Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 42 12 APRIL 2005 ZON-DAGLICHTPANELEN KLEINER MET GROTER VERMOGEN EN LAGER GEPRIJSD 120W. 24VOLT / 90W. 12VOLT AQUA SOLAR - Lieuwe Dijkstra Zwolsmanweg 14 - Sneek Tel. 0515-431920 • Fax 0515-431322 Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 OOK ANDERE MODELLEN MOGELIJK • Betimmeringen van stuurhutten, roeven, keukens, badkamers. • Eigen kade voor schepen tot 86 meter • Vervangende woonruimte beschikbaar Ambachtsweg 18-32 Postbus 54 8060 AB Hasselt Tel.: (038) - 477 21 87 Fax: (038) - 477 26 74 Voor meer info + foto’s: www.admiraalbv.com DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 EEN LEUK BORDSPEL GERICHT OP DE BINNENVAART! WWW.BINNENVAARTSPEL.NL

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 43 12 APRIL 2005 Zonen bepalen de toekomst van ms Flint 24 meter Hemiksem en 86 meter Oekraïne De Flint is in Rebinsk in de Oekraïne gebouwd en kwam in november 2002 in de vaart. Met de constructie en sterkte in de grootspanttekening was een schip van 110 meter (en tien meter breed) berekend. In het general-plan was echter een lengte aangegeven van 86 meter. Eerst in 2004, na het afmaken van hun opleiding, besloten Tom en Roy De Roeck aan boord te stappen. Dat was het sein voor vader Paul De Roeck zijn aanvankelijke plan ten uitvoer te brengen en de Flint te verlengen tot 110 meter. Door Johan de Witte Paul De Roeck en zijn echtgenote C. De Roeck-Callebaut hebben Paul Bauwens van GSP aan de Boterhamvaartweg (dok 138) in Antwerpen opdracht gegeven om 24 meter extra Flint te laten bouwen. Het was niet de eerste keer voor GSP om met de fami- Berman Techniek bestaat 25 jaar lie De Roeck een aantal offertes te bespreken. De keuze viel op de werf Casco Hemiksem. De Belgische werf kreeg op gelijke condities ten opzichte van buitenlandse werven de voorkeur. De Casco-werf bouwde het middenschip overeenkomstig de originele tekening. Volgens Paul Bauwens, die het bouwproces heeft gecontroleerd, heeft de werf een uitstekende maatvoering aangehouden. Alleen de verfkleur verraadt nog het nieuwe gedeelte. Paul De Roeck is schipper van huis uit. Ondanks deze achtergrond startte hij zijn carrière in de Antwerpse Opel-fabriek. Vervolgens werkte hij vijf jaar als havenarbeider in de dokken. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en hij kocht een oude kempenaar, waarmee hij grind voer naar Zand- en grindhandel De Prins in Brussel. Snel begreep hij dat de 1300- tonner van De Prins zelf een betere broodverdiener was, en hij kocht dat schip. Zijn volgende schip was een gewezen Maresma, die in 2001 werd doorverkocht aan een collega en het hen mogelijk maakte in hetzelfde jaar te besluiten een nieuw schip te laten bouwen. Dankzij de beslissing van de broers Tom en Roy om bij hun ouders te gaan varen, is de Flint uitgegroeid tot een ferm motorduwschip met 1521 pk, dat op 2,50 meter 1650 ton draagt. Duizend kilometer extra In de bouwperiode van het nieuwe middenschip heeft de Flint een lading big bags van Antwerpen naar Bratislava vervoerd. Heäger & Schmidt dirigeerde de Flint vanuit Bratislava naar Brâila om 140 ton constructiedelen te laden met als vervolgorder in het Roemeense Turnu Severin te wachten op een ponton waarvan twee grote ketels moesten worden verladen. Het ponton arriveerde niet. Uiteindelijk kostte het circa duizend kilometer extra varen om de ketels aan boord te krijgen. Paul: ’Ledig in Pont de Loup bij Charleroi, was het tweeënhalve maand later tijd om naar de werf te gaan. Het zijn interessante reizen: ander volk en andere cultuur. Wij zien er naar uit om in de toekomst met onze mannen de Donau te bevaren.’ De Flint is nu alsnog 110 meter lang. (foto Johan de Witte) Een wereld tussen 12 en 24 volt Berman Techniek bestaat 25 jaar. Dat wordt zaterdag 16 april gevierd met relaties. In een winkelpand in Rotterdam-Delfshaven ging het bedrijf begin 1980 van start. Vijf jaar later verhuisde Berman Techniek naar een landelijk gelegen industrieterrein in de wijk Schiebroek. Door Johan de Witte In 2001 was er ook al groot feest. Toen ter inwijding van het nieuwe, vergrote bedrijfspand met magazijn met showroom-allure. Berman Techniek is een Nederlandse firma die elektrische onderdelen uit de USA, Canada en Japan importeert. De kapitein aan het roer is Pieter Berman. In 25 jaar is het bedrijf een vooraanstaande leverancier geworden van specifieke merkproducten. De vakwereld te land en te water weet het bedrijf te vinden om het in de branche ongekende kwaliteitsassortiment. Er werken zeven mensen bij de firma, van wie er twee al negentien jaar in dienst zijn. 99.211 (advertentie) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Pieter Berman is geboren op Schouwen-Duiveland. Hij is een no-nonsens-type dat graag praat en aan wie wereldse zaken niet onopgemerkt passeren. Samengevat: een charismatische persoonlijkheid met wie een gesprek bij de koffie verre van saai is. Als Zeeuwse jongen werd van hem verwacht dat hij ging studeren. Hij doorliep de HBS in Zierikzee en zette na vier jaar HTS een punt achter zijn studie. Zijn interesse in talen bracht hem naar het buitenland, waar hij in diverse bedrijven als stagiair werkte. In Frankrijk werkte hij in Saint Etienne in een fabriek waar onder andere acculaders werden geproduceerd. Later aanvaardde hij in Engeland een stage plaats bij British Petroleum. Zijn taak daar was een testapparaat te onderzoeken. Zijn voorgangers waren niet tot een resultaat gekomen. Pieter, glimlachend: ’Het lukte mij ook niet.’ Tijdens zijn militaire dienst werkte hij samen met Franse tankmonteurs aan verbeteringen voor de door het leger gekochte AMX-tanks. Terug in Nederland plaatste hij een advertentie naar aanleiding waarvan hij als assistentbedrijfsleider werd aangenomen bij Piet Wiegel. Hier kwam hij voor het eerst in aanraking met elektrisch materiaal voor auto’s en schepen: de 12/24-voltbranche. Dat leidde uiteindelijk tot de start van het eigen bedrijf in Delfshaven. Export De betrokkenheid bij de scheepvaart wordt benadrukt door de grote sortering aan maritiem gebruiksmateriaal. Op maritieme beurzen is Berman Techniek dan ook altijd aanwezig met een stand. Er zijn startmotoren van Briggs & Stratton voor jetski’s en auto’s, Caterpillar- en Cummins-motoren. De import is sterk op Amerika gericht. Voor industriële toepassingen is een groot aantal Japanse startmotoren en alternatoren leverbaar. Van Chevrolet en andere merken uit de sixties liggen de spanningsregelaars en dynamo’s splinternieuw in het schap. Lineaire motoren zijn voor elk denkbare toepassing op voorraad. Techniek waar afstandsbediening noodzakelijk is, kan door deze spindelmotoren worden aangestuurd. Berman Techniek levert uitsluitend aan de vakhandel en motorenimporteurs. De export van het bedrijf, die voor veertig procent van de omzet zorgt, is hoofdzakelijk op Europa gericht. Sinds 1990 heeft het bedrijf een filiaal in Duitsland: Berman GmbH. Tsunami Voor het jubileumfeest van aanstaande zaterdag verzoekt Pieter Berman de gasten die eventueel een cadeau willen schenken, het geld daarvan aan een goed doel te besteden. Het gaat om de Stichting Wederopbouw Dorpen Sri Lanka. Die stichting is donderdag 30 december 2004 opgericht (in principe voor drie Het bedrijf is gevestigd in Rotterdam-Schiebroek. Oprichter Pieter Berman staat na 25 jaar nog steeds aan het roer. (foto’s Johan de Witte) jaar) naar aanleiding van de tsunami op Tweede Kerstdag. Initiatiefnemer Remi Lobbezoo woont in Hikkaduwa (op Sri Lanka) en heeft de gevolgen aan den lijve ondervonden. Remi stuurde via e-mail een noodkreet om hulp de wereld in. Daarom reageerde Berman. De giften worden door de stichting in structurele hulp omgezet onder voorwaarde dat die direct ten goede komt aan de lokale bevolking. Donaties kunnen worden gestort op girorekening 5230080 t.n.v. Stichting Wederopbouw Dorpen Sri Lanka. Meer informatie over (het werk van) de organisatie is te vinden op www.e4y.nl/srilanka. 21156 (advertentie) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant