Views
2 years ago

2005-11

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Twee

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 In deze Binnenvaartkrant: Pagina 11 Jorritsma volgt Terlouw op als voorzitter Koninklijke Schuttevaer Pagina 19 4 juni: Maritiem Festival op Noordereiland Pagina 42 t/m 50 Nieuwe regionale vakbeurs: Shipping Industry Gorinchem Deutsche Beilage Seite 39 Ministerium: keinen Grund zum Baustopp Elbe (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 24 mei 2005 9e jaargang 11 CBRB: ‘Tankvaart moet niet de overheid om hulp vragen’ ’Crisis is niet aan de orde’ Tankers liggen leeg te wachten op lading die niet wordt aangeboden. De markt is volgens sommigen slechter dan ooit. In België klinkt de roep om het reactiveren van de oud-voor-nieuw-regeling. Of dat het gewenste effect zou hebben, wordt echter door anderen betwijfeld. CBRBsecretaris Jan Vogelaar vindt het geen goed signaal naar de overheid: ‘Dan zeg je als branche dat je het niet zelf kunt.’ Dat de spotmarkt in de tankvaart momenteel niet aantrekkelijk is, is voor iedereen duidelijk. Maar een crisis? Vogelaar: ‘De essentie is dat de tankvaart herstructureert van enkel- naar dubbelwandig, terwijl de volumes niet stijgen. Er komen zo’n zestig dubbelwandige schepen per jaar bij. Linksom of rechtsom zal dat gevolgen hebben voor vooral de spotmarkt en sinds maart dit jaar doet zich dat ook hevig gelden. Maar heb je het dan meteen over overcapaciteit? In 2003 konden de tankers niet worden aangesleept. Alles dat vochtige lading kon vervoeren, werd ingezet. Maar het is een gegeven dat er ergens spanning ontstaat als je capaciteit aan de markt toevoegt. Als je wilt ingrijpen in de markt, moet je kijken naar de organisatie van de markt, naar reservecapaciteit als je die al überhaupt wilt hebben. En waar zit die overcapaciteit dan?’ de eigen nieuwsbrief van mei ook al aan dat het ladingaanbod momenteel ook uitzonderlijk laag is. ‘De schepen van de particuliere tankvaartondernemers die niet in time charter varen, lagen een week of langer stil, zonder dat zij de Op zoek naar een nieuwe acculader, omvormer, generator of een compleet energiesysteem? Surf dan naar: www.energyshop.info voor adressen of: www.mastervolt.nl voor productinformatie. ENERGY SHOP kans kregen ook maar één reis te weigeren, er werd gewoon niets aangeboden.’ (Lees verder op pagina 3) Rotterdam is voor Stolt het centrum van de wereld Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: SHIPPING INDUSTRY STANDNUMMER 194 TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Oud-voor-nieuw De Belgische bond VBR wil dat de Belgische verkeersminister bij de Europese Commissie verzoekt om opnieuw de oudvoor-nieuw-regeling in werking te stellen. Dat er veel schepen bij zijn gekomen is duidelijk, maar VBR-bestuurder Karel Verberght geeft in (advertenties) Het was burgemeester Ivo Opstelten van Rotterdam die opmerkte dat Stolt-Nielsen beschikt over een grote vloot binnenschepen. Algemeen directeur (CEO) Otto H. Fritzner van Stolt-Nielsen Transportation Group (SNTG) was druk met vertellen over zijn wereldwijd opererende rederij, waarbij 4.600 mensen werken in twintig verschillende landen van Azië tot de VS tot Europa. Hij legde bij de opening van het hoofdkantoor van het concern aan de Westerlaan in Rotterdam uit waarom juist Rotterdam voor Stolt- Nielsen het centrum van de wereld is. ‘De keuze voor Rotterdam lag voor de hand. In het hoofdkantoor van de organisatie willen we slagvaardig kunnen handelen. We werken in de Verenigde Staten en in Europa en Azië. Stolt-Nielsen slaapt nooit. Hier in Rotterdam kunnen we ’s morgens nog met Azië spreken en ’s middags met Amerika. We hoeven nooit een nacht te wachten op een antwoord. Tijd is geld. Rotterdam is synoniem voor scheepvaart.’ De burgemeester nam op dinsdag 17 mei de gelegenheid te baat de verdiensten van Fritzner te prijzen en hem de Van der Veeken penning te overhandigen. De Johan van der Veeken Penning is de hoogste economische onderscheiding die de gemeente Rotterdam kent en bestemd voor mensen die zich jarenlang inzetten voor de economie van de Wereldhaven. Vervolgens knipten zij vier linten door en was met een wolk van ballonnen voor het Scheepvaartkwartier duidelijk dat een nieuwe bewoner zich naast Vopak had gevestigd. Vier linten werden doorgeknipt door vier mannen: (vlnr) Niels Stolt-Nielsen (CEO van moederbedrijf Stolt-Nielsen SA), Havenwethouder van Rotterdam Wim van Sluis, burgemeester Ivo Opstelten en Otto Fritzner. (foto MGR) (advertenties) 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN www.mfolthof.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant