Views
4 years ago

2005-26

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • December
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Wensen
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 20 DECEMBER 2005 INL/INFO: Russische - Ukraine - Shipyard. Nieuwbouw mogelijkheden. _________________________ DIVERSE TYPE CASCO D+T 135x16.80x5.50 lev, 2007 110x11.45x4.50 lev, 2006 110x11.45x4.50 lev, 2006 86x11.40x530 lev 2007 SR Div. Type Sea - River Afbouw mogl aanwezig Class.LLoyds-GL-BV-S.I. Vrijblijvend te koop aangeboden Heemraadsweg 14 2935 AW Ouderkerk Tel. 0180-682419 Fax 0180-681098 GSM: 0653-558772 Motorbeunschip ONDERNEMING L. 70,00 x B. 7,45 x D. 3,20 Max 1034 ton, bouwjaar 2001 Hoofdmotor 640 pk Mitsubishi 1 x 30 kVa, 1 x 60 kVa generator. Boegschroef 320 pk Overdrukinstallatie, nautisch compleet Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 Wij wensen al onze bestaande en... toekomstige relaties prettige kerstdagen en een voortvarend 2006 zie onze site www.ryc.nl GEZOCHT kok/kamermeisje/ oppas met aantoonbare werkervaring, 8 wkn op/ 2 wkn af op mts Tourmaline. Reacties: brief onder nr 20052602 naar het bureau vd blad. TE KOOP 3-kmr appartement, uitzicht Wilhelminakanaal en centrum Oosterhout. Loopafstand van het centrum. Vraagprijs €258.000. Tel. 0162-427406 of 06-42415088 SWETS SHIPPING AND TRADING ZWIJNDRECHT - HOLLAND +31-78-6209565 - F6200902 M. 0653 118767 Email. shipping@swets-plaza.nl www.shipned.com KAMAR b.v MEER DAN 25 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 108,00 x 11,40 x 4,00 mtr., luiken, 3850 ton, bj. 1973 • 76,00 x 11,40 x 4,00 mtr., open, 2800 ton, bj. 1980 • 76,00 x 11,40 x 4,00 mtr., luiken, 2500 ton, bj. 1973 • 76,00 x 11,00 x 3,20 mtr., luiken, 2100 ton, bj. 1986 • 76,50 x 9,50 x 3,50 mtr., luiken, 1900 ton, bj. 1989 • 70,00 x 9,50 x 3,50 mtr., luiken, 1700, ton, bj. 1981 Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76,50/90/110 mtr. Vanaf bouwjaar 1980. OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel.: 010-2847848 / Fax: 010-2847839 sales@kamar.nl / www.kamar.nl HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl ALLE NIEUWBOUWPROJECTEN: • Midden-voorschepen • Voor-duwschepen • Drogelading schepen (cont. schepen) • Tankers alle types • Pontons Nieuwbouw tot max 110 mtr lang. Goede kwaliteit en mooie modellen. Referentielijst op aanvraag. Cascobouw in diverse landen o.a.: Servië, Montenegro, Chech Republic, Rusland, Ukraïne, Bulgarije, Polen, Spanje en Turkije. Voor inlichtingen: Rijndec BV Th. Wennekes A ARGONAUT MARITIEM LOGISTIEK Bevrachtingen Rijn en Binnenvaart Gezocht containerschepen, 45 t/m 60 teu. Bergse Poort 16 4931 KS Geertruidenberg Phone +31(0)162-525.226 Fax +31(0)162-525.185 Mob +31(0)651-110.023 E-mail ad.degoeij@planet.nl V Mob.: Scheepsbemiddeling Amsterdamstraat 16 B-2000 Antwerpen erwin.venneman@pandora.be Te koop aangeboden : Venneman & Co BVBA 0032 3 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 2961 ton bj. 1985, 107,50x11,40x3,50 m (1200 PK MAK bj. ‘85) 2376 ton 2850 m3. bj. 1975, 100x9,50x3,52 m (1328 PK SKL voll. rev. ‘98, alu. containerstuurh. bj. ‘98, achterw. bj. ‘98) 2000 ton bj. 1998/2000, 105x9,40x2,97 m (1600 PK Cummins bj. Nog garantie, zeer snel schip) 1834 ton 2800 m3. bj. 1956, 100x9,50x2,82 m (1217 PK Caterpillar bj. ‘88 rev. ‘99, alu. containerstuurh. bj. ‘98) 1556 ton 1780 m3 bj. 1973, 86x9,50x2,81 m (2 x 865 PK MWM bj. ‘73, met duwcertificaat) 1429 ton 2000 m3 bj. 1957, 85x9,50x2,71 m (2 x 730 PK GM bj. ‘92, containerstuurh. Bj. ‘2000) 1230 ton 1300 m3. bj. 1971, 86x8,44x2,62 m (1220 PK Caterpillar bj. ‘99) 1197 ton 1800 m3. bj. 1957, 76x8,20x2,80 m (720 PK bj. ‘04, alu. stuurh. voll. zakb. bj. ‘04) 1171 ton 1570 m3. bj. 1951, 82,41x8,20x2,81 m (800 PK Mitsubishi, gunstige prijs) 1159 ton 1650 m3. bj. 1966, 73x8,22x2,80 m (500 PK DEUTZ, stuurh.: alu. overzakb.) 1158 ton 1587 m3. bj. 1946, 80x9,05x2,52 m (900 PK MAK bj. ‘69, stuurh.: alu. overzakb. bj. 1996) 1070 ton 1530 m3. bj. 1966, 73x8,20x2,62 m (600 PK MWM voll. rev. ‘98, voll. gelast, alu. schuifl.) 977 ton 1300 m3 bj. ‘30, 67x8,29x2,61 m (400 PK ABC bj. ‘60 voll. rev. ‘03) 850 ton 1100 m3. bj. 1961, 67x7,20x2,60 m (2 x 348 PK Scania bj ‘91) Beunschepen: 1750 ton bj. 1966/2000, 86x10,12x3,12 m (1090 PK GM bj. ‘98, event. met vast werk) Motortankschepen: 3500 ton bj. 1987, 109x11,34x4 m (1600 PK Stork-Werkspoor, geschikt voor estuaire vaart en event. met vast werk) 2141 ton bj. 1991, 105x10,50x2,99 m (1380 PK Caterpillar bj. ‘02, event. met vast werk) 1330 ton bj. 1973, 81,40x9,42x2,92 m (1000 PK Stork-Werkspoor bj. ‘74) 1203 ton bj. 1958, 76,11x9,47x2,82 m (750 PK Bolnes bj. ‘80, event. met vast werk) Duwboten: 1525 PK bj. 1956, 33x8,10x2 m. (1 x 700 PK GM 1x825 PK GM, max. kijkhoogte 8,80 m., voll. gestraald) 1460 PK bj. 1973, 16,10x8x1,60 m (2 x 730 PK Caterpillar bj. ‘97, max. kijkhoogte 7,30 m., 6 slaapplaatsen) 1440 PK bj. 1964, 16x9,20x1,80 m (2 x 720 PK Caterpillar bj. ‘03, max. kijkhoogte 14,50 m.) 1100 PK bj. 1981, 20x9,60x2,20 m (2 x 1050 PK Caterpillar bj. ‘98/ ‘03, max. kijkhoogte 11 m.) Duwbakken: 3 stuks 1500 ton bj. 1985, 71x10,50x2,52 m. (zeer geschikt voor containers) Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kunt U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering). WIJ WENSEN ONZE RELATIES GEZEGENDE KERSTDAGEN EN EEN VOORSPOEDIG 2006 G.S.K. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 GSM +32(0)475 27 47 67 Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan GSM +32(0)475 4681 70 Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij wensen iedereen Prettige kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!!! Wij doen net iets meer voor U. M/s Inattendu - 749 ton, bj 61, 61 x 6.60 x 2.61, 1238 m3, 2x 300 pk ook te leveren aangevraagde lengte Nr. 4215 - 891 ton, bj 61, 67 x 8.20 x 2.49, 1250 m3, 420 pk rev 2000, alu fr kapluiken M/s Tiamo - 912 ton, bj 57, 74 x 7.55 x 2.51, 1300 m3, 720 pk, veel vern. woning + stuurhut 01, inr bespb. M/s Oceanos - 990 ton, bj 61, 67 x 8.20 x 2.65, 1500 m3, 635 pk bj 05, gezandstraald, 3x slpk, stalen buikdenning M/s Brava - 1015 ton, bj 63, 75 x 7,50 x 2,70, 1330 m3, 560 pk, gestraald, 3x slpk, vlak vern, stalen buikdenning M/s Wartburg - 1150 ton, bj 63 Langerbrugge, 80 x 8.20 x 2.61, 1775 m3, 900 pk ABC bj 92, alu schuifluiken, 3x slpk. , keuken bj 03, nautisch compleet, inr mog. Nr. 5335 - 1189 ton, bj 62, 77 x 8.20 x 2.70, 1460 m3, 922 pk rev 04. M/s Tijl - 1205 ton, bj 61, 80 x 8.20 x 2.67, 1650 m3, 816 pk bj 02, goed vr op kanaal, nautisch compleet inr bespb M/s Roma - 1248 ton, bj 66, 80 x 9 x 2,50, 1450 m3, 500 pk, gezandstraald, 3x slpk., kanaalschip, nieuw vlak, buikdenning en semi-beun bj 95 M/s Goodspeed - 1258 ton, bj 48, 80 x 9.02 x 2.71, 1750 m3, 1250 pk, 3x slpk., nieuw vlak bj 90 zeer grote woning Nr. 5165 - 1320 ton, bj 64 Rupelmonde gelast, 80 x 9.05 x 2.71, 1950 m3, 937 pk, nautisch compleet, zeer net schip M/s Gwendolina - 1360 ton, bj 68, 82 x 9.50 x 2.66, 1900 m3, 900 pk, gezandstraald, hydrauliek van stuurhuis nieuw 05, inr bespb M/s Cadensia - 1381 ton, bj 58/63, 85 x 9.50 x 2.61, 1.750 m3, 1088 pk bj. 02, 3x slpk. , binnendoorgang, open keuken, nautisch compleet, inr bespb, interessante prijs M/s Challenger - 1472 ton, bj 75 Van Goor, 85 x 8.50 x 3.03, 2000 m3, alu fr kap 930 pk, 3x slpk. Nr. 6075 - 1500 ton, bj 60, 80.82 x 8.20 x 3.10, 1950 m3, 1050 pk, buikdenning 5 cm bj 98, vlak 2/3 vern. 10 mm 98, gezandstraald. Nr. 6325 - 1648 ton, bj 54/82, 86 x 9.50 x 3.01, 2300 m3, 940 pk rev 02, buikdenning staal bj 04,3x slpk, nautisch compleet M/s Saphir - 1693 ton, bj 77, 90 x 9.56 x 2.81, 2000 m3, 1050 pk bj 01, nieuw vlak, nautisch compleet M/s Lean - 1825 ton, bj 61, 100 x 9.55 x 2.87, 2500 m3, 2x 680 pk bj 99 woning, radar '05, inr bespb. M/s Taz - 2050 ton, bj 63/75, 110 x 9.50 x 2.77, 3200 m3, 1260 pk rev. 03, 2x slpk., nautisch compleet, Tonnenkampioen inr besp Nr. 6055 - 2151 ton, bj 88, 103 x 9.50 x 3.17, 2950 m3, 1250 pk rev 03, nautisch compleet M/S Gotcha - 2498 ton, bj 70 100 x 9.50 x 3.50, 99 Teu, 2 x 640 pk bj 04, vlak en buikdenning bj 02. Nr. 6215 - 2509 ton, bj 89, 110 x 10.50 x 3.15, 3400 m3, 1521 pk bj 02, semibeun, woning AS vern. 99, 3x slpk., binnendoorgang, inr bespb Nr. 6335 - 2699 ton, bj 93, 110 x 11.40 x 3.24, 4000 m3, 1250 pk, 3x slpk., alu Friesche kapluiken Nr. 6060 - 2846 ton, bj 89, 110 x 11.40 x 3.27, 3.800 m3, 1.685 pk rev 05, 3x slpk, AS: woning vern. 02, nautisch compleet, inr bespb Nieuwbouwprogramma Casco 110 x 11.45 x 3.65 Levering: oktober 2006 Levering als casco of compleet. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Overheidssteun Deurganckdok in het gedrang Om het Deurganckdok in Antwerpen op diepte te houden moet jaarlijks flink gebaggerd worden. Er is commotie ontstaan rond de toegezegde overheidssteun voor deze baggerwerken. Bart Staes (Groen!) kaartte de kwestie aan bij de Europese Transportcommissaris Jacques Barrot. Volgens het Europees Parlementslid is de overheidsfinanciering onterecht. Het kanaal Leuven-Dijle is in opmars. De moderniseringswerken die er de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden maken de vaarweg weer interessant voor goederentransport. Begin dit jaar werd bij Cargill in Herent de honderdste afvaart van een containerschip gevierd. Ook de firma Verhaeren Beton en Asfalt (VBA) in Boortmeerbeek heeft nu de voordelen van de binnenvaart ontdekt. Het bedrijf nam op 9 december een nieuwe kaaimuur in gebruik. VBA is onderdeel van Verhaeren & Co met de hoofdzetel in Zemst. Het familiebedrijf is al sinds 1956 specialist in grondwerken. Er is ook een Verhaeren Transport opgericht die hoofdzakelijk voor Verhaeren & Co. werkt. Nadat moeilijkheden met het De provincie Vlaams-Brabant heeft de Aabeek opgeknapt, vanaf de oorsprong in Humbeek tot aan de grens met Kapelle op den Bos. Al jaren is de waterstand van deze provinciale waterloop in Grimbergen en Zemst zeer hoog, zelfs bij droog weer. Uit onderzoek naar de oorzaak is gebleken dat zich op de bodem een dikke sliblaag heeft gevormd. Op sommige plaatsen is deze specie zo sterk vervuild dat ze in geen geval mag worden hergebruikt of Om het Deurganckdok op diepte te houden moet ook in de toekomst flink gebaggerd worden. (Foto Sarah De Preter) Jaarlijks wil de Vlaamse overheid 25 miljoen euro uittrekken voor de baggerwerkzaamheden in het Deurganckdok. Dit zou door de Europese Commissie als verkapte staatssteun kunnen worden opgevat. Maar begin dit jaar breidde de overheid de definitie van ‘maritieme toegangswegen’ – waar in ieder geval met overheidsgeld mag worden gebaggerd – uit. Ook getijdedokken in de Vlaamse havens zijn daardoor in deze categorie terechtgekomen. Europees Parlementslid Staes heeft in een schriftelijke vraag geïnformeerd wat de Europese Commissie daarvan vindt. Jacques Barrot liet weten dat de Commissie havendokken niet als onderdeel van de maritieme toegangsroutes beschouwt. Ze maken weliswaar deel uit van de basisinfrastructuur maar kunnen ook worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Onterechte steun dus, concludeert Bart Staes, die van de zoveelste blunder in het dossier Deurganckdok spreekt. Volgens hem zullen de havenbedrijven nu zelf moeten opdraaien voor de baggerkosten in het nieuwe containerdok. Volgens het Antwerpse havenbedrijf moet echter een onderscheid gemaakt worden tussen de baggerwerken voor de commerciële ligplaatsen en die voor de rest van het dok. Het zou nooit de bedoeling geweest zijn de aanleg van commerciële ligplaatsen door verwerken van wegenafval de kop opstaken, werd in 1998 beslist Verhaeren Beton en Asfalt in Boortmeerbeek op te richten. Begin 2000 verkreeg het bedrijf een vergunning voor het uitbaten van een betoncentrale en een breekwerf langs het Leuven-Dijlekanaal. De transporten van en naar de centrale werden aanvankelijk uitsluitend door vrachtwagens verzorgd. Dat leverde klachten over stof en lawaai op van buurtbewoners. Met de komst van de kaaimuur wordt dit probleem grotendeels verholpen. Voor de bouw van de kaaimuur maakte VBA gebruik van het kaaimurenproject van de Vlaamse overheid. Via deze publiek-private samenwerkingsformule kunnen bedrijven subsidie krijgen voor de realisatie van overslagkades. de overheid te laten financieren. Vlaanderen zou immers alleen meebetalen aan de baggerwerken in de vaargeul. Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters heeft nog niet gereageerd. Hij wacht eerst een officieel schrijven van de Europese Commissie af. Als de overheidsfinanciering inderdaad een fout zou zijn, zou dit volgens het Antwerpse havenbedrijf weliswaar een financiële tegenvaller maar geen bedreiging voor het kosten-baten-plaatje zijn. Alweer nieuwe kaaimuur kanaal Leuven-Dijle Slibruiming Aabeek In ruil daarvoor garanderen ze een deel van hun transporten in de toekomst via de binnenvaart af te wikkelen. In het geval van VBA zou dit 20.000 ton zeezand op jaarbasis kunnen zijn. Dat betekent een forse vermindering van het vrachtwagentransport. Nu bereiken duizend 20-tonners per jaar de centrale via de Leuvensesteenweg. Dat is niet alleen storend voor de buurtbewoners maar ook voor de gebruikers van die weg. Want uit onderzoek is gebleken dat het verkeer op de Leuvensesteenweg overbelast raakt. Het kanaal Leuven-Dijle is in de afgelopen jaren volledig opgewaardeerd. Daarbij werden de sluizen gerenoveerd en de bruggen gemoderniseerd. Door baggerwerken is het kanaal nu bevaarbaar voor schepen tot 600 ton. op de oevers gestort. De oorzaak van deze vervuiling is het lozen van afvalwater van woningen in de buurt. Het ruimen van het slib werd in juli toegewezen aan Heyrman De Roeck. Met duwboten werd in de afgelopen weken zo’n 530 kubieke meter sterk vervuilde specie naar het verwerkingsbedrijf BSV in Harelbeke gebracht. De werkzaamheden konden pas eind oktober van start gaan, omdat schade aan de gewassen op de akkers moest worden vermeden. Er is ook zo’n 1120 kubieke meter minder verontreinigd slib geborgen en afgevoerd. Deze specie mag wel nog hergebruikt worden als bodem, behalve in natuurgebied. Al het slib is in duwboten geladen aan de kaaimuur van de firma De Dijcker in Zemst. Door gebruik te maken van de binnenvaart werd het transport over de weg met 155 vrachtwagens vermeden. De werken kosten ruim 102.000 euro. Scanners op de Vredesbrug Bij de Vredesbrug over het Zeekanaal wordt speciale scanapparatuur geplaatst. Die moet de binnenvaartbegeleiders die de brug bedienen beter in staat stellen om het verkeer op en onder de brug te bewaken. Deze maatregel maakt de situatie een stuk veiliger. De voet- en fietspaden op de Vredesbrug mogen aan beide zijden van het brugdek in twee richtingen worden bereden. Daardoor is het niet mogelijk de barelen te sluiten als de brug omhoog moet voor de scheepvaart. Fietsers en voetgangers kunnen de brug dus betreden tot het wegdek omhooggaat. Hoewel de brugwachter zes camera’s ter beschikking heeft, is het zicht op en onder het brugdek beperkt, vooral bij slecht weer en in de nacht. Dat is een zeer onveilige situatie. Daarom laat Waterwegen en Zeekanaal NV nog voor Kerstmis zes laserscanners aanbrengen die bewegingen op en onder het brugdek registreren. Daarbij worden de fietsen voetpaden en de rijweg De haven van Gent profileert zich versterkt als groene haven. Zo zal er in de komende jaren massaal biobrandstof worden geproduceerd. Ook het havengebouw dat onlangs officieel in gebruik werd genomen, sluit aan bij deze groene filosofie. Als eerste gebouw in de Benelux is het pand opgetrokken volgens het zogeheten passief-huis-concept. Door vooruitstrevende technieken toe te passen wordt in het gebouw een minimum aan energie gebruikt. Er is superisolatie, automatische zonnewering en een systeem voor het recupereren van warmte. Daardoor kan het brandstofverbruik met maar liefst Bedrijven in en om de haven van Brussel doorlopen vaak een onnodig administratief hindernissenparcours. Daarom heeft de Brusselse staatssecretaris Brigitte Grouwels een studie in opdracht gegeven. Het doel is op korte termijn met haalbare vereenvoudigingen te komen. Voor de studie wordt een beroep gedaan op consultancybureau Idea, dat veel ervaring heeft op het vlak van administratieve vereenvoudiging. Ook Ramboll, het studiebureau dat de beheersovereenkomst voor de haven van Brussel opmaakte, is bij het project betrokken. In eerste instantie zullen beide bureaus 20 DECEMBER 2005 op beide oevers gescand. Het kanaal zelf zal bij geopende brugstand door twee verdere scanners bewaakt worden. De scanners reageren alleen als ze een voorwerp van bepaalde afmetingen gedurende een in te stellen tijd detecteren op het brugdek. Een opwaaiend papiertje of een vogel zouden dus geen alarm mogen uitlokken. Wanneer een scanner reageert, wordt de binnenvaartbegeleider verwittigd en krijgt hij te zien welke scanner een detectie heeft gemeld. Hierdoor kan op tijd worden bijgestuurd. Waterwegen en Zeekanaal NV verwacht dat de scanners de veiligheid voor het wegverkeer en de scheepvaart aanzienlijk zullen verhogen. Het project kan ook nuttige informatie opleveren voor het telematicaproject van de vaarwegbeheerder. Dat voorziet in de automatisering en bediening op afstand van diverse kunstwerken op de Vlaamse waterwegen. De start staat gepland voor 2007. Eco-domusprijs voor Gents havengebouw zeventig procent worden verminderd en zullen de meerkosten van de investeringen in vijf jaar terugbetaald zijn. Ook de bouwmaterialen en meubelen zijn volgens het duurzaamheidsconcept gekozen. Het havengebouw heeft de Eco-domusprijs gewonnen in de categorie utiliteitsbouw. Met deze prijs wordt duurzaam bouwen in België al enkele jaren gestimuleerd. Het nieuwe havengebouw heeft een oppervlakte van 1800 vierkante meter en biedt kantoorruimte voor zestig personen. Het verwerken van kasseien uit de kaaibevloering van het Grootdok staat symbool voor het duurzame karakter van het nieuwe pand. Onderzoek naar administratieve rompslomp de procedures in kaart brengen die administratieve lasten veroorzaken. Daarbij kan het gaan om concessieaanvragen, bouwvergunningen en andere administratiestappen. Om een goed overzicht te krijgen zal nauw samengewerkt worden met de Gemeenschap van Ondernemingen in de Haven van Brussel (GOHB), de haven en regulerende overheden. Via een checklist wordt nagegaan hoe complex de procedures zijn en of er genoeg gebruik wordt gemaakt van nieuwe elektronische toepassingen. Verwacht wordt dat door administratieve vereenvoudiging meer bedrijven de weg naar de hoofdstadhaven zullen vinden. www.binnenvaartkrant.nl

Binnenvaartkrant