Views
2 years ago

2005-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Twee

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart Chemgas onderzoekt mogelijkheid om ‘uit te vlaggen’ 22 november 2005 9e jaargang 24 een beresterke combinatie Officieel dealer van Cummins motoren • Complete afbouw van schepen • Specialist in hermotoriseringen • Alle ijzerwerk boven de waterlijn info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@ballegooy.nl www.ballegooy.nl Pagina 11 Rubriek Tandje erbij: Fiscale eindejaarstips Pagina 19 Premies nieuwe zorgverzekering bekend Pagina 21 George Rensen genomineerd voor Ondernemersprijs Drechtstreek Seite 31 Koalition verspricht aktive Binnenschifffahrtspolitik Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl ’Geen draagvlak meer voor binnenvaart-CAO’ Volgens FNV Bondgenoten is het draagvlak voor een bedrijfstak-CAO in de binnenvaart te klein geworden. Voor de huidige CAO, die op 31 december afloopt, is het niet gelukt een algemeen verbindend verklaring (AVV) te verkrijgen. Na een eerste gesprek over een nieuwe CAO gooit de vakbeweging het bijltje erbij neer. Bestuurder Ruud Wennekes van FNV Bondgenoten: ‘De werkgevers hebben de CAO opgeblazen.’ ’Chemgas gaat uitvlaggen en één van de belangrijkste werkgevers gaf bij het eerste gesprek al aan dat zijn bedrijf zich niet aan de CAO zal houden,’ aldus Wennekes. ‘Daarmee valt het draagvlak voor een AVV weg. Er zijn misschien nog duizend werknemers die onder de CAO vallen in een bedrijfstak waar meer dan dertigduizend mensen werken.’ Jacques Naaborgh, adjunctdirecteur van Chemgas, bevestigt dat de rederij de mogelijkheden van een ‘Luxemburg-constructie’ onderzoekt. Hij gebruikt niet de term ‘uitvlaggen’. ‘We zitten nog in het begin van het traject. We doen dat onderzoek in nauw overleg met de ondernemingsraad. De redenen dat we dit doen zijn visie en noodzaak. We zitten in Nederland niet op een eiland. Voor onze internationale concurrentiepositie is dit noodzakelijk. We staan achter een bedrijfstak- CAO maar dan moeten alle werkgevers eraan gebonden zijn. Bovendien hebben we als Chemgas een bedrijfs-CAO. Die loopt dit jaar af en er komt een nieuwe voor de mensen die in Nederland bij Chemgas werken.’ Werknemers kunnen bij Chemgas in dienst treden bij het volwaardige dochterbedrijf in Luxemburg als die ‘Luxemburg-constructie’ er komt. ‘We verwachten halverwege volgend jaar daarover een besluit te kunnen nemen. Dan zal eerst nog een overgangsperiode volgen.’ Dat Chemgas daarmee een AVV voor de rest van de bedrijfstak onmogelijk zou maken, wijst Naaborgh van de hand. ‘Dat lijkt me te snel geredeneerd. Ik denk niet dat het zoveel invloed heeft op de representativiteit.’ (Lees verder op pagina 3) Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Beet? Een grondwerker van Hakkers BV meet de baggerdiepte in de oude haven van Waalwijk. De haven krijgt een opknapbeurt. De oude oeverbekleding wordt vervangen door in totaal 30.000 vierkante meter betonblokmatten.Deze matten worden over het water aangevoerd. Het project zal nog voor Kerstmis 2005 worden opgeleverd. (foto Ries van Wendel de Joode) Twee miljoen euro voor schonere motoren Met de op 10 november door staatssecretaris Pieter van Geel van VROM toegezegde twee miljoen euro subsidie kunnen volgens het CBRB in 2005 en 2006 ongeveer veertig nieuwbouwschepen of dertig bestaande schepen worden uitgerust met een katalysator, dan wel kunnen ongeveer 150 schepen van een emissiearme motor worden voorzien. ‘Dat is redelijk,’ zegt secretaris Milieu Koen van Dijk van het CBRB. ‘Bij succes van de regeling komt de volgende jaren nog veel meer geld ter beschikking.’ (advertenties) Dat is de opmaat naar aangescherpte normering in fase III van de emissiebeperking in de binnenvaart. Van Dijk: ‘Alleen met schonere motoren kan de binnenvaart het wegvervoer vóór blijven.’ Medio volgend jaar gaat fase II in van de emissiebeperking volgens de CCR-normering. Dan wordt gestreefd naar 6,2 gram NOx uitstoot per kilowattuur. Van Dijk: ‘De projecten van Bureau Innovatie Binnenvaart hebben intussen al uitgewezen dat zelfs een norm van twee gram per kilowattuur mogelijk moet zijn met scheepsmotoren. Dat moet fase III zijn, en daarmee maken we een grote klap. Dat ziet ook de Rijksoverheid wel in.’ Het CBRB roept de binnenvaart op veel gebruik te maken van de regeling, want er is voor de komende jaren een bedrag van ongeveer zestien miljoen euro beschikbaar indien de regeling succes heeft. Van Dijk: ‘Dat levert zeker op de lange termijn ook veel meer op, vooral in de slag met het wegvervoer.’ (lees verder op pagina 3) Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant