Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 12 APRIL 2005 Op het mps Serenade 1 leverden wij het RVS hoogglans relingwerk, trappen en uitlaten Wij wensen Euro Shipping en bemanning een behouden vaart. Nijverheidstraat 58, 6681 LN Bemmel - NL Tel. 026-3251666 Fax. 026-3250016 E-mail: info@sun-rvs.nl Internet: www.sun-rvs.nl Op het mps Serenade 1 leverden wij de hydrauliek tbv: het stuurhuis, zonnetent, spudpaal, waterdichte deuren, afsluiters en de roerpropellers. Wij wensen Euro Shipping Holding veel succes en een behouden vaart Wij leverden op mps Serenade 1: - verwarmingsinstallatie - ventilatie installatie - airconditioning installatie - vacuum toilet systeem - sanitaire installaties - machinekamer ventilatie - koel- en vriescellen - ultra fog sprinkler installatie - sewage treatment Wij wensen Euro Shipping Holding en behouden vaart Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Telefoon: 0184-613911 Fax: 0184-614230 Alle vrijheid in ontwerp Optimale veiligheid voor uw passagiers DMS heeft binnen afbouw-producten ontwikkeld die: • Veiligheid bieden aan passagiers en bemanning • Comfort bevorderen door middel van een goede geluidswaarde • Uitgebreide mogelijkheden bieden voor design en afwerking DMS levert: Wanden, Deuren, Kozijnen en Plafonds voor Cruiseschepen, Ferries, Passagiersschepen en Megajachten Wij verzorgden de complete betimmering van het mps Serenade I en wensen Euro Shipping Holding een behouden vaart. Havenweg 20c • 5145 NJ Waalwijk Phone +31 (0)416 56 15 02 Fax +31 (0)416 56 15 05 info@dutchmarinesystems.com Industrieweg 9 2995 BE Heerjansdam Tel. 078-677 1166 Fax 078-677 2438 PIJPLEIDINGEN EN APPARATENBOUW B.V. Voor het mps Serenade 1 leverden wij de dekwas- en brandblusleidingen en alle leidingwerk van de voor- en achter machinekamer. Wij wensen passagiers en bemanning veel succes en een behouden vaart.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 De Serenade 1: een schip met de kwaliteit van de jongste generatie passagiersschepen op de Rijn en de Donau, met een aantal voorzieningen en aanpassingen aan boord die duiden op weer een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de passagiersvaart op de grote Europese rivieren. State-of-the-art navigatie, aandrijving en besturing worden gepaard aan grotere hutten voor de passagiers en de nu al legendarische badkuip in elke hut. Japanners willen dat graag en de helft van de tijd zijn de gasten uit Japan afkomstig. Het is niet nieuw dat de Japanners over de Europese binnenwateren kruisen. Het is wel nieuw dat speciaal voor hen een schip werd gebouwd. Op 10 april werd de Serenade 1 opgeleverd door De Gerlien Van Tiem, nadat op 5 februari het casco te water was gelaten bij IHC Sliedrecht. Het verhaal van de Serenade 1 begint met een gerucht dat rondging in de markt dat Japanners in Europa zochten naar ondernemers die speciaal voor hen een schip wilden bouwen. Op bestaande schepen waren de voorzieningen uitstekend, maar net niet datgene waar Japanners zoveel prijs op stellen. Japanse touroperators huren namelijk al dertig jaar schepen op de Europese markt. Maar weinig rederijen voelden ervoor op basis van een charter voor veertien weken per jaar een heel nieuw schip speciaal voor de Japanse klant te bouwen. Het werd uiteindelijk gebouwd in opdracht van Euro Shipping Holding (ESH) uit Malden. Dat bedrijf slaagde er in ook voor de andere helft van het seizoen een vaste touroperator te vinden. Zo vaart de Serenade 1 de eerste jaren de helft van de tijd in charter voor de Japanse touroperator Nikko Travel Charters en de andere helft voor het Britse Page & Moy. Omdat de Japanners absoluut een eersteklas hotelvoorziening aan boord wilden, kunnen de Europese gasten daar uiteraard ook van genieten. Een primeur in de passagiersvaart is bijvoorbeeld dat alle 68 hutten voor de passagiers zijn voorzien van een bad. De kamers zijn zo groot dat de bedden niet hoeven te worden opgeklapt, maar naast elkaar kunnen blijven staan. Elke kamer is voorzien van een flatscreen-televisie en een waterkoker, zodat de gasten op hun kamer thee kunnen zetten. Een voorkeur die de Japanse en Britse gasten in elk geval gemeen hebben, al zal het merk verschillen. Glazen tent Het schip is 110 meter lang en 11,45 meter breed met een kruiplijn van zes meter. De 136 passagiers beschikken over cabines die gemiddeld dertig procent groter zijn dan gangbaar is op dit soort rivercruise-schepen. De oppervlakte bedraagt per hut zestien vierkante meter en bij de suites zelfs negentienmeter – exclusief de balkons. Op de twee dekken hebben alle andere hutten zogenaamde Franse balkons, een dubbele schuifpui met een rekje ervoor. Misschien niet helemaal uniek op de Rijn en de Donau maar wel bijzonder. De Serenade 1 kent nieuwe snufjes. Zo is het dak van de zonnetent aan de zijkant voorzien van in elkaar vouwend glas. ‘Dat scharnierbare deel van glas is ook nieuw,’ aldus kapitein Jan Tensen. Alles is computergestuurd. ‘Via het touchscreen gaan bijvoorbeeld de masten en de stuurhut omhoog.’ De baden aan boord hebben wel gevolgen voor het schip, dat met maar liefst 240 ton drinkwater vaart. ‘Er wordt 35 ton water per dag gebruikt. Dus dan heb je extra boilers en watercapaciteit nodig en een dubbele afvoermogelijkheid.’ Het schip zal veel op de Donau varen en er zijn zelfs reizen gepland tot aan het Roemeense Constanza, aan de Zwarte Zee. De favoriete trip is tussen Passau en Boedapest. De kapitein: ‘Japanners willen daar graag een hele week voor uittrekken. De Britten willen in die ene week ook heen en weer zijn gevaren. De klant is koning; dus zij bepalen hoe een reis eruit ziet.’ Er zijn 27 personeelsleden op de Serenade 1 voor de gasten en nog eens zes nautische bemanningsleden: een eerste en een tweede kapitein, een machinist en drie matrozen. Kapitein Jan Tensen: ‘Daarmee kunnen we A2 varen, achttien uur per dag.’ De kapitein aan boord is ook het aanspreekpunt voor degenen die reizen met de Serenade 1. ‘Ik hoop maar dat de Japanners Engels spreken, want in het Japans de welkomsttoespraak houden, gaat niet lukken.’ Behalve de speech tijdens de welkomstcocktail en de farewell speech aan het slot van de reis is de kapitein ook intensief bezig met de gasten op het schip. Hij is altijd wel aanspreekbaar voor de gasten. ‘Ze gaan toch naar de kapitein als er iets is. Maar je doet het samen; iedereen aan boord is nodig en even belangrijk. Van de afwasser tot het huttenmeisje – we zijn een team aan boord. Alleen in geval van nood treed ik op en zeg ik wat er moet gebeuren.’ Project Jan Smittenberg van Smittenberg Project Management heeft de nieuwbouw van dit passagiersschip begeleid. Zijn eerste project als zelfstandige. Hij was tot eind vorig jaar projectleider bij Scheepswerf Grave, maar liep al jaren rond met plannen om zelfstandig te gaan werken. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Serenade 1 bij Grave zou worden gebouwd. Toen aan het eind van de zomer 2004 bleek dat dit niet doorging, nam Jan het project mee en zette hij het als zelfstandige voort. Hij heeft daarmee ook meteen een visitekaartje van allure afgegeven. De afbouw van de Serenade 1 was wat het tempo betreft een tour de force en kan volgens ingewijden zo in het Guinness Book of Records worden opgenomen. Pas eind september werden de contracten getekend. Toen waren er nog geen kant-en-klare tekeningen. In oktober begon IHC met de verwerking van de eerste stukken staal. In oktober ook verhuisde de eerste sectie naar IHC Sliedrecht, waar het casco in elkaar werd gezet. Op 5 februari vond onder het toeziend oog van de Japanse touroperator de tewaterlating van het 700 ton zware 12 APRIL 2005 Een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de passagiersvaart Een schip op maat voor de Japanse toerist Wij wensen Euro Shipping Holding een behouden vaart met het mps Serenade 1 OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 050 - 526 25 55 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L SERENADE 1 IHC Sliedrecht Bouw casco Scheepswerf Grave b.v. Ontwerp tekening casco Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Complete afbouw Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Euro Shipping Holding Makelaar Nikko Travel en Page and May Bevrachting Pon Power B.V. 2 x Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3508B , 1065 pk bij 1600 rpm, 2 x Caterpillar generatorset voor aandrijving boordnet en boegschroef, type C18 , 450 kVA Discom BV Uitlaatgasdempers Rubber Design BV Flexibele opstelling/ophanging motor Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw BV Machinekamer leidingen voor en achter, dekwas en brandblus leidingen Rexroth bv Motorbediening Dolderman BV Generatorset John Deere 125 kVa HRP Thruster Systems bv Voortstuwing met 2 x HRP 5119 WM-Contraroterende roerpropellors NRF BV Bunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw en zonnetent Rietveldhydraulics Hydrauliek tbv: het stuurhuis, zonnetent, spudpaal, waterdichte deuren, afsluiters en de roerpropellers Tresco CVBA Tresco Inland ECDIS viewer Werkina Werkendam bv ism van tiem elektro bv Levering en/of installatie van de complete electrische installatie incl. 2-draads data besturing, monitoringsysteem met touchscreen bediening, Sigma Radio Holland pakket, Orlaco camerasysteem, KHV antennesysteem, Sygo diepgangmeter, Tresco kaartplotter, Observator tank inhoudmeetsysteem Sygo BV Diepgangmeter RAFA B.V. Ca. 40 inplakramen Lödige Holland b.v. Lift in woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Complete betimmering, meubilair, stoffering, bedden en matrassen MVS Grootkeuken Techniek Keuken schip plaats in Sliedrecht. Het casco verhuisde naar De Gerlien Van Tiem, waar het schip in hetzelfde tempo werd afgebouwd. En dat terwijl bij de werf in Druten nog (veel) meer schepen om aandacht riepen. Het was de flexibiliteit van Gerry van Tiem en huisprojectmanager Marcel Zweers waardoor Jan Smittenberg naadloos aan kon sluiten bij de werkzaamheden. Smittenberg: ‘Het is hier prettig werken; ook met de onderaannemers. Ik trad op als intermediair.’ En volgens diezelfde ingewijden was hij ook sociaal-psycholoog om alle neuzen voortdurend dezelfde kant op te laten wijzen. Dat was af en toe nodig omdat de tijdsdruk op de afbouw groot was. De Serenade 1 is een opvallende verschijning op de rivier met het groene glas en de Bordeauxrood met wit geschilderde buitenkant. En voor de gasten aan boord is het ook aangenaam. Die grotere hutten, waarbij slim de natte gedeeltes van telkens twee kamers als puzzelstukjes in elkaar werden gepast, zijn natuurlijk niet alleen maar geschikt voor Japanse gasten. Ook Europeanen zullen ervan genieten. Wie leverden op het mps Serenade 1 J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Sanitaire installatie A en G Tegelcombinatie Tegelwerk Isolatiebedrijf Franssen B.V. Isoleren accommodatie en uitlaatgassensysteem, geluid isoleren machinekamer, leveren uitneembare geluidskasten gen-sets Helder & May B.V. Nautec FS vloeren en levering tegels Contrast Project Advies Volledige stoffering en grastapijt Klimaatservice Holland BV Staal Gorkum BV Verwarmingsinstallatie, ventilatie installatie, airconditioning installatie, vacuüm toilet systeem, sanitaire installaties, machinekamer ventilatie, koel- en vriescellen, ultra fog sprinkler installatie en sewage treatment Dyvler Materiaal bv Ankerlieren, ankers en staaldraden Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Loopplank kranen Handelsonderneming Beerens BV Alu. voormast, alu. achtermast, 2 x alu. Stuurhuistrap DBR Pumps & Parts 2 CUCCHI Gasolie trimpompen type FTG50V, 2 CUCCHI Smeeroliepompen type FTG50V, JOHNSON Lenspomp type FRES 40-110, 2 JOHNSON Ballastpompen type FRES 100-225, 2 JOHNSON Brandbluspompen type KGEF 20b-5, 2 ZENIT Fecaliënpompen type DGN 250/2/G65V en 2 ZENIT Fecaliënpompen type DGO 50/2/G50V Total Lubricants Inland Marine Total smeermiddelen Fiwado Bunkerstations Total smeermiddelen, gasolie, bijboot incl. Mariner bb motor en scheepsinventaris incl. machinekamerinrichting Den Breejen & Zn. Schilderwerken bv Schilderwerk binnen/buiten Sun Roestvaststaal B.V. RVS hoogglans relingwerk, trappen en uitlaten Droste Elektro B.V. Volledig antennesysteem, geluidsinstallatie, brand en stilalarm en satelliet volgschotel Webo Verlichtingsindustrie BV Complete verlichting van Gemert Zwembaden en Sauna's BV Sauna Scheepswerf De Toekomst bv Alle alu. produkten Miele Nederland BV Strijk, was, droog machine's Wijmoco bv Schuifdeuren DMS Dutch Marine Systems B.V. Wanden, deuren, kozijnen, hang en sluitwerk

Binnenvaartkrant