Views
2 years ago

2005-26

  • Text
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • December
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Wensen
  • Twee

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 20 december 2005 9e jaargang 26 www.swets-plaza.nl Welcome aboard! IN DEZE KRANT Pagina 15 Teamco geeft Heusdense werf een nieuwe ziel Fijne feestdagen! Pagina 25 Nieuwe Zonnebloem zet nieuwe standaard Pagina 51 t/m 65 Terugblik op 2005 Seite 79 Ambitiöser Aktionsplan Binnenschifffahrt binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Altijd stroom mee! GENERATORSETS We wensen alle lezers van deze krant plezierige feestdagen toe. Een rimpelloze kerst – waarbij de wereldbevolking rampen als die van vorig jaar bespaard blijft – en een prettige afsluiting van 2005. Als u weer losmaakt in het nieuwe jaar, doe dat dan voor een behouden vaart. Maakt u een succes van de binnenvaart, wij bezorgen u het nieuws over en voor de binnenvaart. Tot volgend jaar! Alle medewerkers van de Binnenvaartkrant Binnenvaart dominant op Maasvlakte 2 De operator die de nieuwe containerterminal op Maasvlakte 2 gaat uitbaten, moet nadrukkelijk rekening houden met de binnenvaart. Dat is de consequentie van de selectiecriteria die het Havenbedrijf Rotterdam hanteert. Zo moet de terminal bijdragen aan de door het Havenbedrijf gewenste modal split. In 2035 moet de binnenvaart in de Rotterdamse haven 45 procent van de containers vervoeren, de weg 35 procent en het spoor 20 procent. Nu is de verdeling 40/50/10. Dat zei president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) donderdag 8 december. Achterlandstrategie en partners in het achterlandvervoer wegen eveneens mee. De keuze voor binnenvaart als partner weegt zwaar mee bij de beslissing wie de containerterminal mag bouwen. Dat geldt ook voor de manier en snelheid van afhandeling van de binnenschepen, trucks, treinen en shortsea-schepen. Er hebben zich veertien gegadigden gemeld. Het zijn, Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl (advertenties) aldus Smits, vrijwel alle grote, wereldwijd opererende terminaloperators en rederijen. De kwalificatieprocedure loopt inmiddels. Na de zomer van 2006 starten de onderhandelingen. De exploitant wordt in september 2007 definitief gekozen. De selectiecriteria zijn onderverdeeld in vier thema’s: financieel, strategie & marketing, duurzaamheid en terminalconcept. De financiën wegen het zwaarst. De prijs voor de grond – een bedrag per hectare; dat is nieuw voor Rotterdam – en een garantie van het aantal containers dat de operator denkt over te slaan, tellen samen voor veertig procent mee. Het Havenbedrijf maakte diezelfde dag bekend dat drie consortia van bagger- en bouwbedrijven zich hebben gekwalificeerd voor de aanleg van Maasvlakte 2: de Nederlandse combinatie PUMA (Boskalis en Van Oord), het Belgische OM2C1 (Dredging International en Jan de Nul) en MV2 (het Nederlandse Ballast Nedam en het Deense Per Aarsleff). Zij zijn in de race voor het eerste contract voor de aanleg van de havenuitbreiding in de Noordzee. De aanleg van Maasvlakte 2 gaat in totaal 2,9 miljard euro kosten. De eerste aanbesteding behelst ongeveer een derde van die waarde. Het gaat om de bouw van de harde zeewering (een dijk), het doorgraven van de huidige zeewering van Maasvlakte 1 ter hoogte van de Yangtzehaven, de aanleg van de zachte zeewering (kunstmatige duinen), het opspuiten van Maasvlakte 2, de aanleg van de openbare infrastructuur (zo’n tien kilometer aan auto- en spoorwegen), de bouw van de eerste kademuren (circa duizend meter) en het onderhoud van de zeewering. Wij wensen u een voortvarend 2006 SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 In maart 2007 maakt het HbR een definitieve keuze voor het consortium waarmee het in zee gaat. In 2008 moet de aanleg van start gaan. Er kan alleen nog een spaak in het wiel komen als het herstel van de Planologische Kern Beslissing 3 (PKB-3) wordt afgekeurd. Dat herstel is nodig omdat de Raad van State de PKB-3 verwierp. Er was te weinig rekening gehouden met de effecten op natuur en milieu. Smits zei niet te verwachten dat er extra vertraging optreedt. ‘Het ziet er goed uit. Er is brede steun in de Tweede Kamer. We zorgen ervoor dat de nieuwe PKB-3 “Raad van State-proof” is.’ (Lees verder op pagina 3) Volgende editie: 10 januari Als gevolg van de feestdagen verschijnt de volgende Binnenvaartkrant pas op dinsdag 10 januari; dus over drie weken. Dat halen we meteen weer in, want de tweede krant van 2006 is vanaf 17 januari op de vertrouwde adressen af te halen. Daarna verschijnen we weer gewoon elke veertien dagen. Het kantoor van de Binnenvaartkrant is tussen Kerst en oud en nieuw gesloten. De redactie is via 0650 64 55 15 wél bereikbaar. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

Binnenvaartkrant