Views
2 years ago

2006-06

  • Text
  • Jaar
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 14 MAART 2006 SCHEEPSBEVRACHTINGEN, LOGISTIEK EN HANDEL IN GRANULATEN - Zand 0/1 - Metselzand 0/2 - Betonzand 0/4 - Sportveldenzand - Drainagezand - Scheldezand - Ophoogzand - Grind - Kleurmineralen - Gneis - Wegenbouwmaterialen Altijd op zoek naar schepen Bel voor meer info met Dick Pols of Willem Schikhof Ketelweg 33c - 3556 LD Papendrecht Postbus 121 - 3350 AC Papendrecht Tel. 078-6410509 – Fax 078-6412455 www.granumix.nl ZWIJNDRECHT, OOSTERSCHELDE 9 Riant herenhuis (terras woning) met inpandige garage en royale werkkamer op de begane grond. In een fraai stukje Zwijndrecht nabij het Balkengat, het Noordpark en de Oude Maas, ligt deze veelzijdige woning met vier ruime slaapkamers, royale woonkamer met openhaard en zonnig terras, eethoek met erker, keuken met uitzicht op het balkengat en op de begane grond een tweede doucheruimte en bijkeuken. Deze unieke woning is gebouwd in 1979, heeft een inhoud van ruim 500m 3 en is voorzien van hardhouten kozijnen, dubbele beglazing en volledig geïsoleerd. Gelegen nabij uitvalswegen A16 en A15, NS-station, overdekt winkelcentrum Walburg en waterbusverbinding met het historische centrum van Dordrecht. Vraagprijs € 359.000,- Tel. 078 - 620 5777 Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. U kunt ons vinden nabij de Volkeraksluizen, op Industrieterrein Dintelmond. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN M/S "PANTERA" SILOSCHIP, 1454 ton, bwj 1961, afm 90x9.50x2.77 mtr, 2x600 pk Cummins bwj 2006, kopschroef Van Tiem 320 pk, 2x 220/380 volt, zeer complete navigatie app., autokraan 15 mtr, zeer grote woning met 3 slp.kamers, voorwoning compleet, schip heeft 14 tanks voor vliegas en heeft vast contract. S.I. tot 2011, VRAAGPRIJS € 1.525.000,-. M/S "ROOYAARD" 2151 ton, bwj 1988, Schlömer Oldersum, afm 103x9.50x3.17 mtr, 3 ruimen elk 25 mtr, 2950 cub, semibeun, alu Fr kap met wagen, 1250 pk Cummins bwj 1988, revisie 2003, kopschroef 296 pk, 2x 220/380 volt, 38 & 45 kva, autokraan 16 mtr, grote woning met 3 slp kamers, grote voorwoning. Complete navigatie app, S.I. tot 2010. Zeer mooi en snellopend schip, op korte termijn te leveren. VRAAGPRIJS € 1.650.000,- Spits "BARBERA" 377 ton, bwj 1951, afm 45x5.05x2.43 mtr, 540 cub, 383 pk Scania, kopschroef 220/380 volt 30 kva, complete navigatie app, autokraan, 1 ruim, alu schuifluiken, S.I. tot 2008, schip is zeer geschikt voor ombouw of bewoning. VRAAGPRIJS € 60.000,-. TE KOOP GEVRAAGD M/S 80 of 85x9.50 mtr, bwj vanaf 1920 goed doorgerepareerd met hoofdmotor toerenmaker. M/S CIRCA 1700 ton, bwj vanaf 1925 met toerenmaker en het schip moet goed doorgerepareerd zijn. Op beide schepen moet inruil mogelijk zijn van 80x8.20 bwj 1960 GELD TOE BIJ EEN NIEUWE DAEWOO !! Nu CCnR fase II gecertificeerd is een toonaangevende leverancier van scheepsbenodigdheden in de binnenvaart. In verband met uitbreiding van het bedrijf zijn wij op zoek naar een: Magazijnmedewerker / Verkoper Functie eisen: * Affiniteit met de binnenvaart * Klantgericht en in staat om onder tijdsdruk te werken * Zelfstandig zijn en initiatieven durven nemen Femm Scheepsuitrusting biedt u: * Een zeer zelfstandige functie met afwisselende werkzaamheden * Ruimte voor eigen ideeën en initiatieven * Een bij de functie passend salaris Bent u geïnteresseerd, stuur dan uw sollicitatiebrief en CV naar: F.E.M.M. Rotterdam T.a.v. Dhr. Alexander Hamstra Maaskade 132 3071 NK Rotterdam Of e-mail het naar: info@femm.nl Voor informatie kunt u tijdens kantooruren bellen en vragen naar dhr. Alexander Hamstra: tel.: 010-2140847 Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie is niet gewenst. Zoekt voor samenwerking ENTHOUSIASTE ONDERNEMERS voor de exploitatie van binnenvaartschepen in de container- of chemievaart. Mercurius Scheepvaart biedt de mogelijkheid om op zelfstandige basis een onderneming te starten of verder uit te bouwen. Wij bieden: • compleet vervoersconcept met lange termijncontracten; • organisatorische en administratieve begeleiding; • diverse financiering mogelijkheden. Wij vragen: • enthousiasme, betrokkenheid en ondernemersgeest; • GVB of Rijnpatent, radarpatent, en bij voorkeur ADNR. (Startende) ondernemers of investeerders kunnen contact opnemen met: Robert-Jan Zimmerman of Robert F. Zimmerman 078-6259675 E-mail: info @mercurius-group.nl Ringdijk 466c, NL-3331 LK Zwijndrecht www.mercurius-group.nl Slurink BV en Service Centrum Lobith BV vormen een familiebedrijf met meerdere bunkerpunten in Nederland. Op deze bunkerpunten worden brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de Rijn en Binnenvaart verkocht. Voor onze ons bunkerstations in Zutphen en zoeken Lobithwij zoeken op korte wij op termijn: korte termijn: EEN SCHIPPER/VERKOPER De MAAS BV Olympiaweg 252-254 3078 HT ROTTERDAM Tel : 010-4196530 Fax: 010-4194789 maasbv@worldonline.nl B&N Motoren BV Engelenburgstraat 26 7391 AM TWELLO 0571-276900 0571-276800 info@bnmotoren.nl DE FUNCTIE: • Het bedienen van klanten met één van onze bunkerboten • U werkt in een dienstrooster met drie andere schippers (Lobith met zes) • Ondersteuning dagelijkse activiteiten op ons bunkerstation • Onderhoud aan de bunkerboten en het bunkerstation WIJ VRAGEN VOOR DEZE FUNCTIE: • Uw serviceverlening waarbij klantvriendelijkheid voorop staat • Uw flexibele instelling, zowel naar klanten als wel collega’s toe • Uw affiniteit met de binnenvaart • Uw leeftijd: bij voorkeur tussen de 20 - 40 jaar • Groot vaarbewijs • De bereidheid om ADNR en het Radarpatent te halen WIJ BIEDEN U: • Een leuke afwisselende en interessante baan • Een leuke werksfeer zowel onder elkaar als met onze klanten • Prima arbeidsvoorwaarden en een goed salaris dat afhankelijk is van opleiding en ervaring • Werken met modern uitgeruste bunkerboten Wilt U toch betrokken blijven bij de binnenvaart… solliciteer dan naar deze vacature. Gelieve Uw sollicitatie schriftelijk te richten aan: Service Centrum Lobith t.a.v. Alwin Slurink Postbus 11 6916 ZG Tolkamer E-mail: info@slurink.nl Voor info belt u: 0316 - 54 15 74 Kijk ook eens op onze website www.slurink.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 14 MAART 2006 Veilig & Vast een bijdrage van Klaas den Braven Schoonmaken en ventileren van ladingtanks (deel 1) Het schoonmaken van ladingtanks, waartoe ook het ventileren behoort, is in 2004 behoorlijk negatief in de belangstelling gekomen. Dit kwam niet in het minst door een groot ongeval waarbij opnieuw een dode te betreuren was. Ik zal trachten allereerst de regelgeving, zoals die is voorgeschreven, uit te leggen. Daarna ga ik in het kort in op de veiligste wijze van schoonmaken. Het ADNR verbiedt in het algemeen ladingtanks om te openen die nog niet leeg en gereinigd zijn. Dit geldt voor alle openingen; dus niet alleen voor het ladingtankdeksel. Er is echter een aantal uitzonderingen. Zo mogen, nadat de betreffende ladingtanks drukloos zijn gemaakt, de deksels van de monstername-openingen, de peilopeningen en de behuizing van de vlamkerende inrichtingen (de detonatiepotten) worden geopend – ter controle of voor het schoonmaken van de ladingtanks. Let er wel op dat alle ladingtanks drukloos moeten zijn gemaakt indien het schip is uitgerust met een centrale gasverzamelleiding. Bij een systeem met per ladingtank een afvoerleiding, die een afsluiter heeft bij de aansluiting op de cross-over is dit niet noodzakelijk, omdat de ladingtanks dan niet in open verbinding met elkaar staan. Het openen van de ladingtankdeksels en de behuizing van de vlamkerende inrichtingen voor de in- of uitbouw van de vlamkerende roosters is bij stoffen waarvoor in de Tabel C explosiebescherming wordt vereist, slechts toegestaan indien de ladingtanks ontgast zijn. Onder ontgast wordt door het ADNR een grenswaarde van tien procent van de onderste explosiegrens (OEG) aangehouden. Het is dus niet toegestaan een ladingtank te betreden voordat die is ontgast. Je moet immers onder de bewuste grenswaarde zitten voor je de ladingtank mag openen. Nu staat er in het ADNR echter een ongerijmdheid.In de nummers waar geregeld wordt onder welke omstandigheden je ruimten binnen de ladingzone mag betreden moet allereerst de gasconcentratie worden gemeten en deze moet onder de vijftig procent van de OEG liggen. Tevens moet, indien het schip gevaarlijke stoffen heeft vervoerd waarvoor een giftigheidsmeter is voorgeschreven, worden aangetoond dat er geen enkele van belang zijnde concentratie van giftige gassen meer aanwezig is. Onder deze omstandigheden mag je de genoemde ruimten betreden indien de persoon die de ruimte betreedt, is voorzien van de juiste veiligheidskleding, een reddingsuitrusting draagt én door een veiligheidslijn is gezekerd. Bovendien moet hij zijn voorzien van een van de buitenlucht onafhankelijke adembescherming. Maar omdat je de ladingtankluiken pas mag openen nadat er een grenswaarde van tien procent van de OEG is bereikt, is de waarde van vijftig procent uitsluitend bestemd voor de overige ruimten. Ook al heb je de vijftig procent gemeten, de ladingtankluiken mogen nog niet worden geopend. Dus je kan er niet in. Over hoe een ladingtank het best ontgast kan worden, gaat de volgende aflevering. Klaas den Braven, voormalig binnenvaartadviseur bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat ‘Geen verhoging van het kindbedrag’ Vervolg van pagina 1 Op werkbezoek in Nieuwegein, voerde ze 7 maart bestuurlijk overleg met Censis. De bewindsvrouw kende de inhoud van het evaluatierapport en zei ‘het fijn te vinden dat de kwaliteit was vastgesteld’. Vlok: ‘Deze opmerkingen geven zwaarte aan de situatie van de sector, net zoals het rapport Inspectie Jeugdzorg dat doet. Die uitkomsten stroken waar wij mee bezig zijn. Ook Berenschot verwijst hier in zijn rapportage naar. Daarmee krijgt het rapport van de Inspectie een nog grotere lading. De kwaliteit is gemeten op een niveau waar wij ons in kunnen vinden. Het gaat met name om de inspanningen van het personeel, die steeds groter worden. De kwaliteit is goed, maar staat onder druk. Dat heeft Ross nu ook geconstateerd.’ Maar er is alleen geen geld. ‘Zij heeft gezegd dat de bodem bereikt is en wil met ons kijken naar een goed normbedrag. Ross nodigde ons uit nog eens apart aan te geven waar de kwaliteitsdruk zit om daar vervolgens een prijskaartje naast te leggen. Wij hebben geen toezegging over de verhoging van het kindbedrag, maar VWS gaat kijken wat men kan doen.’ Besteding Mocht er een verruiming van middelen komen, dan weet Vlok hoe die te besteden. ‘De pedagogisch medewerkers kunnen weer meer aan opleidingen en bijscholing gaan doen. Nu is daar geen tijd voor. Verder hopen wij uitbreiding te krijgen van de personele bezetting. Daarnaast willen wij kinderen die bijzondere zorg nodig hebben opnemen in de internaatsgemeenschap, zodat zij niet uitgeplaatst hoeven worden. VWS heeft gevraagd mee te denken voor opvang ten behoeve van de Jeugdzorg. Vanuit de overcapaciteit bezien en buiten de reguliere groepen een aardige gedachte.’ Ook op het terrein van de arbeidsvoorwaarden moet er geploegd worden. De vakbond ABVAKABO FNV ziet de opmerkingen van VWS als noodzakelijk voor de consequenties van het arbeidstijdenbesluit. ‘Wij hopen dat de boodschap uit het rapport aankomt bij het ministerie en aanleiding is om met boter bij de vis te komen voor werknemers die al jarenlang kwaliteit leveren onder moeilijke omstandigheden. De afgelopen twee jaar hebben werknemers het zelfs zonder reële loonsverhoging moeten doen. Zij kunnen op deze manier de tekorten binnen de sector niet blijven financieren. Wij denken dat een investering van het ministerie ter voorkoming van wachtgeldaanspraken meer oplevert dan dit dure onderzoek van Berenschot. Een goed gefundeerd sociaal plan helpt hierbij ook op lange termijn. Verder zou de overheidsvergoeding zo moeten worden aangepast, dat de sector kan aansluiten bij de CAO Jeugdzorg.’ Vlok meent ook dat de middelen besteed moeten worden aan de Arbeidstijdenwet. ‘De komende weken gaan wij kijken wat dat gaat kosten. Volgens de nieuwe regels zou het personeel voor niets gaan werken. Dat zal niet gebeuren. Het personeel is er netto fors op achteruit gegaan. Dat nemen wij uiteraard mee. Wij denken niet aan reële loonsverhoging, maar aan aanpassingen richting CAO Jeugdzorg, bijvoorbeeld de eindejaarsuitkering. Qua salaris lopen wij vrijwel gelijk, behalve de maximale schalen. Die laten wij meelopen.’ Ouderbijdragen Het rapport Berenschot vermeldt ook de inning van ouderbijdragen. Dat proces moet eenvoudiger worden door de bijdragen te verreken met de toegekende subsidie. Vlok ziet dat als opmerkingen in de marge. ‘De systematiek blijft bestaan. Er verandert niets. Dat scheelt de ouders een hoop zorgen. De inning als zodanig zou inefficiënt zijn. Wat wij innen maken Peter Vlok: ‘Ieder cluster heeft zijn eigen beleid. Er zijn nog maar drie clusters. Verdere clustering zit er niet in. Met dat antwoord was de staatssecretaris tevreden.’ wij over. In de jaarrekening maken wij daar melding van en zie je dan een bedrag in rekening-courant staan. Die bedragen komen later binnen. Daar is niets inefficiënts aan. In de Rijksbegroting staat een bedrag als baten voor ouderbijdragen. Het voorstel is die bedragen te verrekenen met de subsidie die Censis krijgt. Dat zou efficiënter zijn voor VWS omdat er één post minder op de begroting staat. Overigens komt het bedrag in de Rijksbegroting voor 2006 helemaal niet meer voor. Waar praten wij over?’ ‘Aan het “opgaan van de clusters binnen Censis” wil VWS weinig tijd spenderen,’ zegt Vlok. Het rapport pleit voor ‘versterking van de sturende kracht binnen de sector’ als het gaat om de subsidieverlening. Clusters zouden moeten worden opgeheven en taken overgeheveld naar Censis. Dit leidt, aldus het rapport, ‘tot vermindering van bestuurlijke drukte.’ Vlok: ‘Wij hebben daar op 7 maart met Ross over gesproken. VWS wil daar geen werk van maken. Kan ook niet anders. Ieder cluster heeft zijn eigen beleid. Er zijn nog maar drie clusters. Verdere clustering zit er niet in. Met dat antwoord was de staatssecretaris tevreden.’ Peter de Berg vertrekt als directeur Begeleidingsorgaan Bureau Berenschot bepleit in het rapport Evaluatie Subsidieregeling Schippersinternaten de samenvoeging van het Censis Begeleidingsorgaan in Ede en het Censis Centraal Bureau in Barendrecht. ‘Beleid en financiën zijn dan in één hand geïntegreerd,’ aldus het rapport. ‘Hierdoor zou een betere afstemming van beleid in relatie tot de financiën plaatsvinden en de sturing van Censis richting de internaten kan dan verbeterd worden.’ Directeur Peter Vlok van het Centraal Bureau: ‘Met de fusiegedachte uit het rapport wordt niets gedaan. In Barendrecht werken zeven mensen, in Ede drie, en daar is ook een bibliotheek. Stel dat wij naar Barendrecht gaan, dan moet Hoe is het de binnenvaartkandidaten bij de gemeenteraadsverkiezingen gegaan? In de vorige week richtten we de schijnwerpers op vier van hen: Martin van Dijk, Elbert Vissers, Jan-Piet de Vries en Bob Hoogendoorn. In een eerdere editie was Bert Luijendijk al aan bod gekomen. Drie van de vijf hebben het gered. Martin van Dijk mag nog vier jaar door in Hendrik-Ido-Ambacht. De VVD’er wordt net al sinds in de vorige raadsperiode door twee partijgenoten vergezeld. Ook Elbert Vissers, eveneens fractievoorzitter voor de VVD, maar dan in Zwijndrecht, kan zijn werk voortzetten. In Zwijndrecht scoorde de je daar nieuwe kantoorruimte huren, terwijl het Centraal Bureau vijf jaar geleden is ingericht. Samenvoegen kost meer dan het oplevert.’ Toch gaat er iets veranderen. Per 1 augustus treedt Peter de Berg terug als directeur van het Begeleidingsorgaan. Niet vanwege de vuurpijl van Berenschot, maar omdat hij met vervroegd pensioen gaat. In juli wordt De Berg zestig jaar. Zijn functie van directeur wordt daarna niet meer ingevuld. Wel komt er een coördinator voor terug. De directievoering geschiedt vanuit Barendrecht: Peter Vlok wordt directeur van beide organen. De Berg neemt op 23 juni afscheid van het veld. Drie binnenvaartkandidaten herkozen VVD ook net als in 2002: vier zetels. Jan-Piet de Vries haalde het niet. Zijn tweede plaats op de lijst was niet voldoende. D66 ging in Dordrecht namelijk terug van twee naar één zetel. Bob Hoogendoorn die in Rotterdam als duo-lijsttrekker meedong naar een zetel in de gemeenteraad redde het niet. De pedagogisch werker op een schippersinternaat in Zwijndrecht was verkiesbaar namens Duurzaam Nederland, dat onvoldoende stemmen haalde. Bert Luijendijk zag zijn CDA in Krimpen aan den IJssel van drie naar twee zetels teruggaan. Als lijsttrekker bemachtigde hij echter weer een zetel.

De Binnenvaartkrant