Views
2 years ago

2006-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 42 14 MAART 2006 Scheepsnieuwbouw & Reparatie - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl SCHEEPSHERSTELLINGSBEDRIJF Kempenstraat 9 - Haven 29 E - Asiadok 2030 - Antwerpen Tel +32(0)3 232 60 02 Fax +32(0)3 231 16 98 www.vanrousselt.be • Scheepsherstellingen • Schroefreparaties • Draai- en freeswerk • Ombouw schepen • Inbouw motoren alle merken op maat ! • 2 stevendokken • 1 droogdok breedte 10,33 m breedte 12,19 m breedte 14,00 m lengte 70,00 m • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken lid Gumeta, uw specialisten voor schroefasafdichtingen, staat altijd voor u klaar!!! Afdichtingen volledig kant en klaar voor inbouw volgens tekening Kostenbesparende reparatie bij slijtage Aanpassingen op alle inbouw omstandigheden Uitgebreid product-assortiment 1e klas kwaliteit Korte levertijden gumeta Gummi-Metall-Werk H. Maes GmbH Südstraße 9 • D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. +49 (0) 68 35/30 94 • Fax +49 (0) 68 35/6 70 57 E-mail: info@gumeta.de • Internet: www.gumeta.de DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 metaalunie Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 43 Praktijkdagen op Texel weer van start Gemotiveerde groep uit Urk stelt pittige vragen In het kader van het lespakket ‘Vissen met Toekomst’ is in februari de eerste groep leerlingen uit het visserijonderwijs op bezoek geweest bij onder andere Ecomare op Texel. De leerlingen kregen een vierdaags programma voorgeschoteld waarbij diverse belangrijke aspecten die betrekking hebben op vis en de visserijsector in zijn algemeenheid aan de orde kwamen. Naast een dagje wadlopen, een bezoek aan het Juttersmuseum en een vistocht met de TX-10 kregen de leerlingen ook les van enkele gastdocenten. onder wie Wim van Densen, Erik Bogaard en Kees Taal. Door Willem den Heijer Tijdens het theorieprogramma kregen de leerlingen ook de kans om vragen af te vuren. Daaruit bleek dat de vissers in spé goed geïnformeerd zijn over de ontwikkelingen in de visserij. Bij het onderdeel Visserijkunde gaven de cursisten aan dat ze de verschillende vangsttechnieken kennen en de daarbij horende vissersvaartuigen en doelsoorten. Bij de behandeling van de onderwerpen uit het lesprogramma Visserijbeheer haken de gastdocenten gewoontegetrouw in op actualiteiten en dat leidt tijdens de lessen soms tot vragen en opmerkingen. Cursist Willem Snoek (van de SC-10, SC-20, SC-35 en SC-45) vroeg expliciet aan Wim van Densen wat voor maatregelen er nodig zijn om de sector weer gezond te maken. ‘Als je kijkt naar het plaatje dat wij zojuist getoond hebben en waaruit blijkt dat in de jaren ‘60 de kottervloot afhankelijk was van vijf vissoorten en nu nog maar van twee, dan zou de sector dus moeten kiezen voor diversiteit. Afhankelijk zijn van schol en tong betekent dat je erg kwetsbaar bent.’ ‘Een tweede heikel punt is de afhankelijkheid van de gasolieprijs. Die is niet te beïnvloeden, dus moet je zorgen dat je aandacht gaat schenken aan een reductie van het energieverbruik. Minder vermogen en eventueel kleinere vaartuigen kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Tijdig de bakens verzetten, kan een oplossing zijn,’ aldus Van Densen. ‘s Avonds werd uitvoerig gesproken over imago en identiteit en de gevoeligheden rondom deze twee onderwerpen. Het gros van de leerlingen wist zich de acties en reclamespots op tv van Greenpeace te herinneren en zij lieten duidelijk weten niet open te staan voor een dialoog met dergelijke actiegroepen. ‘Het brengt ons beroep en product in een kwaad daglicht,’ aldus een van de leerlingen. Zij waren wel van mening dat het nodig is om nog vaker en beter promotie te maken voor het product vis. Tijdens de lessen gaven de vissers in wording aan bereid te zijn om daaraan mee te werken. In 1986 bestond de vloot van Den Helder uit bijna zestig kotters, waarvan er zo’n dertien op garnalen visten. Twintig jaar later zijn dat er zeventien, waaronder vijf garnalenkotters en een klein staandwantvaartuig. De daling van het aantal garnalenkotters is dus minder hard gegaan dan bij de groep boomkorkotters. 14 MAART 2006 Helderse vloot telt nog vijf garnalenkotters De vloot van Den Helder werd weliswaar gedomineerd door grote boomkorkotters, maar er was toch sprake van een behoorlijke variëteit. Want naast de grote bokkers waren er ook traditionele rondviskotters, Eurokotters, garnalenkotters en enkele kleine vaartuigen die zo af en toe met staandwant en andere vangstmethoden op het wad visten. De rondvisvloot is volledig verdwenen en het aantal grote bokkers bestaat nog maar uit zeven vaartuigen. De garnalenvloot opereert vooral op het wad en voert de vangsten doorgaans in Den Oever aan. De grootste garnalenkotter is de HD-42. Maar dit is geen volbloed garnalenkotter omdat het schip onder andere ook voor de staandwantvisserij en de twinrigvisserij ingezet wordt. De HD-16 komt zojuist terug van een garnalenreis op het wad. (foto Willem den Heijer) Duitse Eurokotters gedwongen voor de kant De eerste groep leerlingen van dit jaar in de klas bij Ecomare. (foto Willem den Heijer) Duitse GRE-40 gaat weer op garnalen vissen De Duitse Eurokotters SC-10, SC-20, SC-35 en de SC-45 liggen al sinds eind vorig jaar in de haven van Urk. De Duitse visserijautoriteiten hebben de schippers van het viertal bekeurd nadat geconstateerd was dat aangelande vis niet conform de regels was geregistreerd. De vier kotters mogen voorlopig gedurende een door de rechter vastgestelde periode niet uitvaren. De schippers maken optimaal gebruik van de gedwongen stilligperiode door allerlei klussen uit te laten voeren aan boord van de vaartuigen. Zo is het technisch fabricagebedrijf C.A. Roeleveld uit Scheveningen bezig om het koelsysteem van de vier Eurokotters aan te passen. Vanaf 1 april zullen de vier Eurokotters, die vorig jaar de twinrigvisserij uitoefenden, weer uitvaren. Er bestaat een grote kans dat het viertal de komende zomermaanden de snurrevaadvisserij weer ter hand neemt. Het kleine Duitse vissersvaartuig GRE-40, dat vorig jaar min of meer experimenteel op wulken heeft gevist, gaat weer op garnalen vissen. De GRE-40, geregistreerd in Greetsiel, is eigendom van de familie Kramer van de UK-202. Het kleine kottertje is onlangs op Urk gereedgemaakt voor de garnalenvisserij. Greetsiel is een van de belangrijkste garnalenhavens van Duitsland. Slechts een klein deel van de lokale vloot is in handen van een buitenlandse ondernemer. (foto Willem den Heijer) De SC-10, SC-20, SC-35 en de SC-45 liggen de eerste weken van het jaar stil. (foto Willem den Heijer)

De Binnenvaartkrant