Views
2 years ago

2006-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 14 MAART 2006 Vakbeurs CONSTRUCTION & SHIPPING INDUSTRY 2006 Hét platform voor techniek, installatie en constructie in een regio die zich kenmerkt door een brede maritieme industrie 16, 17 en 18 mei 2006 Construction & Shipping Industry 2006 is drie dagen lang een regionaal platform waar ondernemers en relaties uit de technische, metaalverwerkende en maritieme branche elkaar ontmoeten. Bij deze vakbeurs wordt dé unieke full-serviceformule gehanteerd. Exposanten Producenten, importeurs, groothandelaren, constructeurs en toeleveranciers uit de volgende branches: - Maritieme industrie - Metaal- en elektro industrie - Installatietechniek - Overige industrie Bezoekers Deze vakbeurs richt zich onder andere op branchegerelateerde bedrijven uit een breed technisch industrieel gebied dat veelal een link met het water heeft. Openingstijden Dinsdag 16 mei 2006 14-00 – 22.00 uur Woensdag 17 mei 2006 14.00 – 22.00 uur Donderdag 18 mei 2006 14.00 – 22.00 uur www.evenementenhalgorinchem.nl EVENEMENTENHAL GORINCHEM FRANKLINWEG 2, 4207 HZ GORINCHEM • Tel. 0523-289898 • Fax 0523-289800 • E-mail: info@evenementenhalgorinchem.nl GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. WEKA Boxcoolers worden wereldwijd toegepast in zeegaande schepen. Door jarenlange ontwikkeling (welke nog steeds doorgaat) zijn onze koelers bestand tegen de meest extreme omstandigheden. Om ook de binnenvaart van dienst te zijn hebben wij, gebaseerd op de zeevaartuitvoering, een speciaal binnenvaart type ontwikkeld. De grote voordelen van een WEKA Boxcooler zijn: - Geen aangroei door mosselen en andere zeedieren - Geen corrosie van de bunkast - Geen corrosie van de boxcooler - Geen opofferings zink/aluminium anodes in de bunkast noodzakelijk - Bestand tegen trillingen - Lange garantie Voor nadere technische en/of prijs informatie: WEKA Boxcoolers BV Tel. +31-180 - 51 65 88 Industrieweg 8 Fax +31-180 - 51 60 64 2921 LB Krimpen a/d IJssel E-mail info@wekamarine.com Internet www.weka.biz Ontwikkeling, Ontwerp, Productie KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B.V. De Specialist in SCHEEPSCLEANING Distributie, installatie, inbedrijfstelling DON’T SAIL WITHOUT US Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl Voortleven in de harten van anderen Begunstig levensreddend wetenschappelijk onderzoek in de toekomst via uw nalatenschap. Bel 070 - 3155620 voor informatie of kijk op www.nalatenschap.hartstichting.nl Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833 Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Rotterdam met vlag en Hempel 14 MAART 2006 De Rotterdam in Cadiz. (foto’s Hempel) In het schroefwater van een zeesleper is op 19 februari het stoomschip Rotterdam gespot op 30 mijl uit de Nederlandse kust (zoals we vorige week al meldden). Vanuit het Spaanse Cadiz was het schip op weg naar het Poolse Gdansk, waar dit varende kunstwerk nu een facelift ondergaat en waarbij de beroemde zalen Ritz Carlton en Ambassador in oude luister worden hersteld. De Rotterdamse trots, met 41 dienstjaren en nog eens vier jaar subtropische onzekerheid in afwachting van de sloophamer, werd vanuit de lucht als een filmster door talloze camera’s gevangen. Geknipt en geschoren met dertig ton Hempel-paint op zijn huid en in de originele kleuren (duifgrijs met goudgele bies) van de Holland Amerika Lijn (HAL). van den Nieuwenhuyzen was het Havenbedrijf Rotterdam opeens eigenaar van het schip. Rederij De Rotterdam BV, bestaande uit de wooncorporatie Woonbron en investeringsmaatschappij Euro Balance namen het over. Het ROC Albeda kreeg ook een rol. Ontwerpbureau Vuyk uit Capelle aan den IJssel werd door de reder aangesteld voor de coördinatie van de wedergeboorte van de Rotterdam. Die onderneming zou van Freeport, via Cadiz naar Gdansk leiden. De schitterende transatlantische oceaanstomer moet uiteindelijk aan de Maashavenkade op Katendrecht zijn definitieve ligplaats krijgen. Daar gaat het onder andere dienst doen als congrescentrum, hotel uitgaansgelegenheid en tijdelijke huisvesting. Hempel werd op basis van het rapport gevraagd voor een conserveringplan. In Cadiz zijn de romp en bepaalde dekken van het schip gestraald om vervolgens met een sterk en duurzaam verfsysteem te worden behandeld. ‘Hempel heeft gezien de functie van de Rotterdam voor onder de waterlijn een versterkte epoxyverf geleverd, een conservering waarbij mechanische schade vrijwel is uitgesloten,’ aldus Jos Vugts. ‘We hebben hiervoor Hempadur Multistrenght gebruikt, een verfproduct zonder biocides om het milieu niet te belasten, dat het staal primair beschermt en gemakkelijk lat reinigen. Als aardige bijkomstigheid simuleert de kleur het oude anti fouling-rood.’ Vugts begeleidde het project in Cadiz. Hij doet dat ook in Gdansk, waar Hempel de overige conservering weer in april oppakt. ‘Een nostalgisch project als dit heb je maar één keer in je carrière. Mooi dat zo’n schip bewaard wordt door een mix van oude koopmansgeest, vasthoudendheid en een behoorlijke dosis liefhebberij. Er is maar één Rotterdam, toch?’ Als de Rotterdam volgend jaar de Waterweg opvaart, wordt hij binnengehaald met ‘Vlag en Hempel’. Kijk voor meer informatie op www.hempel.nl waar onder “Marine” een link is naar ‘stoomschip’ met foto’s van het conserveerwerk in Cadiz. Over het schip zelf is informatie te vinden op www.derotterdam.nl. Op basis van het conserveringsplan van Hempel zijn de romp en diverse dekken gestraald en vervolgens met een sterk en duurzaam verfsysteem behandeld. Van primer tot topcoat Door Johan de Witte Met de naam Rembrandt op de boeg lag het schip enkele jaren terug hurricane free afgemeerd in Freeport Bahama’s, in de wachtkamer voor zijn laatste reis. De Rotterdamse Droogdok Maatschappij, die de Rotterdam in 1959 aan de HAL opleverde, meldde zich als initiatiefnemer voor het behoud van het schip. Een employee van Hempel Amerika reisde op grond van deze informatie naar Freeport voor een algehele inspectie, om te kunnen adviseren over een complete conservering. Dat resulteerde in een rapport dat opnieuw boven water kwam toen het veelbesproken project van eigenaar wisselde. Na de ontmaskering van Joep (advertenties) Banken en Scheepsstoffering op Maat GORDIJNEN TAPIJT VINYL BANKEN HERSTOFFERING Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl Met alkyd-lak wordt een machinekamer een spiegelzaal. (foto’s Hempel) Hempalux Gloss 52940 is een witte alkyd-toplaag die geschikt is voor uitwendige accommodaties en boeiingen, speciaal waar een hoge kwaliteit van de eindlaag gewenst is. Hempel looft nummer 52940 om zijn uitstekende dekking en bijzonder goede kleurvastheid. Het nieuwe product staat 4-literverpakking, voor een aangename prijs bij Hempel op de plank en heeft zijn tryout in de binnenvaart inmiddels glansrijk doorstaan. Door Johan de Witte De vraag van de binnenvaart naar lakverf op kleurvast-, smeerbaar-, duurzaamheid en glans werd door Hempel tot voor kort beantwoord met een 2-componentenpolyurethaan. Een weliswaar zeer sterke verf, doch door het 2-componentenkarakter moeilijker aan te brengen dan verven op alkydbasis. Hempels verkoopmedewerker John Bloothoofd en zijn opvolger Aad Derksen zat het eerlijk gezegd niet lekker dat Hempel Vlaardingen (sterk in bijna elke verfsoort) geen alkyd-lak kon bieden. Terwijl die gevraagd werd om bijvoorbeeld van een machinekamer een spiegelzaal te maken. Hempel, de grootste onafhankelijke verfleverancier ter wereld en al sinds 1926 in de Rotterdamse haven leverancier van de scheepvaart, produceert onder andere in Barcelona verven voor de decoratieve sector. John Bloothoofd: ’De parallel van die sector met de binnenvaart is een synthetische lakverf met hoge glansgraad en kleurvastheid, die uitstekend vloeit en dekt. Na langdurige toetsing in ons eigen laboratorium, alsook de positieve marktbeoordeling van Hempalux Gloss 52940, is het product standaard opgenomen in Hempels verfprogramma. Er kan nu gekozen worden voor één totaalverfsysteem, van primer tot topcoat. Hempel levert aan de volledige binnenvaart. Met een uitgebreid advies en dito begeleiding van nieuwbouwprojecten in binnen- en buitenland, maar ook voor bestaande schepen; rechtstreeks of via bunkerstations in Nederland en in het buitenland. Ongeacht de vorm of omvang van het object dat geconserveerd moet worden, streeft Hempel ernaar de klant de best mogelijke oplossing voor diens specifieke behoeften te leveren. Het uitgangspunt voor de voorgestelde oplossingen zijn dan ook altijd de wensen/eisen van de klant: oplossingen zijn specifiek. Hempel heeft een hoogwaardig, uniform productassortiment, dat wereldwijd beschikbaar is. Hempalux Gloss 52940 wordt verkocht in 4-literverpakking.

De Binnenvaartkrant