Views
2 years ago

2005-09

  • Text
  • Schip
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Meter
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 26 APRIL 2005 WERKENDAM TEL.: 0183-505475 / 0653-403481 Wij wensen v.o.f. Novamente veel succes met het mts Novamente Wij verzorgden voor het mts Novamente het ontwerp en de afbouw en wensen v.o.f. Novamente veel succes en een behouden vaart. Zanen Shipbuilding BV Princenhil 34 4926 EG Lage Zwaluwe Tel. 0168 - 484505 Fax 0168 - 484158 HAAK, OOSTDIJK EN LAURET ACCOUNTANTSMAATSCHAP OOSTELIJK BOLWERK Oostelijk Bolwerk 7 Postbus 390, 4530 AJ Terneuzen Telefoon 0115-618300 Telefax 0115-619715 Email: info@bolwerk7.nl Persoonlijke advisering en begeleiding op een breed fiscaal, economisch en financieel terrein Vestigingen in Terneuzen en Antwerpen Wij wensen Allard Holthaus en Demie Sopar veel succes en een behouden vaart met het mts Novamente | Forward | Engineering Papendrecht B.V. Noordhoek 37 3351 LD Papendrecht Tel.: +31 (0)78 615 92 85 Fax: +31 (0)78 641 14 96 E-mail: info@forwardengineering.nl Wij hebben de schroeven, roeren en straalbuizen geleverd voor het mts Novamente en wensen schip en bemanning een behouden vaart. Wij leverden aan het mts Novamente: - Hydraulische stuurmachine - Stuurwerk bediening ING Bank Rotterdam wenst v.o.f. Novamente een behouden vaart het mts Novamente - Navmate piloot - Tankmetingsysteem Wij wensen de Novamente een goede en behouden vaart. Oude Beeck 6 - 4251 NP. Tel. 0183-501795, Fax 0183-501784 www.navmate.nl Werkendam email: info@navmate.nl Speciaal voor de binnenvaart Meer weten? ING Bank Binnenvaartcentrum Rotterdam Telefoon: 010 - 2012200 Fax: 010 - 2012226 Wij wensen v.o.f. Novamente een behouden vaart met het mts Novamente Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 Wij leverden het stuurhuis met hefkolom en wensen v.o.f. Novamente veel succes en een behouden vaart met het mts Novamente W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 ‘Er stijgen heel wat vliegtuigen dankzij onze lading op’ (Vervolg van pagina 21) Allard en Demie deden dat werk de afgelopen zeven jaar ook al voor GEFO. Dat was met de “oude”, enkelwandige Novamente. Dat schip hebben ze verkocht. Het vaart nu onder de naam Sailfish. Er was GEFO veel aan gelegen het contract met Shell en KLM weer binnen te halen. De concurrentie was hevig. ‘Het is voor ons een belangrijk contract,’ erkende topman Eberhard von Georg. Ook vanwege de uitstraling. ‘We zijn blij deze bijzondere tanker te kunnen verwelkomen,’ aldus Von Georg. ‘Met open armen.’ Naast dubbelwandigheid was schaalvergroting een voorwaarde, omdat zo het rendement verhoogd kon worden. Het vorige schip van Allard en Demie had een laadvermogen van 3106 ton en kon in de praktijk 2750 ton jetfuel per reis laden. ‘Er is veel gewonnen op het gebied van productiviteit,’ zei Von Georg. ‘Het laadvermogen nam met vijftig procent toe en de laad/loscapaciteit met honderd procent. De tankvaart moet in de concurrentie met pijplijn en Betuwelijn een steeds hogere productiviteit bewerkstelligen.’ Het casco van de Novamente is afkomstig uit het Roemeense Braila. De afbouw gebeurde onder regie van Zanen Shipbuilding, dat ook voor het ontwerp verantwoordelijk was. Op een korte dokbeurt bij Sepers in Heerewaarden na vonden de werkzaamheden plaats aan de Hollandsch Diepkade in Moerdijk. Nieuwe steiger Leo Zanen sprak van het ‘gemakkelijkste schip dat ik gebouwd heb’. ‘We hadden opdracht gekregen om twee schepen te ontwikkelen die specifiek voor het vervoer van jetfuel bestemd zijn en minimaal vierduizend ton daarvan naar Amsterdam kunnen brengen.’ ‘Het was eenvoudig om deze schepen te ontwerpen, doordat we niet beperkt werden door een kruiplijn. Dat geeft ruimte; in de woning en in de machinekamer.’ Het dek ligt op hetzelfde niveau als de gangboorden van het achterschip. Achterop loopt het zelfs iets omhoog. Von Georg complimenteerde Zanen Shipbuilding: ‘Ze hebben aan onze eisen voldaan en aan de wensen van de eigenaren van het schip.’ De “kruiplijn” is uiteindelijk 8,60 meter geworden. ‘We hoefden dus geen overzakbare stuurhut. Aan die halve meter heb je niks. De meeste bruggen die we onderweg tegenkomen zijn 9,20 meter.’ ‘Het schip moest ook een beetje zeewaardig zijn,’ noemt Demie nog een uitgangspunt voor het ontwerp. ‘Zodat we ook bij zwaar weer nog op open water kunnen varen. We moeten regelmatig naar Vlissingen en op de Westerschelde kan het behoorlijk tekeergaan.’ De loscapaciteit ligt boven de duizend kuub per uur. Zanen: ‘We hebben gekeken naar de losinstallatie in Amsterdam en daar het schip op afgestemd.’ Op zijn beurt liet Oiltanking een nieuwe, langere steiger bouwen om de 135-meterschepen een goede ligplaats te kunnen bieden. Goed team De eigenaren zijn zeer te spreken over het schip. De snelheid heeft hen verrast. ‘Het loopt als een speer,’ zei Demie daags na de technische proefvaart, die 12 april plaats vond. ‘Het is bijna ranzig. We liepen bijna 22 kilometer. Geladen!’ De Novamente is uitgerust met twee Caterpillars (type 3512) die per stuk 1380 pk leveren. De kopschroef wordt ook door een Caterpillar aangedreven (type 3412). Die heeft een vermogen van 650 pk. Demie en Allard zijn in Braila gaan kijken tijdens de bouw in Roemenië. ‘Dat was september vorig jaar,’ zegt Demie. ‘Heel apart als je jouw casco zo leeg op de helling ziet liggen.’ Het casco is over zee naar Nederland gesleept. Het arriveerde hier 27 november. ‘Ik stond in Hoek van Holland op de pier toen het aankwam. Dat is trouwens nog een stuk lopen zeg, naar het eind van die pier.’ Op de vraag wat hij het mooiste vindt aan de nieuwe Novamente, antwoordt Demie gedecideerd: ‘De samenwerking met Allard. Dat we dit tot stand hebben gebracht. We hebben ons werk de afgelopen zeven jaar goed gedaan, en dat heeft erin geresulteerd dat we het weer mogen doen.’ De twee ondernemers vormen een goed team. Ze weten wat ze aan elkaar hebben. Ook over de samenwerking met GEFO is Demie lovend. ‘We hebben een speciale band met de mensen van GEFO. Er is veel wederzijds vertrouwen.’ Die band werd ook duidelijk bij de doop. GEFO-topman Von Georg feliciteerde Allard en Demie oprecht hartelijk; zelfs met kameraadschappelijke omhelzingen. Primeur Allard en Demie hebben met de grootste dubbelwandige kerosinetanker weer een primeur. In 1998 waren zij de eersten die de vliegtuigbrandstof voor Schiphol met een groot schip gingen vervoeren. Sinds dat jaar is de Amsterdamse Amerikahaven de losplaats, 26 APRIL 2005 waarna de kerosine per pijpleiding naar de eindbestemming gaat. Tot die tijd brachten kleinere tankers, die via Gouda voeren, de brandstof rechtstreeks naar de luchthaven. Demie vindt het vaste werk prettig. Niet alleen omdat daarmee de omzet verzekerd is. ‘Je bent dicht bij huis, kunt week op/week af varen en op de laad- en losplaatsen kent het personeel je. Ik maak elke keer een praatje. Soms is het zo gezellig dat ik moet oppassen er niet te lang te blijven hangen. Het varen is ook nooit hetzelfde. Elke dag is weer anders. Kijk alleen maar naar het weer.’ De Novamente is een volcontinubedrijf. Allard en Demie lossen elkaar om de week af. Hetzelfde geldt voor de twee keer drie bemanningsleden. Het is een hechte groep. Het stuurhuis heeft een binnendoorverbinding met de accommodatie. ‘Als je gedoucht hebt, ga je niet in je onderbroek buiten langs. Maar je wil toch even gezellig bij elkaar zitten.’ Dat verklaart meteen de royale en comfortabele hoekbank in het stuurhuis. De bedoeling is dat bemanning en schip per jaar tussen de 180 en tweehonderd reizen doen. ‘Dat betekent dat we rond de 800.000 ton kerosine naar Schiphol brengen,’ rekent Demie voor. ‘Er stijgen heel wat vliegtuigen dankzij onze lading op.’ Wij verzorgden de belettering op het mts Novamente en wensen v.o.f. Novamente een goede en behouden vaart Tevens uw adres voor REKLAMEBORDEN E-mail info@letterbastion.nl Website www.letterbastion.nl Gespecialiseerd in leidingwerk Wij verzorgden de aanheling van de dekleidingen en de aansluiting van diverse systemen in de motorkamer. Wij wensen mts Novamente en haar bemanning veel succes en behouden vaart. Anko Piping VOF Nijverheidsstraat 4 3371XE Hardinxveld-Giessendam T 0184 679199 F 0184 679188 W www.ankopiping.nl E info@ankopiping.NL Op het mts Novamente leverden en installeerden wij: Electrische installatie, sanitair, niveaumeting en tankalarmering. Wij feliciteren v.o.f. Novamente en wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 / 51 78 23 Telefax (0162) 51 76 25 wenst v.o.f. Novamente een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl

Binnenvaartkrant