Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 58 12 APRIL 2005 kuipen & kolommen stuurhuizen Hartelijk gefeliciteerd met het mts Noordzee waarvoor wij mochten leveren rvs werkzaamheden roefdeuren 2 x EPS lading pompen type W8.4ZK-85 inclusief electromotoren van 360 kW alu reparatie radarmasten voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Wij leverden op het mts Noordzee: roefdeuren, voormast, heklicht, boordlichtbakken en diverse RVS werken en wensen United Barge Owners 45 BV een behouden vaart. Alubouw De Mooy BV • Nieuwe Bosweg 4 • 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 • Fax: (078) 682 12 17 • www.alubouwdemooy.nl INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Het ontwerp, tekeningen en berekeningen voor het mts Noordzee zijn door ons verzorgd. Wij wensen United Barge Owners 45 BV en haar bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl Uittenbogaard (UTB) wenst de MTS Noordzee een behouden vaart. UTB heeft zorggedragen voor brandstof en smeermiddelen voor de MTS Noordzee. UTB is dealer van TOTAL en verkoopt brandstoffen en smeermiddelen op het land en op de binnenwateren. Olie- en Benzinehandel Uittenbogaard BV Mandenmakerstraat 21-23 2984 AS RIDDERKERK Tel. (0180) 417955, Fax (0180) 463938 Mob. (06) 51377698, e-mail: e.utb@utb.nl OECHIES Wij realiseerden dit project en leverden en installeerden op het mts Noordzee - De complete elektrotechnische installatie met Oechies tweedraads plc systeem en touch screen bediening - Alphatron nautisch pakket - Airco installatie - Overdruk installatie - Tankalarmering en tankmeting inclusief touch-screen bediening aan dek - ZF Mathers motorbediening - Alphatron camera systemen - Nufatron tachograaf het mts Noordzee van United Barge Owners 45 BV een behouden vaart 078 - 6825289 Wij wensen United Barge Owners 45 BV veel succes en een behouden vaart. Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassystemen en van het thermisch oliesysteem ...en wensen United Barge Owners 45 BV een behouden vaart met het mts Noordzee Uilenkade 30 3336 LP Zwijndrecht Tel.: 078-6189670 Fax: 078-6176940

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 59 Na de Velocity is de Noordzee de tweede dubbelwandige type-C-tanker die bij Diesel Bedrijf Dordrecht in Ridderkerk is afgebouwd. MTS Noordzee is eigendom van United Barge Owners 45 van Hans Boer en Jan Steenbakkers en gaat via Vinotra in het ARA-gebied voornamelijk stookolie voor Shell vervoeren. Daarvoor beschikt de tanker met een afmeting van 110 x 13,50 meter over twaalf tanks van 370 kuub elk. De dubbelwandige tanker is geschikt voor bunkerwerk en heeft een door Van Wijk Werkendam geleverde bunkermast met een lengte van maar liefst 28 meter. Door Jan Hoek Het casco is afkomstig van de Baltiyaki Zawod-werf uit Sint Petersburg. Het is een van de zes casco’s die voor rekening en risico van George Rensen uit Zwijndrecht in Rusland zijn gebouwd. Naast de Noordzee zijn dat de Amalia, Proteus, Texas, Vancouver en Verona. Hans Boer en Jan Steenbakkers zijn nog steeds verbaasd over de aflevering van het casco in Rusland. De laatste zegt daarover: ‘Het is een oude scheepswerf waar absoluut klassewerk wordt geleverd. De Noordzee is in een loods gebouwd en toen het casco werd opgeleverd, troffen we dat in een werkelijk perfect gepoetste en gelakte staat aan. Toen we aan dek wilden gaan kijken, kregen we zelfs sloffen aangereikt die we over onze schoenen moesten doen voordat we aan boord gingen. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Voorlopig kunnen er echter geen casco’s voor tankers meer besteld worden, want de werf heeft een jaren durende opdracht van Stena Line binnen om twee roll-on/roll-offschepen van tweehonderd meter te bouwen. Daarnaast bouwt de werf ook nog onderzeeërs.’ Boer en Steenbakkers werken al vijftien jaar met elkaar. De Noordzee is het eerste nieuwbouwschip voor het ondernemende duo. ‘We hebben meerdere schepen gehad. De vorige Noordzee voer voorheen onder de naam Amadeus en hadden we gekocht van rederij Rapide. Dat schip hebben we inmiddels verkocht en vaart nu onder de naam Chopin. Alle namen van de tankers van United Barge Owners eindigen op al dan niet bestaande zeeën; naast de Noordzee (4200 ton) hebben we nog drie uit de vaart gekochte tankers: de in 1999 gekochte Zwartezee (ex-Perla Nera, 3600 ton van Kriesels Rotterdam), in 2002 de Primazee (ex-Primera, 3100 ton van Brabantse Tanktransporten uit Raamsdonksveer) en een jaar later de Odyzee (ex-Elise, 4200 ton). Overigens huren we onze oude 2200 ton metende Noordzee soms nog terug,’ aldus Boer. Goede berichten en de geschiktheid (regelmatig starten, stoppen en ontluchten) voor bunkerwerk waren voor Boer en Steenbakkers de reden om voor Caterpillar (2028 pk bij 1600 toeren) te kiezen. Over de reden van nieuwbouw is het duo eensgezind: “Iedereen praat tegenwoordig over dubbelwandig. Shell wil kunnen beschikken over meerdere dubbelwandige tankers en je moet met je tijd meegaan. Vijf jaar geleden werd in de Rotterdamse haven nog acht miljoen ton zware stookolie per jaar gebunkerd. Nu is dat al opgelopen tot twaalf miljoen ton en we verwachten dat die groei doorgaat. We zien de toekomst derhalve positief in en zien de Noordzee dan ook als een goede investering.’ Diesel Bedrijf Dordrecht Als hoofdaannemer bij de afbouw werd door de eigenaars van United Barge Owners gekozen voor Diesel Bedrijf Dordrecht (DBD). Een in 1984 door Rob Viergever sr opgericht bedrijf dat zich voornamelijk richtte op reparaties van zee- en binnenvaartschepen en de inbouw van motoren. Inmiddels is de leiding in handen van zoon Rob. In mei 1992 verhuisde DBD naar de huidige locatie aan de Ringdijk in Ridderkerk, waar het de beschikking heeft over een afbouwkade van 165 meter. Reparatie en inbouw nemen nog steeds een belangrijke plaats in. In 2001 voegde DBD met de afbouw van drogeladingschip Orchila De Noorde Interieur & Projekt wenst de bemanning veel WOON en werk plezier. De Noorde Interieur & Projekt Voorzand 3, 2984 BH Ridderkerk Postbus 273, 2980 AG Ridderkerk Tel. 0180 - 433055, Fax 0180 - 427288 e-mail: info@denoorde.nl • www.denoorde.nl een nieuwe activiteit aan de werkzaamheden toe. Steenbakkers zegt over die keuze van DBD: ‘De locatie in Ridderkerk is perfect: rustig gelegen onder de rook van Rotterdam en voor ons dus snel bereikbaar. We hebben de afbouw van de Velocity (voor Harm en Hannie Sijbrands van Motortankschip Ligura BV, red.) een beetje gevolgd en dat zag er heel netjes uit.’ ‘Het casco kwam op 5 december vorig jaar aan en is mooi op schema afgebouwd. Het is voor ons het eerste nieuwbouwproject. Het is hartstikke leuk geweest, maar het was wel bijzonder arbeidsintensief.’ Door met de afbouw van de Noordzee in zee te gaan met Diesel Bedrijf Dordrecht werd een vracht ervaring binnengehaald. Projectleider namens DBD is namelijk Henk Claassen, die als voormalig eigenaar van Ceetrans met name op het gebeid van tankers enorm veel ervaring heeft. Evenals bij de afbouw van de Velocity relativeert Claassen ook nu zijn inbreng: ‘Afbouw blijft een kwestie van plannen en organiseren en het inschakelen van de juiste onderaannemers. Bedrijven als Oechies Elektrotechniek, Van Mameren Betimmeringen en PSI Pijpleidingen hebben zich al vele malen bewezen en met hen hadden wij bovendien goede ervaringen tijdens de afbouw van de Velocity.’ Staande goot Een noviteit aan boord van de Noordzee is de staande kabelgoot. Claassen zegt daarover: ‘In plaats van de gebruikelijke liggende goot is bij deze tanker gekozen voor een staande goot aan bakboordzijde. Hierdoor kan er niet meer over de goot geklauterd worden en die is derhalve aanzienlijk minder kwetsbaar.’ Aan stuurboordzijde is een opvallend grote werkruimte. ‘Er is gekozen voor een hoge machinekamer met een vlakke vloer. Trappen zijn derhalve niet nodig en onderdelen als pompen en acculaders zijn keurig weggewerkt onder de vloer. De machinekamer ziet er dan ook opvallend netjes uit.’ Op zaterdag 9 april vond op de werf van DBD de feestelijke indienststelling van de Noordzee plaats. Karin ter Meulen, dochter van Hans Boer, verzorgde de inleiding van het officiële gedeelte. De doopplechtigheid van de uitbreiding INEC BV Ontwerp, tekeningen en berekeningen casco Dieselbedrijf Dordrecht B.V. Complete afbouw, machinekamerleidingen Rabobank Shipping Financiering Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Rensen Shipbuilding B.V. Levering casco Bevrachtingskantoor Vinotra B.V. Bevrachting Pon Power B.V. Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3516B , 2028 pk bij 1600 rpm Ketting Ijmuiden BV Compressoren W. Kortman Isolatie Isolatie uitlaatgassystemen en van het thermisch oliesysteem Discom BV Uitlaatgasdempers Rubber Design BV Flexibele opstelling/ophanging motor SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Alu. vloerplaten voor en achter machinekamer en de uitlaten REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling type WAF 763, reductie 5,136:1 AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 5-blads schroef 1910mm, met LroS certificaat Van de Giessen Straalbuizen Straalbuis type Optima, diameter 1.916 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefas met de Waal Seals, Promac Stuwa stuurwerk en roeren en hydrauliek Veth Motoren BV 2 Veth-Jet boegschroefinstallaties, type 4-K-1200 + elektromotor, vermogen 320 kW bij 1800 omw./min., 2 Scania generatorsets, type DC16 met Stamford generator, 439 kVA Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw Alubouw de Mooy B.V. Roefdeuren, voormast, heklicht, boordlichtbakken en diverse RVS werken Handelsonderneming Beerens BV Alu. sierdakradarmast, 12 APRIL 2005 Noordzee is eerste nieuwbouwtanker voor United Barge Owners 45 NOORDZEE De Noordzee is 110 meter lang en 13,50 meter breed. (foto de Binnenvaartkrant) van de vloot van United Barge Owners was in vertrouwde handen van Demi (7) en Daniëlle (10), dochters van Jan Steenbakkers. Wie leverden op het mts Noordzee alu. stuurhuistrap, alu. davit, alu. bergingsapparaat en 1 alu. loopplank Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Tresco Engineering Alphachart OECHIES ELEKTROTECHNIEK Electrische installatie RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning van Mameren Betimmeringen BV Volledige betimmering, keuken, isolatie van de woning en tegelwerk Algemeen Installatieburo M.J. Poleij v.o.f. Loodgieters en sanitairwerken SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming De Noorde Interieur & Projekt Stoffering Heinen & Hopman ROTTERDAM Overdrukinstallatie Novetec BV Machinekamer ventilatie, ontgassingsventilator, afsluitbare cowls en RVS afsluitbare roosters Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 blusgasinstallatie D.M.T. Dutch Marine Trading b.v. Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Bunkerkraan 28 mtr., 12 inch All Pumps Holland BV Pompen EPS European Pump Services B.V. 2 EPS ladingpompen type W8.4ZK-85 inclusief electromotoren van 360 kW PSI pijpleidingen Dekleidingen en thermische oliesysteem Total Lubricants Inland Marine Total smeermiddelen Usoco BV Total gasolie Gebeon BV Scheepsbenodigdheden Lloyd's Register & SI Classificatie Snijder Filtertechniek bv Waterzuiveringsinstallatie Cleton & Meijer BV Laad- en losslangen Huchem Special Products b.v. HC-Roka en HC-Ship-Clean Econosto Nederland BV Afsluiters Aalborg Industries NL BV, v/h Wiesloch Marine Verwarmingsinstallatie thermische olie

Binnenvaartkrant