Views
2 years ago

2006-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 14 MAART 2006 Wij wensen V.O.F. Novatie een behouden vaart met het ms Novatie Insumma administratiekantoor H.A. Lorentzstraat 4 3331 EE Zwijndrecht Postbus 408 3300 AK Dordrecht T 078 - 621 02 04 F 078 - 621 59 70 E info@insumma.nu I.D. Blok J. Barendregt P.A. Blok OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Wij wensen familie Van den Adel en bemanning een behouden vaart met het ms Novatie V.O.F. Novatie met ms Novatie en wenst familie en bemanning behouden vaart. Transito Bevrachting B.V. wenst ms "Novatie" een behouden vaart Transito Bevrachting B.V. Sasdijk 65a - 4251 AD Werkendam Tel. 0183-679850 - Fax 0183-679855 info@transito.nl - www.transito.nl V.O.F. Novatie, gefeliciteerd! Biesboschh.16, 4251 DC Werkendam Tel. 0183 60 03 91 • Fax 0183 60 01 92 GSM 06 53 68 87 72 E-mail: info@concordiashipyard.nl Website: www.concordiashipyard.nl Wij leverden het complete schip van het ms Novatie en wensen V.O.F. Novatie een behouden vaart

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 MS Novatie Vervolg van pagina 23 De 3244 ton metende Novatie (bij een diepgang van 3,63 meter) is 110 x 11,45 x 3,65 meter en wordt voortgestuwd door een Caterpillar van 1700 pk bij 1600 toeren. De stuurhut is geleverd door Kampers en kan 8,10 meter omhoog. Van den Adel: ‘Hierdoor kunnen we ook vier lagen containers (208 TEU) vervoeren. We varen altijd op de wilde vaart en met de nieuwe Novatie hebben we nu meer mogelijkheden. De complete elektrische installatie is aangelegd door een neef van mij die mede-eigenaar is van E-Systems uit Sliedrecht. Toen we op de vorige Novatie de stuurhut hebben vernieuwd, hebben zij de elektrische installatie verzorgd. Ze hebben daarbij een goede indruk achtergelaten en ze hebben vervolgens een goede prijs opgegeven voor deze nieuwbouw. ‘ E-Systems is drie jaar geleden door drie compagnons opgericht en is actief op industrieel gebied, in de baggerwereld en in de binnenvaart. Voor dat laatste segment is Leendert Hollebrandse (Van den Adels neef) verantwoordelijk. ‘We hebben ook het camerasysteem aangelegd en daarbij hebben we gebruik gemaakt van glazen koepels bij de beamers. Daardoor zijn er geen bewegende delen waar wat achter kan blijven haken en is het materiaal gemakkelijk te reinigen. De buitenzijde wordt met behulp van een spiraal en een kleine fan verwarmd zodat er niets aan kan slaan. We hebben twee camera’s met zoomlens bevestigd aan de seinbakken en twee kleinere camera’s met digitale zoom aan de voor- en achtermast.’ ‘De schijnwerpers kunnen tot nul gedimd worden, zodat de mensen aan boord ’s nachts niet verblind worden. We combineren de techniek die we gebruiken met onze industriële tak Koud kunstwerk De drie maritieme innovatieprijzen (de KNVTS-Schip van het Jaar Prijs, de HME Maritime Innovation Award en de VNSI- Timmersprijs) worden voortaan tegelijk uitgereikt. De winnaars en genomineerden van de drie prijzen worden op 9 november tijdens een groots gala vol in de spotlights gezet. De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS), Holland Marine Equipment (HME) en de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI) hebben samen met de Stichting Ondersteuningsfonds Nationaal Instituut voor Scheepvaart en Scheepsbouw (NISS) het initiatief genomen met die van de binnenvaart en andersom. Daardoor zijn we soms innoverend bezig,’ aldus Hollebrandse. Scheepswerf Jooren wil per jaar gemiddeld anderhalf schip bouwen. Ze zitten voorlopig prima op schema, want in de grote hal van de werf wordt op dit moment druk gelast aan het volgende casco. Jooren: ‘Dat wordt de Vacando van 110 x 11,45 x 3,90 meter voor Th. de Jonge uit Zwijndrecht. Zijn vorige schip was in 1988 gebouwd bij Peters in Kampen en is werkelijk een plaatje. Daarnaast zijn de besprekingen voor een derde compleet schip in een vergevorderd stadium. Van den Adel en om de prijsuitreikingen te bundelen. De organisatoren willen zo een (twee)jaarlijks platform creëren voor de gehele Nederlandse maritieme industrie en de onderlinge relaties bevorderen. Tot nu toe werden de prijzen afzonderlijk uitgereikt, terwijl wel dezelfde doelgroep werd uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn. ‘Informele relaties spelen een grote rol in de maritieme sector en daarvoor biedt een dergelijke uitreiking natuurlijk een ultieme gelegenheid,’ geven de organisatoren in een persbericht aan. ‘Wij willen het voor bedrijven aantrekkelijker en efficiënter maken om hun contacten te onderhouden, 14 MAART 2006 De Jonge kiezen bewust voor een Nederlands schip, omdat ze daar goede ervaringen mee hebben. Het ziet er naar uit dat steeds meer schippers gaan kiezen voor Nederlandse kwaliteit. Een uitstekende keus, want in de praktijk blijkt dat die hoge kwaliteit niet eens veel extra’s hoeft te kosten.’ Alle maritieme innovatieprijzen voortaan tegelijk uitgereikt door dit soort netwerkbijeenkomsten te bundelen. Bovendien willen wij naar de overheid en de politiek een signaal afgeven dat de maritieme maakindustrie een sterke en innovatieve sector is.’ De drie prijzen blijven afzonderlijk bestaan. Alleen de uitreikingen worden gebundeld. Inzendingen voor de Schip van het Jaar Prijs, de Maritime Innovation Award en de Timmersprijs kunnen bij respectievelijk de KNVTS, HME en VNSI worden ingediend. Het initiatief wordt ondersteund door de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR) en Stichting Nederland Maritiem Land (NML). ’Elke schipper zijn eigen website’ Via internet kan de binnenvaartondernemer zelf via duidelijke stappen zijn website opbouwen. (illustratie Shipletter) Grote delen van Europa werden de afgelopen weken meermaals getrakteerd op een berg sneeuw. Birsfelden kreeg op 4 maart zeker vijftig centimeter op z’n dak. Voor Marjolein Zweep een prachtige gelegenheid om een sneeuwpop te maken die net zo groot was als zij zelf. Haar koude kunstwerk stond op het roefdek van het ms Necton. (foto familie Zweep) Benefietavond Race2Raise Zondag 19 maart houdt Stichting Race2Raise in samenwerking met Jackie RC een benefietavond voor weeskinderen in Roemenië. Het spektakel in de trendy uitgaansgelegenheid voor modieuze dames onder de Willemsbrug in Rotterdam staat in het teken van de tourrit dwars door Europa die de stichting ook dit jaar weer organiseert om geld in te zamelen. De benefietavond begint om 17.00 uur met een diner (à 45 euro). Race2Raise laat zien waar de inzamelingsactie voor bestemd is. Ook is er een presentatie van Dutchy Puppy, de stichting van Bridget Maasland die zich inzet voor zwerfhonden in Roemenië. Om 22.00 uur start een showavond met optredens van verschillende artiesten. Toegang voor dit feest kost tien euro. Kijk voor meer informatie over de doelstelling van Race2Raise, de tourrit en de benefietavond op www.race2raise.com. Terwijl ze een gelikte internetsite maakten voor Maarten Bos en zijn binnenvaartbedrijf Brisani Transporten, ontdekten Jasper van Wanrooy en Wouter Brackel dat veel scheepseigenaren zich nog niet presenteren op het wereldwijde web. Samen met Bos besloten ze Shipletter op te richten. Na een voorbereidingstijd van ruim een half jaar zijn ze deze maand begonnen aan hun missie: een eigen website voor iedere binnenvaartschipper. Van Wanrooy en Brackel zijn beiden in het eindstadium van hun studie. Daarnaast hebben de fanatieke zeilers hun internetbedrijf Royalfish eSolutions, dat websites voor uiteenlopende bedrijven en organisaties maakt. Dat gebeurt, net als voor Bos, op maat. Samen met de eigenaar van de Brisani bedachten ze voor Shipletter een concept waarmee binnenvaartondernemers zelf eenvoudig en goedkoop een eigen internetsite kunnen bouwen. Dat gebeurt met een geautomatiseerd systeem, vertelt Van Wanrooy. Ze hebben zich gebaseerd op een bestaand softwareprogramma, dat ze verder hebben ontwikkeld. ‘De klant logt in en vervolgens kan hij stapsgewijs de website opbouwen. Het wijst zich vanzelf.’ Er is keuze uit een groot aantal stijlen en de binnenvaartondernemer kan zelf tekst toevoegen. Onderdelen kunnen naar believen worden toegevoegd. Zoals een fotoalbum, gastenboek, contactformulier en een weblog. Vervolgens kan de schipper zelf zijn site beheren: dingen toevoegen en wijzigen. Ook met een mobiele internetverbinding is dat goed te doen. “We werken zelf met GPRS Edge en dat is snel genoeg.’ Tegen meerkosten kan Shipletter extra voorzieningen verzorgen. Bijvoorbeeld foto’s van het schip van de eigenaar op de website plaatsen of de site voor hem bijhouden. De telefonische helpdesk is gratis. Het concept is gebaseerd op een abonnement. Dat kost € 19,95 per maand (exclusief BTW). Het contract duurt minimaal een jaar. De klant wordt eigenaar van zijn eigen domein (het adres van de internetsite) en krijgt ook een onbeperkt aantal (beveiligde) e-mailadressen. Shipletter wil in de toekomst extra diensten aanbieden. ‘Een portal, met informatie voor schippers. Wat daar op komt, weten we nog niet. We willen eerst aftasten waar schippers behoefte aan hebben,’ zegt Van Wanrooy. “Het zal wel anders worden dan de bestaande instituten. Het heeft geen zin Vaart! of Scheepvaartonline te beconcurreren.’ Daarnaast wil het drietal voor klanten kortingen bedingen bij leveranciers. Eén bedrijf doet al mee: Eickhof Coatings. Shipletter-klanten krijgen twintig tot veertig procent bij de verfleverancier uit Heiloo. Kijk voor meer informatie op www.shipletter.nl.

De Binnenvaartkrant