Views
2 years ago

2006-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 14 MAART 2006 Wij leverden de BP smeermiddelen, gasolie, diverse scheepsbenodigdheden en ADNR pakket en wensen V.O.F. Novatie een behouden vaart met het ms Novatie Wij wensen het ms Novatie en haar bemanning Merwedesingel Waterzijde Postbus 54 - 3350 AB Papendrecht Tel.: 078 - 6410688 Fax.: 078 - 6150955 Dekatel 16495 Wij leverden het stuurhuis met hefgeleide kokersysteem en hydrauliek Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 een behouden vaart. Namens de directie van Scheepswerf Jooren veel succes en een en haar medewerkers wensen wij V.O.F. Novatie Wij levebehouden vaart met het ms Novatie. rden het complete schip.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 MS Novatie: scheepswerf Jooren bouwt compleet schip 14 MAART 2006 In de brochure van scheepswerf Jooren uit Werkendam staat onder meer te lezen: ‘Naast goede constructie en gedegen laswerk staan wij met onze vakmensen sinds 1963 garant voor strakheid en netheid.’ De slogan van directeur Cees Jooren en zijn medewerkers is dan ook: ‘kwaliteit als traditie’. Dat dit geen loze kreet is, werd bewezen met de (custom build) afbouw van het drogeladingschip Novatie van Gerrit en Margreet van den Adel. Het bijzondere daarbij is namelijk dat ook het casco bij scheepswerf Jooren is gebouwd. De Werkendamse scheepswerf wil voortaan per jaar gemiddeld anderhalf schip, inclusief casco gaan bouwen. Door Jan Hoek Tijdens de beurs Rotterdam Maritime 2004 hebben Chris Kornet van Concordia Shipyards en Cees Jooren voor het eerst samen serieus de mogelijkheden bekeken om in Werkendam een compleet schip te bouwen. Jooren vertelt over het vervolg: ‘In december van dat jaar kregen we voor het eerst contact met familie Van den Adel en een paar maanden later werd het contract getekend. We hebben de nodige ervaring opgedaan met de bouw van casco’s, maar meestal ging het om een midden-, voor- of achterschip. Wel hebben we de Eben Haezer compleet gebouwd, maar dat is gedaan in twee etappes: in 1996 hebben we het vooren middenschip vervangen en vier jaar later het achterschip.’ De Novatie is een compleet Nederlands product. André en Martijn van den Adel verrichtten de doopplechtigheid. (foto’s Jan Hoek) ‘De bouw van het casco hebben we met een relatief kleine ploeg verricht; we hebben daarvoor tien extra personeelsleden aangetrokken. De klant moet voor een compleet in Nederland gebouwd schip wel iets meer geld betalen, maar die heeft dan wel in tien maanden tijd een compleet nieuw schip van een uitstekende kwaliteit.’ Eigenaar Van den Adel bevestigt de woorden van Jooren. ‘We willen in de toekomst met personeel gaan varen en daarom hebben we via Concordia onze vorige Novatie van 85 x 9,50 meter verkocht. Ik heb daar eerst acht jaar als schipper op gevaren en in 1998 hebben we dat schip overgenomen. Het was een perfect glad schip en zoiets wilden we weer. Het is geen toeval dat de vorige Novatie eveneens geheel in Nederland (bij Bijlsma in Wartena, red.) gebouwd is. Je weet dat je voor kwaliteit iets meer moet betalen, maar als je alles bij elkaar optelt valt het allemaal wel mee.’ ‘Ik hoor van collega’s dat ze wel anderhalf jaar aan de wal zitten omdat de levertijden in het buitenland zo oplopen. Dat kost toch ook geld en door de snelle levertijd van de Novatie mogen wij die kosten in feite van de aanschafprijs aftrekken. Bijkomend voordeel is dat je door Jooren steeds bij de afbouw betrokken wordt; op die manier is het mogelijk je eigen ideeën op tafel te gooien en kunnen tijdens de bouw sommige zaken aangepast worden. Zo hebben we bij de stuurhut een soort ingebouwde trap gemaakt, die de doorgang wel tien keer makkelijker maakt. Ook de voorsteven is tijdens de bouw nog veranderd in een soort waaiersteven.’ Vaste opstelling ’Het zijn vaak kleine dingen die een schip ineens een stuk fraaier maken. We hebben bewust gekozen voor een vaste opstelling van de woning. Dan ziet alles, ook de machinekamer, er veel gladder én mooier uit. Wel was daardoor een extra isolatiepakket nodig,’ zegt Van den Adel. ‘We hebben een prima afbouwperiode achter de rug en hebben precies het schip gekregen dat we wensten. Ik heb al diverse collega’s aan boord gehad die zeer enthousiast zijn over dit Nederlandse product. Ik zou de volgende keer in ieder geval weer voor een bij Jooren gebouwd Nederlands schip kiezen.’ Lees verder op pagina 25 Wie leverden op het ms Novatie Scheepswerf Gebr.Jooren vaart marifoons en PC Navigis Werkendam BV binnenvaart ECDIS Complete schip Tresco Wuustwezel Rabobank Shipping Tresco Inland ECDIS Viewer Rabobank Sliedrecht - E-Systems Graafstroom Electrische installatie Financiering Sygo BV Concordia Shipyards BV Ladingmeter Levering complete schip RAFA B.V. Transito Bevrachting B.V. Scheepsramen onder keur van Bevrachting o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. betimmeringen Hoogendoorn Maritieme Verzekering Betimmering Verschee Compressoren Middelkoop Culemborg BV Compressoren 2 complete keukens en een W. Kortman isolatie complete badkamer Isolatie uitlaatgassystemen SPEEDHEAT Ridderkerk Novetec BV Vloerverwarming woning en Uitlaatgasdempers, ventilatie roosters, brandkleppen, Interieurverzorging Van stuurhuis machine- en ruimventilatoren Dam B.V. Rubber Design BV Stoffering en meubels Flexibele opstelling motor Airconomics SKB Scheepsafbouw- en Airconditioning Konstruktiebedrijf B.V. Tyco Integrated Aluminium vloerplaten in Systems BV machinekamer Sapphire blusgassysteem Dolderman BV G.J. Wortelboer Jr. B.V. John Deere 30 kVA generatorset en John Deere 45 kVA Machinefabriek en Ankers en kettingen generatorset scheepsreparatiebedrijf AMW-MARINE - Van Wijk B.V. H.I. AMBACHT Ankerlieren 4-blads schroef, 1800 mm Blommaert BVBA Damen Marine 34 aluminium scheepsluiken Components type FRK 10.100/2400/2.5 en Van de Giessen Optima straalbuis, diameter 1.816 mm type HLW 10/6000 een hydraulische luikenwagen Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Pompen en appendages Zwets Werkendam BV STUWA stuurmachine, STUWA Kalkman roeren, schroefasinstallatie en Scheepstechniek B.V. de Waal Seals Kalkman Ballastjet type 1200, v. Ballegooy 1200 ton water/uur met een Scheepstechniek & 11 KW electromotor Scheepsschroeven BV BP Nederland B.V. Boegschroef installatie type BP smeermiddelen 1400 met een fabrieks nieuwe Bunkerstation Daf type XE 390, vermogen Papendrecht BV 530 pk Gasolie, scheepsbenodigheden Blokland Non Ferro bv en ADNR pakket Bunkoelers PS Marine Coatings BV / Kampers Sigma Scheepskonstruktie BV Coating Stuurhuis met hefgeleidekokersysteem en hydrauliek Stralen, conservering en schil- Cornet Service van Wijk Stuurhuizen BV derwerk Deuren en roeftrap S.I. Scheepvaart Inspectie Handelsonderneming Classificatie Beerens BV INSUMMA Aluminium sierdakradarmast, Administratiekantoor aluminium stuurhuistrap, aluminium voormast type Rein- Dekatel Nederland BV Accountancy trade, aluminium loopplanken, aluminium zwemtrap, Kees Burger Scheepsrepa- Telecommunicatie spiegels en rvs spiegelsteunen ratie, constructie en en diverse aluminium en rvs engineering materialen Spudpaalmantels Radio Holland Aquamar Waterzuivering Netherlands bv Waterzuiveringsinstallatie Furuno RHRS-2005TFT rivierradar, Radio Zeeland SIGMA- Reinigingsproducten Schoonschip 550 autopilot, Radio Zeeland SMT Stelt SIGMA-120 echolood, Radio Metaal Techniek BV Zeeland SIGMA-130 windmeter, 2 Sailor RT-2048 binnen- Aluminium toegangsluiken en deuren WERKENDAM TEL.: 0183-505475 / 0653-403481 Wij wensen V.O.F. Novatie veel succes met het ms Novatie Ondervloer blijft bereikbaar en warm Da’s dus niet meer nodig! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de ondervloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Speedheat Ridderkerk wenst iedereen op het ms Novatie een behouden vaart en warme voeten Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01

De Binnenvaartkrant