Views
2 years ago

2006-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 14 MAART 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Patricia Kleinstra Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEZOCHT op mts Sensation 2 stuurmannen/volmatrozen, internationale vaart, 8wk varen, 4wk vrij. L.n.o.t.k. Tel. (0031)-(0)622-424148 GEVRAAGD matroos op mvs Caemelsor 928 ton, loon volgens Cao. Tel. 06-41840177 BIEDT ZICH AAN kapitein met Rijn-, Donauen radarpatent voor schip, huur of huurkoop. Reacties: brief onder nr 20052501 naar het bureau vd blad GEVRAAGD matroos en stuurman op mvs ONDERNEMING 4, vaarsysteem 4 wkn op/ 4 wkn af, loon vlgns CAO binnenvaart. Vaargebied int. Tel. 0622-424148 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl VEEL VERFWERK Wij schilderen voor u met verfspuit, kwast of rol, in ruimen, machinekamers of aan dek. Wij leveren verf tegen scherpe prijzen. Ook kunnen wij beschermende folies aanbrengen bij afbouw en reparatie ter voorkoming van beschadiging aan ramen, deuren, vloeren enz. 078-6106798/06-53135007 TE KOOP ms Isala bj 1961 (v. Duijvendijk), 70x7.20x2.94m, 1013 ton, 585 pk GM, stalen vloer, 3 slaapkamers, alu stuurhuis, autokraan op voorschip, alu schuifluiken. Tel.0653-982947 of 0049-1716051480 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 TE KOOP ms Sarcelle bj '87 Slob 110x10.52x3.25, 2563 ton. Tel.0653-231284 0049-1716007418 noz BEVRACHT VOOR DE FRANSE ... Moezel? Bel ons voor uw retourwerk, granen en walsdraad. Nu ook voor oudijzer van Duitse en Nederlandse havens naar Frankrijk. Tel. 0033-616874290 Sequana Logistique s.a.r.l., 91 rue Fbg. St. Honoré, 75008 Paris. -Nederlandse leiding- TE KOOP casco rond/partyboot bjr eind 2005, ca. 39x6.50x ca. 1.20, glasdicht, 2 spudpalen, 2x Z-drive, geschilderd, veel rvs, levert. n.o.t.k. Tel. 078-6121246 0655-195004 GEZOCHT kapitein met vaar/ Rijn- en radarpatent voor Mts ALOHA (eetbare olie), 2 wkn op/2 wkn af, voeding vrij en loon volgens CAO, min 30 jaar en liefst met ervaring. Tel. 0628-420056 J. Post GEVRAAGD OP MSC MAAS stuurman voor in de containervaart, minimaal groot vaarbewijs, vaarsysteem: 1 wk op/ 1 wk af, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. 06-52432632 TE KOOP ms Rapide 1692 ton, 84.54x9.57x3.18, bjr 1988, 1200 pk ABC, 81 teu en uitgerust voor nat zand. Tel. 0653-185636 of 0049-1749368979 of 0032-479990380 ERFAHRENER MATROSE/ STEUERMANN sucht Arbeit als Ablöser. 0049-1631876980 GEVRAAGD matroos op ms Dorothea 1062 T, inter.nat. vaart, loon en vrije tijd in overleg. Tel. 0653-155223 D 0049-173-9308229 GEVRAAGD Stuurman en matroos/ deksman op m/s Glissando tel. 0653-534774 of 0049-172-6278743 GEVRAAGD stuurman met pat. min. Mannh. 2wkn op 1wk af, zondag vrij. 0653-174853 0049-171-6019225 GEVRAAGD op ms DUSKY int. vaart, matrozen i.b.v. dienstboekje, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. 0031-622-424148 MATROOS IBV ADNR ZOEKT... werk op rvs tankschip. 0032-476239533 GEVRAAGD stuurmannen en matrozen voor mts Marconi en mts Edison, ervaring tankvaart, dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn op/4 wkn af, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. 06-22 424148 TE KOOP BAM Deutz type E 716, 750 pk 1650 tpm. Tel. 0653-730604 GEVRAAGD matrozen op mvs Amoureus met ervaring, vaarsysteem 4 wkn op/4 wkn af. I.b.v. dienstboekje, loon vlgns CAO binnenvaart. Voor meer info tel. 0651-337775 GEZOCHT STUURMAN/ KAPITEIN loon en vrije tijd n.o.t.k. int. vaart tel. 0032-475210785 VRANKEN RIVER LINE ZOEKT: Op mps Azolla een nachtwacht i.b.v. dienstboekje, Rijnvaartstewardess en kok voor het seizoen 2006 info: vranken.azolla@vaart.net GEVRAAGD PER DIRECT op mts 1600 ton zelfstandige kapitein i.b.v. Radar, ADNR, Rijnpatent tot Mannheim loon n.o.t.k. NL-conditie, 14/14, kost en reizen vrij. Tel. 06-51185312 GEVRAAGD 2DE KAPITEIN op kvb Donata met Rijnpatent, 14/14 of 7/7, vv Germersheim-Rotterdam. Tel. 06-20250582 of 0049-1718321697 GEVRAAGD varende woonschepen, Kotters, Tjalken, Aaken, Luxe Motors, Vletten, Katwijkers, Sleepboten etc., ook opknappers. www.ventura-yachtservice.nl Floor en Mark van Helden tel. 0654-956692 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Roxanna 1x lichtm ibv dienstb. min. 2 jr. vaart., curs. matr., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Olesia 2x lichtm. ibv dienstb. min. 2 jr. vaart., curs. matr., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 TE KOOP buitenspeelbox 4.5mx4.5m, gaas, gebouwd in Mook, €200,- Tel. 0626-176693 of 0049-1749368859 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Alexandra 2x lichtm. ibv dienst. min. 2 jr. vaart., curs. matr., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Sarcelle 1x lichtm. ibv dienst. min 2jr. vaartijd. Curs. matr., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 TE KOOP ex mts S TARUM, bj 1957, 47x5.82x2.25, 365 GT, mooi model schip, goed casco. 235 pk Cat, boegschr 220/380 V, 20 kva, perfect voor ombouw/in te korten. VP € 40.000 ex btw. Tel. 0032-498573050 **STERAANBIEDING** Wie wil ons team komen aanvullen? Wij vervoeren wekelijks containers tussen A'pen-Ludwigshafen. We zoeken nog gemotiveerde stuurman/ kapitein m/v, of samenwonend. 14/7 loon notk, te beginnen vanaf 20 april. Tel. 0032-478406086 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS (vanaf maart 2006) PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.428,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.690,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.836,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.963,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.236,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.440,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: -24 V/100 Ah: € 770,- per stuk, ex BTW. Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €193,- per stuk, ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl TE KOOP ms Diligentia bj 1960, 905 ton, 360 pk MAK, 70x7.28x2.60, 1450 m 3 , schuifl, 3 slk, autokr, kopchr, SI t/m 2009, prijs n.o.t.k. IN PRIJS VERLAAGD ! Tel. 0651-415330 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Ganzestad 1x lichtm. ibv dienstb. min. 2jr. vaart. Curs. matr. Loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Dealer GEVRAAGD op mvs Linge matroos i.b.v dienstboekje, ervaring binnenvaart, vaarsysteem continu, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 GEVRAAGD op mvs Ronald van Bremen matroos i.b.v. dienstboekje, ervaring binnenvaart, vaarsysteem continu, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22 424148 Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/ betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 NVB richt zich tot driehonderd gemeenten met binnenhaven ’Wethouder Havenzaken in nieuwe colleges‘ Direct na de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart ontvingen alle nieuwe – nog te vormen – colleges van Burgemeester & Wethouders in de driehonderd Nederlandse gemeenten met een binnenhaven een brief met prioriteiten van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB). ’Binnenhavens moeten hoger op de gemeentelijke politieke agenda,’ aldus de brief van de NVB, die pleit voor een wethouder Havenzaken in de gemeenten die een dergelijke Nieuwe ideeën voor toepassingen in de binnenvaart liggen voor het oprapen, zo lijkt het af en toe. Bureau Innovatie Binnenvaart (BIB) heeft een en ander in kaart gebracht en biedt de mensen met die ideeen gelegenheid hun plannen te ontvouwen voor het publiek tijdens de Derde Binnenvaart Innovatiedag, op 17 maart in de TU Aula in Delft. De eerste twee edities van deze dag vonden plaats in december 2002 en december 2003. Wie snel is, kan zich nog aanmelden via de website van het BIB: www.innovatie.binnenvaart.nl. De toegang is gratis. Op de website staan ook het programma voor die dag en het overzicht van de deelnemers aan de innovatiemarkt. bestuurder nog niet hebben. De NVB roept de collegeonderhandelaars op de binnenhavens een stevige plaats te geven in het nieuwe collegeprogramma. ‘In de dagelijkse bestuurspraktijk van nu blijkt dat een duidelijke gemeentelijke strategische visie op vervoer over water en het belang daarbij van binnenhavens vaak nog ontbreekt. Daarnaast blijkt in de praktijk dat veel gemeenten, als het gaat over vervoer over water, door hun interne organisatie niet aan een integrale aanpak toekomen. Vaak werken afdelingen of diensten als Verkeer en Vervoer, Ruimtelijke Ordening, Veiligheid en Milieu ieder op hun vakterrein en wordt de integrale slag niet gemaakt. De instelling van de portefeuille “Havenzaken” op politiek niveau zal een integrale aanpak bevorderen.’ Tevens vraagt de NVB aandacht voor het opnemen van investeringen in infrastructuur en beheer in de gemeentebegroting, voor de baggerproblematiek, de realisatie van Watergebonden activiteiten, de binnenvaart als milieuvriendelijk alternatief en tenslotte voor securitymaatregelen. Derde Binnenvaart Innovatiedag Exploitatie Betuwelijn weer duurder De Rijksbijdrage wordt steeds hoger. Bij een debat in de Kamer bleek dat nu rekening wordt gehouden met exploitatieverlies over de eerste zes jaar van de concessie van 39 miljoen euro. 2007 is nog een testjaar en vergt nog eens extra 10 miljoen. Nog moeilijker ligt de frequentie waarmee de treinen over de lijn gaan sporen. Ooit werd er bij de – intussen volledig doorgeprikte – onderzoeken naar rentabiliteit van de spoorlijn gerekend met een capaciteit van 240 goederentreinen per richting per etmaal. Anderhalf jaar geleden was dit aantal nog maar 160 treinen. Nu zou internationaal zijn afgesproken, dat er vier treinparen per uur op de Betuweroute gaan rijden. Dat zou neerkomen op 48 treinen per etmaal per richting. ProRail heeft spijt van de exploitatie-joint-venture met de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam en het Australisch/Nederlandse Babcock & Brown/Towrail. ProRail wil zich daaruit terugtrekken en de exploitatie van de spoorlijn helemaal zelf gaan doen. Externe voorzitter ledengroep containeroperators CBRB De ledengroep containeroperators van het CBRB heeft gekozen voor een externe voorzitter. Ton van den Avert zal tot het einde van dit jaar de groep representeren en voorzitten. Hij volgt Rhinecontainer-directeur Jos Th. Helmer op. Als reden voor de keuze voor een externe voorzitter geeft het CBRB op dat dit voorzitterschap de nodige tijd vraagt. Bovendien zou een externe voorzitter zowel extern als intern een neutrale positie in kunnen nemen. Jos Ir. Van Ballegooyen toont bij de vorige Binnenvaart Innovatiedag zijn innovatieve schroef. (foto MGR) Helmer blijft de ledengroep vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur van het CBRB. Van den Avert was ondermeer manager operations bij Nedlloyd Lijnen. Hij is nu betrokken bij het project ‘Kanshebber in de Keten’, een project op versterking van containervervoer over de binnenwateren van de Stichting Projecten Binnenvaart, gesteund door CBRB, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en Havenbedrijf Rotterdam. Omlegging De volgende editie van de Binnenvaartkrant staat grotendeels in het teken van de passagiersvaart. We besteden aandacht aan alle markten en aspecten van deze boeiende bedrijfstak. Van de riviercruisevaart tot de dagtochten en rondvaarten. De historie, de huidige markt en de toekomst, de schepen, de rederijen en de bouwers en toeleveranciers. Bedrijven die in de passagiersvaart of de bouw van passagiersschepen actief zijn, kunnen tegen aantrekkelijke tarieven adverteren in deze special. Ook een advertorial behoort tot de mogelijkheden. Heeft u belangstelling? Neem dan contact op met Tineke Leeuwestein, telefoon: (010) 414 00 60, e-mail: tineke@binnenvaartkrant.nl. kost 284 miljoen euro (Vervolg van pagina 1) Om te voldoen aan de wensen uit de omgeving heeft de minister aanvullende voorwaarden gesteld zoals het aanleggen van een ecologische verbindingszone langs het kanaal. Het standpunt wordt nu in detail uitgewerkt in een Ontwerp Tracébesluit (OTB). Dit OTB komt in de loop van 2006 ter inzage te liggen, waarna inspraak op het OTB mogelijk is. Reeds in 1997 werd de oplossing voor verruiming van de Zuid-Willemsvaart genoemd door toenmalig minister Jorritsma van V&W. De plannen De CBOB vergadert op 27 maart in het Rotterdamse Engels over het milieu. Het thema ‘Binnenvaart, kan het milieuvriendelijker?’ wordt inhoud gegeven bij een forumdiscussie met H. Kraaij van V&W, W.A.A. Verberck van Fiwado, N.J. Dalpis van Emitech en J.H. Duyzer van TNO. De discussie staat Volgende editie: special over Passagiersvaart Van der Velden op Innovatiemarkt Van der Velden Marine Systems staat op de Innovatiemarktin het Aula Congrescentrum van de TU Delft op 17 maart. De markt is een onderdeel van de derde Binnenvaart Innovatiedag. In de stand van Van der Velden Marine Systems is speciale aandacht voor de EPS Boegschroef waarmee Van der Velden tijdens de Mets de prestigieuze DAME Award 2005 gewonnen heeft. Daarnaast zijn er onder andere presentaties van het Dyna-Cliq koppelsysteem en het Rotor-Koproer. Dat laatste is ontwikkeld voor schepen waarbij kopbesturing noodzakelijk is vanwege veel windvang of bijzonder smal bochtig vaarwater. waarover de ministerraad zich nu heeft uitgesproken, zijn volledig up-to-date op het gebied van beleid en weten regelgeving voor natuur, water, lucht en geluid. Rijkswaterstaat heeft dat samen met de regio verder uitgewerkt in een aanvullende Trajectnota/MER (Milieu-Effectrapportage). Deze studie werd in 2004 afgerond en intussen is er al een inspraakprocedure daarvoor achter de rug. De visie op de Brabantse kanalen van provincie, betrokken gemeenten en bedrijfsleven (Berzob Bereikbaarheid Zuid- Oost Brabant) heeft een rol gespeeld bij de uiteindelijke kabinetsbeslissing. CBOB-jaarvergadering over milieu onder leiding van A. Mintjes van de Maritieme Academie in Harlingen. De jaarvergadering wordt geopend door voorzitter Koos van den Berg om kwart voor 2 met zijn jaarrede, gevolgd door de uitreiking van de binnenvaartondernemerstrofee 2006. 14 MAART 2006 Gouwe ouwe D66 deed het in Utrecht opvallend goed: de partij ging van een zetel dit jaar naar drie zetels vier jaar geleden. Deze tekst is letterlijk overgenomen uit het AD, de dag na de verkiezingen. Natuurlijk een niet meer zo wakkere verslaggever (arme jongen), maar toch… als dat eens zou kunnen. Gewoon op en neer hoppen tussen de tijdperken die je bevallen. Een paar zetten teruggaan als het even tegen zit (arme Lousewies). Terug naar 1966 bijvoorbeeld, nog vóór de flower power tijd, toen hasj roken gezond was, Willem- Alexander nog niet geboren, Sgt. Pepper’s nog niet geschreven en we met z’n allen dachten dat in het jaar 2000 auto’s zouden rondzweven. Hans Wiegel brak een jaar eerder zijn studie politicologie af (na eerst mislukt rechtenstudent te zijn geweest) en was hoofd van de JOVD. Nog steeds een kwajongen, onze Hans, die als een vosje die komt kijken of de winter al is afgelopen, steeds zijn kop uit het hol steekt. Hoezo kwajongens? In de ministerraad spelen ze diefje met verlos. Zo heeft Zalm Bot gevangen bij de behandeling van de omlegging van de Zuid-Willemsvaart (en dus niet ‘omleiding’, dommie, dan verandert er niks, maar moet je omvaren). Zalm dacht die paar honderd miljoen in de knip te kunnen houden, maar zijn ambtenaren (vast aanhangers van Wouter Boss) hadden hem weer eens verkeerd voorgelicht, dus maakte hij zijn zoveelste zeperd door te verkondigen dat die trekschuiten ook wel over de A50 naar Veghel kunnen. Hij vergiste zich in de premier. Balkie woont op spuugafstand van de Hollandsche IJssel en had wel eens een Dortmunder van dichtbij gezien. Gokje? Binnenkort ontdekt hij dat de containerbinnenvaart eerder een succes was op de Rijn dan de zalm erin. En het bleef niet bij de gouwe ouwe innovatie. De binnenvaart komt met de ene innovatie na de andere, ik kan er alleen even niet opkomen zonder terug te vallen op de kwajongensplannen van Robert Zimmerman (de ondernemer, niet de zanger bekend als Bob Dylan). We laten ons verrassen op de Innovatiedag, 17 maart. Ik zeg wel van tevoren dat ik niet onder de indruk ben als weer iemand een foefje heeft bedacht waardoor de motor een paar procent minder brandstof verbruikt. De binnenvaart heeft wel een overdosis aan ondernemingslust en zou zich thuis moeten voelen bij de liberalen. Maar de sector is nog steeds een confessioneel bolwerk. Daar is niets op tegen, al moet je af en toe een beetje op je taal letten. Een beetje braaf, gewoon alsof je teruggaat in de tijd naar – pak hem beet – 1966. www.gonlag.nl

De Binnenvaartkrant