Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 52 Als NPRC-ondernemer houdt VOF Sakko zelf het roer in handen! ONDERNEMERS BIJ DE NPRC KUNNEN ZELF KEER OP KEER KIEZEN UIT EEN GEVARIEERD LADINGPAKKET INFORMATIE EN/OF AANSLUITING: TEL. 010-4021610* NEDERLANDSE PARTICULIERE RIJNVAART CENTRALE ROTTERDAM / ANTWERPEN / DUISBURG / MANNHEIM / WÜRZBURG Wij wensen VOF Sakko een behouden vaart en....... .. veel gemak met onze hoogte en ladingmeter 12 APRIL 2005 Wie leverden op het ms Ina Rijndec b.v Bouw en levering van het casco en verzorging van het complete transport Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv De complete afbouw en boegschroefinstallatie ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering NPRC Bevrachting Cummins Holland BV KTA50M2 - 1600bhp/1800rpm - voortstuwingsmotor, N14G2 - 535bhp/1800rpm, boegschroefmotor, 38kVA - DGBC (D15) = 4B3.9G2 motor met UCD224D15 generator en 64kVA - DGCB (G15) = 4BT3.9G4 motor met UCD224G15 generator Isolatiebedrijf Franssen B.V Isolatie uitlaatgassysteem en woning Discom BV 35dB(A) dempers met vonkenvanger Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Alex Toebast Las- en Montagetechniek Machinekamervloerplaten Mostert pijpleidingen Machinekamerleidingen Esco Aandrijvingen BV Twin Disc Nico keerkoppeling type MGN 1026 AV met een reductie van 5,44:1 HRP Thruster Systems bv 5 blads schroef met diameter 1700 mm en straalbuis met diameter 1712 mm Forward Engineering Straalbuis Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefasinstallatie met de Waal Seals NRF BV Bunkoelers Habeco Hydrauliek Hydrauliek t.b.v. van de hefkolom en diverse hydraulische toepassingen H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Aluminium stuurhuis met zakbare bovenbouw, stuurhuistrap, deuren, achtermast, blauwbord en spiegelsteunen Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem type SP2000, roeraandrijving type 2DWK 6080/60 en roeren 2x HD 220 Alphatron Marine bv Nautische apparatuur Werkina Werkendam bv De complete elektrische installatie incl. 2-draads data besturing, monitoring systeem met touch-screen bediening, complete airco installatie, Orlaco camerasysteem, tresco kaartplotter, elektronische motorbediening en het TracVision KVH antennesysteem Cumarine Scheepsmeetsystemen Hoogte en ladingmeter HEGE BV Geïsoleerde aluminium scheepsramen en 2 roefdeuren C. Holster Scheeps- en onderhoudstimmerwerk Complete betimmering en sanitair onderdeks Keukencentrum De Haar Keuken Tegelzetterij Wouter van Kooy Tegelwerk Speedheat Breda Vloerverwarming Dessa Interieur Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, ventilatierooster en RVS klaproosters Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 blusgasinstallatie D.M.T. Dutch Marine Trading b.v Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V Hydraulisch autokraan uitschuifbaar tot 15 meter met een hijsvermogen van 1500 kg Tinnemans BV Voormast Blommaert BVBA Aluminium scheepsluiken type FRK 8600/2400/2,5 patent en een hydraulische luikenwagen type HLW 9/5000 DESMI K&R Pompen B.V 2 x dekwaspomp SAEN 2109/200/195 en een ballastpomp SAEN 3116/250 Veth Motoren BV Veth ballastpomp type VP14, ca. 1000 kuub/uur BP Lubricants Nederland B.V. BP smeermiddelen Bunkerstation Papendrecht BP smeermiddelen, gasolie en diverse scheepsbenodigdheden HEMPEL (THE NETHERLANDS) B.V. Coating Lloyds Register & SI Classificatiebureau Dekatel Nederland bv Telecommunicatie van Mill vof schilderwerken Schilderwerk binnen Behangersbedrijf Gebr. van Aalst B.V. Behangen Berki brandbeveiliging Handblussers Wij wensen VOF Sakko een behouden vaart met het ms Ina OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 050 - 526 25 55 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Feliciteert VOF Sakko met het nieuwe ms Ina en wensen hen veel vaargenot in de door ons betimmerde woning. Van der Kunstraat 12, 4251 LN Werkendam, TEL: 0183-505201, FAX: 0183-500424 ABN-AMRO Binnenvaartunit wenst het ‘ms Ina‘ een behouden vaart. Wilhelminaplein 7-8, Rotterdam. Telefoon 010-4962640 H. VAN GEMERT SCHEEPSREPARATIE EN CONSTRUCTIEBEDRIJF Nijverheidsweg 37 - 39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 678 22 33 FAX 024 - 678 22 39 e-mail info@van-gemert.nl Wij leverden op het ms Ina Alu. stuurhuis met overzakbare bovenbouw, stuurhuistrap, deuren, achtermast, blauwbord en spiegelsteunen Wij feliciteren VOF Sakko met hun nieuwe ms Ina

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 53 12 APRIL 2005 Familie Sakko kiest weer voor Rijndec en De Gerlien-Van Tiem Nieuwe Ina lijkt op voorganger Ruim zes jaar geleden werd bij scheepswerf De Gerlien-Van Tiem in Druten voor Wim en Ina Sakko motorschip Ina gebouwd. Het schip meette 86 x 10,50 meter en werd later verlengd tot 105 meter. Het casco was afkomstig uit Bulgarije en geleverd door Theo Wennekes van Rijndec uit Tolkamer. De afgelopen maanden is het nieuwe drogeladingschip van familie Sakko afgebouwd. Wederom aan de Waal bij De Gerlien-Van Tiem. Leverancier van het casco was ook deze keer Rijndec. Alleen kwam het casco nu niet uit Bulgarije, maar van een scheepswerf uit Tsjechië. Door Jan Hoek Het nieuwbouwschip is op details gewijzigd ten opzichte van de voorganger: zo is de stuurhut iets lager gebouwd, zodat zo nodig ook op het Datteln-Hamm-kanaal gevaren kan worden. Verder beschikt de nieuwe Ina over een ballastpomp met een capaciteit van 1100 ton. Diverse aanpassingen zijn op papier gezet door William Sakko, de 28-jarige zoon van Wim en Ina Sakko. Het echtpaar vaart zo’n 28 jaar als zelfstandige ondernemers. Daarvoor was Wim twee jaar actief als zetschipper. Vanaf het begin vaart familie Sakko voor de Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale (NPRC), in 1935 opgericht door toenmalige particuliere schippersbonden om een betere marktpositie ten opzichte van de rederijen te krijgen. Ongetwijfeld met succes, want Sakko heeft nooit overwogen over te stappen naar een andere bevrachter. ‘We vervoeren in principe alles; naast droge lading kunnen we ook containers, met vier lagen 144 TEU, vervoeren. Dat is in mijn ogen de toekomst, want straks wordt nagenoeg alles per container vervoerd.’ ‘Motorschip Ina vaart, in verschillende uitvoeringen, al bijna dertig jaar op voornamelijk de Rijn. We zijn begonnen op een zogenaamd Purmerend-schip van 64 x 8,05 meter. Daarna hebben we nog gevaren op een inruilschip van 45 x 6,60 meter. Dat hebben we ingeschreven voor de sloop – en in 1999 is dat schip ook daadwerkelijk gesloopt – toen we in 1998 ons eerste nieuwbouwschip lieten bouwen,’ aldus Wim. Verven ‘Omdat Theo Wennekes, met wie we al jaren goede contacten hebben, destijds een prima casco heeft geleverd, hebben we ook deze maal het casco bij hem besteld. We hebben het nieuwe casco deels op de werf in Tsjechië laten verven; voor de verf betalen we weliswaar nagenoeg hetzelfde als in Nederland, maar het aanbrengen is aanzienlijk goedkoper. Alles bij elkaar is het geworden wat we verwacht hadden: een fraai, strak casco waar we heel tevreden over zijn,’ zegt Wim Sakko. Wennekes is uiteraard zeer content met de woorden van Sakko. Zijn reactie: ‘Het is inderdaad een strak casco. Met Rijndec hebben we gezorgd De Ina, kort vóór de proefvaart, bij De Gerlien-van Tiem. (foto’s de Binnenvaartkrant) voor de levering en het transport naar Rotterdam. Op verzoek van familie Sakko hebben we het schip in Tsjechië gedeeltelijk in de verf gezet. Dat is gebeurd met de verfschema’s en onder toezicht van DRD Painting Company, een dochteronderneming van Rijndec.’ Vorige week maandag is het volgende casco in Tsjechië te water gelaten. Dat is bestemd voor het drogeladingschip Futura (86 x 10 meter). Dat casco zal in België worden afgebouwd voor GSK Antwerpen. Naast deze drogeladingschepen heeft Wennekes nog nieuwbouwopdrachten voor drie midden-voorschepen (de specialiteit van Rijndec), vijf dubbelwandige type-C-tankers en een derde drogeladingschip in portefeuille. Druten Familie Sakko heeft ook bij haar tweede nieuwbouwschip gekozen voor scheepswerf De Gerlien-Van Tiem als hoofdaannemer voor de afbouw. De geleverde kwaliteit eind negentiger jaren speelde daarbij een zeer belangrijke rol, maar het feit dat de werf in Druten is gevestigd, was ook niet onbelangrijk bij de keuze. Sakko legt uit: ‘We hebben sinds drie jaar een huis aan de wal en dat staat toevallig in Druten. We willen met dit nieuwbouwschip in principe nog een jaar of vijf varen. Dan vinden we het, na 35 jaar, mooi geweest. We willen met deze nieuwbouw meegaan met onze tijd. Bovendien is een nieuw schip over vijf jaar aanzienlijk makkelijker te verkopen dan een oud schip.’ ‘In ons vorige schip stond een Cummins-motor. Die was ons uitstekend bevallen, zodat we ook nu hebben gekozen voor een Cummins, in dit geval een motor van 1600 pk bij 1800 toeren.’ Alles onder één dak Scheepswerf De Gerlien-Van Tiem is sinds 1967 werkzaam in de binnenvaart. Het bedrijf aan de Waalbandijk is inmiddels uitgegroeid tot een specialist op het gebied van boegschroeven, scheepsreparaties en sinds 1995 ook in het afbouwen van casco’s. In de eigen haven is naast het ponton Lieneke een afbouwplaats gecreëerd waar schepen met een lengte tot 135 meter af kunnen meren. De veelzijdigheid van De Gerlien-Van Tiem was de afgelopen periode goed te zien: naast de Ina werd een uiterst modern passagiersschip afgebouwd. De kracht van De Gerlien-Van Tiem is het compleet (turnkey) opleveren van een afgebouwd casco, waarbij alle werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Door deze alles-onder-één-dak-formule worden tijdverlies en kosten tot een minimum gereduceerd. Wim en Ina Sakko zijn er blij mee. Cummins Holland leverde de voortstuwingsmotor. Het schip heeft aluminium scheepsluiken (type FRK 8600/2400/2,5 patent) en een hydraulische luikenwagen (type HLW 9/5000).

Binnenvaartkrant