Views
2 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 12 APRIL 2005 FAMILIEBERICHTEN "De laatste reis kwam veel te vroeg". Diep geschokt en ontroerd hebben wij kennis genomen van het overlijden van Ids de Jonge echtgenoot van Marianne de Jonge-Kattouw vader van Rudy en Sonja PERSONEEL GEVRAAGD Wij zijn op zoek naar een ENTHOUSIASTE BINNENVAARTONDERNEMER Gevraagd stuurman/2e kapitein op tanker type C met patent tot Mannheim. 14/14, goed loon, alles vrij, tel. 0620-704844 In deze moeilijke tijd willen wij als ouders, jongeren en medewerkers van de beide Zwolse internaten "Prinses Margriet Aa-landen" "Prinses Margriet Holtenbroek" met onze gedachten en gebeden om de familie de Jonge heen staan. Zwolle, 31 maart 2005. Verkoop en afbouw van nieuwbouwschepen. Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen Koppelverband: Lindos 1 en 2 M/s Lindos 1: Bj 1994, 108.50x11.40x3.42, 2980 ton, 2x 1800 pk ABC, 450 pk Verhaar boegschr Lindos 2: Bj 1969, 76.50x11.40x3.48, 2413 ton, 400 pk Van Tiem ADNR, te huur of te koop. M/s Bon Jovi, Bj 1963, Monnickendam, 70x7.50x2.59, 853 ton, 1450 m3, 376 pk Stork, rolluiken M/s Wildeman, Bj 1958, 86x9.50x2.86, 1587 ton, 2x MWM 500 pk, inruil kleiner schip mogelijk www.concordiashipyards.nl Biesboschhaven nr. 16, Werkendam Tel. +31 (0)183-600391, Fax. +31 (0)183-600192, GSM-0653688772 (Dekatel 2628) TE KOOP: In het natuurgebied Zoersel Bos (België) een direct te betrekken in nieuwe staat verkerende bungalow. Bouwjaar 1994, op 1040 M2 grond, een vloeroppervlak van 135 m2, een verwarmd buitenzwembad en een vrijstaande garage. Reistijd Breda 20 min., Antwerpen 15 en Eindhoven 30 min. VRAAGPRIJS Euro 298.000,00. Voor een afspraak kunt u +31 (0)-653-287508 bellen! www.duwbakken.nl Te koop een stalen rolluiken kap voor een duwbak van 90lgx11.40br. Luiken z.g.a.n. bouwjaar november 2003 prijs € 15.000,00. Tel. 06-20010244 ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2051) m/s afm 110x11.4x3.52m, bj 1992, 2710 ton op 3.3 mtr, 1800 pk ABC, 1 ruim met luiken, boegschroef met 800 pk Verhaar, gen 20/50 kva, grote woning met 3 slpk, compleet net schip. 2066) MBS afm 63x7.05x3.09m, bj 1949, 767 ton op 2.77, 653 pk Mitsubishi bj '90, 2 beunen 442 m3, boegschroef Schottel met 374 pk, 20.20 en 30 kva gen, mooie woning met alu stuurhut, nautisch compleet 2201) MTS afm 81.4x9.5x2.92m, 1329 ton, bj 1973, 1000 pk Stork-Werkspoor, 12 tanks, 1800 m3, kanaalgangig Nieuwbouw: Tanker 110x11.45x5.30 (4.00) levering eind 2005 uit Polen 2x Midden-voorschip 70x9.5x3.2 mtr, levering febr 2006 Container duwbak 90x11.45x4.5 mtr, levering aug 2005 Container vrachtschip 110x11.45x3.5 mtr, levering nov 2005 Wilt u uw schip verkopen, neem dan contact met ons op. Voor meer info www.ruyven.org voor de exploitatie van een binnenvaartschip in de container-vaart binnen Nederland en België. Wij bieden: - compleet vervoersconcept; - lange termijncontracten met een gegarandeerde jaaromzet; - organisatorische en administratieve ondersteuning; - mogelijkheid tot financiering. Wij vragen: - een enthousiaste en gemotiveerde kandidaat met ondernemersgeest; - de kandidaat dient te beschikken over een grootvaarbewijs, radarpatent, en bij voorkeur met ADNR. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer R.F.K. Zimmerman, bereikbaar via telefoonnummer 078-6259675 of de heer A.C.W. Barto, bereikbaar via telefoonnummer 078-6259676/ 06-53114420. U kunt ons ook schriftelijk benaderen, adres: Postbus 147, 3330 AC Zwijndrecht, e-mail: r.f.zimmerman@mercurius-group.nl, a.barto@riverhopper.nl. Voor onze bunkerstations in LOBITH en NIJMEGEN zoeken wij een: SCHIPPER / VERKOPER • in bezit van groot vaarbewijs • bij voorkeur: in bezit van radarpatent, ADNR • commerciële instelling Voor informatie: P.W.H. Heijnemans, 010-2171600 Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Gevraagd op mcs Amistade Matroos/LL Matroos Containervaart internationaal Max. leeftijd 26 jaar Wij Bieden: Reiskosten vergoeding, Menagekosten vergoeding, Vrijetijdsregeling 14/7 ,Loon n.o.t.k. Tel. 0653-507628 NL • 0049-1739344192 DL Gevraagd stuurman op mts Speelman. Patent tot Mannheim. Int. 2/2. Tel. 0651-416201 Gevraagd Stuurman met patent tot Basel Inzet op koppelverband containertransport; drie weken op / drie weken af Schriftelijke sollicitaties aan: Natural van Dam AG Westquaistrasse 62 CH-4019 Basel t.a.v. Dhr. Koenraad Slooter TOS zoekt: Stuurlieden, Lichtmatrozen en Matrozen Stuurlieden met Patent Lichtmatrozen en Matrozen Voor de (inter)nationale Binnenvaart Interesse? Neem dan contact met ons op of reageer via onze website. TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a • TEL (+31)10 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 • TEL (+31)118 - 44 09 11 Ventrans N.V. zoekt per direct een: 1ste kapitein Met tankerervaring en i.b.v. alle benodigde papieren voor ons motortankschip type N gesloten. Voor alle informatie's deze info: Erwin Venneman 0032 (0)475 274 579. Bent U op zoek naar bemanningsleden voor Uw schip? Wij bieden aan: dé maritieme vacature-site! www.tos.nl Bezetting van matroos t/m kapitein Voor binnenvaart/kustvaart/passagiersboten etc. Rhine Dispatch Agentschap Tel : (+31)010-4048332 (+31)010-2141002 Fax: (+31)010-2140005 Mobiel: (+31)06.53.64.96.64 Gevraagd op motorbeunschip Echtpaar (stel) Weekend vrij Inl. Buitendijk Tel. 078-6812866

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 12 APRIL 2005 ’In de mist zou ik met klotsende oksels aan het stuur staan’ (vervolg van pagina 1) Het mts Commander was woensdag onderweg naar Rotterdam met een lading contaminaat, de spoelvloeistof waarmee de NAVO-pijplijn wordt doorgespoeld om van product te wisselen. Dat de burgemeester van Zwijndrecht meevoer heeft een hele voorgeschiedenis. Het begon allemaal bij een vergadering van de afdeling Drechtsteden van de Koninklijke Schuttevaer, waar het college van burgemeester en wethouders was uitgenodigd voor een vaartocht met een oude Dordtse veerboot. Later bij de nieuwjaarsreceptie van 2004 gaf hij te kennen ‘best eens mee te willen met een binnenschip’. B i n n e n v a a r t o n d e r n e m e r Ronald Versloot van de chemicaliëntanker Commander bood hem zo’n reis aan. Burgemeester Antoin Scholten: ‘En dan moet je op een gegeven moment de knoop doorhakken en de agenda’s naast elkaar leggen. Alleen maar een stukje meevaren heeft natuurlijk niet veel zin; dat is pleziervaart. Je moet echt het leven aan boord meemaken. Zelf woon ik aan de Maasboulevard in Zwijndrecht,’ aldus de burgemeester die al drie jaar deze functie bekleedt in Zwijndrecht en voorheen wethouder was in Deventer. ‘Ik kijk niet tegen de schepen aan, maar er overheen.’ Hij stapte in Keulen-Niehl aan boord. ‘Kijk ik ben niet eens gemachtigd aan boord het dek schoon te schrobben, maar waar ik wel voortdurend mee bezig ben is informatie tot mij nemen, de sfeer proeven en de indrukken in me opnemen. Wat me onmiddellijk opviel is hoeveel schepen met als thuishaven Zwijndrecht er varen op de Rijn. Het ging als een lopend vuurtje over de Rijn dat ik als burgemeester aan boord mee voer met de Commander. De eerste eye-opener was deze stuurhut die natuurlijk geen hut mag heten. Wat een zaal, het is meer een salon. Ook het comfort in het woongedeelte van het schip viel me op. Natuurlijk weet ik dat dit een modern schip is en dat er ook kleinere schepen varen, maar dit is wel de moderne binnenvaart. En het schip is ook pico bello onderhouden, er is altijd wat te doen. Ik stond ook versteld van hoe ’s nachts terwijl je amper een hand voor ogen kan zien, op de radar gewoon wordt doorgekacheld over de Rijn. Je ziet dat de kapitein weet hoe het zit. Ik zou met klotsende oksels achter het stuur zitten. Dit is indrukwekkend. Het is voor mij belangrijk te weten. Ik zit in diverse commissies voor de externe veiligheid en discussiegroepen in verband met een ketenstudie. Zo heb ik ook geleerd dat er geen LPG wordt vervoerd door de Drechtsteden, maar dat met deze schepen wordt omgevaren. Hoewel het spoor veiliger is dan de weg rijdt het spoor nog wel door de binnensteden, wat echt geen goed gevoel is. Gek eigenlijk dat het zo lang heeft geduurd eer bijvoorbeeld Esso vorig jaar overschakelde met het LPG-vervoer tussen Rotterdam en Antwerpen van de weg naar het water.’ Het was voor Ria Versloot die Antoin Scholten had opgehaald, wel even zoeken naar een plek om de auto aan boord van het kegelschip te kunnen zetten. Scholten: ‘Daar leerde ik meteen al hoe belangrijk het is dat er geschikte plaatsen zijn voor de mensen die aan boord werken om aan land te kunnen gaan. Ik heb meteen een veel beter beeld van de scheepvaart dit ook in verband met het jaarlijkse overleg met de afdeling Drechtsteden van Schuttevaer. Waar ik me zeker sterk voor zal maken is dat er meer begrip komt voor het leven en werken van de schippers aan boord. En dat zou ook wel mogen; de rivier was er eerder dan de woningen.’ Zijn collega burgemeester Piet IJssels van Gorinchem zal zijn verslag onder andere op www.vaart.nl ook nauwlettend volgen. Tweede kapitein van de Commander is immers zijn dochter Ingena. In de volgende Binnenvaartkrant een interview met Ingena, een zeer overtuigende binnenvaartpromotor. De burgemeester van Zwijndrecht in de stuurstoel van de Commander. ‘Dit is geen stuurhut maar een stuursalon…’ (foto MGR) De spoeling is dun VAART! Vrachtindicator De indexering van de vrachtprijzen in deze rubriek is gebaseerd op de VAART!Vrachtindicator, een driemaal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen. Schippers ontvangen dit overzicht per e- mail als ze de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, bestemming, lading) opgeven. De VAART!Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Al meer dan 250 schippers nemen deel. De databank bevat ruim 10.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. De gemiddeld betaalde gasolie. Het wordt wellicht tijd voor een ‘binnenvaartbrede gasolietoeslagregeling’. Wie voor zes euro per ton met 2.000 ton benzine naar Straatsburg kan varen, heeft op dit ogenblik in de tankvaart werk. Van de 12.000 euro opbrengst kan ruim 8.000 worden gereserveerd voor de betaling van de brandstof. Een onwezenlijke situatie waarin talrijke tankers op dit ogenblik daadwerkelijk leeg liggen te wachten op werk. Hoewel het aanbod van werk in de ARA-havens ook is teruggelopen, wordt daar nog wel een redelijk tarief gehaald. Maar de omzet voor reizen naar Rijnbestemmingen lijkt hoger. Uitstel van betaling van de bunkernota maakt het bedrijfsresultaat natuurlijk niet werkelijk rooskleuriger. Je mag dan spreken van ‘uitstel van executie’, hoe dramatisch dat ook klinkt. Alleen als de olieprijs structureel daalt en de handel opleeft, kan de markt weer aantrekken, zo luidt de verwachting. Lange wachttijden bij de terminals en laag water kunnen maar tijdelijk verdoezelen dat er de laatste jaren veel laadcapaciteit is bijgekomen. In de droge lading is de situatie niet echt veel beter. In de spotmarkt hoeft ook niemand te rekenen op extra geld in verband met de hoge gasolieprijs. Er was bovendien erg weinig ladingaanbod. Naar de Moezel liepen er amper losse reizen, de Main is dicht en voor de overige bestemmingen was niet veel lading. Dat beeld is terug te vinden in de index van begin deze week. Index De VAART!Vrachtindex sloot vrijdag, na een week met 144 vrachtmeldingen, 1,0 punt lager dan de vorige week op 75,8. Voor de laatste zeven dagen lag het indexgemiddelde 5,5 punten lager op 70,6. Dat komt al gevaarlijk dicht bij het dieptepunt van vorig jaar, 69,5 in mei 2004. In de droge lading zakte de vrachtindex met 0,4 punt naar 77,3, de weekindex ging met 3,0 punt omlaag naar 73,9. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk zakte over de maand met 1,6 punt naar 81,1, de weekindex sloot maar liefst 10,8 punten lager op 74,2. De weekindex voor de afvaart ging met 10,4 punten al net zo hard onderuit naar 50,9. Het Wechselverkehr kwam afgelopen week 7,2 punten lager op 81,0, de index voor Noord-Zuid/binnenlands trok met 31,0 punten aan tot 119,0. De kolenindex sloot over 30 dagen 1,0 punt lager op 72,0 en over de week 11,5 punten lager op 64,8. De index voor zand en grind van de Rijn zakte met 6,3 punten naar 41,9. Voor de kleinste tonnageklasse met schepen tot 700 ton zakte de weekindex met 1,8 punt naar 102,7, in de klasse 700-1500 ton kwam de index 9,1 punten lager op 70,2, in de klasse 1500- 2500 ton verloor de index 0,8 punt naar 67,6 en in de klasse boven de 2500 ton was er een afname met 8,0 punten naar 67,6. De 'Moezel / Saar Monitor' geeft voor de afgelopen 30 dagen 82,6 procent (afname 0,4 procent-punt) retourreizen aan, over de week 137,5 procent (toename 60,6 procentpunten). De tankvaartindex zakte 8,0 punten naar 137,0; over de week zakte de index met 37,4 punten naar 99,1. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 627 droge lading- en 23 tankvaartreizen over de laatste 30 dagen omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. De beladingsgraad zakte de afgelopen week 1,5 procent-punt naar gemiddeld 86,9 procent. De leegvaartindex nam iets toe: schepen voeren gemiddeld 17,2 procent (+1,9 procent-punt) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam met 0,24 dag toe naar 1,04 dag gemiddeld. De gemiddeld betaalde brandstofprijs bleef stijgen; gasolie is met 350,16 euro gemiddeld 12,79 euro per kuub duurder dan een week eerder; het prijsniveau ligt inmiddels 70,2 procent boven dat van begin 2004. De hoogste gemiddelde prijs vorig jaar lag 20 oktober op 351,70 euro.

Binnenvaartkrant