Views
2 years ago

2006-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 14 MAART 2006 G E S P E C I A L I S E E R D E MBO- EN VMBO- OPLEIDINGEN SCHEEPVAART - LOGISTIEK - INDUSTRIE OPEN DAG 2006 ZATERDAG 18 MAART 10.00-14.00 uur informatienummer: 0 1 0 - 4 4 8 6 4 4 4 w w w . s c h e e p v a a r t e n t r a n s p o r t c o l l e g e . n l Gevraagd: 1e en/of 2e Kapitein voor mts Currency. Vaarschema in overleg. Voor info: tel: 0031-624215552 of e-mail: f.m.v.b@wanadoo.nl MCS Lissa Hopper zoekt per direct: Matroos (ervaring in de containervaart is een pré) Vaargebied: Rotterdam-Moerdijk Vaarsysteem: maandag-vrijdag Reiskosten en voeding vrij Nederlandse condities Voor meer informatie: Wichert Zwiggelaar: 06-53596611 Joost de Waard: 078-6194342 / 06-13738517 i.v.m. ons sterk groeiende aantal klanten in binnenen buitenland zijn wij op zoek naar een: Gemotiveerde zelfstandige Service Technicus (leeftijd 19- ca. 26 jaar) Voor deze functie is affiniteit met de binnenvaartsector een pré. Opleiding MBO/MTS electro of vergelijkbaar, rijbewijs B en kennis van computer techniek Gelieve sollicitatie met CV schriftelijk te richten aan: Sygo BV t.a.v. de heer B. Sijbesma Onderweg 6-1 4221 LC HOOGBLOKLAND E-mail: sygo@planet.nl SALKA BV Handel- en transportmaatschappij Te koop: Diverse Beunschepen Eventueel met vast werk en ruime financieringsmogelijkheden. Voor vragen kunt u contact opnemen met Dhr. T,C, van Breda Prins Mauritsstraat 9 3331 XT Zwijndrecht Tel.: 078-6200750 Fax: 078-6200753 E-mail: info@salka.nl Web: www.salka.nl Gevraagd op ms Navex 1500 ton Zelfstandige Schipper met partner i.b.v. Rijnpatent Rederij Buitendijk Tel. 078-681 28 66 Frankepad 13 - 3341 LV H.I. Ambacht TE KOOP/TE HUUR Zelflossende siloduwbak 1280 ton Geschikt voor cement/vliegas/gips. Oplevering september 2006 Interessante prijs Reacties naar: gitra@skynet.be Gevraagd op duw-sleepboot in haven van Rotterdam Stuurman / Schipper Loon en vrijetijd n.o.t.k. Tel. 0181-26 29 84 of 0651-58 11 24 E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Alphatron Marine is importeur, leverancier, installateur en fabrikant van hoogwaardige navigatie-apparatuur voor de scheepvaart. Daarnaast bieden we communicatieapparatuur voor zowel maritieme doeleinden als toepassingen op het land. Ons werkterrein bestrijkt zeevaart, binnenvaart, yachting en visserij, waar het navigatie- en communicatieapparatuur betreft. Verder zijn we op zeer veel terreinen te land actief; overal waar (mobiele) communicatie onmisbaar is. Door onze constante groei en internationalisering zoeken wij gemotiveerde collega’s. Proud to be aboard! Alphatron - communication, observation, navigation Meer weten over Alphatron? Kijk op www.alphatronmarine.com Service Technicus Binnenvaart Taken: het repareren en onderhouden van navigatie en communicatie apparatuur aan boord van binnenvaartschepen. Gevraagd: opleiding MTS-elektronica, ervaring in maritieme elektronica is een pre en in bezit van rijbewijs. Deze functie kent een interne praktijk opleiding op het productgebied. Meer informatie? De heer John Tournier, Divisie Manager Binnenvaart Autocad Engineer Taken: het engineren van de door onze afdeling verkoop verworven opdrachten, te weten maatschetsen, kabel- en aansluitschema’s. Gevraagd: opleiding op MTS-niveau, ervaring in de maritieme bedrijfstak op E-niveau. Meer informatie? De heer George van Lochem, Technical Manager Postbus 21003, 3001 AA ROTTERDAM, Tel. 010-4534000

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Een eurootje de meter Af en toe wordt er gepraat over ‘het schip te koop zetten’ en ‘voorgoed aan de wal gaan’. Die tijd is nog niet helemaal aangebroken, maar wel bijna. Als de schippersvrouw naar het bankstel kijkt, denkt ze hieraan, want het zitmeubel is dringend aan vervanging toe. Wanneer het schip echter misschien binnenkort verkocht gaat worden, is het nieuwe bankstel overbodig want het huis is immers totaal ingericht. En dat is toch zonde van het geld. Ze kijkt nog eens naar de grote hoekbank en bijt op haar lip. ‘Ook voor de verkoop zou het er hier wat sfeervoller uit moeten zien,’ peinst ze hardop. Ze heeft de bank al een keer helemaal schoongemaakt maar de vlekken gaan er niet meer uit. Ook is de stof op een paar plaatsen door. Er ligt nu een lap op maar die oplossing bevalt haar niet echt, want het is niet de juiste kleur en zo’n lap verschuift steeds. Het weekend komt haar dochter thuis met een verhaal over leuke stof die maar een euro de meter kost. Ze heeft er grand foulards voor haar bankjes van gemaakt. Als ze samen boodschappen gaan doen wordt ook de stoffenwinkel bezocht want ze wil nog een paar gordijntjes maken Tussen een heleboel kleuren, die niet geschikt zijn, komt opeens een rol oudroze tevoorschijn in bijna precies dezelfde kleur als het grote hoekbankstel aan boord. ‘Is dat niks voor jou, mam? Zo mooi is het bankstel aan boord niet meer.’ De schippersvrouw hoeft hier niet lang over na te denken en ze koopt een heleboel meters. ‘Nou, dat wordt nog een hele klus,’ kijkt de dochter haar moeder hoofdschuddend aan. ‘Weet waar je aan begint!’ ‘Als ik hier precies de kleur vind die ik zoek, en ook nog eens niet duur, laat ik die kans niet aan mij voorbijgaan.’ De schippersvrouw laat zich zelfs niet door haar dochter van de wijs brengen en op maandag begint ze er meteen aan. Er worden twee grote lappen van drieënhalve meter geknipt. Die worden aan elkaar genaaid en dan wordt er nog een zoompje ingelegd waar elastiek doorheen getrokken wordt. Het is best een zware klus, want het zijn enorme lappen stof, maar als de eerste bank gestoffeerd is blijkt het vele werk de moeite echt wel waard. Ook de schipper is er van onder de indruk. Samen meten ze de hoek op en ook hier worden weer een paar grote lappen aan elkaar genaaid. Als ook de laatste bank bekleed is wordt alle stof zo passend mogelijk getrokken en is het plaatje compleet, vooral omdat ook alle losse kussens een nieuw hoesje hebben gekregen. Er is nog een fiks aantal meters over en de schipper zegt dat ook de gordijnen best aan vervanging toe zijn. De vrouw en de man nemen samen de maat van de ramen en daarna wordt de stof uitgerold om te kijken of er nog genoeg is. Gelukkig hebben ze nogal royaal gekocht. Het was immers maar een eurootje de meter! ‘Dat wordt een klus voor morgen,’ beslist de vrouw, want nu heeft ze er toch even genoeg van. Die nacht droomt ze van stoffen in alle kleuren en ze woelt het hele bed om. Na de koffie pakt ze weer haar meetlint en de schaar en haar vaardige handen maken nu het ene gordijn na het andere. En mede doordat vele attributen ooit aangepast waren aan de kleur van het bankstel komen de oudroze gordijnen prachtig tot hun recht. Ze is er zelf helemaal stil van. En dat komt niet zo vaak voor! ‘En dat allemaal voor een eurootje de meter,’ zegt ze. Ook de schipper schudt zijn hoofd hierover en is toch blij dat de kamer er voor zo weinig geld weer keurig uitziet. Toeval of niet! Er komt inderdaad al snel een koper. Helaas heeft hij meer belangstelling voor het mooi overtrokken bankstel dan voor het schip! Tja, dat was nu ook weer niet de bedoeling! Miss Maasbracht ’Frank, er schiet me een verhaaltje te binnen,’ schreef m’n moeder in een brief aan mij. ‘We voeren voor de staatsmijnen in Stein, het was aangenomen werk. We losten altijd in Berg aan de Maas, het kantoor van het overslagbedrijf was in Urmond.’ ‘Ik ging in Berg op school, en daar ging ik graag heen. We moesten altijd door Maasbracht varen, en daar leefde een vrouw die “Miss Maasbracht” werd genoemd. Ze was grijs, maar hoe oud ze was, dat wist niemand. Je hebt van die mensen die er altijd hetzelfde hebben uitgezien. Mensen waarbij een steekje los zit veranderen nooit.’ ‘Prachtige kop met krullen had ze, dat weet ik nog wel. Maar je kon haar alleen maar met een tang aanpakken. Maar ja, het was oorlog, dus daar gaf je niet zoveel om. Ze was vrijgezel en had geen kinderen.’ ‘Miss Maasbracht probeerde de schippers van alles te verkopen, of beter gezegd: van alles aan te smeren. Op een dag kwam ze met een kip aanzetten die ze onder haar rokken verborgen hield. Wat ze niet vertelde, was dat ze het beest uit de haven gevist had. Niet al te vers dus, maar de veren zaten er nog aan. Ze wilde gewoon wat centen verdienen, toen was dat allemaal niet zoals nu met de sociale dienst. En zeker niet in de oorlog. Miss Maasbracht leefde in een kot en was eigenlijk een stumper.’ ‘Het schijnt dat er in elk dorp wel één rondliep. In Berg aan de Maas woonde 14 MAART 2006 ook een dorpsgek, maar dat was een man. Als er een schip voorbijvoer, dan riep hij altijd: “Nou, nou, die hep een vaartje.” Hij had een oude fiets en daarop racete hij altijd met een rotgang door het dorp. Met ook weer een leeftijd die niet te peilen was.’ ‘Wat er van Miss Maasbracht is geworden weet ik niet, wel wat er met de haven is gebeurd: de Duitsers bliezen alles op toen de Amerikanen de Maas bereikten. De gezonken schepen lagen drie rijen dik op elkaar. Het was een rotzooitje. Na de oorlog hebben ze dat natuurlijk allemaal weer opgeruimd.’ ’Europese Commissie moet mooie woorden omzetten in daden’ Corien Wortmann rapporteur binnenvaart Europarlementariër Corien Wortmann is benoemd tot rapporteur van NAIADES in het Europees Parlement. NAI- ADES is het actieplan van de Europese Commissie voor de Europese binnenvaart. Wortmann maakt zich al jaren sterk voor meer erkenning van de binnenvaart in Brussel. De Nederlandse politica (CDA) over het actieplan: ‘De Europese Commissie moet die mooie woorden ook omzetten in daden, door het geld voor de Europese binnenvaartprojecten veilig te stellen.’ Voor Nederland, binnenvaart land bij uitstek, is het door de Commissie gepresenteerde actieprogramma erg belangrijk. Ik ben dan ook blij als rapporteur de reactie van het parlement voor te bereiden. Het is hard nodig dat Europa hier meer ambitie toont.’ De komende maanden gebruikt Wortmann om nog verbeteringen aan te brengen in het actieplan. Daarvoor treedt ze in overleg met de sector en de klanten. NAIADES bevat vijf hoofdthema’s: 1. Het bevorderen van ondernemerschap. (onder meer door betere toegang tot risicokapitaal voor het MKB en heldere staatssteunregelgeving voor de sector en door het verminderen van administratieve lasten) 2. Het verbeteren van milieuen veiligheidsaspecten van de binnenvaart. 3. Meer aandacht voor opleiding en kennisoverdracht. 4. Het imago van de binnenvaart verbeteren door een ondersteuningsprogramma voor de nationale promotieorganisaties en hun netwerk. 5. Het verbeteren van het multimodale vervoersnetwerk. (waarbij de nadruk moet liggen op het verbeteren en onderhouden van de infrastructuur) Op 20 april is in het Europees parlement een hoorzitting, waarvoor alle betrokken uit de binnenvaartsector worden uitgenodigd om te reageren op de Commissievoorstellen. Europees geld voor het Transeuropese Netwerk (TEN) zou niet alleen aan spoorprojecten besteed moeten worden, stelde Wortmann onlangs. ‘Het budget voor het TransEuropese Netwerk zal waarschijnlijk fors lager uitvallen dan de dertig miljard die de Commissie had voorgesteld. In de sobere begroting van de Raad staat zes miljard euro. Recente publicaties wekken de indruk dat het TEN-budget alleen besteed wordt aan de spoorprojecten. Ik ben daar absoluut op tegen en heb de Commissie hierover vragen gesteld. Het is buiten alle proporties als er twee miljard besteed zou worden aan de Brennertunnel terwijl er voor belangrijke binnenvaartprojecten geen geld komt.’ In 2005 benoemde de Commissie zes TEN-T coördinatoren voor een aantal van de dertig TEN-projecten. Deze coördinatoren blijken allen te zijn benoemd voor spoorprojecten. ‘Het was de bedoeling daarmee grensoverschrijdende obstakels op te lossen en niet om daarmee projecten te selecteren die alleen voor Europese financiering in aanmerking komen. Het is dus oneigenlijk om dat nu alsnog te doen.’ In het onlangs gepresenteerde plan voor de toekomst van de binnenvaart vermeldt de Commissie dat er ook een TEN-T coördinator voor de uitvoering van de binnenvaartprojecten gaat komen: de Seine-Scheldeverbinding en het Donau-project. Wortmann: ‘Ik dring er bij de Commissie op aan die coördinator snel te benoemen.’ 21156 (advertenties) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Speelhuis voor De Meerpaal Alle bezuinigingen ten spijt opende De Meerpaal onlangs nog een nieuw huis. Onderhoudsman Ad van het Capelse internaat maakte een prachtig speelhuis, dat werd voorzien van fraaie meubeltjes. Voor de naam van het speelhuis deed de leiding een beroep op de creativiteit van de kinderen. De winnende naam, “Klavertje Vier”, ontsproot uit het brein van Debora Diepeveen. Na een officiële toespraak en ballonnen met snoep werd de naam feestelijk onthuld. (foto De Meerpaal) 99.211 (advertenties) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant