 12, vrijstaand woonhuis aan doorgaand vaarwater nabij Gaarkeuken, eigen aanlegplaats met botenhuisje. Info: www.makelaardijzuidhorn.nl of 0594-503233 TE KOOP hoekwoning 3e verd. Piet-Smitkade R'dam, uitzicht op de rivier, 3slpkamers, balkon 5x1.50, bj 1997, vr.pr. €219.500,= Parkeerpl los te koop. Tel. 0653-535669 VOL/MATROOS 24J. ZOEKT WERK.. in Amsterdams havengebied. Overdag werken, 's avonds naar huis. Bel: 0613-352834 Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. Dealer Orlaco camera systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl AIRCONOMICS Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 4 juli 2006 GEVRAAGD op mvs Prominent volmatroos/ stuurman. Vaart niet op zondag. Loon notk. 06-10971043 GEVRAAGD matroos op MBS Morgenster, omg R'dam, weekend vrij. 06-51855094 TE KOOP Caterpillar motoren type 3406 DI-TA (325 pk-2100 rpm), 3208 Marine (375 pk). Complete revisieonderdelen voor Caterpillar motoren. www.scheepsmotorrevisie.nl of 0570-531077 GEVRAAGD stuurman met bunkerervaring, week op, week af. Tel. 06-21254814 TE KOOP MBS Wuta, bj ‘67, afm 67x7.11x2.77 mtr, 868 ton, 450 pk Cat. Tel. 0622-986366 TE KOOP Stagzeilschoener (charter) ca. 25.1x6.2x3.1m, bj 1949 te Hamburg, MAK 265 pk, accommodatie voor 15 pers., maakte schitterende reizen naar Antarctica. Vr.pr. € 350.000,-. Scheepsmakelaardij Fikkers, 050-3111404, www.fikkers.nl (ref 1464) TE KOOP luxe motor ca 31.39x5.40x1.35m, Deutz 150 pk, mooi en ruim schip met nieuwe woning, huurligplaats in Rotterdam. Vrpr. € 135.000,-. Scheepsmakelaardij Fikkers, tel. 050-3111404 www.fikkers.nl (ref 2247) TE KOOP kotter voor wonen en recreatie, ca. 22x4.7m, DAF 300 pk, boegschroef 20 pk, geheel opgebouwd vanaf waterlijn, degelijk schip met nieuw interieur. Vr.pr. € 189.000,-. Scheepsmakelaardij Fikkers, tel. 050-3111404 www.fikkers.nl (ref 2266) GEVRAAGD mvs tot 86m Tel. 0651-471905 na 17.00 uur www.binnenvaartkrant.nl WEKA Boxcoolers worden wereldwijd toegepast in zeegaande schepen. Door jarenlange ontwikkeling (welke nog steeds doorgaat) zijn onze koelers bestand tegen de meest extreme omstandigheden. Om ook de binnenvaart van dienst te zijn hebben wij, gebaseerd op de zeevaartuitvoering, een speciaal binnenvaart type ontwikkeld. De grote voordelen van een WEKA Boxcooler zijn: - Geen aangroei door mosselen en andere zeedieren - Geen corrosie van de bunkast - Geen corrosie van de boxcooler - Geen opofferings zink/aluminium anodes in de bunkast noodzakelijk - Bestand tegen trillingen - Lange garantie Voor nadere technische en/of prijs informatie: WEKA Boxcoolers BV Tel. +31-180 - 51 65 88 Industrieweg 8 Fax +31-180 - 51 60 64 2921 LB Krimpen a/d IJssel E-mail info@wekamarine.com Internet www.weka.biz zoekt oproepkrachten: schippers voor onze rondvaartboten in Haarlem • vereist Grootvaarbewijs 1&2 marifooncertificaat • pre Ned., Eng. en Duitse taal Klantgericht en Flexibel reacties: Woltheus Cruises t.a.v. Irma van Maanen Kanaalkade 60a 1811 LS Alkmaar www.huureenschip.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 Nieuwe koers voor Coöperatie Westvoorn Stellendam De Coöperatie Westvoorn aan de buitenhaven van Stellendam heeft na twintig jaar haar “tuigage” ingrijpend vernieuwd. Het is een maritieme shop geworden waar ‘schepelingen van al wat drijft en van wal steekt’, voor een coöperatieve prijs kunnen inkopen. Een warenhuis van victualiën, kommaliewant en materiaal in ongekend grote verscheidenheid. In het schroefwater van de beroemde Stellendamse garnalen- en platvisvisserij ligt de Coöperatie Westvoorn weer op koers. Door Johan de Witte Het is eb. Het talud geeft flora en fauna prijs. Zilte lucht, de zon spettert op het water, meeuwen luieren op een bescheten meerpaal of loeren drijvend op de lift van een matige bries op een prooi, het onverteerbare restant van een opgepeuzeld vissenlijf ligt op de steiger. Op een enkele garnalenkotter na ligt de haven er verlaten bij. De sluis geeft een megajacht zijn vrijheid naar open zee, vanuit de ooghoeken gevolgd door de bemanning van de “Stellendamse bank”. Het is de praetbank op de hoek van de visafslag, waar economie en maatschappij ter discussie staan. Als vrijdags vijftig schepen binnenlopen, verandert deze havenidylle in een arena vol spektakel: zwart van het volk op de kaai, 35 handelaren, vis wordt gelost in 40-kilokisten met ijs. Provianderen, bunkeren, naar de coöperatie voor bestelde goederen en haast, haast om thuis te komen. Stellendam leeft. Op 3 juni is de winkel Coöperatie Westvoorn officieel heropend. De Coöperatie drijft op vijftig schepen, waarvoor touw en staaldraad, netten, verf, brandstof et cetera worden ingekocht. In de opslagen werkplaats van de winkel boeten kottereigenaren en anderen die de vaardigheid nog hebben, de machinaal gebreide netten tot een eigen unieke vorm. De werkplaatsen beschikken over de benodigde faciliteiten voor visserij-uitrustingen. Er is zelfs een staaldraadklemmachine. In de winkel zelf komt zowel de scheepvaartondernemer, de jachtschipper, de sportvisser als de toerist aan zijn trekken. Een elders slecht lopend artikel ligt hier in tien soorten op het schap. Voor liefhebbers is het Hamburger Elbe Segler (zeemanspetje) onweerstaanbaar. Wanneer Padmos of Maaskant een nieuwe kotter oplevert, heeft die tuigage van de Coöperatie Westvoorn. Bakens verzetten ‘Als coöperatie willen we een bredere klantenkring bereiken,’ zegt Cor Brinkman. De secretaris vormt samen met voorzitter Adam Tanis en een aantal scheepseigenaren het bestuur van de organisatie. ‘Ook bij ons staat de tijd niet stil. De laatste jaren zijn er tien schepen verkocht. Die komen niet meer terug. In vroeger jaren werden in de omgeving vijftien kotters per jaar gebouwd. Nu nog maar één – tegen een prijs van vijfenhalf miljoen euro! Alles is groter en meer geworden en de zee is dezelfde gebleven. De visprijs kan de stijging van de brandstofprijs maar moeilijk bijhouden.’ ‘Dat tij schijnt niet te keren,’ aldus Brinkman. ‘Vanzelfsprekend spelen wetgeving en quotering ook een rol. Een nivelleringsproces is gaande. De overheid is niet zo onder de indruk van onze problemen. De collega’s in Urk trekken maatschappelijk harder aan de bel. In de visserij is het wel eens meer “slecht weer”. Dan moet je de bakens verzetten.’ Die les heeft ook de coöperatie zich ter harte genomen. ‘We proberen een bredere klantenkring te interesseren.’ Monique, voor de meer dan 300 varenslieden al jaren het gezicht van de winkel zegt: ’De openingstijden zijn verruimd. Voor de grote jongens die wegens tij en diepgang niet eerder over een hier voor de haven gelegen zanddrempel kunnen varen en vrijdagavond pas binnenlopen, zijn we zaterdagmorgen open. De winkel is nu nóg mooier, uitnodigend voor iedereen.’ Adam Tanis, een bestuurder die bekend staat maar een Zijn visitekaartje van de Rabobank vermeldt ‘Accountmanager Zakelijke Relaties’. Jacco Feenstra (31) is sindskort MFSME, een titel die staat voor Master of Finance Small and Mediumsized Enterprizes. De schipperszoon is daarmee een paar stappen verder dan de tafel van zeven die hij op het internaat in Schiebroek leerde van Cor Spek en anderen. Gekleed in toga ontving Feenstra in Tliburg in het bijzijn van zijn familie op 23 juni zijn bul uit handen van de hoogleraren. ‘De winkel is nu nóg mooier.’ (foto’s Johan de Witte) paar woorden nodig te hebben om te weten waar eventuele knelpunten in de Coöperatie zitten, heeft evenals collega Cor, zelf gevaren. ‘Met dertien jaar aan boord; het ene tij eruit en met het volgende naar binnen. Na heel wat jaren vissen komt dan het moment waarop je achter het roer van de coöperatie staat in plaats van je eigen kotter.’ Als vrijdagochtend de eerste vis aan de wal gedraaid wordt, hoeft niemand de beide heren 4 juli 2006 te zoeken. De binding blijft. Sterker nog: voorwaarde voor het bestuurslidmaatschap is het bezit van een kotter. Ongeveer 25 collega’s uit de Hollandse visserijwereld trekken er jaarlijks gezamenlijk een keer op uit voor een studiereis. Dit jaar staat Dutch Harbour in Alaska op het programma. De groep gaat er kijken hoe en wat er wordt gevist, naar de manier waarop collega’s aan de andere kant van het water leven en overleven. Jacco Feenstra is nu MFSME Meeuwen loeren op een prooi. www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Delfshaven • KW 145 • Palladium die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 658 SCHEPEN! • Atlantic Pride • Endeavour • Melvin Door Johan de Witte Jacco Feenstra bij de uitreiking van zijn bul. Voordat Jacco op het internaat zijn intrek nam, leerde hij op het ouderlijke schip, de Patria, de beginselen van normen en waarden, plus rekenen. Zijn basisopleiding liep gesmeerd, waarna de mavo volgde. Na nog een jaartje havo meldde hij zich bij de Middelbare Zeevaartschool voor de 3-jarige Marof-opleiding en behaalde hij, inclusief een jaar stage op een fruitboot van Jackson uit Scheveningen, zijn vaarbevoegdheid. Het extreme weer (van tropisch naar een ijskoude mistral), de veel uren en het harde werk (met aan het eind van de wacht ook nog eens filters wisselen in de machinekamer), waren voor Jacco de reden zijn zeemanscarrière aan de kapstok te hangen. ‘Niettemin heb ik in dat jaar op reizen naar onder andere Argentinië ervaringen opgedaan die ik in het dagelijks bestaan en ook in mijn huidige functie als bijzonder nuttig ervaar.’ Na zijn afmonstering startte de toen 20-jarige jongeman een studie HBO Logistiek en Vervoerskunde, gericht op bestuursfuncties. Dankzij zijn maritieme ervaring kreeg hij voor technische vakken vrijstelling en zo kon hij na drie jaar met succes zijn scriptie inleveren. Student Award Rabobank Sliedrecht zocht in 2000 een medewerker die goed was ingevoerd in de scheepvaart. Jacco had juist zijn studie afgerond, hij kreeg de job en veroorloofde zich een inwerkperiode voordat hij de door de bank aangeboden studie Master of Finance oppakte. In deze 2-jarige studie kreeg hij college van bekende professoren, onder wie Kamerleden en docenten die aan de nieuwe belastingwetgeving meeschreven. Tijdens de studie leverde Jacco drie scripties in over scheepsbouw, installatietechniek en fusies & overnames. In de laatste scriptie, die veertig procent van het eindcijfer bepaalde, behandelde hij de aannemerij. Zijn onderzoek leverde Jacco de Student Award op, als beloning voor de hoogste cijfers van zijn studiejaar. Jacco Feenstra MFSME bezit een goed waarnemingsvermogen, kan analyseren en heeft talent om achter de cijfers te kijken. Trots en blij met het resultaat maar bepaald niet naast zijn schoenen lopen, zegt hij ’Om op een dergelijke manier te kunnen en mogen studeren beschouw ik als een voorrecht.’

Binnenvaartkrant