Views
2 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart De nieuwe Mastervolt catalogus is uit M A S T E R V O L T P O W E R B O O K M A R I T I E M E C A T A L O G U S 2 0 0 6 NIEUW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 15: Scheepvaartonline levert actuele nautische gegevens via UMTS en GPRS Pagina 41: Tentoonstelling over historie van tolheffing op Gelderse rivieren Seite 33 Hafen Hamburg im Containerrausch Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Altijd stroom mee! GENERATORSETS Vier opties voor nieuwe verhouding tussen CCR en EU De Europese Commissie heeft een uitvoerig actieprogramma voorgesteld om de binnenvaart in Europa te stimuleren. NAIADES (Navigation And Inland Waterway Action and Development in Europe) werd 17 januari in Brussel ontvouwd door Transportcommissaris Jacques Barrot en wordt door de binnenvaart gezien als een erkenning van de rol die de branche kan spelen op de “Europese Corridors” (de Trans-Europese Netwerken, ofwel TEN’s). De Akte van Mannheim – die al sinds 1868 de vrijheid van scheepvaart in het Rijnstroomgebied garandeert – staat voor de sector zelf absoluut niet ter discussie. Opmerkelijk in het programma, dat is opgezet om de binnenvaart in Europa te promoten, is dat de Europese Commissie expliciet kanttekeningen plaatst bij de verhouding tussen de Europese Unie en de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR). Er worden vier opties genoemd hoe de wetgeving in de Europese binnenvaart in de toekomst in een nieuwe organisatiestructuur kan worden ondergebracht. De eerste twee opties betreffen een versterking van de rol van de Europese Commissie in de huidige situatie. Daarbij stelt de EC echter dat er politieke tegenstand tegen is en dat de huidige versnippering in wetgeving daar niet mee wordt verminderd. De twee resterende opties zijn aanzienlijk ingrijpender: de CCR opheffen en een nieuwe, pan-Europese organisatie oprichten (dus inclusief landen buiten de EU, zoals Zwitserland, Kroatië, Bulgarije, Servië Montenegro, Oekraïne, Roemenië en zelfs Rusland) of gewoon alles onderbrengen bij de EU, die daarmee de enige wetgever voor de binnenvaart wordt. In NAIADES staat een pleidooi voor die laatste optie. De Europese Binnenvaart Unie (EBU) publiceerde in het najaar van 2005 een notitie voor de toekomstige wet- en regelgeving in de Europese binnenvaart. Ton Roos, directeur van het CBRB en bestuurder van de Duitse binnenvaartondernemers mogen de boekwinst op de verkoop van een schip weer onbelast herinvesteren in een ander schip. De regering heeft besloten de omstreden paragraaf 6b uit de Einkommenssteuergesetz alsnog aan te passen ten gunste van de binnenvaart. De bedoeling is dat dat met terugwerkende kracht tot 1 januari van dit jaar gebeurt, zodat het Duitse parlement de maatregel heeft goedgekeurd. 31 januari 2006 10e jaargang 03 EU wil enige wetgever in binnenvaart zijn Motorsleepboot Amicitia van wijlen Eize Zoer wordt sinds afgelopen zondag 29 januari in Scheveningen op de Trix werf in de oude luister hersteld. Het kan jaren gaan duren, want veel meer dan een roestig casco is het niet (zie de beting op de voorgrond). Het is een schip met een opmerkelijke historie. In 1940 gebouwd, wisselde de Amicitia in ’42 van eigenaar EBU: ‘We werpen geen blokkade op. Als de deskundigheid maar behouden blijft voor de sector, de uniforme regelgeving van de aktes van Mannheim en Belgrado behouden blijft en zoveel mogelijk wordt voorkomen dat er dubbel werk gebeurt in de organisaties. Bovendien moet de inspraak van het bedrijfsleven behouden blijven. Met richtlijnen van de EU die regionaal worden ingevuld. We zijn alleen als de Tot nu toe moesten Duitse schippers moesten na verkoop van hun schip eerst afrekenen met de fiscus. Daardoor hadden ze een nadeel ten opzichte van Nederlandse collega’s. Volgens Transportminister Wolfgang Tiefensee is de maatregel een aanzienlijke verbetering voor de concurrentiekracht van de Duitse binnenvaart. Hij gaat ervan uit dat de vloot nu snel gemoderniseerd wordt. De Duitse binnenvaartorganisaties zijn content dat het eindelijk zover komt. Vorig jaar leek de inkomstenbelasting al te worden aangepast, Het 200 pagina’s tellende Powerbook is gratis te bestellen via info@mastervolt.com of af te halen bij de Energy Shop in de buurt. U kunt de catalogus ook down-loaden van www.mastervolt.nl ENERGY SHOP dood dat nationale wetgeving te veel gaat verschillen en er een lappendeken van wetgeving voor de binnenvaart ontstaat in Europa. Dat zou een verslechtering zijn.’ Lees verder op pagina 3 Roestig casco moet varend monument worden en werd kort daarna gevorderd door de Duitsers. In 2002 werd het door duikers van W. Smit – tijdens een reguliere inspectie van de bruggen – teruggevonden in Rotterdam, onder de Koninginnebrug, zeven meter onder water. Rijkswaterstaat haalde het schip uit het water. Sleepbotenkenner J. Toussaint van de stichting Behoud van Authentieke Stoomvaartuigen en Motorsleepboten ontdekte achter de stuurhut een plaatje van werf Tsaar Peter in Zaandam. Het nummer op het plaatje maakte al snel duidelijk om welke boot het ging. De familie Zoer ontfermde zich over het schip, dat lange tijd op de kant stond bij het Maritiem Museum in Rotterdam. Met de Stichting Trix – een project in Scheveningen om ontspoorde jongen weer op de rails te helpen – werd afgesproken dat de boot daar zou worden opgeknapt. Zondag werd het startschot daarvoor gegeven. Het doel is er een Varend Monument van te maken, categorie A1. Op de foto rechts Tiemen Zoer (zoon van de eigenaar en oprichter van de stichting Amicitia), in het midden J. Toussaint (‘ontdekker’ van de boot) en links Sjouke Zoer (broer van de overleden eigenaar). Zonder deze mensen was de Amicitia verloren gegaan voor het nageslacht. (foto MGR) Investeren wordt aantrekkelijker voor Duitse binnenvaartondernemer maar de rood-groene regering van Schröder kreeg de wijziging er op de valreep niet door. De BDS, afdeling Binnenvaart spreekt in een reactie van ‘een positief signaal voor de bedrijfstak’. BDBvoorzitter Heinz Hoffman zei blij te zijn dat de regering zo snel het voornemen uit de coalitieafspraken in daden wil omzetten. Investeren in nieuwbouw wordt nu gemakkelijker voor ondernemers. De belasting op boekwinst kan worden uitgesteld tot het moment waarop het bedrijf definitief wordt beëindigd. (advertenties) 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer www.mfolthof.nl De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant