Views
3 years ago

2006-04

  • Text
  • Jaar
  • Februari
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 36 14 februari 2006 De leverancier van nautische telecom! Telfort data actie! uw voordeel ruim € 500,= Binnenvaart stapt massaal in digitale boot Groot data-offensief van Dekatel moet binnenvaart ‘always online’ krijgen. Datacommunicatie, hele bedrijfstakken kunnen niet meer zonder. Ook voor de scheepvaart wordt het steeds belangrijker, zowel privé als zakelijk. Denk aan e-mail, Vaart! nieuws en vrachtindicator, weerberichten, waterstanden, bankieren, online winkelen, foto’s ontwikkelen, etc. Ook het online vrachtaanbod groeit, zowel van bevrachters als rechtstreekse ladingaanbieders. Wanneer u permanent online bent is het makkelijk zoeken naar een vracht en bent u zo weer onderweg! Om voor elkaar te krijgen dat meer binnenvaartschippers een permanente (mobiele) internettoegang kunnen proberen, heeft Dekatel in samenwerking met Telfort een spectaculaire actie opgezet. Bij een tweejarig Telfort Breedband abonnement krijgt u: Gratis apparatuur: een Telfort Sierra Wireless AC 775 GPRS/Edge PCMCIA-kaart t.w.v. € 219,- OF een Falcom Samba 75 GPRS/Edge USB-modem met bureauhouder t.w.v. € 219,- Abonnement Telfort: Telfort Basis en Maximaal Online 1024 MB abonnement t.w.v. € 30,- p/m gratis t/m 31 december 2006. Contract t/m 31 januari 2008. Telfort Edge 16x sneller dan GSM-data en 4x sneller dan GPRS, per maand 1024 MB te gebruiken. Telfort Edge technologie beschikbaar in heel Nederland. Abonnement Vaart! Internet: Vaart! Mobiel Internet pakket t.w.v. € 12,49 p/m gratis t/m 31 december 2006. Contract t/m 31 januari 2008, e-mail adres met bescherming tegen virussen en spam, gratis gebruik van alle Vaart! diensten. Recht van retour: U kunt vrijblijvend deze permanente (mobiele) internettoegang uitproberen. Mocht het u niet bevallen dan kunt u voor 30 juli 2006 de apparatuur aangetekend (en ongeschonden) naar Dekatel retour sturen en zullen de contracten worden ontbonden. Eénmalige bijdrage: Voor deze actie wordt u een éénmalige bijdrage van € 125,- in rekening gebracht. Deze bijdrage wordt niet terug gestort, ook niet bij een voortijdige ontbinding van de contracten. Voor meer informatie bel afd. verkoop 038-3370482 Slechts 1000 stuks !! Dekatel IJsselmuiden Veldoven 7 8271 RT IJsselmuiden Dekatel Dordrecht Merwedestraat 247 3313 GT Dordrecht Telefoon: 038-3370480 Fax: 038-3557688 E-mail: dekatel@dekatel.nl Website: www.dekatel.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 37 GPRS/Edge-actie van Dekatel moet digitale doorbraak betekenen Veel Nederlandse binnenvaartschepen hebben nog steeds geen permanente (mobiele) internettoegang. Daardoor gaan online technologische ontwikkelingen minder snel dan mogelijk. Een data-offensief van nautisch telecomspecialist Dekatel in samenwerking met Telfort moet daar verandering in brengen. Het gaat om een actie waarbij schippers tot het eind van dit jaar gratis van GPRS-Edge gebruik kunnen maken. ’Binnenvaartschippers kunnen bijna een jaar lang voor een kleine bijdrage een permanente mobiele internet- en dataverbinding krijgen. Zijn ze niet tevreden, dan kunnen ze er zonder verplichtingen weer vanaf,’ aldus Dekatel-directeur Erik-Jan Dekker. ‘Er is sprake van een kip-eisituatie,’ stelt hij. ‘Doordat veel binnenvaartschepen niet permanent online zijn, worden applicaties, zoals het automatisch online updaten van elektronische vaarkaarten, niet ontwikkeld of krijgt het opzetten van een grootschalige online vrachtbeurs onvoldoende vaart. Maar omdat deze toepassingen er niet zijn, vinden veel binnenvaartschippers het niet zinvol om permanent online te zijn.’ Er zijn echter wel degelijk al zinvolle toepassingen die schippers mt een permanente internetverbinding aan boord een betere concurrentiepositie opleveren, stelt Dekker. ‘Denk aan internetbankieren. Daarmee kun je stante pede controleren of een vrachtbetaling binnen is. Maar denk ook aan actuele vaarweginformatie van het RIS of het lezen van de bekende vakbladen voor de binnenvaart. Allemaal beschikbaar via het web. Verder heb je met een permanente internetverbinding ook realtime e- mail aan boord. Dat kan de communicatie met opdrachtgevers aanzienlijk versnellen.’ Testen Dekatel, sinds jaar en dag marktleider in mobiele communicatie voor de binnenvaart, introduceert nu samen met Telfort een speciaal aanbod dat de status quo moet doorbreken. ‘Het komt erop neer dat schippers bijna een jaar lang kunnen testen wat voor hen de voordelen van permanent internet zijn, tegen een fractie van de normale kosten.’ Het kost de binnenvaartondernemer een eenmalige bijdrage van 125 euro. Het gaat om een Telfort Edgeabonnement (maximaal zestien keer sneller dan gsm-data en tot vier keer sneller dan gewoon GPRS) tot en met 31 januari 2008. Dat kost dertig euro per maand, maar tot en met 31 december van dit jaar worden die kosten niet in rekening gebracht. Er mag binnen Nederland (in het buitenland gelden roaming-tarieven) per maand 1024 MB aan data worden ontvangen en verzonden. Dat is ‘oneindig veel e-mail en 150 tot 300 uur Internet per maand’, staat op www.dekatel.nl te lezen. Een Vaart! Mobiel Internet pakket (onder andere een e-mailadres, gratis gebruik van de Vaart!-diensten en ondersteuning) ter waarde van €12,49 per maand is tot het eind van dit jaar ook gratis. Verder is de benodigde GPRS/ Edge PCMCIA-kaart (voor gebruik met een laptop) of het GPRS/EDge USB-modem met bureauhouder (voor computers zonder PCMCIA-aansluiting) gratis. Die kosten normaal elk 219 euro. Dekker becijfert: ‘Het totale voordeel voor de klant is meer dan vijfhonderd euro.’ Aanmelden kan tot 30 juni. Maar er kunnen maximaal duizend binnenvaartondernemers aan de actie deelnemen. Wie toch niet tevreden is over GPRS/Edge, kan de overeenkomst voor 30 juli van dit jaar simpel ontbinden door de apparatuur aangetekend terug te sturen naar Dekatel. De eigen bijdrage van 125 euro wordt dan niet teruggestort, maar men heeft wel een aantal maanden gratis mobiel kunnen internetten. Kijk voor meer informatie over de actie op www.dekatel.nl. Directeur Harm Post van Groningen Seaports lijkt er een gewoonte van te maken om van de terugblik op het afgelopen jaar (tijdens de nieuwjaarsreceptie) een goednieuwsshow te maken. Dat was dit jaar niet anders, al plaatste Post deze keer heel nadrukkelijk een kanttekening. Hij maakt zich grote zorgen over de ontwikkeling van de energieprijzen. Want die rijzen volgens Post de pan uit. Post wil dat de politiek – en in het bijzonder minister Brinkhorst van Economische Zaken – ingrijpt. ‘De politiek en de minister moeten zorgen voor een Europees level playing field in energieprijzen,’ zei hij. ‘Want de positie van de energie-intensieve bedrijven in onze havens wordt ernstig bedreigd door de uit de pan rijzende energieprijzen. Het zijn bedrijven die met veel innovatiekracht tot de wereldtop zijn gaan behoren als het gaat om energiebesparende én productieverhogende maatregelen en daardoor de concurrentie met iedereen aankunnen.’ Tijdens de nieuwjaarsreceptie kreeg Groningen Seaports uit handen van de Waddenvereniging het Ecoportscertificaat. Dit certificaat wordt uitgereikt aan havens die zich structureel bezighouden met milieubeleid en werken aan een goede samenhang 14 februari 2006 Ecoports-certificaat voor Groninger havens met de natuurlijke omgeving. Seaports-woordvoerder René Genee kwalificeert dit certificaat als ‘prestigieus’. ‘We zijn buitengewoon trots op het certificaat ‘ zei Post. ‘Maar we gaan verder. Bij het certificaat horen ook verplichtingen om nog verder te werken aan de verbetering van het milieubeleid. Daar gaan we gemotiveerd mee aan de slag.’ De goednieuwsshow bestond voornamelijk uit de presentatie van de cijfers: een stijging van de goederenoverslag met meer dan zeven procent tot een record van ruim 7,1 miljoen ton en een stijging van de terreinuitgifte tot 19,1 hectare. ‘Wij zijn tevreden over het jaar 2005,’ lichtte Post toe. ‘We hebben weer een nieuw overslagrecord en de terreinuitgifte is ruim boven het jaartarget uitgekomen. Die groei is te danken aan zowel nieuwe bedrijven in onze havens als aan de bestaande bedrijven die hun activiteiten uitbreiden.’ De stijgende lijn zet naar verwachting ook dit jaar door. Groningen Seaports investeert zelf in een diepzee-bulkkade en een faciliteit voor shortsea-verkeer. De aandacht blijft gericht op mogelijkheden die de markt in het Noord- en Oostzeegebied biedt. Er is dit jaar inmiddels anderhalf hectare bedrijventerrein uitgegeven, aan Gebr. Borg. Staphorster bedrijf levert aanvraagformulier voor subsidie mee bij motor Revisiemotoren van Koning voldoen aan CCR fase 2 Koning’s Technisch Bedrijf Motorentechniek in Staphorst heeft de CCR fase 2 certificering voor vier verschillende types revisiemotoren binnen. Deze scheepsmotoren hebben de benodigde tests voor dit certificaat van de Centrale Rijnvaartcommissie bij TNO in Delft met glans doorstaan. ‘Wij zijn hiermee de eerste van Nederland die revisiemotoren leveren die voldoen aan CCR fase 2,’ vertelt eigenaar Aart Koning trots. Om de vervanging van bestaande motoren door CCR fase 2 gecertificeerde motoren te stimuleren is er subsidie beschikbaar. Aanvragen hiervoor moeten vóór 1 oktober worden ingediend. De subsidie wordt uitgekeerd zo lang de voorraad strekt. (advertenties) Koning levert de aanvraagformulieren bij de betreffende motoren. Door Jan Johan ten Have Tot 1 juli 2007 moeten vervangende scheepsmotoren in de Rijnoeverstaten voldoen aan de CCR fase 1 certificering. Dat betekent dat er eisen worden gesteld aan de uitstoot van de motoren. Gefaseerd worden deze eisen strenger. Zo mogen er in fase 1 9,2 gram NOx en 0,54 gram roetdeeltjes per kWh worden uitgestoten. In fase 2 wordt deze hoeveelheid teruggebracht tot respectievelijk 6,0 en 0,2 gram. Met de fase 1 certificering was Koning in 2002 de eerste van Nederland en ook bij fase 2 www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Mercurius Amsterdam • Sardana die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 600 SCHEPEN! • Emma • Marietje Benita loopt het bedrijf voorop. Daardoor kunnen kopers van deze motoren een beroep doen op subsidie. De aanvraag voor de fase 2 subsidie moet vóór 1 oktober binnen zijn. ‘De aanvragen worden gehonoreerd totdat het subsidiepotje leeg is,’ zegt Aart Koning. Koning heeft de fase 2 certificering behaald voor drie types motoren: de Daf KMD WS, de Daf KMD XF en de Scania KMD S14. Waarbij ‘KMD’ staat voor Koning Milieu Diesel. ‘Een primeur voor Nederland,’ zegt Koning. Ook de Mercedes KMD types M6, 8, 10 en 12 gaan nog op voor certificering. De subsidieregeling is in het leven geroepen om de Nederlandse binnenvaartvloot schoner te maken. De subsidie die beschikbaar is voor fase 2 gecertificeerde motoren is 10.500 euro voor een motor van 300 pk. Deze subsidie kan worden aangevraagd bij Senter Novem. Voor Koning was deze subsidiemogelijkheid aanleiding om de CCR 2 certificering versneld door te voeren. ‘Hoewel het nog anderhalf jaar duurt voordat de CCR 2 verplicht wordt, is dit door deze subsidie nu al interessant.’ Fase 3 Ook de plannen voor CCR fase 3 zijn al behoorlijk concreet. De NOx-eisen worden dan maximaal 3,0 gram per kWh voor een bestaand schip en 2,0 voor nieuwbouw. Deze eis wordt in 2011 van kracht. Voor fase 3 is inmiddels al een subsidiepot Een door Koning gereviseerde Daf KMD XF van 480 pk, die voldoet aan de eisen van CCR fase 2. (foto Jan Johan ten Have) beschikbaar, hierop kan een beroep worden gedaan tot en met 2010, of zo veel eerder als het beschikbare geld op is. Voor fase 3 geldt een subsidie van 30.000 euro voor een 450 pk motor. Koning is inmiddels redelijk ver gevorderd met de ontwikkeling van motoren die aan de fase 3 eisen voldoen. Mogelijkerwijs haalt het revisiebedrijf een dezer dagen al het eerste certificaat voor fase 3 binnen. Koning Motorentechniek is een revisiebedrijf dat alle revisiewerk in eigen huis verricht. ‘Vanuit de revisie doen wij aan verdere ontwikkeling van de motoren om ze aan fase 2 te laten voldoen,’ legt Koning uit. Het bedrijf levert motoren vanaf 250 pk; zowel boegschroefmotoren als pompmotoren. De afgelopen tweeënhalf jaar leverde Koning zo’n 140 gereviseerde fase 1 motoren voor de binnenvaart, waarvan de meeste tussen de 250 en 500 pk. Op alle motoren geeft het bedrijf twee jaar garantie. Koning reviseert voor de binnenvaart motoren van de merken Scania, Daf, Mercedes en Volvo. Het gaat hierbij om zowel scheepsmotoren als vrachtwagenmotoren, die tweedehands worden ingekocht en volledig worden gereviseerd.

Binnenvaartkrant