Views
2 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart De nieuwe Mastervolt catalogus is uit M A S T E R V O L T P O W E R B O O K M A R I T I E M E C A T A L O G U S 2 0 0 6 NIEUW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 28 februari 2006 10e jaargang 05 Het 200 pagina’s tellende Powerbook is gratis te bestellen via info@mastervolt.com of af te halen bij de Energy Shop in de buurt. U kunt de catalogus ook down-loaden van www.mastervolt.nl IN DEZE KRANT Pagina 13 Wat heeft de binnenvaart in gemeentepolitiek in te brengen? Pagina 25 Bankier wordt binnenvaartondernemer Seite 43 Österreich schlägt Innovationsfonds vor Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS NMa vindt klacht uit relatievaart met zand en grind ‘interessant signaal’ Jonge schippers willen op de barricaden Schippers in de relatievaart met zand en grind hebben hun opdrachtgevers verzocht om een verhoging van de vrachttarieven met vijftien procent. Twee weken geleden kwamen de opdrachtgevers ieder voor zich met een verhoging van vijf procent. Veel van de schippers in de relatievaart zijn ouder dan 55 jaar en niet langer bereid op de barricaden te klimmen. Een aantal (jongere) schippers wil dat wel. ‘Het is een machtsspelletje dat wordt gespeeld. Als we nu niet ons poot stijf houden, dan hoeft het nooit meer.’ Ruim tweehonderd schippers varen binnen Nederland met ladingen zand en grind voor een vaste opdrachtgever. Die opdrachtgevers zijn handelaren in bouwstoffen. De schippers hebben door de jarenlange samenwerking – soms zelfs overgegeven van vader op zoon – een bijzondere band met de opdrachtgever. Daarom staat dit bijzondere segment van de binnenvaart bekend als de ‘relatievaart’. Brancheorganisatie is de Vereniging van Zand- en Grindschippers (VZ&G), sinds tien jaar onderdeel van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. Het CBRB heeft het afgelopen jaar door NEA onderzoek laten doen naar de bedrijfseconomische positie van deze schippers die naar verluidt in hun relatie tot de opdrachtgever weinig of niets in te brengen hebben, omdat ze afhankelijk zijn van één enkele opdrachtgever. Uit dat onderzoek bleek dat ze ongeveer 25 procent onder de kostprijs zouden vervoeren, waarbij vervangingsinvesteringen van het materieel nog buiten beschouwing zijn gelaten. Naar aanleiding van het NEArapport vroegen de schippers bij nieuwe jaarcontracten allemaal om een vijftien procent hogere vrachtprijs om jaren achterstand in de vrachtprijsontwikkeling in te lopen. Tot vorige week vernam geen enkele schipper een reactie van hun opdrachtgever, tot plotseling massaal een verhoging van vijf procent werd geboden. ‘Geen onderhandeling, geen gesprek. Een mondelinge toezegging van vijf procent meer. En niet één opdrachtgever, maar allemaal tegelijk,’ aldus een schipper die als woordvoerder optreedt, maar niet met zijn naam in de krant wil, uit angst voor represailles van Binnenvaartvertegenwoordigers uit heel Europa discussieerden 14 en 15 februari in Wenen over de kansen van de sector op Europees vlak. EU-voorzitter Oostenrijk heeft prestigieuze plannen met de binnenvaart. Binnen de eigen landsgrenzen moet een nationaal actieprogramma in het komende decennium de Donauvaart naar een hoger niveau tillen. Op het congres stond uiteraard het Europese actieprogramma voor de binnenvaart, NAIADES, centraal. De Oostenrijkse staatssecretaris Helmut Kukacka maakte zich sterk voor een Europees binnenvaartinnovatiefonds. Daarin zou 120 miljoen euro zijn opdrachtgever. Het aanbod van vijf procent is voor de schippers onaanvaardbaar. ‘Die vijftien procent verhoging is toch niet absurd? Je kunt het niet vergelijken met de spotmarkt. Die schippers maken drie slechte kwartalen goed met een uitstekend vierde kwartaal.’ moeten worden verzameld: veertig miljoen uit het Europese reservefonds, een Europese bijdrage van veertig miljoen en nog eens veertig miljoen van de lidstaten. Het geld zou onder andere benut kunnen worden voor emissiearme motoren, nieuwe materiaalsoorten in de scheepsbouw en innovatie overslagtechniek. door Sarah de Preter ESO-vertegenwoordiger Kurt Schrömgens zei in de Oostenrijkse hoofdstad een binnenvaartcongres te beleven zoals hij het in zijn 35-jarige binnenvaartcarrière nog nooit heeft meegemaakt. Hoewel er nog niet gepraat is over ENERGY SHOP Die mogelijkheid hebben relatieschippers niet. Zij hebben meestal jaarcontracten, hoewel de afspraken verschillend zijn; er zijn er ook die helemaal zonder vast contract werken en puur op basis van mondelinge overeenkomsten. Lees verder op pagina 3 ‘Marshallplan voor de binnenvaart’ Staatssecretaris Helmut Kukacka van Oostenrijk maakte zich sterk voor een Europees innovatiefonds. een verdeelsleutel voor de nationale bijdragen, vindt Schrömgens het innovatieinitiatief veelbelovend. ‘Dit herinnert mij een beetje aan het Marshall-plan, dat Duitsland en Europa zijnertijds ook naar voren gebracht heeft.’ NAIADES beschouwt hij als een unieke kans, mits ook alle maatregelen uit het Europese actieprogramma geïmplementeerd worden. ‘De Europese Commissie heeft met dit programma een flinke stap vooruit gezet. Onze sector heeft de laatste jaren veel in haar concurrentiepositie geïnvesteerd. Maar op prijsniveau hebben we ingeboet.’ Lees verder op pagina 3 (advertenties) Tel. 0182 - 38 75 22 www.mfolthof.nl De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant