Views
2 years ago

2006-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 14 MAART 2006 Wie leverden op het mts Anja Hartelijk gefeliciteerd met het mts Anja Waarvoor wij mochten leveren: 2 Bornemann ladingpompen type HC232-80/2 inclusief 200 kW E-motoren en een Bornemann slobpomp type W2.1k-46 inclusief 7,5 kW E-motor Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Wij leverden het stuurhuis met hefgeleide kokersysteem en hydrauliek Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Wij wensen het mts Anja en haar bemanning een behouden vaart. PLOUVIER TRANSPORT NV Ervaren, dynamisch bevrachtingskantoor met rijk verleden Het voltallig Plouvier Team wenst de eigenaar van het mts Anja J.J. Mulder Tankvaart en zijn ganse bemanning een behouden vaart en een succesvolle toekomst. Centromost River Shipyard Bouw casco, stralen en conservering VEKA scheepsbouw bv Ontwerp casco, complete afbouw, makelaar, stuurwerk, ventilatieroosters, brandkleppen, machine- en ruimventilatoren, leidingwerk, afbouw machinekamer achter en divers rvs ijzerwerk ING BANK Rotterdam Binnenvaartdesk Financiering Plouvier Transport NV Bevrachting n.v. Assutrans International s.a. Verzekering Anglo Belgian Corporation N.V. ABC dieselmotor type 6 DZC 1000, 1800 pk, 1000 toeren Amco Compressoren bv Compressoren Discom BV 35dB(A) dempers met vonkenvanger SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Aluminium vloerplaten en machinekamerleidingen in de achtermachinekamer ADS van STIGT Tandwielkast type ZF Marine ZF W18000 C, reductie 3,110:1, PTO type ) t.b.v. de directe montage van de stuurwerkpomp en ZF Marine Electronics bedieningssysteem type MicroCommander Cummins Holland BV Generatorsets en boegschroefmotor De Ruyter Dieseltechniek B.V. Cummins KTA 19, 550 kVA met een Marathon generator, Cummins N-14, 400 kVA met een Marathon generator, Cummins 6 BT, 107 kVA met een Marathon generator en een Cummins 6 BT, 87 kVA met een Marathon generator AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 5-blads schroef, 1750 mm, RH Lloyds Damen Marine Components Van de Giessen Optima straalbuis, diameter 1.762 mm Voordendag van der Stelt Schroefas en roeren IHC Lagersmit BV Een set SUPREME LD 220 schroefasafdichtingen en lagers Verhaar Omega B.V. OMEGA 31130-4k inclusief een verticale elektromotor, 370 kW bij 1800 tpm inclusief boegschroefgeneratorbediening NRF BV Bunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met hefgeleidekokersysteem en hydrauliek Handelsonderneming Beerens BV BX-woningdeur, aluminium stuurhuistrap en aluminium sierdakradarmast Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurmachine Radio Holland Netherlands bv 2 Furuno RHRS-2005RC rivierradars, Radio Zeeland SIGMA-120 echolood, Radio Zeeland SIGMA-550 autopiloot en Radio Zeeland SIGMA-700 intercom Tresco Wuustwezel Tresco Inland ECDIS Viewer Werkina Werkendam bv Leverden en installeerden: complete elektrische installatie, incluief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touch-screenbediening, Sigma Radio Holland pakket, complete aircoinstallatie, travelvision antennesysteem, overdrukinstallatie, tankalarmering, radarmeting en Tresco kaartplotter RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering Fa. P.A. Paans & Zn. Stoffering en een gietvloer WindeX Engineering BV Airconditioning en overdrukinstallatie Seafix Fire Fighting Systems Co2 brandblusinstallatie voor in de machinekamer en boegschroefruimte Dyvler Materiaal bv Ankerlieren, ankers en kettingen Scheepskranenbouw Arnhem BV Hydraulische uitschuifbare autokraan type NT 18, 2 ton hefvermogen op 18 meter Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkergiek 25 meter, 10 inch Blommaert BVBA Voormast type Arizona Polmai Brandbeveiliging Brandblusmaterialen en veiligheidsmiddelen Zwets Werkendam BV Pompen, appendages en ballastpomp EPS European Pump Services B.V. 2 Bornemann ladingpompen type HC232-80/2 inclusief 200 kW E-motoren en Bornemann slobpomp type W2.1k- 46 inclusief 7,5 kW E-motor Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van ‘t Hof B.V. Niveau-alarmering, overvulbeveiling, drukmeting en alarmering, eclipse niveaumeting, NXT computersysteem, diepgangmeting, Heattracing, X-BOB met Lloyds certificaat Heatmaster B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Kalibra International B.V. Tankmeting (inhoud) Vans Bunkers BVBA Smeermiddelen en gasolie PS Marine Coatings BV / Sigma Coating Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Dacom Telecommunicatie b.v. Telsat telefooninstallatie, TravelVision en TravelVision schotelinstallatie Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen Huchem Special Products b.v. HC-Roka HC-Ship-Clean, HC-Gelei- Clean-New en HC-UG-400 Econosto Nederland BV Appendages, afsluiters en detonatie kleppen Rederij Smaragd Receptie aan boord de mps Smaragd II voor 200-250 personen ING Bank Rotterdam wenst J.J. Mulder Tankvaart een behouden vaart met het mts Anja Speciaal voor de binnenvaart Meer weten? Verbindingsdok Oostkaai 13 bus 7 2000 ANTWERPEN Tel : 0032/3/202 04 50 fax : 0032/3/231 33 00 E-mail: info@plouvier.be ING Bank Rotterdam Binnenvaartdesk Telefoon: 010 - 2012200 Fax: 010 - 2012226

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 14 MAART 2006 MTS Anja gaat in charter varen voor Plouvier Watertanden in Werkendam Vanaf de overkant van de Biesboschhaven denk je: ‘Dat ziet er niet verkeerd uit.’ Langzaam rijd je verder, terwijl je blik langs de lijn van het schip glijdt. Een grote ankernis verdwijnt in het model van het mooie voorschip. Het achterschip suggereert een geraffineerd beetje zeeg; de lijnen van brug, boeiing en ramen stroken. Hier is een tekenaar met het oog van de meester aan het werk geweest. Even later stap je aan boord. De bolders hebben een “Duijvendijk-profiel”, gaaf laswerk, de stuiken zijn glad, niet mishandeld door stempels en slijpwerk. Ondanks de regen staat er geen liter water aan dek! Vergissing is niet mogelijk: dit is een casco van de Scheepwerf Plock uit Polen. Een schip met kwalitatieve zekerheid voor de boeg. Watertanden in Werkendam. Door Johan de Witte De onder Lloyds gebouwde type C-tanker Anja (afmetingen: 110 x 11,45 meter) ligt bij VeKa voor de wal. J.J. Mulder Tankvaart gaf opdracht aan VeKa Shipbuilding om het schip op turnkey-basis te leveren. De 26 meter lange bunkergiek van Van Wijk laat geen twijfel over de functionaliteit van het schip. Het is inzetbaar in het ARA-verkeer, op de Rijn of voor bunkering. Vanuit Polen is het casco met gecoate tanks, geïnstalleerde spiralen en compleet leidingwerk in Werkendam gearriveerd. Op 11 maart hield de Anja, met Strijen als domicilie, open dag in Rotterdam aan de Prins Hendrikkade met de partyboot Smaragd langszij. Deze week gaat het schip, evenals het vorige schip van J.J. Mulder Tankvaart, in charter varen voor Plouvier Antwerpen. Voor de inzet van Antoine Struif van de firma Plouvier is Jurriën Mulder hem zeer erkentelijk. Zonder herkenbare bedrijfskleding duikt er iemand met de uitstraling van een gezagvoerder op uit de machinekamer. Het is Jurriën Mulder, de man achter Mulder Tankvaart. Voor een interview heeft hij eigenlijk geen tijd, maar na een blik op de regenwolken draait Jurriën bij en zegt: ‘Kom op, we maken tijd, we gaan koffie drinken.’ Afgestudeerd in Almelo werd hij timmerman in Daarlerveen, de plek waar hij geboren werd en opgroeide. Hij was bevriend met een zoon van de brugwachter, die bij de Humber (nu Transol) voer uit Amsterdam. Jurriën vernam het maandsalaris van zijn vriend en nagelde zijn baan op het vacatureprikbord van zijn baas. Hij begon eveneens bij Humber in Amsterdam. Schipper te voet Als scheepsjongen, matroos en stuurman wilde hij kapitein worden. Nauwelijks 23 jaar oud stond hij met patent aan het roer van een Fongers-tanker. Zijn eerste start als eigenaar kreeg na een paar jaar een onbevredigend einde door een onverwachte situatie in de firma waarvoor hij destijds in charter voer. Jurriën bleef op zijn schip, vanaf dat moment onder regie en in eigendom van Plouvier Antwerpen. In 1996 kocht hij dat schip en continueerde hij zijn zakenrelatie met Plouvier. Op het moment dat hij zijn schip (de gewezen Intertank 6) verkocht, was het 22 jaar geleden dat hij erop aanmonsterde. Jurriën, een sympathiek rechttoe-rechtaan-mens zonder flauwekul, is emotioneeltrots op zijn nieuwe tanker Anja. die draagt de naam van zijn overleden vrouw. Een schipper te voet is voor Peter Versluis een situatie die om een dialoog over nieuwbouw vraagt. ‘We waren met diversen in gesprek, hebben verschillende werven overwogen. Peter had sterke argumenten, Plock levert perfect werk; die paar schoonheidsfoutjes worden op z’n Werkendams bijgeslepen. Prima overeenkomst. Hoewel het niet altijd voor de wind ging in onze carrière, vaar ik op zo’n schip nog altijd met plezier,’ aldus Jurriën. Het stuurhuis is afkomstig van Kampers. Patrick Mulder (27), sloeg zijn vleugels elders uit maar is sinds januari aangemonsterd bij zijn vader op de Anja. Tot de “inventaris” horen de Spanjaarden Domingo en Manuel. Ze varen respectievelijk al twintig en negen jaar bij Jurriën. Wanneer we aan de Spaanse varenslieden vragen, waarom,hoe en waarvoor, krijgen we als antwoord: ’Muy bueno patrono.’ ABC-motor Ineens is varen met een ABC 6-cilinder D26 van 1800 pk, die de drieduizend ton grote tanker in beweging brengt, niet eentonig meer. Jurriën: ’Ik ben meer een type voor een semi-langzaamloper. Je weet Jurriën Mulder over de ABC-motor: ‘Je weet van collega’s dat hij goed is en na een bezoek aan Gent was ik overtuigd.’ De Anja werd bij VeKa in Werkendam afgebouwd. (foto’s Johan de Witte) van collega’s dat hij goed is en na een bezoek aan Gent was ik overtuigd.’ De aggregaten van 412/110 en 80 kW zijn van Cummins, evenals de 500 pk sterke motor voor de twee Bornemannladingpompen en de energieleverancier voor de Verhaarboegschroef. Het laad-en lossysteem is van Van ‘t Hoff. De elektrische installatie is zoals De film L’Atalante uit 1934 vertelt een romantisch verhaal dat zich op de Franse binnenvaart afspeelt. Met fraaie, stemmige plaatjes wordt het liefdesverhaal van het bruidspaar Juliette (Dita Parlo) en Jean (Jean Dasté) verteld. Juliette is afkomstig uit een klein dorpje en stapt letterlijk in het huwelijksbootje met schipper Jean. Door Frank Antonie van Alphen Aan boord woont – naast het scheepshulpje – ook tweede maat père Jules (een prachtige rol van Michel Simon): een kleurrijk, wat merkwaardige figuur afkomstig van de grote vaart. Diens vooronder zit werkelijk volgestouwd met kraaltjes en spiegeltjes uit de gehele wereld; souvenirs van zijn reizen over de Zeven Zeeën. Bij de kersvers gehuwde Juliette-van-de-wal slaat de verveling aan boord al snel toe. Aanvankelijk weet père Jules’ drijvende museum het gegaap bij de schone Juliette een beetje weg te nemen. Totdat zij een wel heel curieus artefact tussen de verzameling van de tweede maat vindt: iets met menselijke lichaamsdelen. Maar dat is toch niet de reden dat de kersverse schippersvrouw de benen neemt; het zijn de luxueuze verlokkingen van de stad Parijs die haar betoveren. De schipper wordt door verdriet overmand, er valt geen land meer met hem gebruikelijk bij een VeKaafbouw van Werkina. Kampers uit Puttershoek leverde het stuurhuis en Radio Holland de Sigma Line navigatieapparatuur. De Misti 2-tonsautokraan is een opvallend fraaie en stoere verschijning. Hoogendoorn’s timmerwerk is – of het rond, recht, luxe of anders is – zonder uitzondering “vakwerk van de bovenste plank”. L’Atalante: Toen echte kerels nog watjes waren, maar dapper te bezeilen. Maar de tweede maat en het scheepshulpje weten wel raad. Beiden reizen Juliette achterna. Maar eerst gaat père Jules nog even bij een handlezeres langs. L’Atalante is een prachtig verbeelde film, geschoten in zeilende vogelvlucht en knielend kikvorsperspectief. Hij is opnieuw uitgebracht op DVD. Het gaat om een gereconstrueerde versie met veel nieuw – kwalitatief wisselend – beeldmateriaal. Prachtig is een scène waarin een sluis nog met de hand wordt opengedraaid. De camera zeilt met flair van Parijs naar Le Havre; van de Seine naar Het Kanaal. Een juweeltje van een film waarin echte kerels nog watjes durven te zijn, en knoestige varensmensen ’s avonds, met de fles wijn op tafel, in de roef een traantje wegpinken. Maar de redding is nabij! Een en ander is absoluut overgeacteerd, omdat 1934 een jaar is dat de zwijgende film nog niet zo gek lang achter zich heeft gelaten. De tijd van de stomme film waarin wild zwaaiende, overdreven gebarende acteurs met veel dramatisch oogwerk het gebrek aan gesproken dialogen nog moesten compenseren. Het enige geluid dat aanwezig was in de bioscoop, was live gespeelde muziek. Regisseur Jean Vigo heeft ons met L’Atalante een juweel van een film achtergelaten. Waarin een vooroorlogse wereld van de Franse binnenvaart flonkert die niet meer bestaat.

Binnenvaartkrant