Views
3 years ago

2006-04

  • Text
  • Jaar
  • Februari
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 Nieuwbouw J.J. GELUK Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. TE KOOP: Gebr. De Jonge B.V. Shipbuildingservices Koedijk 4 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250680 Fax 0031 573 250685 Mobiel 0031 653 308248 Mobiel 0031 653 125543 E-mail vofdejonge@wxs.nl Website www.shipbuildingservices.nl lichtgewicht casco 135 meter Motorschip met luiken, enkelschroefs, ca. 4000 ton, levering mei 2006 (L/B/H 135 x 11,45 x 3,70 mtr.) Dubbelschroefs lichtgewicht casco 110 meter Motorschip, levering 2007, L/B/H 110 x 11,45 x 3,70 mtr. Dubbelschroefs lichtgewicht casco 135 meter Motorschip, levering 2007, L/B/H 135 x 11,45 x 3,70 mtr. lichtgewicht Koppelverband afgebouwd, levering 2007 type dubbelschroefs lichtgewicht, totale lengte 172 x 11,45 x 3,60 mtr. (motorschip 95,5 x 11,45 x 3,58 mtr. en bak 76,5 x 11,45 x 3,58) , tonnage ca. 5.500 ton Verkoop Motorschip FIDUCIE, bouwjaar 1924/85, L/B/D 84 x 9 x 2,73 mtr. 1452 ton (mogelijkheden voor starter in overleg) Motorschip bouwjaar 1973, L/B/D 105 x 11 x 3,22 mtr., 2633 ton Motorschip bouwjaar 1969, L/B/D 100 x 12 x 3,52 mtr., 3080 ton Motorschip bouwjaar 1927, L/B/D 92,5 x 11,28 x 2,78 mtr., 1897 ton Motorschip bouwjaar 2001, L/B/D 85 x 8,50 x 3,06 mtr., 1406 ton Motorschip bouwjaar 1965, L/B/D 85 x 8,20 x 2,70 mtr., 1287 ton Motorvrachtschip 1700 ton. Bouwjaar 1987. Afm. 85 x 9,50 x 3,10 m. Dubbelwandig, 1 ruim, stalen vloer, alu schuifluiken. Containertuurhut, kopschroef 200 pk Clausen. Hoofdmotor 1200 pk GM revisie 2006. Kruiplijn 4,50 m. Nautisch compleet. Te koop gevraagd: MVS, afm. 110 x 11,45 x ca. 3,50 m. Met 2 hoofdmotoren en duwstoel aan kop. Jong bouwjaar. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. TE KOOP Motorvlet 17mx4.50mx2.12m, bj 1976, 480 pk GM, tel. 078-6816000 of 06-53125892 Email info@slokkers.nl The Dutch Shipbuilder www.duwbakken.nl SALKA BV Handel- en transportmaatschappij Te koop: Diverse Beunschepen Eventueel met vast werk en ruime financieringsmogelijkheden. Voor vragen kunt u contact opnemen met Dhr. T,C, van Breda Prins Mauritsstraat 9 3331 XT Zwijndrecht Tel.: 078-6200750 Fax: 078-6200753 E-mail: info@salka.nl Web: www.salka.nl P.H. Timmer P.H.Timmer Scheepsmakelaardij sinds 1973 ROTTERDAM Tel. 0031 (0) 653.14.27.01 E.Mail: Info@phtimmer.nl Web : www.phtimmer.nl Koppelverband “ Vertrouwen “ / “ Melvin “ M/S 2587 ton Bj.1984 te Duisburg Afm.95 x 11.40 x 3.45 Inhoud 3000 M3 Motoren 2 x 1300 Pk. Cummins 2002 Boegschroef 320 Pk.Daf van Tiem. 2003 1 Ruim. IJzeren vloer en schuifluiken Max.kijkhoogte 7.20 Kr.hoogte 4.50 m Bak 3043 ton geijkt op 2736 ton. Bj. 1974 geb.bij werf Biesbosch Afm. 93 x 11.40 x 4.00 Inhoud 3300 M3 1 Ruim . IJzeren vloer en schuifluiken. Boegschroef 320 Pk. Daf van Tiem 2004 Inruilen op deze combinatie is mogelijk. Met vast werk Rotterdam - Mainz Meer info op WWW.PHTIMMER.NL Duwboot Bouwjaar 1970 Afmetingen 23,50 x 8.20 x 1,40 385 Pk. Cat.1994 Rev.2000 485 Pk. Cat. 1998 met straalbuizen. Vol.HDNR. Duwcert.tot Basel Meer info op : WWW.PHTIMMER.NL Sleep / duwvlet Bj. 1979 Zwartsluis Afmetingen 16,88 x 4,70 x 1,95 Motor 487 Pk. Caterpillar 2002 Woon / Partyschip klipper Bj.1902 Afm.30 x 5.80 hoogte 4.20 m Motor 150 Pk. Eng. Gardner 8 cil. Certificaat tot 12 personen. Salon met bar voor ca.50 pers. Info en foto op WWW.PHTIMMER.NL Zeegaande Kotter 1969 Afm.26 x 5,32 Motor 345 Pk. Deutz type BAM 816 Kompleet omgebouwd voor bewoning 7 slaapplaatsen douche en toilet. Info op : WWW.PHTIMMER.NL NIEUWBOUW TYPE PLAYER AFMETINGEN 110.00 L X 11.45 B X 5.40 M. COMPLEET AGEBOUWD OP TE LEVEREN EIND 2006. AFBOUW NOG IN TE DELEN NAAR WENS VAN CLIëNT. VRAAG NAAR DE LEVERINGSOMVANG EN - VOORWAARDEN Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Hendricks Scheepvaart BV - Papland 11 - 4206 CK - GORINCHEM T: 0183-642828 - F: 0183-630615 - hs@hsbv.nl - www.hsbv.nl Te Koop: GEZOCHT Schippers! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! 14 februari 2006 20 SL, 32,50x8,20x2,15, 440 Ton, m + o. Lukendach, Bj. ab 1985, Wallgang, 1 Raum, Stahlladeboden 1 SL, 61x8,20x2,55, 980 Ton, m. Lukendach A+P, Bj. 1981, ex SL Altona 1 MS, 80x8,20x2,51, 1150 Ton, 2 Räume, Bj. 1962, 780 PS, Deutz 816, 1400 cbm, Wellblechluken, S.U.K. 2007 3 SB, 16,50x8,15x1,50, 350 PS, Fixp. 4,00 mtr., Bj. 1984, Steuerhaus heb+senkbar, 2 Containerhöhen Reacties : Heidenstecker Schiffahrt, Rheinstr. 227, D 50389 Wesseling Tel. +49-2236-2539, Fax. +49-2236-59210, Handy. +49-170-6323501 W.L.A. DE BOT & DTR. Makelaars in Schepen & Drijvend Materiaal Sinds 1912 - ook voor Kadasteroverdracht REGISTERED SHIPBROKER ® Div. Motorschepen 300 / 6000 ton ca. 250 ms in ons bestand Motortankschepen - Motorsleepboten - Motorvletten - Motorbeunschepen - Duwboten - Duwbakken - Partyboten - Dekschuiten Pontons - Recreatievaartuigen etc. Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl GEVRAAGD: ms 100/110 x 10.50 m. TE KOOP : ms 1315 t bj. 1973 - h. 3.90 m., 1 ruim stl.vloer, schuifluiken, 1200 PK Mitsubishi van 1999, won.vernieuwd in 2003 - A.D.N.R. - inruil / mede financiering mogelijk Exho b.v. is een detacheringbureau gespecialiseerd in de Rijn - en binnenvaart. Voor onze opdrachtgevers leveren wij kapiteins, stuurlieden, matrozen en deksmannen op interim - basis of verzorgen wij de gehele personeelsplanning. Naast het leveren van personeel exploiteert Exho een binnenvaarttanker. In verband met sterke groei van onze activiteiten zoeken wij op korte termijn een: Commercieel Planner Taken: - het verzorgen van de personeelsplanning - het werven van personeel - het voeren van sollicitatiegesprekken - klant - en personeelsbeheer - het acquireren van nieuwe klanten Functie-eisen: - een opleiding op MBO niveau - kennis van de scheepvaart - affiniteit met administratie - ervaring in detachering is een pré Wij bieden u: - een uitdagende functie in een sterk groeiende organisatie - een marktconform salaris - goede secundaire arbeidsvoorwaarden - een prettige en informele werksfeer Bent u geïnteresseerd in deze functie stuur dan uw sollicitatiebrief met cv naar Exho BV, Lissenveld 15, 4941 VK in Raamsdonksveer. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Ronald Hofkens, telefoonnummer 0162 - 571342.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 14 februari 2006 Botswand maakt grotere ladingtanks en daardoor ook aanzienlijke besparing mogelijk Rensen brengt Scheldehuid aan de man Rensen Shipbuilding gaat de Scheldehuid verkopen. Eigenaar George Rensen tekende 27 januari een licentie-overeenkomst met BV Schelde Botswand voor de verkoop van de aanvaringsbestendige constructie in de Europese binnenvaart. Schelde Botswand is een speciaal voor deze innovatie opgericht dochterbedrijf van de Damen Shipyards Group, dat ook het moederbedrijf is van Koninklijke Schelde. Die Vlissingse scheepswerf heeft het patent op de Scheldehuid. De Scheldehuid wordt gezien als een van de belangrijkste vernieuwingen in de scheepsbouw. De speciale botswand wordt ook wel Y-shape hull genoemd, naar de vorm: langsscheepse, trapeziumvormige doosprofielen, die in het midden zijn versterkt met T-vormige verstijvers. Zo ontstaat extra stevigheid en een soort kreukelzone; de huid kan veel verder indeuken zonder te scheuren. Een scheepsconstructie met Scheldehuid kan namelijk veel meer energie absorberen dan een conventioneel ontworpen dubbelwandig schip. Daardoor is de kans vele malen kleiner dat de scheepshuid en de ladingtank worden doorboord bij een aanvaring. En dus ook dat er lading kan lekken en een gevaarlijke situatie kan ontstaan voor het milieu en de omgeving. Uitvoerige botsproeven hebben dat onomstotelijk aangetoond. Dankzij die grotere veiligheid staat de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) sinds vorig jaar toe dat tankers met een Scheldehuid met grotere ladingtanks mogen worden uitgerust. Zoals dat ook al eerder voor gastankers (van Chemgas) werd toegestaan. ‘Je zit dan niet meer vast aan de maximummaat van 380 kuub,’ zegt Rensen. ‘Je mag Vader: ‘Kort na de oorlog ben ik op de Jura gaan varen. De rivier lag vol sperbruggen (zoals mijn pa die noodbruggen noemde) en er was maar beperkte doorvaart. Alles lag bezaaid met kapotte bruggen. De brug van Remagen lag in puin en werd uit de rivier gehaald, die is nooit meer opgebouwd. Alles lag plat. Ik weet nog wel dat we een keer een lijk in de ankerketting hadden. Dat was in de Ruhr.’ Moeder: ‘Na de oorlog leed Duitsland honger, net als wij in de jaren daarvóór. Er werd geruild bij het leven. De mooiste spulletjes gingen weg in ruil voor eten. Ze kwamen bij voorkeur bij schippers, want wij hadden van alles; het was toen wel even anders. Oma ruilde eten voor een accordeon. Wat ze er voor heeft gegeven weet ik niet goed meer, misschien koffie of thee, melk; alles konden ze gebruiken. Dat ging zonder wroeging. We dachten: eerst wij – nu zijn jullie aan de beurt. Hoe oud die accordeon is weet naar 760 kuub. En als je rekenkundig kunt aantonen dat de veiligheid minstens evenredig is, zelfs naar duizend kuub.’ 200 procent rendement De Scheldehuid is ongeveer acht jaar geleden ontwikkeld door ir. Hans Ludolphy. De inmiddels overleden ingenieur werkte bij de Koninklijke Schelde, waar de afdeling Research & Development nu zijn werk voortzet. Ook de manager Marketing & Sales van de Koninklijke Schelde Groep, Thijs de Jong, is nauw betrokken geweest bij het gepatenteerde product. Hij was in feite destijds de eerste afnemer in spé van de Scheldehuid, want in zijn vorige functie nam hij als hoofd Technische Dienst bij Chemgas de beslissing de Scheldehuid in het nieuwbouwprogramma van Chemgas op te nemen, waarna die zijn toepassing vond in de later gebouwde Chemgas 20 en 21. BV Schelde Botswand is door de Damen Shipyards Group in het leven geroepen als verkoopmedium van het patent op de Scheldehuid. Namens dat bedrijf is Simon Provoost, de directeur van Bodewes Millingen (óók een Damendochter), de contactpersoon. Rensen Shipbuilding werkt nauw samen met BV Schelde Botswand én met Koninklijke Schelde. ‘Elke aanvraag voor een Scheldehuid in een nieuw type schip met andere afmetingen, moet namelijk opnieuw worden berekend,’ legt De Jong uit. ‘Die berekeningen maakt De Schelde.’ Aan de hand van de berekeningen kan dan bij de CCR worden aangetoond hoe groot de aanvaringsbestendigheid is en op basis daarvan kunnen dan de grotere ladingtanks worden toegestaan. Het mts Apollo van Gerard niemand, waarschijnlijk van voor de oorlog. Kan ook uit de oorlog zijn.’ Oma: ‘Er moet een foto zijn – misschien ergens in een album geplakt – waarop ik als meisje van drie sta. Naast bommie (zoals oma haar bonmama noemde). Ik heb een schortje om met van die strookjes. En bonpapa zit accordeon te spelen op een achterbolder van de Dorathea. Iedereen vond dat prachtig. Maar dat is niet de accordeon waar jullie het over hebben, hoor! Die foto moet ik nog hebben! Maar waar die accordeon is gebleven?’ Moeder: ‘Lou Heikoop had een koffergrammofoon. Hij voer op Den Haag in de oorlog en er was niet veel te krijgen. Lou verkocht die koffergrammofoon aan ons. Inclusief de Deen (Deen Shipping) wordt de eerste minerale chemietanker met Scheldehuid en grotere ladingtanks: twaalf stuks van 760 kuub. Rensen Shipbuilding treedt op als makelaar. Het schip komt begin 2007 in de vaart. ‘We werken bij de verkoop van de Scheldehuid ook samen met Gerard Deen,’ vertelt George Rensen. ‘Hij is onze leading customer: de eerste klant, maar ook een soort varende verkoper. Zeg maar onze ambassadeur.’ De Zwijndrechtse scheepsmakelaar heeft hoge verwachtingen van de Scheldehuid. Die is volgens hem vooral interessant voor tankers, en dan met name de grotere schepen. Daar is immers, naast een aanmerkelijk grotere veiligheid, de meeste besparing te halen dankzij de grotere tanks. Met minder tanks zijn namelijk ook minder pompen, afsluiters en andere voorzieningen nodig. Rensen: ‘Wij denken dat er de komende vijftien jaar nog zeker driehonderd tankers gebouwd worden. Zo’n tien, vijftien procent daarvan zal met Scheldehuid worden uitgevoerd. De komende twee jaar gaat het om een stuk of tien schepen.’ Wie zijn schip met een Scheldehuid wil laten uitrusten, moet daarvoor een licentie betalen. Die investering betaalt zich bij tankers echter dubbel en dwars terug, stellen Rensen en De Jong. ‘De stelregel is dat je het dubbele bedrag bespaart van wat je investeert,’ aldus Rensen. ‘Bij een 110-meterschip kosten het patent en de berekeningen ongeveer 100.000 euro en je bespaart circa 200.000 euro op de uitrusting.’ Daarmee komt het rendement op die investering uit op tweehonderd procent. En dan zijn de extra staal- en laskosten meegerekend. Het kriegsaccordeon en de koffergrammofoon platen, met titels als “Het is mijn allerliefste bulletje, met zijn snor in een krulletje” en muziek van Victor Sylvester en Max van Praag. Toen knapte de veer van de grammofoon en moest je de plaatjes met je vinger ronddraaien. Kun je nagaan.’ ‘Lou was de eerste die een tv aan boord had, met een groot beeld. Alles was van teakhout bij hem. Wij hadden maar gekleurd hout: bruin van buiten, ingelegd met geel. Afschuwelijk. Lou’s slaapkamer werd opgeknapt, in het schilderwerk werd dan een waaiertje getamponneerd. Alles leuk en aardig, maar als je de slaapkamer wilde soppen, dan hingen de vellen aan je handen.’ George Rensen (links) en Thijs de Jong hebben hoge verwachtingen van de verkoop van het Scheldehuid-patent. (foto MGR) Televisie ‘Wat een gedoe toch altijd voor die schotel ingesteld is,’ moppert de schippersvrouw. Ze heeft haar hoofd in de kast om de rotor te draaien en de schipper is buiten met de autokraan bezig. Wat hoger of wat lager? Maar helaas er is nog steeds geen beeld want er is een dode hoek in de rotor en dat probleem wordt pas opgelost als de schipper op de roef het ding met de hand wat draait. Met een boterham en een beker melk kijken ze samen naar het nieuws. Toch wel fijn dat ze precies kan volgen wat er in de wereld gebeurt, denkt de vrouw terwijl ze een hap van haar boterham neemt. Onder het varen kan ze nog wel niet kijken maar dat deert haar niet zo. Ze heeft genoeg hobby’s waardoor ze sowieso niet zoveel televisie kijkt. Het nieuws brengt weer wat nieuws, zoals gewoonlijk, maar echt wereldschokkende dingen zijn er vandaag niet. En daardoor dwalen haar gedachten terug in de tijd. Ze weet nog goed hoe het was toen haar ouders aan boord een televisie kregen. Hij kwam aan de bakboordzijde van het schip te staan, vlakbij de deur. Als ze naar iets wilden kijken moest er iemand buiten gaan staan om de mast te draaien en degene die binnen zat moest roepen of er beeld was. Erg veel zenders had men toen nog niet en het beeld was in zwart-wit. Toch leek de televisie destijds boeiender dan nu met zijn overmaat aan zenders. De vrouw weet nog heel goed dat er op zaterdagmiddag in Duitsland een western uitgezonden werd die ‘Amm Fuss der Blauen Berge’ heette. En Jess was de held! Hij was zeker ook háár held, want toen er op een dag geen stroom was aan boord, was haar vader - speciaal voor zijn dochter - uren bezig om dat klusje op tijd geklaard te krijgen. De schippersvrouw neemt zich voor om eens een plaatje van die Jess te bemachtigen en zal zodoende daarvoor wat zoekwerk op internet gaan verrichten en ze glimlacht bij deze opwelling. De schipper vraagt waarom, maar haar gedachten gaan alweer verder. Toen ze met haar moeder aan de wal ging wonen kwam er een nieuwe westernheld in haar leven. Hij was een jonge cowboy en ooit sierde hij zelfs de voorkant van de Televizier. Het was een geweldig leuke kerel en ook deze uitzending was op een zaterdagmiddag. Omdat er toen nog geen opnamemogelijkheden waren, was ze dat hele uur niet van de buis weg te slaan. Hij heette Rowdy Yates en speelde in Rawhide. Vele jaren later bleek ze een goede smaak te hebben want Clint Eastwood werd een ster van wereldformaat! Langzaamaan kwamen er wat meer zenders op de televisie maar echt veel waren het er nog niet. Toen ze naar Limburg verhuisden werd het aanbod wat groter omdat daar ook de Duitsers ontvangen werden. Zonder te draaien deze keer! Maar omdat ze weer ging varen kwam de antennemast met dit karwei weer in beeld. Ze weet nog goed dat ze naar een aflevering van ‘Angelique’ wilde kijken en ze te laat vastlagen. Ja, dat deed toen wel pijn want deze films vond ze geweldig mooi. ‘Wat zit je toch steeds te grinniken,’ vraagt haar man nu. ‘Ach, ik denk er aan terug hoe het met de televisie is gegaan. Van het lastige draaien met de mast naar de rotor. Van de zwart-wit televisie naar kleuren. En toen kwam er de schotel.’ Maar de man is alweer aan het zappen, want dat doen mannen graag ter ontspanning na een lange dag. Hij kijkt gewoon naar wat de televisie nú brengt. En de schippersvrouw. Ach, die droomt nog even verder over alle helden die in de loop der jaren over de televisie voorbij gegaloppeerd zijn!

Binnenvaartkrant